ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سالگرد ۲۰ سالگی Half Life ۲ – شاهکاری که صنعت بازی را برای همیشه تغییر داد
مقالات

سالگرد ۲۰ سالگی Half Life ۲ – شاهکاری که صنعت بازی را برای همیشه تغییر داد

20 سال از عرضه شاهکار فراموش نشدنی ولو گذشت

محمد علی دهقانی آراسته
نوشته شده توسط محمد علی دهقانی آراسته | ۲۸ آبان ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۰

فرانچایز Half Life یکی از نمادین‌ترین مجموعه بازی‌های تاریخ است که کار خود سال ۱۹۹۸ شروع کرد. این بازی که توسط شرکت Valve توسعه یافته، در اصل یک ورژن چندین برابر بهتر از Quake شمرده می‌شد (یک عنوان شوتر اول شخص قبل از Half Life). Half Life داستان دکتر گوردون فریمن را روایت می‌کند، یک دانشمند جوان و بی‌نظیر که داخل محل کارش یعنی مرکز تحقیقاتی Black Mesa مشغول مبارزه است. فریمن ناخواسته یک رویداد عجیب پدید آورد که فضایی‌ها را وارد دنیای انسان‌ها نمود. بدتر از آن هم تیم‌های نظامی زیادی دنبال کشتن دانشمندان Black Mesa بودند تا این رخداد را پوشش دهند. اما Half Life 2 چگونه صنعت بازی را تغییر داد؟ با ویجیاتو همراه باشید.

Half Life خیلی سریع یک عنوان پرفروش شد و برای نوآوری‌های بی‌نظیری که داشت به شدت مورد تحسین قرار گرفت. یکی از همین نوآوری‌ها، قابلیت صحبت کردن NPCها با گوردون فریمن طی بازی بود و دیگر دیالوگ‌های این چنینی محدود به کات‌سین‌ها نمی‌شد. این مسئله باعث می‌شد داستان بازی خیلی سریع روایت شود و شتاب‌زدگی فریمن را به خوبی نشان می‌داد. موفقیت هف لایف به قدری بزرگ و تاثیرگذار بود که آینده عناوین شوتر اول شخص بسیاری را هم تضمین کرد. در روز ۱۶ نوامبر ۲۰۰۴، Half Life ۲ با موفقیت‌های بیشتری به دست انتشار رسید و از دید اکثر مخاطبین تاثیرگذاری قوی‌تری نسبت به نسخه اول داشت. از روند توسعه گرفته تا شرایط امروزی بازی بعد ۲۰ سال، همه چیز در مورد نسخه دوم هف لایف فوق‌العاده و جذاب است.

توسعه و عرضه Half Life ۲

توسعه Half Life ۲ کمی بعد از عرضه نسخه‌ی اول شروع شد و سازندگان قصد ساخت عنوانی را داشتند که چند برابر بیشتر از شاهکار پیشین خود جاه‌طلبانه باشد. موتور بازی‌سازی هف لایف ۲ Source نام داشت، یک ابزار تازه و نو که ویژگی‌های بسیار جذابی ارائه می‌داد. سورس تکنولوژی‌های جدیدی ابداع کرد که هویت هف لایف ۲ و آثار آینده صنعت بازی را تشکیل می‌داد، از افکت‎‌های گرافیکی پیشرفته گرفته تا قابلیت‌های صدایی غنی‌تر. یکی از اجزای مهم سورس Havok نام داشت، موتور فیزیکی‌ای که حرکات داخل بازی را واقع‌گرایانه‌تر می‌کرد. مراحل توسعه هف لایف ۲ خیلی خوب در حال طی شدن بود و جاه‌طلبی‌ها و خواسته‌های بازی تماما به واقعیت پیوستند. پیش از عرضه بازی اما، ولو فهمید یک راه جاه‌طلبانه هم برای توزیع شاهکار خود نیاز دارد.

جدای از انتشار بازی به صورت فیزیکی داخل فروشگاه‌های خرده‌فروشی، ولو تصمیم گرفت Half Life ۲ را از طریق استیم عرضه کند، سرویس ویدیوگیمی آنلاین این شرکت که سال قبلش تاسیس شده بود. امروزه استیم جزو برترین و پرمخاطب‌ترین فروشگاه‌های آنلاین صنعت بازی به شمار می‌رود. ولو استیم را راه اصلی انتشار عناوین خود می‌دانست و اکسپنشن پک و اسپین‌آف‌های همان آثار هم از این طریق منتشر می‌شدند. هف لایف ۲ جزو اولین بازی‌های بزرگ استیم محسوب می‌شد و کمک عظیمی برای محبوب‌سازی فروشگاه آنلاین ولو بین مخاطبین جوان کرد.

داستان و مکانیک‌های گیم‌پلی Half Life ۲

هشدار اسپویل! در این بخش به بررسی جزئی داستان Half Life ۲ خواهیم پرداخت.

هف لایف ۲ با بیداری دکتر گوردون فریمن از یک حالت ایستایی طولانی مدت آغاز می‌شود. او دیگر داخل مرکز تحقیقاتی جاه‌طلب Black Mesa نیست، بلکه درون شهر آرمانی غبارآلود City ۱۷ قرار دارد. خوشبختانه چند نفر از همکاران و نوادگان گوردون زنده هستند و راه خود را به خانه‌شان داخل شهر ۱۷ پیدا کرده‌اند. این افراد تصمیم می‌گیرند تا علیه گروهی با نام Earth’s Rulers شورش کنند، مجموعه‌ای که دکتر فریمن به شکلی غیرعمدی رهبر آن شد. هدف نهایی فریمن شکست دادن رهبر گروه Earth’s Puppet یعنی دکتر والاس است، کسی که رئیس سابق گوردون درون Black Mesa هم بود. ماجراجویی گوردون فریمن داخل شهر ۱۷ بسیار دشوار و طاقت فرساست، چون نیروهای زیادی از گذشته و حال دنبال کشتن او هستند.

از لحاظ مکانیکی، Half Life ۲ برتری بسیار زیادی نسبت به نسخه اول دارد، چون اسلحه‌کشی بازی سنگین و قوی‌تر از گذشته است. در کنار سلاح‌های کلاسیکی مثل کروبار، ما با Gravity Gun افسانه‌ای هم روبرو می‌شویم، اسلحه‌ای بی‌نظیر که اجازه کنترل و پرتاب اشیای خاصی را به گوردون می‌دهد. دنیای جهان‌باز و صفحات لودینگ هف لایف ۲ همیشه مورد پسند بازیکنان بوده، چیزی که مراحل مختلف را اکثرا بدون وقفه به همدیگر متصل می‌کرد. گیم‌پلی فیزیکی این اثر، بازی را درگیرکننده‌تر می‌کند و حس بودن داخل یک شهر آرمانی را بهتر به بازیکنان انتقال می‌دهد. وقتی خیلی دقیق به هف لایف ۲ نگاه می‌اندازیم، درک بهتری از برتری عظیم و فوق‌العاده‌اش نسبت به دیگر عناوین آن دوره پیدا می‌کنیم.

جامعه مادینگ فعال بازی بعد از ۲ دهه

Half Life ۲ برای گیم‌پلی، گرافیک و داستان شاهکارش به خاطر آورده می‌شود، طوری که موتور بازی‌سازی آن هنوز هم ابزاری غالب برای توسعه‌دهندگان است. در کنار آثاری نظیر Half Life: Source یا Counter Strike: Source، موتور بازی‌سازی سورس توسط توسعه‌دهندگان دیگر هم خیلی زیاد به کار گرفته شد. یک نمونه از این موارد Postal ۳ است، چون از سورس به عنوان مکمل موتور قبلی‌اش یعنی آنریل انجین استفاده شد. مهم‌تر از همه‌ی این موارد، در دسترس قرار گرفتن سورس برای جامعه مادسازان هف لایف ۲ بود. مثال جالبی که می‌توان در این رابطه زد عنوان The Stanley Parable است، یک بازی اول شخص مینیمالیست که صرفا یک شخصیت صداگذاری شده دارد. برخی عناوین دیگر هم هستند که داخل دنیای هف لایف جریان دارند، مانند Black Mesa که ریمیکی فن‌مید مخصوص نسخه اول است یا Hunt Down The Freeman که بین دو بازی نخست روایت می‌شود.

اما وقتی صحبت از مادهای برجسته می‌شود، هیچ کدام اندازه Garry’s Mod نمادین نیستند، سندباکسی که استفاده‌ای بی‌نظیر و هوشمندانه از موتور سورس کرد. Garry’s Mod کار خود را به عنوان یک ماد فیزیک ساده برای هف لایف ۲ شروع کرد و بعدا با آپدیت‌های فراوان اجازه دانلود اسکین و محتوا را هم می‌داد. خلاقیت فراوان این ماد به قدری برایش طرفدار و توجه جمع کرد که در نهایت به یک عنوان مجزا از هف لایف ۲ تبدیل شد. جامعه طرفداران Garry’s Mod هنوز هم بسیار مشتاقانه عمل می‌کنند، طوری که چندین بازی و حالت مختلف توسط این افراد تا الان پدید آمده است. هف لایف ۲ نه تنها خودش تاثیری جاودانه داخل صنعت بازی گذاشت، بلکه مادهایش هم توجه افراد بی‌شماری را به خودش جلب نمودند.

میراث و آینده هف لایف ۲

Half Life ۲ موفقیتی همه گیر در زمان عرضه بود و ولو امیدهای زیادی داشت تا شاهکارش داخل جامعه بازیکنان، رسانه و صنعت ویدیوگیم سال‌ها زنده بماند. موفقیت عظیم بازی کاری کرد که آثار آینده ولو اکثرا بر پایه هف لایف ۲ باشند. اکثر عناوین غیر هف لایفی ولو جا پای این شاهکار گذاشته‌اند و از موتور سورس بهره می‌برند، مانند Team Fortress ۲، Portal، DOTA و Left ۴ Dead. محبوبیت این آثار را می‌شود تا حد زیادی مدیون نسخه دوم هف لایف دانست و از طرفی هر کدامشان استایل خلاقانه و جنبه‌های خاص خود را ارائه می‌دهند. بدون شک می‌شود گفت فرمول موفقیت ولو تمام و کمال داخل هف لایف ۲ قرار داشته و هست.

این شاهکار جدای از پررنگ‌ کردن نام فرانچایز هف لایف، خودش هم چندین دنباله جذاب دریافت کرد. Half Life ۲: Episode One سال ۲۰۰۶ عرضه شد و داستان دکتر فریمن را کنار همراهش Alyx Vance حین خروج از شهر ۱۷ روایت می‌کند. یک سال بعد Half Life ۲: Episode Two به دست انتشار رسید و دو پروتاگونیست داستان را حین مبارزه با فضایی‌ها به تصویر می‌کشید. بیش از یک دهه بعد و در سال ۲۰۲۰، Half Life: Alyx به دست مخاطبین رسید. این بازی با بهره بردن از تکنولوژی واقعیت مجازی، Alyx Vance را حین تلاش برای نجات دادن پدرش از یک عذاب اجتناب ناپذیر نشان می‌دهد. حتی بعد از ۱۳ سال، این نسخه هم مسیر هف لایف ۲ را پیش گرفت و توانست از نوآوری‌های آن نهایت بهره را ببرد.    

CBR
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • 1222nim
    1222nim | 5 ساعت قبل

    کاش شرکت valve راه بهتری پیش می گرفت

مطالب پیشنهادی