V-Sync چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر تازه پیسی گیمینگ را شروع کرده باشید حجم بالای تنظیمات گرافیکی بازیها کلافهتان میکند. در ویجیاتو مطالب زیادی برای توضیح کاربرد این تنظیمات منتشر کردهایم که میتوانید آنها را مطالعه کنید. امروز میخواهیم به ...
اگر تازه پیسی گیمینگ را شروع کرده باشید حجم بالای تنظیمات گرافیکی بازیها کلافهتان میکند. در ویجیاتو مطالب زیادی برای توضیح کاربرد این تنظیمات منتشر کردهایم که میتوانید آنها را مطالعه کنید. امروز میخواهیم به صورت اختصاصی سراغ گزینهای برویم که در هر بازی ویدیویی با آن روبهرو میشوید. سوالی که امروز به آن پاسخ میدهیم این است که V-Sync چیست و چه کاربردی دارد؟
V-Sync چیست؟
V-Sync یک هدف مهم دارد، از بین بردن پارگی تصویر (Screen Tearing). معمولا پارگی تصویر زمانی رخ میدهد که فریم ریت بازی بیشتر از رفرش ریت مانیتور شماست. بیشتر مانیتورهای گیمینگ بازار رفرش ریت ۶۰ هرتزی دارند و این بدین معنیست که ماکسیمم میتوانند ۶۰ فریم بر ثانیه را نمایش دهند. اگر فریم ریت شما افزایش پیدا کند، اختمال وقوع پارگی تصویر وجود دارد.
البته مانیتورهایی با رفرش ریت بالاتر نیز در بازار حضور دارند. مانیتورهای ۱۲۰، ۱۴۴ و حتما ۲۴۰ هرتزی. اما این مانیتورها نیز برابر پارگی تصویر مصون نیستند و به محض اینکه مقدار فریم ریت شما بیشتر شود، ممکن است با این مشکل مواجه شوید.
V-Sync چطور کار میکند؟
پروسه مد نظر کاملا ساده است. درواقع ماکسیمم مقداری برای فریم ریت شما برابر با رفرش ریت مانیتورتان در نظر گرفته میشود. V-Sync مانع از این میشود که فریم ریت شما بالاتر از مقدار رفرش ریت مانیتورتان برود. این مسئله باعث میشود شما دیگر با مشکل پارگی تصویر مواجه نشوید. چرا که عملا کارت گرافیک شما توانایی رندر کردن تصاویر را با فریم ریت بیشتر ندارد.
آیا V-Sync روی مقدار فریم ریت تاثیرگذار است؟
ممکن است V-Sync موجب شود فریم شما از ماکسیمم مقداری که سیستمتان توانایی پردازشش را دارد کمتر شود؟ جواب «بله» است. اگر کارت گرافیک شما نتواند ۶۰ فریم ثابت را پردازش کند، V-Sync مقدارش را کاهش میدهد و کارت گرافیک را وادار میکند تا ماکسیمم ۳۰ فریم بر ثانیه تصاویر را پردازش کند.
تکنولوژیهای دیگری برای جایگزین کردن V-Sync وجود دارند؟
خوشبختانه دو تکنولوژی دیگر وجود دارد که معایب V-Sync را ندارند. انویدیا از سیستم G-Sync بهرهمند و AMD نیز FreeSync را استفاده میکند. هر دو تکنولوژی باعث میشوند بازی شما دچار پارگی تصویر نشود و از طرفی روی مقدار فریم ریتتان نیز تاثیر منفی نمیگذارند. اما تنها مشکلی که وجود دارد این است که مانیتور و کارت گرافیک شما میبایست از یکی از دو تکنولوژی نامبرده پشتیبانی کنند.
این روزها مانیتورهای زیادی را میتواند پیدا کرد که از FreeSync پشتیبانی میکنند. اما مسئله درخصوص G-Sync کمی متفاوت است. تنها مانیتورهای گرانقیمت بازار هستند که از این تکنولوژی پشتیبانی میکنند.
باید از V-Sync استفاده کنیم؟
اگر مانیتوری نداریم که از G-Sync یا FreeSync پشتیبانی کند، آیا بهتر است سراغ V-Sync برویم؟
متاسفانه جواب قاطعانهای برای این سوال وجود دارد. همه چیز به کارت گرافیک شما و قدرت پردازش آن بستگی دارد. اگر سیستم شما برای پردازش یک بازی با ۶۰ فریم و بیشتر مشکلی ندارد، پس میبایست از V-Sync استفاده کنید. اما اگر فریم ریت متغیری دارید که گاهی تا ۶۰ و بیشتر میرسد و سپس افت میکند، یکی از دو حالت زیر پیش میآید:
- ابتدا سعی کنید از گزینه Triple Buffering استفاده کنید. اگر مشکل حل نشد یا مشکلات بیشتری پیش آمد، سراغ حالت بعد بروید.
- تنظیمات گرافیکی بازی را کاهش دهید و ببینید که آیا میتوانید بازی را با فریم ریتی ثابت اجرا کنید یا نه.
اگر هیچکدام از روشهای بالا کارساز نبود، بهتر از با کاهش فریم ریت کنار بیایید. بهرحال ۳۰ فریم ثابت و بدون مشکل بهتر از تحمل شرایط دشواری است که نوسان فریم ریت و پارگی تصویر ایجاد میکند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ممنون آقای محمد امین مقاله خوبی بود، من رد دد ردمپشنو 60 فریم نمیگیرم اگه خاموش باشه بهتره و یا روشن یا اصلا وقتی 60 تا نمیگیری تفاوتی داره..؟؟
ببین اگه خاموش کنی چه 40 فریم داشته باشی چه 200 فریم روی مانیتورهایی با قابلیت Vsync دچار Screen tearing میشی پس برای اینکه بتونی به فریم ریت ثابت برسی بذارش روی Half refreshrate Vsyn. البته این گزینه برای مانیتورهای 60HZ مناسبه و اگه مانیتورت 50HZ باشه فریم ریت میشه 25.
من الان کارت گرافیکم حوریه برا یه بازی خاص بدون v sync رفرش ریت صفحه حداکثر بره رو 40. اما افت فریم بخصوص جاهای شلوغ زیاد پیش میاد که تا ۲۵ میاد. پایین.
الان من پس برام V sync فایده ندارد درسته؟ راهی نیست که بازی رو مجبور کنیم فریم ریتش رو ۳۰ قفل بشه؟ که افت فریم نداشته باشیم؟
میتونی از برنامه RTSS استفاده کنی. البته خیلی از بازی هاییه که منتشر میشن گزینه Framerate Limiter دارن و اگه اون رو روی 30 قرار بدی عالی میشه.
دمت گرم. فقط چرا توی Red Dead Redemption 2 از Half refreshrate Vsync استفاده میکنم بازی شروع به لگ زدن میکنه. کارت گرافیکم توانایی 60 فریم رو تو رد دد نداره به خاطر همین وقتی رو 30 قفل میکنم بازی لگ میزنه. ممکنه از CPU باشه؟
الان برای سیستم های ضعیف بهتره روشن باشه یا خاموش؟
اگر فریم ریت بازیت از رفرش ریت مانیتورت به صورت ثابت و دائمی بالاتر نمیره نیازی نیست ازش استفاده کنی
خاموش ، چون اگه سیستم ضعیف باشه مطمئنا تا ۶۰ فریم نمی رسونه پس نیازی به v sync نیست
یکی از ویژگیهای خوبش هم اینه که به نوعی فریم ریت ثابت میده
برای من که خیلی کاربرده خوبی داره .بعضضی وقتا اون پارگی عه دیوانم میکرد
واییییییییییی!دمتون گرم اقای بهتویی من اینو دو ماه پیش کشف کردم سر اپکس لجند
قبل از اونم تو چند تا بازی دیده بود اینجوری میشد ولی فهمیدم برای اینه برا ی اینه به لطف یک استریمیر نیو ب.
مخلصم رفیق