سال ۲۰۲۰ یا ۱۳۹۹ خودمان، بیتوجه به تمام میمهایی که از آن میسازیم، به مزخرف و افتضاح بودن خودش ادامه میدهد. بعد از کرونا، آتشسوزیهای عجیب اخیر و اتفاقات تراژدیک اجتماعی مختلف که دیگر متاسفانه انگار به آنها عادت کردهایم، حالا نژادپرستی پلیس آمریکا و خشونت بیموردش این روزها خشم مردم را برافروخته است.
اما در این مطلب نمیخواهم در مورد تظاهرات آمریکا یا مشکلات دیگر خودمان صحبت و آنها را تحلیل کنم، هر چند به شخصه خوشحال میشوم در باب این مسائل هم با یکدیگر گفتوگو کنیم اما بیاید برای شروع در مورد سرگرمی مورد علاقهمان صحبت کنیم و اینکه چطور دولتمردان از آن به عنوان بهانهای برای توجیه اشتباهات خودشان استفاده میکنند. این رویکرد به کشور خاصی و آمریکا هم محدود نمیشود، دیگر خودتان با موارد داخلی کاملا آشنا هستید.
در این مطلب در مورد تظاهرات آمریکا مینویسم چون میتواند روی ساخت بازیهای مورد علاقهمان تاثیر بگذارد. دیر یا زود که این تظاهرات به پایان یا نتیجهای برسد، بسیار محتمل است که سیاستمداران تاثیر منفی بازیهای ویدیویی را به عنوان دلیل به خشونت کشیده شدن اعتراضات معرفی کنند. همانطور که در طول سالیان مختلف ترجیح دادند مقصر اصلی تیراندازیهای مدارس را بازیهای ویدیویی خشن بدانند و چشمشان را روی این حقیقت ببندند که به لطف متمم دوم قانون اساسی، دسترسی به سلاح گرم به اندازه خرید کنسول راحت است.
راستش را بخواهید، این بار حتی قبل از آنکه نوبت به سیاستمداران برسد، بخشی از مردم خود این چرخه تکراری را آغاز کردهاند. به غیر از میمهای بسیاری که در مورد نزدیک بودن این تظاهرات با رایگان شدن GTA V تا به امروز ساخته شدهاند، راکستار روز گذشته تصمیم گرفت به احترام مرگ دردناک جورج فلوید و حمایت از اعتراضات اخیر، سرورهای خودش را برای دو ساعت خاموش کند.
اما زیر این توییت راکستار، به راحتی میتوانید دهها منشن با لایکهای قابل توجه را ببینید که میگویند سری GTA خود یکی از عوامل اصلی به وجود آمدن این شرایط است. اما خوشبختانه همانقدر که متمم دوم قانون اساسی ریشه بسیاری از مشکلات اصلی آمریکا به حساب میآید، متمم اول آنها یا همان «آزادی بیان» هم عاملی است که تا به امروز به خاطرش بازیهایی چون GTA که سیاستهای کشورشان را به سخره گرفتند، توانستهاند به حیات ادامه دهند.
اما این فشارها از سمت حکومت، رسانهها و مردم بیتاثیر نیست و اتفاقا راکستار و بازیهایش به شکل طعنهآمیزی در گذشته از این انتقادها هم آسیب دیدهاند و هم بخش اعظمی از محبوبیتشان را مدیون آن هستند. مثال این محبوبیت را میتوان در حواشی انتشار GTA 3 و GTA Vice City دید. زمانی که یکی از وکیلهای معروف فلوریدا به نام جک تامپسون (Jack Thompson) تلاش داشت تا این دو بازی را به عنوان عامل تاثیرگذار در چندین پرونده قتل به دست نوجوانان کم سن و سال معرفی کند. حتی در همان روزها هیلاری کلینتون نیز بازیهای ویدیویی و محتوای آنها به خصوص سری GTA را محکوم کرد و خواستار تحقیقات بیشتر در این زمینه شد.
این شکایتها نه تنها هیچ کدام به نتیجهای نرسیدند، بلکه حتی جامعه غیرگیمر دنیا را هم به سمت این سری سوق دادند چرا که همه میخواستند بدانند این سری بازی که سیاستمداران از آن این چنین انتقادهای شدید میکنند، چه ویژگیها و محتوایی دارد. اما همان قدر که راکستار از این حواشی توانست به نفع خود استفاده کند، در چندین مورد مهم دیگر هم از آنها آسیبهایی جدی دید. فروش هر دو نسخه سری Manhaunt در بسیاری از کشورها ممنوع شد، این سری درجه سنی Adults Only را دریافت کرد و حتی راکستار مجبور شد برای ادامه فروش بازی در برخی نقاط قسمتهای زیادی از نسخه دوم را حذف کند.
اگر با سیستم درجهبندی سنی ESRB آشنا باشید، احتمالا دیدهاید که تقریبا تمامی بازیها در یکی از سه رده «مناسب برای همه»، «مناسب برای بالای ۱۳ سال» و «مناسب برای بالای ۱۷ سال» قرار میگیرند. اما درجهبندی آخر این سیستم Adults Only است که کمتر عنوانی چنین درجهای را کسب میکند. بازیهایی که این درجهبندی سنی را داشته باشند، در بسیاری از فروشگاهها برای فروش گذاشته نشده و حتی روی کنسولهای سونی و مایکروسافت نیز عرضه نمیشوند.
از سری منهانت هم که بگذریم، راکستار یکی از بزرگترین شکستهای مالی و حقوقیاش را پیرو عرضه GTA San Andreas برای کامپیوترهای شخصی تجربه کرد. موضوع از این قرار بود که راکستار ظاهرا تنها مدتی قبل از عرضه بازی تصمیم گرفته بود که برخی از قابلیتهای بازی از جمله امکان برقراری رابطه جنسی را از GTA San Andreas حذف کند اما به دلیل کمبود وقت، کدهای مربوط به این قسمت در بطن بازی باقی ماندند و تنها دسترسی کاربران به آنها محدود شد. اما با عرضه بازی روی کامپیوتر، مادسازها توانستند به این کدها دسترسی پیدا کرده و آن را به صورت یک ماد عرضه کنند.
نتیجه انتشار این ماد یک کابوس به تمام معنا برای راکستار بود. ESRB تصمیم گرفت به صورت موقت دوباره بازی را درجهبندی سنی کند و به آن درجه «تنها بزرگسالان» را داد تا زمانی که راکستار نسخه دوم و اصلاح شده را عرضه کند. از طرفی برادران هاوزر مجبور شدند پول خرید تمامی نسخههای فروش رفته در آمریکا را به خریدارانش برگردانند و در نهایت شکایتی هم که از راکستار و Take-Two به خاطر این محتوا شده بود، بعد از چندین سال با یک مصالحه ۲۰ میلیون دلاری به ضرر راکستار به پایان رسید.
بیشتر بخوانید:
- آیا بازیهای ویدیویی شما را منزوی میکنند؟
- ارزانترین لپتاپهای بازار ایران برای تجربه GTA V
- Saints Row چطور توانست از زیر سایه سنگین GTA بیرون بماند؟
در واقع شاید متمم اول قانون اساسی اجازه دهد تقریبا در مورد هر موضوعی که خواستید و با هر محتوایی بازی بسازید اما تضمین نمیکند که بتوانید در برابر فشار انتقادها و شکایتها دوام بیاورید و محصول خود را به دست بیشتر مخاطبین برسانید. تازه تمام اینها در مورد یک کشور خاص است.
بنابراین اگر فشار مثلث دولت، مردم و رسانهها با توجه به وقایع اخیر روی بازیهای ویدیویی و گل سرسبد همیشگی آنها یعنی GTA بیشتر شود، احتمالش بسیار بالاست که آینده این سری محبوب دستخوش تغییراتی قابل توجه شود. شاید معیارهای سیستمهای ردهبندی سنی تغییر کند و GTA 6 با محتوایی یکسان دیگر عنوانی مخصوص بزرگسالان ردهبندی شود. شاید راکستار در واکنش به انتقادات شدید تصمیم بگیرد این سری را به کشور یا خط زمانی متفاوتی ببرد و البته این احتمال هم وجود دارد که هیچ کدام از این اتفاقات نیافتد و نسخه بعدی GTA از گذشته هم آزادی عمل بیشتری به مخاطبینش بدهد.
هر اتفاقی بیافتد، به نظرم نقش ما به عنوان طرفداران و مخاطبین اصلی این بازیها مشخص و بسیار حیاتی است. چطور فیلمهای سینمایی خشن و اسلشر به عنوان مقصر شناخته نمیشوند؟ چون دیوار بازیهای ویدیویی بسیار کوتاهتر از صنعتی چون سینما است و البته حدس میزنم گردش مالی بسیار بالای حوزه بازی در چند سال اخیر حداقل کمی این دیوار را بلندتر کرده باشد.
ردهبندی سنی سری GTA اجازه تجربه و خرید بازی به هر شخصی زیر سن ۱۷ و ۱۸ سال را نمیدهد، همانطور که تماشای یک فیلم خشونتآمیز به افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمیشود و مسئولیت تماشای آن و عواقبش بر عهده خانواده و خود شخص است. هر انسان بالغ با سنی بیشتر از این محدوده باید توانایی تشخیص واقعیت از خیال و بازی را داشته باشد. برای همین با اتحاد در کنار هم میتوانیم به سیاستمداران نشان دهیم که بهتر است به دنبال بهانه دیگری برای تصمیمات اشتباه خودشان باشند.
من از ۸ سالگی دارم بازی میکنم . هر بازی که بگی هم بازی کردن حتی خشن تریناشو مثل : گاد اف وار ۴ یا مکس پین ۳ و gta v و مرتال کمبت و اساسین کرید و… اما اصلا خشونتی توی من به وجود نیومد! اما من ۲ تا پسر خاله و ۱ پسر عمو دارم که هیچی تا به حال بازی نکردن ولی الان انگار کریتوس هستن!!!
ما تو بازی ها یه چیزایی یاد گرفتیم که هیچ جای دنیا بهمون نگفتن. بازی کردن خشونت نیست ، خیلیا مفهوم این جمله رو نمیفهمن…
به سادگی خریدن کنسول؟؟؟؟
ساده تره دایی من آمریکاست میگه اونجا تو هایپر مارکتاشون تفنگ کالیبر زیر ۷ می فروشن دقت کنید توی مغازه
به جای این گیر دادنای الکی بهتره به ریشه رسیدگی بشه یعنی به خانواده ای و جامعه ای که فرد توش بزرگ میشه
دوستان الکی جو ندین تا وقتی که محصول داره پول می سازه و صادر میشه و سود داره برای کشور امریکا هیچ مانعی براش وجود نداره که بازم تولید شه و حتی کوچک ترین اثری از شرایط بپذیره ۱۰۰ میلیون فردش کم نیست!
من مافیا رو از ”۳” سالگی بازی میکنم، جذب داستانش شدم و همیشه حتی دلم نمیاد توش آدم بکشم
سلام GTA V رو این سیستم بدون لگ اجرا میشه؟؟؟؟؟
پردازنده : intel core i7_8550u cpu @------ ۱.۸۰ghz 1.99ghz
رم : ۸ گیگ
گرافیک : ۴ گیگ
ویندوز ۱۰ پرو ۶۴ بیت
خسته نباشید اقا پدرام مثل همیشه عالی ول ی یه سوال داشتم اون شخصی ک صداش توی فان دیشب بود و باشما بازی میکرد همون شخصی نیست که من فکر میکنم ممنون میشم اگه جواب بدین از دیشب ذهنم درگیره???
سیاست یعنی قدرت… و اخلاق جایی در سیاست نداره و تمام قدرت ها بر اساس منافع ملی جنایت میکنن ولی خیانت نه… و معدود هستن کسایی مثل شما که هر دوتاش رو دارن و در مقابل کارشون اینه که برای توجیه هر دو خیانت و جنایت تون برید دنبال جنایت یه سیستم دیگه!
عجب
من اولین بازی که با اجازه داداشم رو pc بازی کردم در سن ده سالگی بود و حدود پنج سال بازیش کردم ولی تا الان که ۱۶ سالمه بین پسر عمو هام بی آزار ترینشون شناخته میشم 😐
تازه من قوه تخیل خیلی قوی ای داشتم ولی هیچ وقت این بازی رو به عنوان واقعیت قبول نداشتم
اگر چه ادما با هم فرق دارن ولی سیاست مدارا دیگه شورشو در اوردن.
مردم هم باور کردن.
بنظرم یکی باید به پدر و مادرا یکم توضیح بده
هنوز یادمه بابام در باره خشونت کالاف دو که داشتم باهام صحبت میکرد
مرسی پدرام جان خیلی مقاله خوبی بود. متاسفانه هنوز تفکر عوام گونه همینه که بازی ها جوان ها رو از راه بدر میکنن در حالیکه بارها روانشناس ها و جامعه شناس ها با تحقیق و پژوهش خلاف این باور رو ثابت کردن.
در ضمن تو امریکا معمولا به خاطر رسانه های بسیار فعال چنین اخباری منتشر میشه که سیاست مدارها ضد بازی ها جبهه گرفتن در حالیکه میدونیم کشورهایی مثل استرالیا و آلمان حتی اجازه منتشر شدن بعضی از بازی ها رو حتی بعد از سانسور شدن ندادن (کلا رفتار اروپایی ها خیلی عجیبه چون در حالیکه خیلی از کشورهای اروپایی که امریکا رو در مورد نژاد پرستی و رفتار بد با سیاه پوستا محکوم کردن، حتی یک نماینده پارلمان یا حتی مدیر رده بالا یا حتی یک شهردار سیاه پوست یا رنگین پوست هم ندارن). تو ایران هم که دیگه کلا بازی های کامپیوتری رو جز توطئه دشمن و تهاجم فرهنگی نمیبینن و کلا صورت مسئله پاک میشه و خلاص!!!
ما که با خوندن همون چند خط اول مقاله سفارشی شما تهوع بهمون دست داد و بقیشو گذاشتیم واسه همکاراتون ولی خواستیم بهتن بگیم همون GTA5 تو داستان انلاینش میدونین چند بار اسم ایرانو در کنار کره شمالی به چه شکلی میاره؟ شماها به هر جا چنگ میندازین یا مسخره میشین یا … بهتون بازم از رو نمیرین :))