ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

چرا گیمرها به مانیتورهای ۳۶۰ هرتزی نیازی ندارند

انویدیا و ایسوس در مراسم CES امسال از مانیتورهایی مخصوص مسابقات Esports رونمایی کردند که روی رزولوشن ۱۰۸۰ از نرخ بروزرسانی ۳۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند. اما احتمالا شما احتیاجی به این مانیتور پیدا نخواهید کرد ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۲۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

انویدیا و ایسوس در مراسم CES امسال از مانیتورهایی مخصوص مسابقات Esports رونمایی کردند که روی رزولوشن ۱۰۸۰ از نرخ بروزرسانی ۳۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند. اما احتمالا شما احتیاجی به این مانیتور پیدا نخواهید کرد حتی اگر به مرور دارد مهارت‌تان در CS: GO بیشتر می‌شود و احساس می‌کنید امسال همان سالیست که باید تجهیزات خود را بروز کنید.

در حال حاضر، ۲۴۰ هرتز اوج قدرت یک مانیتور حرفه‌ای گیمینگ است و بنابراین مانیتوری که بتواند از G-Sync پشتیبانی کند و نمایشگرش به کارت گرافیک شما اجازه دهد تا بدون مشکل تا ۳۶۰ فریم بگیرید، واقعا تحسین‌برانگیز است. اما بر خلاف میل و علاقه درونی ما به اعداد بزرگ‌تر و مشخصات هیجان‌انگیزتر، این مانیتورهای جدیدی برای گیمرهای معمولی تا نیمه حرفه‌ای خبر چندان هیجان‌انگیزی نیست به خصوص که این مانیتورها برچسب قیمتی حداقل ۱۰۰۰ دلاری دارند.

به غیر از اندازه نمایشگر و رزولوشن آن، پی‌سی گیمرها به نرخ بروزرسانی مانیتور یا همان Refresh rate نیز اهمیت بسیاری می‌دهند چرا که مشخص می‌کند مانیتور شما تا چه نرخ فریمی را پشتیبانی می‌کند. به بیان بهتر حتی اگر کامپیوتری قدرتمند داشته باشید اما نرخ بروزرسانی مانیتور ۶۰ هرتز باشد، نمی‌توانید بیشتر از ۶۰ فریم از بازی‌های خود بگیرید.

بازی Counter Strike Global Offensive
بیشتر گیمرها نمی‌توانند بازی‌ها را با ۳۶۰ فریم اجرا کنند

این اولین از بین دو دلیل مهمی است که نشان می‌دهد جهش از ۲۴۰ تا ۳۶۰ هرتز آنقدری اهمیت ندارد. چرا که بیشتر کامپیوترها قادر به اجرای بازی‌ها با نرخ ۳۶۰ فریم نیستند. وقتی بحث بازی‌های بزرگ مطرح باشد، پی‌سی گیمرها تنظیمات گرافیکی را به طوری تنظیم می‌کنند که همزمان بتوانند بهترین جلوه‌های بصری را دریافت کرده و بازی را نیز به نرمی و روانی اجرا کنند. در بیشتر مواقع ۶۰ فریم و حتی کمتر برای چنین تجربه‌ای کاملا کافی است.

برای آنکه بتوانید بازی‌هایی چون Call of Duty: Modern Warfare یا Control در بالاترین تنظیمات گرافیکی را با نرخ ۹۰ فریم اجرا کنید، به سیستمی احتیاج دارید که نزدیک به ۵ هزار دلار برایتان خرج دارد. بنابراین بیشتر ماها قرار نیست تا مدت‌ها چنین چیزی را تجربه کنیم.

بیشتر بخوانید:

اگر بخواهیم صادق باشیم، مسابقات Esports تا حدودی شرایط را تغییر می‌دهد. برخی از بازی‌های قدیمی اما همچنان پرطرفدار مثل کانتر استرایک و استارکرفت نیاز به سیستم قدرتمند ندارند و می‌توان از آن‌ها نرخ فریم‌های بسیار بالایی گرفت. حتی بازی‌هایی چون دوتا و League of Legends نیز قدرت زیادی طلب نمی‌کنند. همچنین خیلی از گیمرهای حرفه‌ای ترجیح می‌دهند تا جلوه‌های بصری را فدای نرخ فریم بالاتر کنند تا بتوانند برتری بیشتری نسبت به رقیب خود داشته باشند. بنابراین ۳۶۰ فریم در چنین حالت‌هایی غیرممکن نیست.

بازی Control
جهش از ۲۴۰ به ۳۶۰ هرتز آنقدری که فکر می‌کنید، بزرگ نیست

با استناد به گزارش رسانه‌هایی که در CES حضور داشتند و با مانیتور ROG Swift شرکت ایسوس کار کردند، تفاوت بین تجربه بازی‌ها روی مانیتور ۲۴۰ و ۳۶۰ هرتزی در بهترین حالت بسیار جزئی است.

جسیکا کاندیت (Jessica Conditt) از وبسایت Engadget می‌گوید که می‌توانسته انیمیشن کاراکترها را در کانتر بهتر تشخیص دهد و در نتیجه زمان پاسخ‌گویی و واکنش بهتری داشته باشد. اما او همچنین اشاره می‌کند که تفاوت‌ها بسیار کوچک است و تنها گیمرهای حرفه‌ای قادر به تشخیص آن هستند.

این همان مهم‌ترین موضوع است: اگر شما به صورت حرفه‌ای بازی می‌کنید و سرمایه خرید بهترین تجهیزات را دارید، پس مانیتور ۳۶۰ هرتزی گزینه بدی نیست و کارش را می‌کند. اما در غیر این صورت و اگر بیشتر وقت خود را پای تجربه بازی‌های تک نفره و عناوینی چون Stardew Valley و Civilization VI می‌گذارید، قرار نیست این مانیتورها تفاوتی برایتان ایجاد کند. بیشتر ماها اصلا قادر نخواهیم بود از این تکنولوژی جدید استفاده ببریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی