اسرار داستان بازی Control و حاشیههای آن
بازی Control از استودیو رمدی از زمان عرضهاش در ماه آگوست به یک اثر موفق تبدیل شد و حالا هم که جریان بهترین بازی های سال راه افتاده، موفقیتش بیش از پیش افزایش مییابد و ...
بازی Control از استودیو رمدی از زمان عرضهاش در ماه آگوست به یک اثر موفق تبدیل شد و حالا هم که جریان بهترین بازی های سال راه افتاده، موفقیتش بیش از پیش افزایش مییابد و در همین حین تعداد سوالها و رازهایی که پیرامون داستان آن برای مردم پیش میآید نیز بیشتر میشود. داستان بازی Control قطعا یکی از پیچیدهترینهای سال بود و حرف برای گفتن زیاد دارد. اگر هنوز کنترل را بازی نکردهاید مطلب «۸ نکته که پیش از بازی کردن Control باید بدانید» را از دست ندهید چون باقی مطلب خیلی به کار شما نمیآید.
اما اگر بازی کردهاید قبل از اینکه بخواهید این مطلب را بخوانید توصیه میکنم مروری کامل روی داستان بازی کنترل داشته باشید و بعد سوالاتی که در این مطلب مطرح میشود را بخوانید. احتمالا هر پرسشی در مورد داستان بازی کنترل در ذهن دارید پاسخ داده میشود ولی برای اینکه ذهنتان را بیشتر درگیر داستان بازی Control کنیم این مطلب را باید بخوانید.
استودیوی رمدی، این استودیوی خلاق فنلاندی به پازلهای داستانی علاقه زیادی دارد و از ابتدا تا انتهای داستان بازیهایش پر است از معما. بعضی از آنها در جریان بازی پاسخ داده میشوند، بعضی زودتر و بعضی دیرتر ولی برای پیدا کردن جواب خیلی از سوالها باید حسابی بگردید و شواهد مختلف را زیر و رو کنید و بعضی هم هیچ پاسخی ندارند. در ادامه تمام پرسشهای مهمی که در مورد داستان بازی کنترل وجود دارد را میخوانید و برای بعضی از آنها پاسخهایی ارائه میدهیم. اگر فکر میکنید پاسخ کاملی برای بعضی از سوالها وجود دارد یا سوالات دیگری هم هستند، در بخش کامنتها با ما در میان بگذارید.
- 1 مارشال کجا غیبش زد؟
- 2 قضیه Atlas چیست؟
- 3 چرا بدن یک انسان به قدیمیترین خانه قدرت میبخشد؟
- 4 بورد (Board) کیست یا چیست؟ و Former چطور؟
- 5 پروژکتور جسی و جعبه کفش سم چه ارتباطی با هم دارند؟
- 6 نقش واقعی آهتی چیست؟
- 7 آیا ما پیشتر هم آقای در (Mr. Door) را دیده بودیم؟
- 8 کاندیدهای اصلی دیگر چه کسانی بودند؟
- 9 آیا گیمرها همه رازها را کشف کردهاند یا هنوز هم رازی باقی مانده؟
مارشال کجا غیبش زد؟
پس از اینکه بازی تمام میشود، بسیاری از متحدین و کسانی که به شما کوئستهای داستانی میدادند، دیالوگ جدیدی برای گفتن دارند. در خلال همین دیالوگها است که یک معمای جدید برای ما مطرح میشود: مارشال کجاست؟
در صحبت با آریش در بخش Excutive، او به شما میگوید که مارشال آخرین بار در Atlas Chamber دیده شده ولی بعد از آن دیگر خبری ندارد. بعد از این صحبت، مونولوگ جسی را میشنویم که به خودش میگوید امیدوار است حال مارشال خوب باشد.
این گفتگو بازیکن را به گشت و گذار در بخش Atlas مشتاق میکند تا شاید نشانهای از مارشال پیدا کنند. اما تا به اینجا هیچ بازیکنی از گشت و گذار در این منطقه متوجه مسئلهای مرتبط با مارشال نشده. هر مدرک و کاغذی حاوی اطلاعات در این ناحیه توسط بازیکنها مطالعه شده ولی اثری از او نیست که نیست. این احتمال وجود دارد که در DLC بازی بخشی از فعالیتها مربوط به گشتن دنبال مارشال باشد. گویا بخش Expedition که در DLC ارائه میشود در بخش معدن جریان دارد و مارشال هم که همان حوالی گم شده است. پس باید منتظر باشیم.
قضیه Atlas چیست؟
اگر بعد از تمام کردن بازی Atlas را در جستجوی مارشال زیر و رو کرده باشید، متوجه پیکرهای عظیم شدهاید. پیکرهای که میگویند احتمالا وضعیت فعلی ساختمان اداره یا همان قدیمیترین خانه (The Oldest House) را به تصویر کشیده و یا شاید هم خود Astral Plane است.
نوارهای قرمز، تصاویر و مدارک جسی را به بخشهای مختلفی از این پیکره وصل میکند که شبیه به دیوار اتاق کار یک کارآگاه گیج و منگ است. اما هنوز کسی از آن مدارک تصویر با کیفیت بالا تهیه نکرده که تحلیلشان کنیم. کلیت این تندیس بزرگ به الگوی حرکتی مخصوصی اشاره دارد که احتمالا بازیکن باید درون قدیمیترین خانه انجام دهد تا به جایی برسد.
یک مدرک وجود دارد به نام Atlas Theory که اندکی به جوابها نزدیکمان میکند ولی در نهایت منجر به سوالات بیشتری هم میشود. درون آن نوشته شده Atlas تجلی فیزیکی است که توسط قدیمیترین خانه به وجود آمده. عملکرد آن هنوز مشخص نیست گرچه ظاهر و ابعادش به نظر هدف مشخصی را به دنبال دارد.
این هدف چیست؟ هنوز کسی نمیداند. گویا رمدی میخواهد با طرفدارانی که بازیهایش را زیر و رو میکنند کمی بازی کند. آیا این ماجرا با غیب شدن مارشال مرتبط است؟ و اگر بله، آیا داریم وقتمان را هدر میدهیم یا جواب جایی همان حوالی است؟ این را یقینا میدانیم که حالا با آمدن فوتو مُد میشود فایلها را دقیقتر بررسی کرد و احتمالا به زودی چیزهای بیشتری خواهیم فهمید.
چرا بدن یک انسان به قدیمیترین خانه قدرت میبخشد؟
باید تک تک میزها را زیر و رو کنید و همه مدارک و کاغذها را بخوانید تا متوجه شوید که سه حرف NSC در عبارت NSC Power Plant به مفهوم Northmoor Sarcophagus Container است. بله، بدنِ کسی که ترنچ (Trench) جایگزینش شده کل قدیمیترین خانه را تامین انرژی میکند. چگونگی و چراییاش اما باید فوقالعاده جذاب باشد ولی ما پاسخ هیچکدام را نمیدانیم.
دیالوگها با شخصیتهای دیگر نشان میدهد علیرغم اینکه جایگاهی که در آن قرار دارد ساکروفاگوس یا قبر آهکی نام گرفته ولی او هنوز نمرده است. آیا این احتمال وجود دارد Northmoor که پیش از تفویذ اختیاراتش به ترنچ با او درگیریهای متعددی داشته، نقش یک باتری انسانی قربانی شده برای مقر FBC را داشته؟ یا شاید توسط بورد، ترنچ یا کس دیگری مجبور به قرارگیری در موقعیت فعلی شده؟ آها، صحبت از هیئت مدیره شد...
بورد (Board) کیست یا چیست؟ و Former چطور؟
از بین همهی موارد مربوط به پیچیده کردن داستان و به بازی گرفتن بازیکنها، رمدی به نظر با Board یا بورد بیشتر از همه حال میکند. چون هر بار که حرف از بورد به میان میآید، هیچ چیز دیگری در موردش نمیفهمیم. هر چیز مرتبط با بورد بسیار نامفهوم و گنگ است و پیامهای مخابره شده هم حالتی غیرطبیعی دارند و تئوریهای دنیاهای موازی را به خاطر دو بار بیان شدن صحبتها مطرح میکنند.
هدف آنها چیست؟ با آمدن اولین DLC در سال جاری میلادی باید خیلی بیشتر از بورد بفهمیم. بسته الحاقی جدیدی که با نام The Foundation در راه است به اعتقاد گیمرها قرار است تاریخچه بورد را بررسی کند و با اطمینان زیادی میتوان مطمئن بود که سوالات بسیاری در این بسته الحاقی مطرح و پاسخ داده خواهد شد.
در میان اعضای بورد، Former هم بوده. فورمر همان غولِ بزرگ به شکل یک چشم است. اگر مراحل جانبی بازی را رفته باشید قطعا این غول را دیدهاید. در مدارکی که همه جای بازی پراکنده شده آمده که فورمر یکی از اعضای سابق بورد است و به خاطر شورش از بورد اخراج شده. حالا سوال پیش میآید که شورش علیه چه کسی؟ یا چرا فورمر چنین شکلی دارد؟ آیا همه اعضای بورد چنین ظاهری دارند یا فورمر فقط به خاطر اخراج شدنش چنین شکلی پیدا کرده؟ سوال زیاد است ولی تا آمدن بسته الحاقی The Foundation منتظر بمانید.
پروژکتور جسی و جعبه کفش سم چه ارتباطی با هم دارند؟
اگر قبل از عرضه کنترل، اخبار مربوط به Alan Wake و رمدی را دنبال کرده باشید، احتمالا به یاد دارید که در سال ۲۰۱۲ سم لیک (Sam Lake)، کارگردان بازی، در توییتی بلاگی را به نام This House of Dreams معرفی کرد که در آن اشاراتی به وقایع بازی کنترل میشد، آن هم ۷ سال قبل از عرضه رسمی بازی. اما ارتباطات بین این بلاگ و بازی عمیقتر از آن چیزی است که به نظر میرسد. جسی اهل شهری به نام Ordinary است و سامانتا، زنی که در بلاگ در مورد جعبه کفشی اسرارآمیز مینویسد، نیز اهل همین شهر است. این جعبه کفش نیز در بازی و با توجه به یادداشتهایی که روی وایتبورد بخش تحقیقات ساختمان The Oldest House دیده میشود، یک شی قدرت به حساب میآید.
بسیار عجیب است که در دنیای عظیم رمدی، دو شی قدرت ظاهرا بیربط به یکدیگر در فاصلهای نزدیک از یکدیگر کشف شوند. اینکه پروژکتور جسی و جعبه کفشی سامانتا هر دو یک کد پستی دارند، اهمیت خاصی دارد؟ ما میدانیم که جعبهکفش از شهر برایت فالز (Bright Falls) و اتفاقات Alan Wake میآید اما ممکن است جسی و سامانتا گذشتهای مشترک و مرتبطتر از آنچه خبر داریم، داشته باشند؟ برای چنین احتمالی واقعا هیجانزده هستیم چرا که کنترل به ما نشان داد رمدی ظرافت بالایی در جزییات دارد.
نقش واقعی آهتی چیست؟
در ساختمانی مملو از شخصیتهایی اسرارآمیز، احتمالا مبهمترین و اسرارآمیزترین آنها آهتی است، سرایدار و متصدی ساختمان Oldest House. در پایان کنترل، آهتی ناپدید میشود و جس با خودش فکر میکند که او احتمالا کارهای دیگری برای انجام دادن داشته است اما به هر حال این ساخته رمدی است و میتوان انتظار هر چیزی را داشت.
حدس ما این است که آهتی یک جورایی تجلیای فیزیکی از دنیای مشترکی است که کنترل، آلن ویک، کوانتوم بریک و مکسپین همگی در آن حضور دارند. آهتی نام خدای دریاها و ماهیگیری فنلاندی است و درسی که ما از اقامتمان در برایت فالز در سال ۲۰۱۰ گرفتیم، این است که «این یک دریاچه نیست، یک اقیانوس است». همیشه به نظر میآمد که معنای این دیالوگ مهم آلن ویک این است که حضور نیروی تاریکی فراتر از مرزهای شهر برایت فالز است و حالا میتوان هیس (Hiss) را جایگزینی برای آن دانست.
در ان صورت، آهتی ناظر این دنیا است که شاید توسط بورد (The Board) انتخاب شده باشد. البته به نظر نمیرسد که او چندان بیطرف باشد چرا که به جسی چندین بار کمک میکند. آهتی برای جسی یک جورایی مانند توماس زن (Thomas Zane) برای آلن ویک است که به او کمک میکند اما در انتها قبل از آنکه در ماجرا عمیق شویم، ما را متوقف میکند.
آیا ما پیشتر هم آقای در (Mr. Door) را دیده بودیم؟
در بخشی از کنترل، دیلان برادر جسی از شخصیتی به نام آقای در یا Mr. Door میگوید که در چندین دنیا وجود دارد، دنیاهایی که برخی روی هم و برخی دیگر کنار هماند. این یکی از اصلیترین سرنخهایی است که به در ارتباط بودن تمامی جهانهای بازیهای رمدی با یکدیگر اشاره میکند. اگر چنین فرضیهای را بپذیرید، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که این آقای در و شخصیت Mr. Hatch در کوانتوم بریک هر دو یک نفر هستند.
در اواخر کوانتوم بریک مشخص میشد که شخصیت Hatch که ایفای نقش آن بر عهده بازیگر معروف لنس ردیک (Lance Reddick) بود، یک شیفتر است. شیفترها دشمنانی در دنیای کوانتوم بریک بودند که خارج از بعد زمان وجود داشتند و همین توصیف نیز برای آقای در به کار میرود چرا که دیلان میگوید: «به شکل پایاننپذیری بین دنیاها جابهجا میشد (شیفت میکرد)». این مورد را در کنار شباهت اسمی آنها بگذاریم، دیگر واضح است که رمدی میخواهد با پیگیرترین گیمرها بازی کند.
اما حالا این سوال پیش میآید که آیا ما پیشتر هم آقای در را دیدیم؟ آیا همیشه ظاهری شبیه لنس ردیک دارد؟ خیر هیچ دلیلی برای چنین فکری وجود ندارد چرا که در همان انتهای کوانتوم بریک، چهره واقعی Hatch را میبینیم که اصلا شباهتی به انسان ندارد. آیا ما پیشتر آقای در را در مکسپین یا شاید آلن ویک دیدهایم؟ بار دیگر گزینه اول برای شک کردن، توماس زین است. اما متاسفانه توماس زین هیچ واروواژه مشترکی با شخصیتهای دیگر ندارد. این بار ظاهرا رمدی دستمان را خوانده است.
کاندیدهای اصلی دیگر چه کسانی بودند؟
رازی که بیشتر از همه ما را هیجانزده خود میکند، لیست کاندیدهای اصلی سازمان FBC است، افرادی با قدرتهای مافوقبشری که برای گرفتن نقش مدیر (Director) در نظر گرفته شدهاند. جسی که کاندید هفتم به حساب میآید، در نهایت این نقش را میگیرد اما ما تنها از هویت دو کاندید دیگر خبر داریم: دیلان، برادر جسی و آلن ویک.
بنابراین اگر فرض کنیم جسی آخرین کاندید بوده باشد، حداقل چهار کاندید دیگر نامشخص باقی میمانند. اگر کاندیدها به ترتیب زمانی نامگذاری شده باشند، میتوان تصور کرد مکس پین، برادران اندرسون (ادین و تور) و توماس زین کاندیدهای دیگر باشند. به نظر میآید جک جویس (Jack Joyce)، کاراکتر کوانتوم بریک، نیز میتواند یکی از آنها باشد اما اتفاقات کوانتوم بریک که خود مولتیورس و چند جهان را رقم میزند، باعث میشود این فرضیه را زیر سوال ببریم به خصوص که قابلیتهای ویژه جک جویس نیز نتیجه نزدیک بودنش به شکست زمانی است بر خلاف باقی کاراکترها که ظاهرا به صورت مادرزادی دارای قدرت بودند.
اگر این کاندیدها به ترتیب زمانی نامگذاری نشده باشند، پس احتمال دارد با باقی کاندیدها در بازیهای بعدی رمدی آشنا شویم. چرا که گاهی به نظر میرسد یک بازی بسیار بزرگ از رمدی قرار است در آینده منتشر شود که مثل اونجرز تمامی این کاراکترها به دور هم جمع میشوند.
آیا گیمرها همه رازها را کشف کردهاند یا هنوز هم رازی باقی مانده؟
میدانیم که برای خیلی از این توضیحات دلایل منطقی و کاملی ارائه نکردیم اما ما فکر میکنیم که حداقل برخی از تئوریهایمان میتوانند درست باشند و امیدواریم با گذشت زمان و تعداد گیمرهای بیشتری که تحقیق میکنند و محتوای بیشتری که عرضه میشود، میتوانیم نقاط را در این پازل عظیمی که رمدی ساخته، بهم متصل کنیم.
سوال جالب و ترسناک آخری که بقای میماند این است که آیا رازی هست که کشف نشده باقی مانده باشد؟ یا سوالاتی هستند که کسی آنها را هنوز نپرسیده باشد؟ در همین رابطه با رمدی صحبت کردیم و آنها در جواب گفتند «نظری نداریم» که میتوان آن را به منزله «منتظر بمانید» برداشت کرد. با وجود مد Expeditions و دو بسته الحاقی داستانی که امسال عرضه میشوند، بدون شک چندین پاسخ برای سوالهایمان به زودی خواهیم گرفت.
در مورد بازی Control بیشتر بخوانید:
- بررسی بازی Control - تقابل خیر و شر در دنیایی سوررئال
- بررسی فنی نسخه پیسی Control – چشماندازی برای گرافیک و رندرینگ نسل جدید
- مشخصات سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی Control
- بازی Control میتواند به معیاری برای محبوبیت اپیک استور تبدیل شود
- سازنده بازی Control از معانی مختلف نام آن میگوید
تماشا کنید: داستان خالق یکی از بهترین بازیهای سال 2019
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
دوست عزیز، لطف کن از این به بعد در ابتدای مقاله بنویس که "این مطلب حاوی چندین اسپویل بزرگ از بازی های دیگه هست"، که یهو سورپرایز نشیم. ممنون.
عالی بود مقاله دمتون گرم???
نمیدونم چرا رمدی این جور بازیا رو میسازع ولی خوب درمیان ایول