عضویت ۶۸ تیم بازیسازی در ساختار حمایتی همگرا
اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که طرح ثبت نام برنامه حمایتی همگرا برای بازیسازان در سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در فاصله کوتاهی بیش از صد تیم بازیساز در این طرح نامنویسی کردند. حال ...
اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که طرح ثبت نام برنامه حمایتی همگرا برای بازیسازان در سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در فاصله کوتاهی بیش از صد تیم بازیساز در این طرح نامنویسی کردند. حال بنیاد ملی بازیهای رایانهای خبر میدهد فرآیند ارزیابی از ۱۱۹ متقاضی عضویت در این طرح به پایان رسیده و نهایتا ۶۸ استودیو به عضویت در آمدند.
بر این اساس در واقع ۶۸ استودیوی بازیسازی (شامل ۳۶ تیم و ۳۲ شرکت در سطوح ۲ و ۳) بر پایه نتایج ارزیابی و سقف بودجه همگرا در سال جاری، حائز شرایط عضویت و دریافت رتبه شدند. ۵۱ تیم و شرکت متقاضی باقیمانده نیز به عضویت طرح فراهمگرا درآمدند. سیدمحمدعلی سیدحسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این رابطه میگوید:
برای بهرهمندی حداکثری بازیسازان از حمایتها، متقاضیانی که در این ساختار حائز رتبه نشدهاند، به عضویت «فراهمگرا» در خواهند آمد. اعضای فراهمگرا قادر خواهند بود از تخفیفهای خدماتدهندگان حمایتی ساختار همگرا و فرصتهای حمایتی موقعیتی بوجود آمده توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای بهرهمند شوند، اما اعتبار حمایتی به آنها تعلق نخواهد گرفت.
با تجربیات کسب شده از تخصیص اعتبار و ارائه حمایتها در همگرا ۱۳۹۸ و بازخورد اعضا و نظرات شورای همگرا، تغییراتی در جهت بهبود کیفیت ارائه حمایتها به اعضا در ساختار حمایتی همگرا ۱۳۹۹ اعمال شد. این تغییرات در فرایند ثبت نام، شاخصهای ارزیابی، سطحهای رتبهبندی همگرا و حمایتهای صادراتی اعضای همگرا صورت گرفته است.
سیدحسینی در ادامه صحبتهای خود ضمن اشاره به محورهای ارزیابی و سنجش تیمهای متقاضی عضویت، از حذف برخی پیششروط اصلی ثبت نام در طرح حمایتی همگرا از جمله تعداد بازی منتشر شده، تعداد دانلود و سابقه بازیسازی، جهت سهولت بیشتر در عضویت گفت.
همانطور که در زمان ثبتنام (بهمن ماه) نیز بیان شد، جهت سهولت در عضویت، برخی پیششرطهای ثبتنام در همگرا از قبیل تعداد بازی منتشر شده، تعداد دانلود و سابقه بازیسازی برداشته شد تا متقاضیان بیشتری بتوانند در این ساختار ثبت نام کنند.
در این دوره تیم/شرکتهای بازیسازی علاوه بر شاخصهای «تولید» و «فرهنگی» به لحاظ «مخاطب و بازار» نیز مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند. کمیته ارزیابی تولید از بازیسازان مطرح کشور تشکیل شد و استودیوهای بازیسازی متقاضی از جنبههای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیازبندی شدند. شاخصهای «مخاطب و بازار» نیز با همکاری بخش خصوصی مورد ارزیابی قرار گرفت.
معاون حمایت بنیاد مبنای ارزیابی تیمها را علاوه بر جنبه فنی، از نظر فرهنگی نیز مهم دانسته و رتبههای هفتگانه ساختار حمایتی همگرا در سال ۱۳۹۹ را تصریح کرده است.
ارزیابی فرهنگی نیز پیرامون چهار محور اولویتدار ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل «تقویت نهاد خانواده و گسترش خانواده محوری»، «توجه به مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی»، «مبارزه با فساد و بی عدالتی با رویکرد تقویت امید و نشاط اجتماعی» و «انعکاس پیشرفتهای حوزه علم و فناوری کشور» توسط کمیته ارزیابی فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیاز هر بازی در این شاخصها تعیین گردید که این محورها جهت ارزیابی متقاضیان عضویت در همگرای سال ۱۴۰۰ نیز مورد استناد قرار خواهند گرفت. در این میان تنها ۱۵ استودیوی بازیسازی بازیهایی که حداقل یکی از شاخصهای ارزیابی فرهنگی اعلام شده را دارا بودند، ارائه کردند.
سطح یک از «بازیسازان رشدیافته» (رتبههای سیمرغ و هما) است که نحوه ارزیابی و عضویت آنها در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. سطح دو از «بازیسازان در حال رشد» شامل رتبههای ققنوس (شرکتها) و شیردال (تیمها)، سطح سه از «بازیسازان نوپا» شامل رتبههای هدیوش (شرکتها) و یوز (تیمها) و سطح چهار شامل «تیمهای بازیسازی مستعد» با رتبه غزال خواهد بود که توسط «مبادی همگرا» معرفی خواهند شد. تیمهای عضو «فراهمگرا» نیز فرصت خواهند داشت طی سال جاری از طریق معرفی یکی از «مبادی همگرا»، وارد ساختار همگرا شده و در سطح ۴ همگرا (رتبه غزال) عضو شده و از اعتبار این رتبه استفاده کنند. بدین ترتیب بازیسازان سطوح یک و چهار ساختار حمایتی همگرا ۱۳۹۹، در ارزیابیهای این مرحله حضور نداشتند و نحوه ارزیابی و عضویت در آنها در طی سال خواهد بود.
از جمله اصلیترین طرحهای حمایتی امسال، حمایتهای صادراتی به اعضای ساختار است که با همکاری مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری ریاست جمهوری صورت میگیرد، و منابعی نیز برای بازیسازان تولیدکننده «بازیهای جدی» در نظر گرفته شده. در نهایت لازم به ذکر است میزان اعتبار اختصاص یافته به رتبهها، زمان تخصیص و نحوه استفاده از آنها بر اساس شیوهنامه بهرهبرداری از حمایتهای همگرا خواهد بود که پس از تصویب در شورای همگرا، به اطلاع اعضا خواهد رسید.
تماشا کنید: ویجیاتو – ضربه سنگین قطع اینترنت به گیم ایران
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.