۱۰ راز بزرگ بازیهای ویدیویی که هرگز حل نشدند
از مرد عجیب رد دد ردمپشن گرفته تا موجودات عجیب در سوپر ماریو گلکسی
بسیاری از گیمرها افرادی خیال پرداز و ماجراجو هستند. برای اثبات این مثال فقط کافی است یک ایستراگ ساده یا مورد عجیب در بازی خاصی قرار داشته باشد تا کلی تئوری حول آن توسط جامعه بازیکنان ساخته شود. این مورد نهتنها قدرت خیال پردازی بازیکنان را نشان میدهد بلکه حساسیت افراد روی عناوین را نیز به نمایش میگذارد. خیلی از اوقات شاهد آن بودهایم یک مورد ساده چقدر باعث جستجوهای مختلف حول خودش میشود و پلیرهایی وجود دارند که علل سرنوشت کاراکتر خود را ریز به ریز تفسیر میکنند. اما همه ما میدانیم بهترین و جذابترین نوع از رمز و رازها آنهایی هستند که هرگز هویت اصلیشان مشخص نمیشود. در این متن از ویجیاتو قصد داریم که عجیبترین و بزرگترین رمز و رازهای صنعت ویدیوگیم تا به امروز را بررسی کنیم که مدتهاست ذهن خیلی بازیکنان را مشغول خود کردهاند. پس با ما همراه باشید.
- 1 پیامهای رادیویی شبیه به شکنجه شدن – بازی Far Cry ۵
- 2 پیام Beware The Giant Rat – بازی BloodRayne ۲
- 3 غریبه مرموز – بازی Fallout
- 4 مقبره Karazhan – بازی World of Warcraft
- 5 جعبه مهمات – بازی Perfect Dark
- 6 سایههای مرموز – Super Mario Galaxy ۲
- 7 ملکه کجاست؟ - بازی Alien: Isolation
- 8 Strange Man – بازی Red Dead Redemption
- 9 نامههایی از یک دوست – بازی The Elder Scrolls V: Skyrim
- 10 The Huddle – بازی Inside
پیامهای رادیویی شبیه به شکنجه شدن – بازی Far Cry ۵
وقتی بازیکنان در منطقه Hope بازی فار کرای ۵ مشغول گشت و گذار هستند معمولا رادیو را نیز روشن میکنند تا با لذت بیشتر به مسیر خود ادامه دهند که وب این امر یک مورد بسیار عادی در خیلی از آثار جهانباز امروزی است. از آهنگهای کلاسیک راک گرفته تا پیامهای رادیویی روزمره و موعظه افراد فرقه آن منطقه همگی مواردی میباشند که شما میشنوید. اما در یک مورد خیلی عجیب در این پیامهای رادیویی دیده شده که توجه پلیرها را به خود جلب نموده است.
بازیکنان گزارش دادهاند که پیامی عجیب از رادیو دریافت کردهاند که یک صدای ثابت را مدام تکرار میکند. اگر با دقت گوش دهید صداهای ضعیفی از ناله و جیغهایی میشنوید که همراه آنان کلمه Emergency و شلیک گلوله هم به گوش میرسد. حتی بعد از عرضه دنباله فار کرای ۵ هنوز هم راز، هدف و منبع این پیام شکنجه شدن مشخص نشده است. یوبیسافت تا به امروز چیزی را در این رابطه تایید نکرده و بازیکنان هنوز هم مشغول حدس و گمان زدن حول آن هستند. البته که راحتترین نحوه تحلیل آن ارتباط این پیام با ساید کوئستی از بازی میباشد که بعدا طی توسعه حذف شده است.
پیام Beware The Giant Rat – بازی BloodRayne ۲
بازیهای ویدیویی در گذشته پیامها و موارد عجیب زیادی درون خود داشتند که میشود آنان را اشتباهی از توسعهدهندگان قلمداد کرد. بعضی مواقع گلیچ و پیامهایی در عناوین مختلف رویت میشد که مشخص بود توسعهدهندگان آن را درون بازی قرار دادهاند اما اواخر توسعه یادشان رفته تا حذفشان کنند. اما در بازی BloodRayne ۲ قضیه کمی متفاوت بود چون هنوز هم معنی یک چیز برای بازیکنان مشخص نشده است. ابتدای مرحله Sewers: Smuggling Route بازیکنان قادر هستند پیامی با عنوان BEWARE THE GIANT RAT (مواظب موش بزرگ باش) را بالای یک رنده فاضلاب ببینند.
این هشدار ترسناک باعث ایجاد استرسی عجیب در خیلی از بازیکنان شد چون باید مراقب میبودند تا با موش عظیم ذکر شده برخورد نداشته باشند در حالی که اصلا خبری از این موجود طی کل بازی نیست. بازیکنان حدسهای زیادی در مورد این پیام عجیب میزنند. شاید عجیبترین آنان این است که توسعهدهندهای قصد شوخی با بقیه همکارانش داشته اما فراموش کرده تا پیام مذکور را حذف کند.
غریبه مرموز – بازی Fallout
هر کسی که عنوانی از سری فالاوت را تجربه کرده باشد قطعا با غریبه مرموز (The Mysterious Stranger) آشنایی دارد. این کاراکتر کارش کمک به ما در کشتن دشمنانمان حین مبارزات میباشد. تا عرضه بازی فالاوت ۴ در سال ۲۰۱۵ تمامی اطلاعات ما از این شخصیت مشکوک همین بود. اما بتسدا یک دفعه تصمیم گرفت تا کمی به شخصیتپردازی یار ما که مدتها دنبال هویتش بودیم عمق ببخشد.
نیک ولنتاین (Nick Valentine) یک آدم ماشینی و کارآگاه شخصی است که ما را طی ماجراجوییهایی که داریم همراهی میکند. اگر وقتی با نیک هستیم سر و کله غریبه پیدا شود، کارآگاه همراه ما در شوک فرو میرود و میگوید نمیداند چگونه این همه سال نتوانسته او را پیدا کند. همچنین وقتی در Diamond City هستیم هم پرونده ساخته شده توسط نیک برای غریبه را میشود خواند که تئوریهای مختلفی در مورد شخصیت و هویت او درونش موجود است. اما متاسفانه باز هم پاسخ صریحی برای این سوال بازیکنان پیدا نمیشود.
مقبره Karazhan – بازی World of Warcraft
مقبره Karazhan واقع شده در منطقه Deadwind Pass، یک مکان مهر و موم شده در بازی ورلد آو وارکرفت است که بین جامعه پلیرهای این اثر نیز به شدت بدنام شده است. تنها راه دسترسی به این مقبره عبور از دیوارهای آن با گلیچ است یا باید از سد محافظان شدیدش بگذرید. این مقبره فضایی به شدت ترسناک دارد که اصلا با فضای وارکرفت همخوانی ندارد. از باقیماندههای صدها اسکلت روی هم گرفته تا برعکس آویزان شدن زیر آب، مقبره کاراژان مکانی به شدت عجیب و خوفناک است که همه چیز آن هنوز هم برای بازیکنان بیپاسخ مانده.
۳ تئوری مختلف برای وجود این مقبره گفته شده است. اولین تئوری میگوید مقبره کاراژان صرفا یک پلیروم برای یک توسعهدهنده بوده که یادشان رفته حذفش کنند. دومین حدسی که زده میشود توضیح میدهد که این مکان قرار بوده بخشی از هجوم کاراژان باشد که هیچوقت کامل نشد. در آخر هم حدس زده میشود این مقبره شروعی بر هجوم مذکور بوده که به علت خشونت و ترسناکی زیادش حذف شده است. پاسخ درست شاید هیچوقت پیدا نشود اما خیلی هیجانانگیز میتواند باشد که فکر کنیم چه افکاری پشت توسعهدهندگان بلیزارد برای چنین مکان عجیبی بوده است.
جعبه مهمات – بازی Perfect Dark
یکی از شهرتهای استودیو Rare این است که آیتمهای شگفتانگیزی درون بازیهای خود قرار میدهد که جامعه طرفدارانش در مورد آن مدتها بحث میکنند. خیلی از اوقات اما بازیکنان وقتی چیز خاصی میبینند از کنارش راحت میگذرند چون تقریبا این موارد برایشان عادیسازی شده. یکی از آیتمهای پرفکت دارک اما هنوز هم بعد این همه سال گذشتن از عرضهاش فکر پلیرها را مشغول خود کرده. در مرحله Sewers وقتی درون شبیهساز مبارزه هستیم، یک جعبه مهمات خاص زیر زمین مشاهده میکنیم که دو تونل مختلف هم از آن حفاظت میکنند. چهره مشکوک این جعبه باعث شده خیلی از گیمرها فکر کنند که با دستیابی به آن مهمات ما بینهایت شود یا اسلحهای مخفی به ما بدهد.
در واقعیت اما این جعبه به نوعی اصلا وجود ندارد چون اگر به آن شلیک بکنیم ذرهای تکان نمیخورد. همچنین تونلهای محافظ آن عملا به هیچ جایی راه ندارند. استودیو Rare به نوعی با گذاشتن این جعبه خیلی از کسانی که عاشق آیتمهای خاص عناوینشان بودند را گول زد. سالهای زیادی از عرضه پرفکت دارک گذشته اما تا به امروز کسی نتوانسته با قطعیت ثابت کند چه هدفی پشت این جعبه مهمات مرموز بوده.
سایههای مرموز – Super Mario Galaxy ۲
سری سوپر ماریو همیشه برای اتمسفر فان و دوستداشتنیاش شناخته میشود، اما این دلیل نمیشود جهانش خالی از رمز و رازهای ترسناک باشد. شاید جالبترین چیز مرموزی که دیدیم سایههای ترسناک داخل Super Mario Galaxy ۲ بودند. وقتی شما در کهکشان Shiverburn به سر میبرید شاید متوجه تعدادی سایه ترسناک و عجیب شده باشید که شما را حین حرکاتتان دنبال میکنند. این سایههای مرموز که شکل خیلی عجیب و غریبی هم دارند هنوز هویت اصلیشان فاش نشده است.
اگر به کدهای بازی رجوع کنیم متوجه میشویم اسم این سایهها HellValleySkyTree است، اما سوراخهای بزرگ چشم مانند که بالای جسمشان وجود دارد به ما چیزی به جز درخت نشان میدهد. موردی دیگری که میشود به آن اشاره کرد اسم رمز مربوط به مرحله این سایهها است که BeyondHellValley نام دارد. متاسفانه تا به امروز نه توصیف درستی از این موجودات به دست ما رسیده نه اینکه چرا چنین مرحله خوفناکی در سوپر ماریو گلکسی ۲ وجود دارد.
ملکه کجاست؟ - بازی Alien: Isolation
داستان و افسانه سری Alien همیشه وقتی به Xenomorphها میرسیم جذاب میشود و یکی از مهمترین عناصر آن حضور همیشگی ملکه کنار تخمها میباشد. وقتی در ایستگاه فضایی با آماندا ریپلی و بقیه در حال گشت و گذار هستیم، تخمهای بسیاری را مشاهده میکنیم. خب این منطقی است که ملکه مادر را نیز آنجا ببینیم و توسعهدهندگان نیز به فکرش بودهاند. سازندگان بازی برای افزایش سطح ترس بازی، صدای ملکه را در خیلی از مکانهای Sevastopol قرار دادند و در نهایت گفتند که او تمام مدت در عرشه سفینه بوده است. یکی از مهمترین دلایلی که ملکه را نمیبینیم بدون شک همین حضور کوتاهش پشت صحنه میباشد اما اینکه او تمام این مدت کجا قایم شده بود قطعا خودش رازی جالب و ترسناک است.
Strange Man – بازی Red Dead Redemption
بازی Red Dead Redemption یکی از گستردهترین و زیباترین عناوین جهانباز تاریخ ویدیوگیم بوده که رازها و ایستراگهای فراوانی هم در خودش جای داده است. اما یکی از رازهای بازی هنوز هم ذهن بازیکنان را درگیر خودش کرده و تئوریهای زیادی در رابطه با آن گفته شده. ما یک مرد عجیب و غریب (Strange Man) را ۳ بار طی داستان خواهیم دید. هر دفعه که با او برخورد میکنیم سخنان بسیار مبهم و عجیبی از زبانش خارج میشوند و جالب است که آرامش خاصی هم در چهرهاش وجود دارد.
اما آخرین دیدار جان مارستون و او یکی از مرموزترین دیالوگهای تاریخ ویدیوگیم را به پلیرها نشان داد. خطر اسپویل! مرد نزدیک خانه جان میگوید اینجا مکان خوبی است. مارستون که متعجب و عصبانی بود با تپانچهاش چند بار به او شلیک میکند اما هیچ اتفاقی نمیافتد و مرد به مسیرش ادامه میدهد. در حقیقت منظور او از جمله آخرش این بود مارستون همان جا کشته و دفع میشود. خیلی از بازیکنان حدس و گمانهای بسیاری حول هویت این شخص زدهاند. تئوریها میگویند آن مرد شاید شیطان، قابیل، خود مرگ و حتی آگاهی مارستون از سرنوشتش بوده است. به هر حال سالهای زیادی گذشته اما هویت اصلی این شخص هنوز هم علامت سوالی برای طرفداران سری Red Dead Redemption میباشد.
نامههایی از یک دوست – بازی The Elder Scrolls V: Skyrim
اسکایریم یکی از بهترین عناوین تاریخ ویدیوگیم از لحاظ جهانسازی به شمار میرود و درون دنیای عظیمش ما دوستان و دشمنان زیادی داریم. طی زمانی که ما داستان بازی را تجربه میکنیم نامههایی از طرف یک دوست به دستمان میرسد. در این نامهها نوشته شده که آنان تمام مدت پیشرفتمان را مشاهده میکردند و حواسشان کاملا به ما هست. اولین نشانههای این نامهها جایی شروع میشود که ما در Delphine شیپور Jurgen Windcaller را بر میداریم و هر دفعه از آن استفاده میکنیم پیامی جدید به دستمان میرسد.
این بحث که شخصی بخواهد ما را طی داستان و خطرهایی که پشت سر میگذاریم کمک کند چیز سختی برای درک کردن نیست، اما راز اینکه چرا این فرد را هیچوقت طی ماجراهایمان نمیبینیم و نمیشناسیم تا الان مشخص نشده است. تئوریهای مختلف میگویند شاید این نامهها از طرف Akatosh، Paarthunax یا Jarl Balgruuf باشند. حقیقت شاید این است که هیچ کدام از این افراد فرستنده نیستند و نامهها صرفا وسیلهای برای مشغول نگه داشتن بازیکنان توسط بتسدا میباشند. ولی خب تا جواب درستی حول این قضیه پیدا نکنیم باز هم تئوریها ادامه خواهند یافت.
The Huddle – بازی Inside
هر چند وقت یک بار عنوان جدید میآید که عملا تعریف اینکه بازی ویدیویی چه چیزی باید باشد را عوض میکند و Inside نمونهای از آنان است. اینساید عنوانیست که ترس و وحشتی که به بازیکن القا میکند به خاطر مرموز بودن کل بازی است. عملا طی داستان هیچ چیزی به بازیکنان گفته نمیشود و توسعهدهندگان هم کلمهای درباره اتفاقات این اثر توضیح ندادهاند. خب مشخصا به ما چیزی گفته نخواهد شد پس بهترین راه برای سرگرم نگه داشتن خود در رابطه با این بازی ساختن تئوریهای مختلف است. اما بهترین نمونه که میشود برایش تئوری تعریف کرد جسم مرموزی به اسم The Huddle باشد.
هادل شامل حجم عظیمی از انسانهای به هم پیوسته است. یکی از تئوریها بیان میکند که هادل قصد دارد از پروتاگونیست ما یعنی پسر استفاده کند تا خودش را رها و آزاد کند. کنترل و آزادی دو المان اصلی بازی هستند پس منطقی به نظر میرسد که این جسم عجیب به صورت تلهپاتیک از پسر برای رهاییاش استفاده کند. اما اگر شما به پایان مخفی بازی دست پیدا کنید متوجه میشوید که عملا این تئوری کاملا اشتباه است. به هر حال هادل هم یکی دیگر از رازهای عجیب صنعت بازی است که ظاهرا هرگز هویتش برملا نخواهد شد.
خب دوستان نظر شما چیست؟ شما چه ایده و تئوریهایی حول این رازهای عجیب دارید؟ آیا مورد مرموز عجیبی در یک بازی تا به حال شما را درگیر خودش کرده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
عالی کاش طولانی تر بود