ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سخت افزار

یکبار برای همیشه، ترافلاپس چیست؟

این روزها اگر مطالبی راجع به کنسول‌های نسل جدید یا محصولات سری جدید انویدیا را دنبال کنید، کلمه ترافلاپس (Teraflop) زیاد به چشمتان خورده. احتمالا همه بدانیم که فاکتوری مربوط به گرافیک سخت افزار است. ...

شیرین منظری
نوشته شده توسط شیرین منظری | ۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

این روزها اگر مطالبی راجع به کنسول‌های نسل جدید یا محصولات سری جدید انویدیا را دنبال کنید، کلمه ترافلاپس (Teraflop) زیاد به چشمتان خورده. احتمالا همه بدانیم که فاکتوری مربوط به گرافیک سخت افزار است. اما اینکه دقیقا چیست، چه کاربردی دارد و اهمیتش در چیست و اصلا چرا کمپانی‌ها روی تعداد فلاپسشان انقدر تاکید دارند برایمان سوال باشد.

همه چیز از یک «FLOPS» شروع می‎‌شود که کوتاه شده‌ی عبارت Floating Point Operation per Second که به معنای «عملیات ممیز شناور بر ثانیه» است. «عملیات ممیز شناور بر ثانیه» عبارتی است که من برای تعریف فلاپ در مقاله قبلی‌ام به کار بردم. تا اینکه یکی از کاربران پرسید اصلا «عملیات ممیز شناور بر ثانیه» خودش یعنی چه؟

عملیات ممیز شناور بر ثانیه یعنی چه؟

در رایانه‌ها ممیز شناور یا ممیز دودویی، روشی که طبق استاندارد جهانی IEEE 754 برای نمایش اعداد حقیقی در بازه گسترده (مثبت یا منفی) استفاده می‌شود. در این روش اعداد عموما به‌وسیله تعداد ثابتی رقم معنی‌دار به نمایش گذاشته شده و سپس با استفاده از توان مقیاس می‌گیرند. پایه این توان‌ها نیز بسته به حافظه سخت افزار مضربی از ۲ خواهد بود.

اصطلاح ممیز شناور به این واقعیت اشاره دارد که ممیز (ممیز اعشاری یا ممیز دودویی که در رایانه‌ها رایج است) می‌تواند «شناور» باشد، یعنی می‌تواند هرجایی بین ارقام یک عدد، قرار بگیرد. مکان ممیز به صورت جداگانه در نمایش درونی و به صورت تغییر توان پایه مشخص می‌شود. در واقع می‌توان ممیز را درک رایانه از نماد علمی دانست.

برعکس چیزی ریاضیاتی که ما در دبیرستان با آن آشنا شده‌ایم، یعنی ممیز‌های ثابت که در نمایش آن تا ۷ رقم دهدهی و دو رقم اعشاری داشته باشد، در ممیزهای شناور اعشار عدد می‌تواند تا بازه بزرگی جا به جا شود. در حقیقت برنامه‌نویسان برای کوچک کردن اعداد بزرگ به حالتی که بتوان به‌ راحتی آن‌ها را بیان و محاسبه کرد از ممیز شناور استفاده می‌کنند. البته ممیزهای شناور دامنه بیشتری را به بهای دقت کمتر پشتیبانی خواهند کرد.

عملیات ممیز شناور بر ثانیه یعنی چه؟
ترافلاپس

وارد شدن بیشتر درباره چرایی محاسبات و ذخیره سازی شناور کامپیوتر نیازمند دانش متوسطی از ریاضیات و علم ذخیره سازی اعداد در کامپیوتر است پس از آن صرف نظر می‌کنم.

فلاپ غالبا به عنوان معیاری برای قدرت محاسباتی ماشین در ثانیه استفاده می‌شود. وقتی صحبت از پردازنده‌ها گرافیکی و تعداد پلی‌گان‌ها(چند ضلعی‌ها) می‌شود، توانایی انجام عملیات شناور بیشتر در هر ثانیه به این معنی است که می توان چند ضلعی را سریعتر رندر کرد و سقف را برای چند ضلعی به صورت هم زمان افزایش می‌دهد.

سرعت عملیات ممیز شناور، که معمولاً با عنوان اندازه‌گیرهای کارایی فلاپس شناخته می‌شود، از ویژگی‌های مهم ماشین‌ها است. این کارایی در نرم‌افزارهایی که عملیات و محاسبات ریاضی سنگین و در مقیاس گسترده (اجرای بازی‌ها با گرافیک بالا) انجام می‌دهند، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

ترافلاپس چیست؟

پیش‌تر با فلاپ یا عملیات ممیز شناور بر ثانیه آشنا شدیم. حال چطور از فلاپ به ترافلاپ می‌رسیم؟ برای بیان هرچه ساده‌تر مقیاس‌های بزرگ از ترافلاپ استفاده می‌کنیم. در واقع یک ترافلاپس معادل ۱۰ به توان ۱۲ فلاپس یا ۱ تریلیون فلاپ است. زمانی که می‌گوییم کنسول ایکس باکس سری ایکس پردازنده گرافیکی با ۱۲.۱۵۵ ترافلاپس دارد، یعنی این کنسول قادر به انجام ۱۲.۱۵۵ تریلیون محاسبه ریاضی ممیز شناور در هر ثانیه است.

اهمیت ترافلاپس برای گیمینگ در چیست؟

از این نظر که تعداد ترافلاپس‌ها به توانایی و کیفیت عملیات ریاضی و محاسباتی در جهت شکل دادن چند پلی‌گان‌های(چند ضلعی‌) تشکیل دهنده احجام گرافیکی است، بالا بود این عدد می‌تواند دید مناسبی درباره خروجی سخت افزار گرافیکی مربوطه به ما بدهد و می‌توان از آن به عنوان معیاری برای مقایسه استفاده کرد.

در واقع در زمینه بازی، تمام عناصری که در یک بازی مشاهده می کنید به صورت چند ضلعی ارائه می‌شوند و از آنجا که این رندر این اشکال به شدت به عملیات نقطه شناور وابسته است، عدد ترافلاپس می‌تواند برای گیمینگ اهمیت داشته باشد.

در نهایت ترافلاپس یکی از ساده‌ترین معیارهای سنجش قدرت واحد محاسباتی است که کاملا مستثنی از سایر جنبه های طراحی پردازنده گرافیکی فعالیت می‌کند. میزان ترافلاپس بالاتر به ما اجازه می‌دهد بازی‌ها را بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر از چیزی که در نسل حاضر شاهد بوده‌ایم تجربه کنیم. ترافلاپس بالاتر همچنین به ما امکان اجرای بازی‌ها با نرخ فریم بالاتر را می‌دهد.

چه رابطه ای بین ترافلاپس و گیگاهرتز وجود دارد؟

برخلاف تصور رابطه‌ای به آن شکل بین ترافلاپس و گیگاهرتز وجود ندارد. اصطلاح گیگاهرتز همانطور که اغلب در متن سرعت کلاک ذکر می شود، به واحد تعداد چرخه‌های کاملی که CPU در هر ثانیه طی می‌کند اشاره دارد. دستگاه‌هایی که از سرعت کلاک (Clock speed) بیشتری برخوردار هستند قاعدتا فلاپ‌های بالاتری را نیز ارائه می‌دهند اما این دو پارامتر به شکل مستقیم به هم مرتبط نیستند.

ایکس باکس یا پلی استیشن؟ کدام یک ترافلاپس بیشتری دارند؟

تا به اینجا و با توجه به اطلاعاتی که از دو کنسول منتشر شده است، کنسول ایکس باکس سری ایکس با ۱۲.۱۵۵ ترافلاپس از پلی استیشن ۵ با ۱۰.۲۸ فلاپس کمی جلوتر است. اما باید این نکته را مد نظر داشن که صرفا مقایسه ترافلاپس‌های این دو کنسول برای بررسی عملکرد آن‌ها کافی نیست.

باید همواره این نکته را در نظر داشت که مشخصات سخت‌افزاری کلی دو کنسول با یکدیگر تفاوت دارند پس محاسبات، پیاده‌سازی قطعات سخت‌افزاری و کنار هم قرار گرفتن این سخت افزارها می‌تواند تفاوت بسیاری روی راندمان و عملکرد نهایی آن‌ها ایجاد می‌کند. پس نمی‌توان با تکیه بر عواملی چون ترافلاپس نظر قطعی درباره عملکرد کلی کنسول داد.

ترافلاپس در ایکس باکس و پلی استیشن

ترافلاپس معیار مقایسه درستی است؟

به نوعی بله! تعداد ترافلاپس شاخص خوبی برای سنجیدن قدرت ارائه پردازنده‌های گرافیکی هستند اما همیشه بازتاب دهنده آنچه در هر شرایطی ارائه می‌دهند نخواهند بود. داشتن توانایی پردازش عملیات بیشتر با نقطه شناور، سقف فنی را برای کنسول هایی مانند ایکس باکس سری ایکس از نظر گرافیکی، به ویژه در مباحثی چون رهگیری پرتو (Real-Time Ray Tracing) افزایش می‌دهد.

با این حال همان طور که بالاتر گفتم، تعداد ترافلاپس تنها معیار مهم برای سنجیدن میزان عملکرد سخت افزار نیست. در واقع ارتباط معین و مستقیمی بین عملکرد و بازدهی بازی با قدرت واحد محاسباتی با معیار ترافلاپس وجود ندارد؛ اما اگر بخواهیم درگیر قیاس و اندازه شویم می‌بایست اختلاف ترافلاپس را روی یک معماری ثابت از پردازنده گرافیکی را نیز اندازه گیری کنیم. اما در نهایت اینکه توسعه دهندگان قادر به تبدیل توانایی‌های سخت افزاری به نتایج واقعی هستند یا نه، خودش سوال دیگری‌ست.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • رضا
    رضا | ۳ مهر ۱۳۹۹

    خانم نویسنده ممنون، بیشتر گیج شدم?

  • حامد
    حامد | ۳ مهر ۱۳۹۹

    با سلام
    اون قسمت که میگه چرایی محاسبات ریاضی مقداری دانستن علم ریاضی می خواد رو قبول دارم و می خوام توضیح کوتاهی بدم
    ببینین هر فلاپس یک دستگاه ماتریسی چند معادله چند مجهولی هستش که با استفاده از تعریف روش های حل دستگاه های ماتریسی برای کامپیوتر این معادله حل میشه!!! اما ایا جواب دقیق هستش؟؟ خیر چرا که با توجه به ماهیت معادلات خطی متوجه میشیم که تعداد مجهول بالاتر با سختی معادله رابطه مستقیم داره... پس روشی که ما استفاده می کنیم مقداری ضریب خطا داره که اون قابل محاسبه هستش!!! خوب شاید یکی بگه چرا جواب دقیق رو از کامپیوتر نمی خوایم به ما بده؟ چون ما فقط جواب حدودی می خوایم!!! مثال بزنم... مثلا شما بهتون بگن این خونه چقدر قیمت داره میگید چهارصدو نود و هشت میلیونو هشتصد و نود و شش هزارو.... نه میگید 500 میلیون!! از طرف دیگه پردازنده می خواد تعداد بالایی از این ها رو در کسری از ثانیه محاسبه کنه، اگر بخواد دنبال جواب دقیق بگرده یک پردازش ساده سال ها طول میکشه.... حالا حل اون دستگاه ماتریسی چطور هستش بر میگرده به علم جبر خطی که فقط اشاره می کنم یافتن مقادیر ویژه ی یک ماتریس هستش که با یافتن اونها و متوجه شدن روابط اونها و با استفاده از روش های متعدد رسیدن به ماتریس پایین یا بالا مثلثی برای راحت تر پیدا کردن جواب یک مساله و در نهایت رسیدن به یک بردار که تک تک درایه های اون بردار جواب های مساله ی ما هستن و یک خط رو نشون میدن(البته با احتساب خطا)
    اینه که شاید فکر کنید این ریاضی به درد نخور چه علمیه که ما باید یاد بگیریم... دقیقا همینه... پیشرفت و توسعه در هر چیزی وابسته به پیشرفت و توسعه ریاضیات هستش و این علم در دنیا خیلی مهمه...

    • Reza-Gamer
      Reza-Gamer | ۳ مهر ۱۳۹۹

      این توضیح کوتاه بود؟

      • نه ولی نگنجید متاسفانه?
        نه ولی نگنجید متاسفانه? | ۶ مهر ۱۳۹۹

        نه

  • محمد
    محمد | ۳ مهر ۱۳۹۹

    کارت گرافیک amd که پارسال معرفی شد ۱۲ ترافلاپس قدرت داره ولی برای گیم نیست. پس شما چجوری ربطش میدید به گیم

    • MAAH
      MAAH | ۳ مهر ۱۳۹۹

      دوست عزیز منظور از اینکه برای گیم نیست اینه که برای گیم بهینه نیست و برای پردازش های گرافیکی مثل مدل سازی رندر گیری و.... استفاده میشه . اینو میگن که شما نیای هزینه الکی بکنی برای چیزی که بیشتر از نیازت هست

  • Reza-Gamer
    Reza-Gamer | ۲ مهر ۱۳۹۹

    اگه معماری ها یکی باشه خیلی مهمه اگه نباشن مهم نیس
    معماری gpu دو کنسول نسل نهمی یکیه پس xbox قوی تره

  • Alireza-KM
    Alireza-KM | ۲ مهر ۱۳۹۹

    حالا سوال اینه که ممیز چیه؟

    • PhilSpencer
      PhilSpencer | ۲ مهر ۱۳۹۹

      همون اعداد اعشاری ان که توی برنامه‌نویسی به float معروف اند.
      مثلا 3.0 و 84.5 اعشاری (دارای ممیز شناور) ان اما 3 و 84 صحیح اند.

  • h game
    h game | ۲ مهر ۱۳۹۹

    خیلی خیلی ممنون که یک مقاله مخصوص درمورد این قضیه نوشتید.

    خانوم منظری من تو مقاله قبلی شما این سوأل رو پرسیدم و الان که وارد سایت شدم حیرت زده شدم
    وتشکر میکنم از شما به خاطر اهمیت دادن به سوألات کاربراتون

    الان دیگه فکر کنم دید بهتری نسبت به ترافلاپس داشته باشم

  • PhilSpencer
    PhilSpencer | ۲ مهر ۱۳۹۹

    یکبار برای همیشه، ترافلاپس چیست؟
    عددی است که هر چه بیشتر باشد بهتر است.

    • Amin2004SH
      Amin2004SH | ۲ مهر ۱۳۹۹

      امیدوارم طرفدار مایکروسافت باشی. تا شاید بالاخره یه کسی پیدا شه زبون من عاشق مایکرو رو بفهمه

      • sinatalebi
        sinatalebi | ۲ مهر ۱۳۹۹

        ما عاشق فیل اسپنسر هستیم

        • PhilSpencer
          PhilSpencer | ۲ مهر ۱۳۹۹

          ما هم همینطور :)

      • PhilSpencer
        PhilSpencer | ۲ مهر ۱۳۹۹

        هیچکی هم نفهمید بازم از چیزی که دوست داری دست نکش :)

  • XBox-Live
    XBox-Live | ۲ مهر ۱۳۹۹

    link source matlab ro ham bezanid

    • شیرین منظری
      شیرین منظری | ۲ مهر ۱۳۹۹

      سورس واحدی نداره ، حاصل مطالعه خودم بود

  • Pvt-Ryan
    Pvt-Ryan | ۲ مهر ۱۳۹۹

    بسیار مفید و کاربردی مثل همیشه

  • aboolfazl
    aboolfazl | ۲ مهر ۱۳۹۹

    عالیییی

مطالب پیشنهادی