پابجی موبایل چطور تنها در چهار ماه ساخته شد؟
دو سال پیش، تنسنت گیمز پابجی موبایل را عرضه کرد. یک اپلیکیشن کاملا رایگان ۲ گیگابایتی که تجربه کامل PlayerUnknown's Battlegrounds را از پیسی و کنسول به موبایلتان پورت میکند. از آن موقع بازی ۱.۵ ...
دو سال پیش، تنسنت گیمز پابجی موبایل را عرضه کرد. یک اپلیکیشن کاملا رایگان ۲ گیگابایتی که تجربه کامل PlayerUnknown's Battlegrounds را از پیسی و کنسول به موبایلتان پورت میکند.
از آن موقع بازی ۱.۵ میلیارد دلاری شده، ۵۰ میلیون بازیکن فعال روزانه دارد و ۶۰۰ میلیون دانلود در سراسر جهان. توسعهدهندگان بازی، استودیوهای Lightspeed & Quantum با ورزشکاران حرفهای، موسیقیدانان، AMC و فرنچایزهای The Walking Dead، انگری بردز، کپکام، گودزیلا و ماموریت غیر ممکن همکاری کردهاند تا قادر به جذب بازیکنان تازه باشند - مثل ۵۰ هزار تیمی که مسابقات الکترونیکی پابجی موبایل سال پیش شرکت کردند.
درحالی که تنسنت اخیرا دومین سالگرد عرضه بازی را با یک رویداد خاص جشن گرفت و تغییراتی در آن به وجود آورد، وبسایت پالیگان با چندین نفر در تنسنت از جمله ریک لی، کارگردان بازی درباره توسعه سریع پابجی موبایل و توسعه ادامهدارش صحبت کرده.
«محبوبیت رو به افزایش بازیهای بتل رویال را میتوانستیم در بازار ببینیم، بنابراین پروژه با نوعی فوریت آغاز شد.» لی ادامه میدهد: «واکنش بازیکنان به پابجی باعث شد که سریع توسعه بازی را شروع کنیم... خیلی سریع بهترین استعدادهای استودیو را دور هم جمع کردیم تا به شکلی همهچیز تمام پروژه را شروع کنیم».
تنها چهار ماه طول کشید.
آنطور که لی میگوید، «هر روزمان ماموریت غیرممکن بود».
از میان بزرگترین چالشها میتوان به اجرای روان جنبههای هنری و محیط بازی روی دیوایسهای موبایل اشاره کرد. «باید از موانع فنی و هنری بسیار زیادی عبور میکردیم. از جمله نورپردازی بلادرنگ HDR، شبیهسازی خط سیر گلوله و چیزهایی از این دست.»
بیرون از تیم اصلی پابجی موبایل، Lightspeed & Quantum یک تیم خاص هم به «هر قابلیت دشوار» اختصاص داد، بازی ابتدا برای دیوایسهای پرچمدار تطابقسازی میشد و سپس تیم مسیری معکوس در پیش گرفته و آن را برای موبایلهای کمتوانتر بهینه کرد. ایده کلی این بود که بازی ظاهری نزدیک به بهترین حالت ممکن داشته باشد اما برای افرادی که موبایلی ارزانقیمتتر دارند نیز سرگرمکننده و روان باقی بماند.
لی میگوید تیم فنی بازی تجربهای که معمولا در دو یا سه سال کسب میشود را طی دو الی سه ماه کسب کرد.
اگر هیچوقت پابجی موبایل را تجربه نکردهاید، این بازی آغازگر محبوبیت بتلرویال بود که بعدا در فورتنایت، ایپکس لجندز، رلم رویال و کال آو دیوتی: وارزون ادامه پیدا کرد. صد بازیکن به داخل جزیرهای پر از پستی و بلندی میپرند، به دنبال زره و اسلحه میگردند و تا سر حد مرگ میجنگند تا تنها یک جوخه یا یک نفر زنده بماند.
نئو لیو، مدیر انتشارات تنسنت در آمریکای شمالی و جنوبی میگوید:
بسیاری از کاربران در چین به پیسی یا کنسول دسترسی ندارند. اما این روزها هرکسی یک دیوایس هوشمند دارد. پس این راهی خوب برای ماست که به تعداد زیادی از کاربران دسترسی پیدا کنیم و در عین حال بهترین تجربه گیمینگ را برای آنها به ارمغان آوریم. اما موضوع صرفا درباره پیوند زدن گیمپلی [نسخه اصلی به نسخه موبایل] نیست.
یک مسئله اینست که شما کاراکترتان را روی یک نمایشگر کنترل میکنید. لیو میگوید:
روی پیسی میتوانید از ماوس و کیبورد برای کنترل بینقص کاراکتر استفاده کنید. اما روی موبایل، به خاطر محدودیتهای دستگاه، بهینهسازیهای زیادی حین گیمپلی شما اتفاق میافتد. نیازی نیست آیتمها را دستی بردارید، نیازی نیست درها را دستی باز کنید. و بسیاری از کنترلها آسان شدهاند و این لزوما سرگرمکنندگی بازی را از بین نمیبرد.
یک تفاوت بزرگ دیگر پابجی موبایل با نسخههای پیسی و کنسولی پابجی اینست که به صورت معمول پشتیبانی میشود و رویدادهای زمانی محدود، حالتهای بازی مختلف، مپهای کاملا جدید و یک سرویس Royale Pass که به بازیکنان آیتمهای نمایشی میدهد از جمله اتفاقات رایج در بازی هستند.
لی میگوید رویال پس ذات رقابت بازیکنان را با تمایل برای شخصیسازی ادغام میکند. «ورژن ما خیلی متفاوت با بازی روی پیسی است و ماموریتها و پاداشهای هر مرحله باید به دقت تحلیل و ارزیابی شود. برای برآوردهسازی نیازهای بازیکنان، برنامههای مختلفی را با رویال پس دنبال کردیم. تحقیقات جهانی زیادی روی کاربران انجام دادیم و سخت کار کردیم تا بهترین طراحی انتخاب شود».
لی زمانی را به یاد میآورد که تیم بازخورد بازیکنان نسبت به رویال پس را هنگام روشنایی روز در سن دیگو جمعآوری میکرد و آن را به تیمی متفاوت در شنژن چین میفرستاد (و درحالی که هنوز آنجا شب بود) تغییرات به صورت آنی روی بازی اعمال میشدند. یک روز بعد از آغاز به کار رویال پس، بازیکنان آمریکایی و اروپایی وارد بازی شده و کشف کردند که در حال تجربه ورژنی بهروزرسانی شده از بازی بودهاند.
با بیش از ۲۵ میلیون فالوئر در کانالهای مختلف بازی در شبکههای اجتماعی، تنسنت دائما جامعه کاربران پابجی موبایل را پایش و اطمینان حاصل میکند که تغییرات و محتویات جدید تاثیری مثبت روی بازیکنان داشته باشند.
در روز ۱۵ مارس ۲۰۱۸، پابجی موبایل با یک نسخه بتای غافلگیرکننده روی اندروید در کانادا عرضه شد. لی میگوید ده برابر بازیکن بیشتر نسبت به آنچه پیشبینی میشد به بازی آمد. بازیکنان نسخه پیسی هم تحت تاثیر کیفیت پورت روی موبایل قرار گرفته بودند.
نخستین ماههای پابجی موبایل اهمیت گوش دادن به نظر طرفداران، شخصیسازی مارکتینگ برای هر منطقه و حصول اطمینان از اینکه بازیکنان دائما از بازی لذت میبرند را به وضوح نشان داد.
لیو توضیح میدهد: «در چین یا در این ورژن جهانی، میدانیم که چطور بازیکنان را درگیر نگه داریم، چطور بازیکنان قبلی را برگردانیم و چطور بازیکنان جدید را جذب کنیم. تقریبا همیشه رویدادهای زنده مختلفی در جریان است».
لی با اشاره به موضوعی دیگر میگوید: «با هدف ایجاد یک محیط منصافنه برای بازیکنان، تیم امنیتی ما به بهبود سیستمهای امنیتی و ضد تقلب ادامه میدهد. از پایش کردن بازیکنان تا بن کردنشان، ما به هیچ وجه متقلبین را تحمل نمیکنیم. تقریبا ۹۵ درصد اکانتهای متقلب به صورت خودکار بن میشوند. سایر بنها براساس گزارشهای بازیکنان هستند که به ما در قضاوت در مواردی خاص کمک میکنند».
لی میگوید به خاطر همین تلاشها، گزارشهای تقلب در بازی کاهشی ۹۰ درصدی داشته است.
درحالی که رشته پابجی موبایل در ورزشهای الکترونیک به رشد خود ادامه میدهد -و یک جایزه ۵ میلیون دلاری برای سال ۲۰۲۰ تعیین شده- بیرون نگه داشتن متقلبین از میدان نبرد حیاتیتر از همیشه شده، خصوصا با درنظرگیری این موضوع که به خاطر شیوع ویروس کرونا، رویدادها به صورت آنلاین برگزار میشوند.
وینسنت وانگ، مدیر نشر جهان در تنسنت میگوید اکوسیستم ایسپورت تنسنت «فرصتی برای بازیکنان عادی فراهم کرده» و ضمنا برای بسیاری از افراد، «پابجی موبایل چیزی فراتر از یک بازی صرف است».
با مسابقات رقابتی و جوایزی که طی سال ۲۰۲۰ در راهند، تیم Lightspeed & Quantum روی قابلیتهای درون بازی، مانند «مرکز مخصوص ایسپورت» نیز کار میکند تا استریم و تماشای بازیها در جریان رویدادهای زنده و تورنومنتهای آنلاین تسهیل شود.
لی به عنوان سخن پایانی میگوید:
یک بازی سرزنده باید همراه با بازیکنان رشد کند، بنابراین تیم ما دائما برای بهروزرسانیها و فعالیتهای بعدی برنامهریزی میکند. در بهروزرسانیهای بعدی، نقشههای جدید، حالتهای بازی و همکاری غافلگیرکننده بیشتری خواهیم داشت.
و وانگ در تکمیل حرف او:
هر لحظه پر از چالش است، اما در عین حال ما در حال خوشحال کردن بازیکنان در سراسر جهان هستیم. برخی بازیکنان از طریق این بازی با عشق زندگی خود آشنا شدهاند، برخی رابطهای نزدیکتر با خانواده خود برقرار کردهاند. سایرین هم به رویاهای شخصی خود پی برده یا به قهرمانان ملی تبدیل شدهاند. اینها مسائلی هستند که ما را مغرور میکنند.
چگونه در پابجی موبایل بهتر بازی کنیم و برنده شویم؟ [تماشا کنید]
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
جالب بود؛ این چینی ها واقعا دارند دنیا رو مال خودشون میکنند!...
یک نکته در مورد ویدئو؛ صدای مجری خانم یک جوری بود! انگار افکتی چیزی داشت و یک مقدار بم شده بود و خب به نظرم رو کیفیت کلی کار تاثیر منفی داشت