قواعدی که در ساخت یک بازی هایپر کژوال باید رعایت شود
بازیهای هایپر کژوال با داشتن یک بازار بزرگ تبدیل به یکی از ژانرهای محبوب بازیسازان جوان شدهاند. اما این بازیها نیز با تمام سادگیشان باید موارد مختلفی را در طراحی بازی رعایت کنند. در این ...
بازیهای هایپر کژوال با داشتن یک بازار بزرگ تبدیل به یکی از ژانرهای محبوب بازیسازان جوان شدهاند. اما این بازیها نیز با تمام سادگیشان باید موارد مختلفی را در طراحی بازی رعایت کنند. در این مقاله از سایت Mobilefreetoplay مواردی را خواهیم آموخت که به هنگام طراحی یک بازی هایپر کژوال باید در نظر داشت.
مهمترین شاخصهای یک بازی هایپر کژوال برای موفقیت چیست؟ در این مقاله عناصر مختلفی که به هنگام طراحی بازی هایپر کژوال باید در نظر گرفت را بررسی خواهیم کرد. بهتر است قبل از ساخت بازیتان نگاهی به این ویژگی ها داشته باشید.
ترجیح بازار انبوه بر بازار نیش (Niche)
اولین چیزی که به هنگام طراحی بازی هایپر کژوال باید در نظر گرفت علاقه مخاطبان است. بازیهای خوب این سبک به دلیل اشتیاق گسترده مخاطبان موفق شدهاند.
انتخاب موضوع و تمی که توسط هر کسی قابل تشخیص و همچنین فرهنگهای مختلف با آن آشنا باشند میتواند کمک شایانی کند. برای مثال: حیوانات، ورزش، شغلهای متعارف، زندگی یا حتی حذف کردن همهی اشارات به دنیای واقعی با استفاده از تمرکز بر شکلها و الگوها.
شیرجه به میان گیمپلی
یکی از مهمترین کارهایی که برای از دست ندادن توجه بازیکن باید انجام داد، رساندن هرچه سریعتر او به گیمپلی است. از لحظهای که بازی دانلود شد تا رسیدن به مرحله اول و انجام شدن بازی، هر ثانیهای که هدر بدهید در واقعی بخشی از توجه مخاطب را هدر دادهاید.
بهتر است این کار را در کمتر از ۵ ثانیه انجام دهید. یعنی بازیکن از زمان باز کردن بازی تا انجام خود بازی نباید بیشتر از ۵ ثانیه منتظر بماند. اگر این مقدار بیشتر شد باید گفت به شدت کند هستید.
سادگی
بازیهای هایپر کژوال بر سادگی تمرکز میکنند. یک بازی ساده از همان ابتدا واضح است و تقریبا هیچگونه پیشرفتی در بازی وجود ندارد. نه ویژگی جدیدی به آن اضافه میشود و نه فرم یا کنترل بازی تغییر میکند.
مهارت اصلی طراحی بازی هایپر کژوال در ساختن چیزی است که به سادگی بتوان آن را یاد گرفت اما به سختی در آن استاد شد. اگر مکانیک بازی ساده یا سخت باشد، بازیکنان بعد از چند مرحله از خیر بازی شما خواهند گذشت.
تنظیم سختی بازی معمولا از طریق پیچیدهتر کردن بازی با گذر زمان یا مراحل انجام میشود. بهتر است برای سخت کردن بازی در لحظه فقط یکی از عناصر یا متغیرهای بازی را تغییر دهید. برای مثال اگر با زیاد کردن سرعت بازی را سخت کردهاید، اضافه کردن موانع در همان لحظه، احتمالا ایدهی خوبی نخواهد بود. برای تنظیم سختی باید به مقدار خوبی تست انجام دهید تا لم کار دستتان بیاید.
تمرکز شدید
یکی از عناصر مشترک در بیشتر بازیهای هایپر کژوال، تمرکزی است که در هر چرخه بازی نیاز است. در این سبک، بازیکن تمام تمرکز خود را روی صفحه گوشی گذاشته است چرا که در غیر این صورت شکست خواهد خورد.
توجه به این نکته به هنگام طراحی بازی باعث ماندگاری بیشتر آن میشود. این کار همچنین منجر به ایجاد یک چرخه مناسب از تمرکز شدید به هنگام بازی و ریلکس کردن در انتهای چرخه میشود. تصور کنید این تنش و آرامش تکرارشونده چگونه بازیکن را جذب خواهد کرد.
حلقههای گیمپلی کوتاه
به هنگام ساخت بازی هایپر کژوال باید در نظر داشت که بازه زمانی تمرکز گیمر کوتاه است و به همین دلیل نیاز به حلقههای کوتاهی از گیمپلی داریم. این بازه زمانی قطعا از دیگر سبکهای بازیهای موبایل نیز باید کوتاهتر باشد.
این نکته حائز اهمیت است که بازیکن سبک هایپر کژوال به دنبال گذراندن وقت خود در زمانهای کوتاهمدت تلف شدهاش است. پس طراحی یک چرخه کوتاه، اشتیاق فرد را به انجام بازی شما در یک زمان محدود بیشتر میکند.
بیدرنگی
همانطور که در عناصر قبلی گفتهشد، در سبک هایپر کژوال زمان را نباید از دست داد. عدم اتلاف وقت، بین حلقههای گیمپلی نیز ویژگی دیگری است که سایر موارد را تکمیل میکند. با ساخت بازیای که بعد از شکست در زمان بسیار کمی تکرار شود، تضمین میکنید بازی شما حتی در صف گرفتن قهوه نیز بازی شود. بازیکن باید مطمئن باشد زمان رسیدن به گیمپلی و هیجان، کمترین مقدار ممکن است.
یک یا دو مکانیک
بازیهای هایپر کژوال به شدت سوار بر مکانیک اصلی خودشان هستند. معمولا یک یا دو مکانیک اصلی وجود دارد و تمام دنیای بازی حول این مکانیک ساخته میشود. اگر تلاش کنید مکانیکهای زیادی به بازی اضافه کنید، یادگیری آن برای مخاطبان سخت میشود. ممکن است بعضی افراد اصلا نتوانند بازی را انجام دهند.
بیشترین امتیاز
معمولا بازیهای هایپر کژوال از «بیشترین امتیاز» استفاده میکنند. این ویژگی ساده میتواند آوردهی زیادی برای پروژه شما داشته باشد. با اضافه کردن آن گیمر تلاش میکند هر دفعه خودش را شکست دهد و چه چیزی بهتر از رقابت با خود است؟ حتی گرفتن یک امتیاز یا سکه بیشتر از آنچه قبلا به دست آوردهاید بسیار لذتبخش است.
تکرار پذیری
برای رسیدن به موفقیت، یک بازی هایپر کژوال باید حتما تکرار پذیر باشد. این تکرار پذیری به معنی لذتبخش بودن انجام دوباره آن است. قطعا با انجام بازی به دفعات، گیمر خسته خواهد شد. برای رفع این خستگی باید ویژگیهایی در نظر گرفت. برای مثال میتوان با استفاده از محتوای تولیدشده شانسی (رندوم) مراحل را از یکنواختی در آورد.
زیبایی را از یاد نبرید
یکی از مهمترین عناصر هایپر کژوال، زیبایی آن است. با این که بازیهای دوبعدی ساده زیادی در این سبک وجود دارد، اما نباید فراموش کرد تقریبا تمامی آنها زیبایی چشمنوازی دارند. هیچکس دوست ندارد زمانش را بر بازی سادهای بگذارد که گرافیک چندان خوشایندی ندارد.
سادگی در اینجا نیز به کار میآید. چسبیدن به یک پالت رنگی ساده، داشتن گوشههای تمیز و داشتن فضای خالی مناسب و برابر بین اشیا بازی از جمله مواردی است که میتواند بازی را جذاب نگه دارد. طراحی مینیمال میتواند با عناصر دیگری نیز ترکیب شود تا سبک جدیدی را ایجاد کند و تکراری نباشد.
تبلیغات دوست شماست
یکی از تفاوتهای عمدهی بازیهای هایپر کژوال در نحوه درآمدزایی آنهاست. اکثر این بازیها از طریق تبلیغات و به خصوص تبلیغات ویدیویی به درآمدزایی میرسند. وقتی بازی در بسیاری از ویژگیهایش ساده است، ایدهی خرید درون برنامهای به سختی عملی میشود.
با این که تبلیغات ویدیویی ARPU زیادی ندارد اما با داشتن حجم زیادی از کاربران روزانه، این مقدار نیز به تناسب بزرگتر میشود. این مورد به خصوص در کشورهای در حال توسعه که میزان خرید درون برنامهای کم است به چشم میآید.
به طور خلاصه میتوان گفت یک بازی هایپر کژوال باید ساده و متشکل از یک یا دو مکانیک باشد. گیمر باید به سرعت از منوی بازی به گیمپلی هدایت شده و در یک چرخه سریع از گیمپلی و تکرار قرار گیرد. این موارد با داشتن گرافیک زیبا و تم جامیع که در میان فرهنگها و قشرهای مختلف شناخته شده است بازار مخاطبان و در نتیجه سود شما را بیشتر میکند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.