منتقدان چه نظری درباره بازی Dreams دارند؟
Dreams استارت سالی که قرار است بهترین دوازده ماهِ نسل هشتم باشد را زد؛ فعلا با میانگین امتیازی ۹۱ از ۲۰ نقدی که در وبسایت متاکریتیک ثبت شده، Dreams توانسته پرامتیازترین بازی ۲۰۲۰ از نگاه ...
Dreams استارت سالی که قرار است بهترین دوازده ماهِ نسل هشتم باشد را زد؛ فعلا با میانگین امتیازی ۹۱ از ۲۰ نقدی که در وبسایت متاکریتیک ثبت شده، Dreams توانسته پرامتیازترین بازی ۲۰۲۰ از نگاه منتقدان لقب بگیرد و تا اینجا (اگر ریمسترها را در نظر نگیریم) بازی بعد از Uncharted 4 ،Persona 5 ،God of War و Bloodborne پنجمین بازی انحصاری پلی استیشن 4 از لحاظ میانگین امتیازی است.
اما قبل از اینکه به نقدها بپردازیم، بیایید اول ببینیم Dreams اصلا چیست. Dreams در تعریفی خلاصه یک «بازی/ابزار ساخت» بهشمار میرود. در Dreams بازیکنها بدون داشتن محدودیتی میتوانند هر چی که دوست دارند بسازند و با بقیه به اشتراک بگذارند. حالا این «هر چی» میتواند موسیقی باشد، عکس باشد یا حتی یک بازی در سبکهای مختلف.
بنابراین بقیه بازیکنها قابلیت این را دارند تا نسبت به کار دیگران نظر بدهند یا بازیهایی که ساخته شده را تجربه کنند. در واقع هدف مدیا مولکول با Dreams این است که بازیکنها بدون داشتن دانش خاصی و با ابزارهایی که در دستشان قرار گرفته، هر چیزی که دوست دارند را بسازند و به همین خاطر یکی از شعارهایشان را به «تنها محدودیت خیالپردازیهایتان است» اختصاص دادهاند.
حالا سوال اینجاست مدیا موکول توانسته از پسِ این پروژه بلندپروازانه بربیاید؟ Dreams چهقدر دست کاربر را باز میگذارد؟ ساخت بازی با آن ساده است؟ اینها همگی سوالاتی هستند که از بازی داریم و هرچند با توجه به میانگین امتیازی که در همان بندِ اول به آن اشاره کردم، مشخصا مدیا مولکول از آزمونش سربلند بیرون آمده اما بیایید نگاهی به بررسیها بیاندازیم تا جوابهایی دقیقتر به این سوالات بدهیم.
منتقد وبسایت PlayStation Universe که به بازی امتیاز ۱۰۰ داده، در جمع بندیاش سوال دومی که بالاتر پرسیدیم را با این جمله جواب داده است:
شاید [حرفم] کلیشهای به نظر برسد اما احتمالاتِ Dreams واقعا پایان ناپذیر هستند. چیزی که مدیا مولکول ساخته آنقدر فوقالعاده شده که تقریبا غیرممکن است بدون تجربه کردنش [این فوق العاده بودنش] را درک کنید. این دقیقا همان نوع بازی است که باعث میشود افتخار کنم یک طرفدار پلی استیشن هستم.
سایمون کاردی (Simon Cardy) از IGN که بازی را لایق نمره ۹۰ دانسته، با اشاره به Dream Surfing از تجربیات جدیدی که بازیکنها به وجود میآورند گفت. Dream Surfing بخشی در Dreams است که بازیکنها بازیهایشان را در آن منتشر میکنند و بقیه قابلیت تجربه آنها را دارند:
هر بار که به Dream Surfing سر میزنید، میبینید جامعه خلاق بازی با چیزهایی که ساختهاند راههای تازهای برای سرگرمی ارائه دادهاند. اگر میخواهید چیزی بسازید، بازی کنید یا درگیر کارهای مختلف بشوید Dreams در هر صورت همه اینها را برای شما دارد. این یکی رویایی است که پیشنهاد میکنم در آن نخوابید.
این نداشتنِ محدودیت در ساخت و ساز را تا جایی که نقدها را خواندم، همه منتقدها به آن اشاره کردهاند. حتی SpazioGames و Carole Quintaine که به بازی ۸۵ (کمترین نمره فعلی بازی) دادهاند، گفتهاند که ویرایشگر بازی سطح بالایی دارد.
وبسایت Carole Quintaine در نقدش Dreams را نفسی تازه در هوای صنعت گیمینگ نامید و همانند PlayStation Universe احتمالات در آن را بدون محدودیت خواند. حالا با این تعریفهایی که از بازی میشود، پس محور اصلی انتقادات روی چیست؟
دو نقد اصلی از بازی شده: کنترل و سختیهایی که برای ساخت بازی شاید وجود داشته باشد. همین Carole Quintaine نوشت که با وجود آموزشهای مشخص بازی همچنان یادگیری ابزارهایش سخت هستند و بنابراین خلق کردن چیزهای زیبا «بسیار وقت گیر خواهند بود.»
وبسایت SpazioGames از کنترل بازی انتقاد کرد و گفت نسبت به نسخه زود هنگام که چند ماه پیش در دسترس قرار گرفت، Dreams در این بخش از کمبودِ پیشرفت رنج میبرد. منتقد Digital Chumps هم که به بازی ۹۰ داد، در بخشی از نقدش نوشت «Dreams فضا برای پیشرفت دارد؟ البته، به خصوص در زمینه کنترل.»
ظاهرا خلق کردن با دوال شاک 4 چالشهای خودش را دارد و با وجود اینکه میتوان از کیبورد در Dreams استفاده کرد ولی بازی از موس پشتیبانی نمیکند. هرچند با این بازخوردها و علاقه سازنده به عرضه بازی روی بقیه پلتفرمها (که احتمال زیاد اتفاق میافتد) بنابراین بعید نیست پشتیبانی Dreams از موس را در آینده ببینیم.
Dreams قدم اولش را محکم برداشت. اینکه بازی چهقدر در بازار موفق خواهد بود را دو المان تعیین میکند که آنها را هم باید به زمان بسپاریم؛ یکی اینکه طرفداران تا کی در Dreams دست به خلق کردن میزنند و همچنین پشتیبانی مدیا مولکول از ساختهاش چگونه خواهد بود. خود سونی گفته که برنامه ده ساله برای بازی دارد، باید صبر کنیم و ببینیم.
مدیا مولکول که مجموعه Little Big Planet را در کارنامه دارد، با Dreams بازگشتی قدرتمند به صنعت بازیهای ویدیویی داشت. Dreams هم اکنون با قیمت ۴۰ دلار روی پلی استیشن 4 در دسترس است.
بیشتر بخوانید:
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.