ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

سازندگان Rage 2 از تحول در ساخت بازی‌های تک نفره می‌گویند

این روزها بستدا، یکی از قدیمی‌ترین ناشرین بازی‌های ویدیویی که عناوین شاهکاری چون اسکایریم را در کارنامه خود دارد، در بهترین موقعیتش نیست. شکست غیرقابل انکار Fallout 76 ضربه‌ای مهلک به آينده بستدا زده و ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

این روزها بستدا، یکی از قدیمی‌ترین ناشرین بازی‌های ویدیویی که عناوین شاهکاری چون اسکایریم را در کارنامه خود دارد، در بهترین موقعیتش نیست. شکست غیرقابل انکار Fallout 76 ضربه‌ای مهلک به آينده بستدا زده و Rage 2 می‌تواند فرصت خوبی برای برگرداندن دوباره این ناشر به مسیر درست باشد.

الیهاندرو فیلاری (Alessandro Filliari) از وبسایت گیم‌اسپات مصاحبه‌ای با سازنده‌های بازی کرده که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید. پس با ویجیاتو همراه باشید.


از زمان معرفی Rage 2 در سال گذشته، سازنده آن یعنی استودیو اید سافتور بارها اشاره کرده که این همان عنوانی است که نسخه اصلی باید می‌بود. این دنباله که در حال ساخت با همکاری آوالانچ (Avalanche) است، به عنوان یک بازی جهان‌باز واقعی تبلیغ شده در مقایسه با نسخه قبلی که تلاش می‌کرد جهان باز باشد اما بیشتر حکم عنوانی با گیم‌پلی سنگین و شلوغ در دنیایی بزرگ و پویا را داشت.

با وجود اینکه Rage 2 تماما در مورد مخلوط کردن دنیای اکشن سریع و پر زد و خورد با دنیای بزرگ و بی‌انتها است که استودیو آوالانچ به خاطر ساخت آن مشهور شده اما هیچ کدام از نمایش‌های اولیه بازی فرصتی در اختیارمان ندادند که ترکیب شدن این دو را به درستی ببینیم.

اما به تازگی موفق شدیم قبل از عرضه رسمی بازی آن را به مدت دو ساعت تجربه کنیم. در حالی که دنیای Rage 2 را با آسایش زیر و رو می‌کردیم، در نهایت تصویر برایمان واضح‌تر شد که چطور قرار است طراحی قدیمی و به سبک اید سافتور با قالب مدرن بازی‌های جهان‌باز آوالانچ ترکیب شود. ما همچنین با تیم ویلیس (Tim Willits)، کارگردان استودیو در مورد ساخت دنباله برای Rage 1 صحبت کردیم که چطور تیم سازنده می‌خواهند ایده‌های جدیدی معرفی کند و در  شیوه‌های طراحی قدیمی‌ترش بازنگری کند.

وقتی بعد از تجربه Rage 2 به نسخه قبلی فکر می‌کنیم، این دو بازی در کنار هم مثل شب و روز می‌مانند. منظورم این است که نسخه دوم سری Rage کاملا هویت خود را دارد.

بله دقیقا همینطور است. اول از همه می‌خواهم بگویم که Rage 2 تمام آن مواردی را که نسخه اول وعده داده بود، عملی می‌کند. من تا حالا به شوخی گفتم بزرگترین درسی که از نسخه اول گرفتیم این بوده که بدون در اختیار داشتن تکنولوژی جهان‌باز، بازی جهان‌باز نسازید و این دقیقا همان کاری بود ما با موتور گرافیکی Tech 5 در ساخت نسخه اول انجام دادیم. اما حق با شماست، مثل این می‌ماند که داریم یک سری جدید می‌سازیم، واقعا هیجان‌انگیز است. معمولا مردم از ما می‌پرسند که آیا نیاز است نسخه اول را قبل از Rage 2 بازی کنیم؟ من هم در پاسخ می‌گویم که نه اصلا نگران نباشید و می‌توانید یک راست به سراغ بازی بیایید.

بعد از تقریبا دو ساعت بازی کردن باید بگویم که تجربه یک شوتر از اید سافتور در دنیای جهان‌باز حس بهتر و راحت‌تری داشت در حالی که نسخه قبلی به نظر می‌رسید به اجبار می‌خواست خودش را در این قالب جا دهد

خوشحالم که متوجه چنین تغییری شدی. این اولین اولویت ما در ساخت این نسخه بود. وقتی در داخل خود استودیو شروع به معرفی و ارائه بازی کردیم، من پاوریوینتی ساخته بودم که در یکی از اسلاید‌هایش نام Rage 2 نوشته شده بود. بیننده‌ها با خودشان می‌گفتند خب، Rage 2 باحال به نظر میاد و اسلاید بعدی لوگوی دو استودیو اید سافتور و آوالانچ بود و با دیدن آن بود که همه ذوق کردند و همه‌چیز معنا پیدا کرد.

به نظر می‌رسد هدف از اضافه کردن استودیو آوالانچ، کمک به اید سافتور به خصوص برای انتقال گیم‌پلی بازی به دنیای جهان‌باز بوده است

خب، بهترین نکته در مورد کار کردن با تیم آوالانچ این است که نه تنها آن‌ها تکنولوژي موتور ایپکس (Apex Engine) را با خودشان آوردند که عالی است، بلکه آن‌ها تجربه زیادی هم دارند. مدت‌هاست که آن‌ها بازی‌های جهان‌باز می‌سازند و برای همین طرز فکرشان در مورد مسائل مختلف متفاوت است. اینکه چطور داستان بازی را روایت می‌کنیم، چطوری دیالوگ‌ها را می‌نویسیم و حتی اینکه چگونه مراحل را طراحی می‌کنیم؛ همه این قسمت‌ها حالا به لطف تخصص این تیم به بهترین حالت خودش رسیده. ما هم در اید سافتور تکنولوژی‌های فوق‌العاده‌ای داریم اما برای ساخت این بازی خاص، تصمیم گرفتیم بهتر است با شرکتی کار کنیم که در زمینه تکنولوژی‌های مربوط به دنیای جهان‌باز و گیم‌پلی آن تجربه بیشتری دارد. کار کردن با استودیو آوالانچ برای ساخت این بازی مثل عقدی بود که در آسمان‌ها بسته بودند.

راستش را بخواهم بگویم، من Rage 2‌ را در نمایشگاه‌های دیگر بازی کرده بودم و نتوانستم درک درستی از مقیاس بزرگی بازی و دنیایش داشته باشم. نمایش‌های قبلی بازی بیشتر روی درگیری‌های نزدیک تمرکز داشت که بیشتر با شوترهای سنتی و قدیمی ساخت اید سافتور کاملا تطابق داشت تا یک بازی جهان‌باز بزرگ.

بله، تجربه 20 دقیقه‌ای بازی در یک نمایشگاه به هیچ وجه قابل مقایسه با تجربه آن با سرعت خاص هر مخاطب نیست. در نمایشگاه E3 پارسال، ما مرحله Eden's Gate را به نمایش دادیم که مرحله‌ای کلاسیک و به سبک کارهای اید سافتور است. مرحله جالب و لذت‌بخشی بود اما حق با شماست، در آن مرحله ما شما را در فضایی بسته قرار دادیم و بدیهتا بازی اصلی قرار نیست این شکلی باشد. ما می‌خواستیم گیمرها باور کنند که ما کامبت خاص اید سافتور را هم در دنیای بازی پیاده کردیم و به همین دلیل ابتدا روی این مورد تمرکز کردیم که یکی از بزرگترین اهداف پروژه است. ما باید می‌دیدیم که بازی کردن Rage 2 چه حسی دارد، محتوای پس از تمام کردن بازی و سلاح‌ها چگونه هستند. آیا آن‌ها به اندازه کافی پر سر و صدا، قدرتمند و سریع هستند؟ بنابراین این قضیه یکی از اولین موانعی بود که باید زودتر از روی آن می‌پریدیم.

راستی به نظر می‌رسد Rage 2 پس از عرضه هم آپدیت‌های جالبی دریافت خواهد کرد که وضعیت کلی دنیای بازی را تغییر می‌دهد. در یکی از جدیدترین تریلرهای منتشر شده، اشاراتی به یک رویداد داخل بایز شده بود که باید برای یک برنامه تلویزیونی با موجودات جهش‌یافته می‌جنگیدید.

دقیقا! ما رویداد‌ها و فعالیت‌هایی مختلفی در نظر گرفتیم که هر از چند گاهی اجرا می‌شوند. اما برای تجربه بازی لازم نیست همیشه آنلاین باشد. این چند وقت اخیر سو تفاهم پیش آمده اما اگر شما به اینترنت متصل باشید، می‌توانید در رویداد‌های زنده بازی شرکت کنید. اما اگر وصل نباشید، پس همان نسخه اصلی را بازی کنید و از آن لذت ببرید. ما می‌توانیم این رویداد‌های جالب را برگزار کنیم تا مخاطبین‌مان سرگرم بمانند تا بتوانیم در آینده محتوای بیشتری ارائه کنیم.

پس Rage 2 در 6 تا 7 ماه پس از عرضه احتمالا تبدیل به یک بازی کاملا متفاوت می‌شود؟

بله برنامه ما همین است. امیدواریم که گیمرها پای بازی بمانند. من واقعا فکر می‌کنم که ما برنامه خوبی چیدیم. ایده‌های جالبی داریم که بعد از عرضه بازی در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد و اینکه قالب بازی در آینده و مسیر رو به جلو چگونه می‌شود. وقتی Rage 2 را تجربه کنید، خواهید دید که فضای کافی برای گسترش بازی وجود دارد و ما هم پیوسته لایه‌های بیشتری اضافه می‌کنیم تا طرفداران سرگرم باقی بمانند.

مدتی است که ایده رشد دادن بازی‌ها و تبدیل کردن آن‌ها به نوعی سرویس بسیار رایج شده. آیا Rage 2 هم چنین برنامه‌ای دارد؟

خیر ما تنها از بازی پشتیبانی خواهیم کرد. نمی‌دانم، به نظرم بسیار سخت است تعریف درستی پیدا کنیم که «بازی به عنوان سرویس» چگونه است. بسیاری از مردم طرز فکر‌های متفاوتی از این اصطلاح دارند و احتمالا من هم در هنگام صحبت کردن از بازی آن‌ها را گیج کرده‌ام. کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم این است که بروزرسانی‌ها و محتوای بیشتری را ساخته و پس از عرضه منتشر کنیم. بنابراین ما بازی را زیرنظر می‌گیریم، به بازیکن‌ها توجه می‌کنیم، در بحث‌های جامعه کاربران شرکت می‌کنیم، از بازی پشتیبانی و آن را بروزرسانی می‌کنیم. قرار نیست عضویتی تعریف شده یا تبدیل به یک بازی رایگان شود اما از آن پشتیبانی خواهد شد.

با وجود اینکه از عناوین قبلی اید سافوتور هم بعد از عرضه پشتیبانی شده اما به نظر می‌رسد پشتیبانی از Rage 2 بیشتر در مورد گسترش دادن دنیای بازی و محتوای مربوط به آن بوده و فکر کنم این نوع از پشتیبانی برای شما تجربه جدیدی است.

درست است اما راستش را بخواهید این مسیری است که کل صنعت به سوی آن حرکت می‌کند. طرفداران زمان زیادی را پای بازی‌ها می‌گذارند و مردم دوست دارند مطمئن باشند از بازی مورد علاقه‌شان پشتیبانی شده و سازندگان پشت آن می‌ایستند. اگر شما می‌خواهید بخش زیادی از وقت خود را صرف عنوانی کنید آن هم در حالی که می‌توانید ده‌ها کار دیگر انجام دهید، آن وقت شما هم به تعهد طرف مقابل نیاز دارید. بنابراین این کاری است که می‌خواهیم انجام دهیم و تجربه جدیدی برایمان محسوب می‌شود؛ برای همین امیدواریم خوب پیش برود.

با وجود اینکه خود بازی در زمینه تمرکز و هدفش مدرن و امروزی است اما طراحی آن بسیار قدیمی حس می‌شود. بخش بزرگی از این حس به خاطر تمرکز بازی روی ارائه کدهای تقلب است که در دنیای امروزی واقعا به ندرت دیده می‌شود.

ما بیشتر اوقات خودمان را زیاد جدی نمی‌گیریم و آن کدهای تقلب هم قرار است حسابی سرگرم کننده باشند. بازی زمانی حسابی می‌درخشد که بازیکن‌ها روی صندلی خود نشسته و هر کاری را که دوست دارند، انجام می‌دهند. من واقعا معتقدم هر چقدر بیشتر بازی کنید، Rage 2‌ لذت‌بخش‌تر می‌شود. اگر برای زود تمام کردن آن عجله کنید، به اندازه کسی که دو برابر زمان بیشتری پای آن می‌گذارد، لذت کمتری خواهید برد. بنابراین توصیه می‌کنم به آن زمان دهید، با قدرت‌ها و آپگرید‌ها آزمون و خطا کنید چرا که امکانات زیادی وجود دارد. بازی برای کسانی که وقت بگذارند، پاداش‌های خوبی دارد.

یکی از کدهای تقلب به خصوص بازی «Git Gud» نام دارد که تمامی دشمن‌ها را به محض فعال شدن از بین می‌برد. این رمز به نظر می‌رسد که ارجاعی به فرهنگ چالش‌های بازی‌های آنلاین باشد. آیا شما در مورد اینکه بازی‌هایتان از لحاظ میزان سختی چگونه باید طراحی شوند، دیدگاه مشخص و خاصی دارید؟

از آنجایی که خود من آدم سنتی و قدیمی‌ای هستم، ترجیح می‌دهم در بازی ماموریتی داده شود که از من بخواهد دکمه قرمز را در جایی پیدا کنم و اطلاعات اضافه دیگری داده نشود. اما در عنوانی که دنیایش تا این حد بزرگ و باز است، ما باید به گیمرها زمانی که به آن احتیاج دارند، کمک کرده و آن‌ها را هدایت کنیم. در زمینه درجه سختی، چندین تنظیمات مختلف طراحی کردیم. اما اگر احساس می‌کنید به چالش سخت‌تری احتیاج دارید، می‌توانید بازی را در درجه سختی Nightmare بازی کنید. در چنین حالتی باید حتما با استراتژی جلو رفته و باهوش باشد. بازی بسیار سخت خواهد شد و اگر شما بازیکن حرفه‌ای هستید، تشویق‌تان می‌کنم که Rage 2 را روی درجه سختی بالا بازی کنید.

انتخاب و آزادی ذات این بازی است و تقریبا هیچی خارج از دسترس نیست. شاید ما راه درست را به شما نشان دهیم اما با مقیاس سختی دشمنان کاری نداریم. بنابراین اگر منطقه‌ای در بازی پیدا کردید که بیش از حد سخت است، می‌توانید بیخیال شده و بعدها با قابلیت‌ها و ارتقاهای بیشتر بازگردید، ما چنین انتخابی را به مخاطبین می‌دهیم. با ذات جهان باز Rage 2، من باور دارم که بازی دسترسی بیشتری از دیگر عناوین دارد. ما در اید سافتور عادت داریم بازی‌های سختی بسازیم و برخی اوقات گیمرها ما را به بیش از حد سخت بودن متهم می‌کنند. اما با این وجود بازی سریع و سخت است اما می‌تواند بسته به نحوه بازی کردن شما، تغییر کند.

در نهایت من فکر می‌کنم نکته برجسته و قابل توجه Rage 2 نسبت به نسخه قبلی این است که هویت بیشتری دارد

بله، نسخه اول فروش خوبی کرد و گیمرها هم از آن لذت بردند اما من قویا حس می‌کنیم که در ساخت این دنباله ما تمام توان‌ خود را به کار بردیم. ما هویت درستی تعریف کردیم، سازنده‌ها، تکنولوژی و سبک درستی داریم. همچنین برای انتشار چنین بازی‌هایی زمان خوبی است. چرا که Rage 2 نسبت به دیگر بازی‌های آخرالزمانی کمی خاص‌تر است و بله کاملا حق با شماست. ما واقعا تلاش کردیم تا بازی را لذت‌بخش بسازیم برای همین اگر گیمرها آن را بازی کنند و دوستانشان از آن‌ها بپرسند «نظرت در مورد Rage 2 چیه؟» اگر آن‌ها در پاسخ بگویند «بازی واقعا لذت‌بخشیه»؛ ما به هدفمان رسیدیم و من خوشحال خواهم شد.

نظر شما در مورد Rage 2 چیست؟ به نظرتان ساخته مشترک و جدید اید سافتور و آوالانچ می‌تواند به اهداف خودش برسد؟ دیدگاه‌های خودتان را حتما در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی