ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

دیجیتال شدن صنعت گیم، کنسول‌ها را از میان خواهد برد

امروزه ویدئو گیم بخش بزرگی از صنعت سرگرمی و تکنولوژی را به خود اختصاص داده است. صنعتی که گفته می‌شود درآمد و ارزش حاصل از مخاطبین‌اش با مجموع درآمد هالیوود و یا صنعت موسیقی برابری ...

شیرین منظری
نوشته شده توسط شیرین منظری | ۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۰

امروزه ویدئو گیم بخش بزرگی از صنعت سرگرمی و تکنولوژی را به خود اختصاص داده است. صنعتی که گفته می‌شود درآمد و ارزش حاصل از مخاطبین‌اش با مجموع درآمد هالیوود و یا صنعت موسیقی برابری می‌کند. برخلاف تصور عام، کمتر از ۳۰ درصد این صنعت ۷۷ بیلیون دلاری به کنسول‌های گیمینگ اختصاص داده شده، و بیشترین درآمد این صنعت از پلتفرم‌های موبایلی حاصل می‌شود.

این امر به دلیل ارزان تمام شدن و البته در دسترس پذیری بیشتر دیوایس‌های موبایلی، به خصوص پلتفرم‌های اندرویدی است. امروزه می‌توان با کمتر از ۲۰۰ دلار اقدام به تهیه‌ی دیوایس‌های اندرویدی میان‌رده نمود. دیوایس‌هایی که لزوما با محوریت گیمینگ ساخته نشد‌ه‌اند، اما می‌توان با این محوریت از آن‌ها بهروری نمود.

این امر بیانگر بازار بالقوه‌ای است که صنعت گیم می‌تواند با در دسترس پذیری بیشتر، به آن دست یابد. طیف عظیم مخاطبانی که به پلتفرم سخت افزاری مناسب گیمینگ و به طبع بازی‌های تاثیرگذار AAA دسترسی ندارند، اما با حذف واسطه پلتفرم پتانسیل تبدیل شدن به بخشی از گستره‌ی عظیم مخاطبان پروپاقرص این صنعت را دارا هستند.

از این رو، شرکت‌های پیشتاز صنعت سرگرمی و همچنین سردمداران دنیای تکنولوژی در جستجوی روش‌های نوین و بهره‌آور برای سرمایه گذاری در این صنعت پرمخاطب هستند. دورنمای این تلاش بهره گیری عده بیشتری در سرتاسر دنیا از این صنعت است. و امید است که در آینده جمعیت بیشتری از علاقمندان و طرفداران این صنعت، بتوانند در کنار دوستان و خانواده‌های خود از این سرگرمی لذت ببرند.

دیجیتال شدن صنعت گیم

در جهت محقق شدن این رویا، امروز شاهد جوانه زدن تکنولوژی‌ها و خدمات متعددی از سمت مجموعه‌های فعال در این حوزه بوده‌ایم. تکونولوژی‌هایی که در حال حاضر در مرحله آزمون و خطا و جذب مخاطب هستند اما توانایی ایجاد تحولاتی اساسی در آینده این صنعت و میزان در دسترس پذیری‌اش خواهند داشت.

این تکنولوژی‌ها با محوریت ارزان و در دسترس بودن خدمات گیمینگ و با تاکید بر حذف پلتفرم واسطه و تنها به وسیله اکانت‌های اشتراکی در تلاش هستند تا صنعت گیم را به سرگرمی مقرون به صرفه‌تری برای مخاطبان بدل کنند. اما این بلند پروازانه تا چه حد و به چه شکل عملی خواهد بود؟

سیاست انحصار

بزرگترین مانع در دسترس پذیری خدمات گیمینگ، سیاست انحصار به خصوص انحصار به سخت افزار است. در واقع انحصار چیزی است که تا به امروز حیات کنسول‌های گیمینگ و فروش آن‌ها را تضمین کرده است. همان عاملی که سونی در سال‌های متمادی با تاکید برآن سیستم تجاری خود را در صنعت گیم تضمین کرده است.

اما با ظهور تکنولوژی‌های جدیدی چون کلاود گیمینگ، ظهور و در دسترس پذیری تلویزیون‌های هوشمند، پیشرفت دیوایس‌های تلفن همراه، تولد خدمات اشتراکی گیمینگ و مهم‌تر از همه انعطاف دو مجموعه ایکس باکس و پلی استیشن می‌توان به تغییر این رویه امید داشت.

مرزهای انحصار درهم خواهد شکست

همان طور که پیش‌تر گفتیم، صنعت گیم هرروز محبوبیت بیشتری در جوامع پیدا می‌کند. اما به علت مقرون به صرفه نبودن برای همه‌ی اقشار و محدودیت به راحتی در اختیار همگان نیست. با کمرنگ شدن مرزهای انحصار و برندینگ این صنعت و به طبع کاهش قیمت، صنعت ویدئو گیم و سرگرمی راه خود را به بازارهای جدیدی باز می‌کند.

کاهش قیمت صنعت ویدئو گیم به وسیله خدمات اشتراکی چون گیم‌پس این صنعت را به ابزاری در دسترس‌تر برای همگان بدل می‌کند. از این رو مخاطبان این صنعت در طی زمان بیشتر شده و تقاضا برای ابزارهای مرتبط بیشتر می‌شود. به منظور جذب مخاطب بیشتر این زنجیره انحصار کنسولی در نهایت خواهد شکست و میزبانی باکیفیت‌تر و در دسترس پذیری خدمات بیش از پیش اهمیت خواهد یافت.

کنسول‌هاس نسل نهم

کمپانی‌ها و شرکت‌های سردمدار این حوزه با تغییر جریان خود و با ظهور تکنولوژی‌های نوآمد مبتنی بر کلاود گیمینگ (Cloud gaming)، هولوگرافیک گیمینگ (Holographic gaming) و تکنولوژی‌های مرتبط با وی‌آر (VR) و رایج شدن ابزار‌‌هایی چون تلویزیون‌های اسمارت (Smart TVs) و همچنین قدرتمند شدن دیوایس‌ها اندرویدی می‌توانند نوید بخش آینده‌ی کاملا متفاوت و درخشانی را در این صنعت بدهند.

من فکر میکنم ما یک نسل دیگر را خواهیم دید، اما این احتمال وجود دارد که مرحله به مرحله سخت افزار کمتری را ببینیم. تصور می‌کنم با گذشت زمان، استریمینگ برای بسیاری از مخاطبان به امر قابل دسترسی‌تر بدل خواهد گشت و داشتن سخت افزار بزرگ ضرورتی نخواهد داشت.

ویس گیلموت (Yves Guillemot)، مدیر‌عامل یوبی‌سافت

آینده‌ای که فارغ از محدودیت‌هایی چون سخت افزار، سیستم عامل و هرنوعی از انحصار شکل خواهد گرفت. آینده‌ای که همانطور ویس گیلموت (Yves Guillemot)، مدیر‌عامل یوبی‌سافت می‌گوید اهمیت سخت افزار برای گیمینگ در آن روز به روز کمتر می‌شود. در این چشم انداز که بر بستر اینترنت و به کمک استریم بازی‌ها شکل خواهد گرفت، تنها ابزار مورد نیاز شما یک صفحه کنترل و نمایشگر خواهد بود.

نقش مایکروسافت

مایکروسافت با ایکس باکس برنامه طولانی مدت‌‌تری برای صنعت گیم دارد. برنامه‌ای که مانند سونی به موفقیت‌های بازه‌ای به واسطه تضمین حضور عناوین بزرگ انحصاری برای کنسول‌هایش محدود نمی‌شود. در واقع مایکروسافت بازار هدف بزرگتری را مد نظر قرار داده است.
برخلاف سونی، مایکروسافت پشتوانه مالی و تجاری بسیار قدرتمندی دارد. از این جهت، عقب ماندن موقت در رقابت کنسولی نمی‌تواند چندان معضل بزرگی برای ایکس‌ باکس ایجاد کند. این مزیت تجاری و مالی به مایکروسافت اجازه تولد، نمو و پرورش ایده‌های جدیدی به جهت گسترش، هدایت و یکپارچه سازی جریان صنعت ویدئو گیم را خواهد داد.

یکی از اهدافی که مایکروسافت در قالب سرویس اشتراکی گیم‌پس در سر دارد، یکپارچه سازی، کمرنگ کردن نقش پلتفرم، عدم انحصار است. برخلاف سرویس‌های مشابه که تنها به انحصار در یک پلتفرم محدود می‌شوند، گیم‌پس در حال سرمایه گذاری برروی طیف متفاوت از مخاطبین روی پلتفرم‌های متفاوت است. عمده این تمرکز در حال حاضر مشمول کاربران کنسول‌های ایکس باکس و کامپیوتر است. اما بدیهی است که مایکروسافت چشم انداز بلندتری در این صنعت دارد.

دیجیتال شدن صنعت گیم - گیم پس

به کمک سرویس گیم‌پس هرروز افراد بیشتری با پرداخت حق اشتراک نسبتا ارزان این سرویس به تعداد زیادی از بازی‌های باکیفیت استودیوهای بزرگ دسترسی خواهند داشت. مخاطبین این سرویس فارغ از پلتفرمی که در اختیار خواهند داشت و بدون نگرانی بابت انحصار سازی در یک پلتفرم خاص می‌توانند از این سرویس لذت ببرند.

در دسترس بودن، هزینه تمام شده ارزان‌تر، عدم انحصار گرایی، سیستم یکپارچه به واسطه گیم‌پس اولتیمیت در کنار چشم انداز آینده مایکروسافت به موبایل گیمینگ، سرویس‌های گیمینگ ابری (Xbox Cloud Gaming)، هزینه بابت خرید استودیوهای جدید و خلاق و همچنین سرمایه گذاری روی عناوین مستقل و تیم‌های کوچک می‌تواند عامل تحرک و تغییر جریان صنعت ویدیو گیم باشد. بدیهی است که هیچ مجموعه‌ایی جز مایکروسافت جسارت و توان پیش بردن پروژه‌ای چنین بزرگ با چشم انداز جاه طلبانه نخواهد داشت.

نسل نهم آخرین نسل کنسول فیزیکی خواهد بود؟

با وجود پیشرفت‌های حال حاضر تکنولوژی و همچین پیاده سازی، اجرا و آزمون و خطای ابزارهای مبتنی بر کلاود، استریمینگ و غیره همچنان نمی‌‌توان با اطمینان از حذف کامل کنسول‌های فیزیکی صحبت کرد. با این حال عیان است که با توجه به تغییر مسیر اکوسیستم و بازنگرش شرکت‌های فعال این صنعت در الویت‌ بندی تجاری خود، می‌توان انتظار کمرنگ شدن نقش سخت افزار را در نسل بعدی داشت.

کنسول گیمینگ

با این وجود اگر در نسل بعدی نیز کنسول‌ها به طور کامل از بین نروند، اما انتظار می‌رود تا بخش کمتری از مارکت کمپانی‌های فعال این حوزه را به خود اختصاص دهند. و پیش‌بینی می‌شود تا این مجموعه‌ها عمده تمرکز و سرمایه گذاری خود را بر بخش‌هایی چون کلاود گیمینگ، هولوگرافیک، تکنولوژی‌های مرتبط با وی‌آر و عرضه خدمات اشتراکی گیمینگ هزینه کنند.

نیم نگاهی به آینده

هرچند به نظر می‌رسد امروزه صنعت گیمینگ در مسیر و جریان پیش روی به سوی دیجیتال شدن و درهم شکستن مرزهای انحصار، پلتفرمینگ و مبتنی بر سخت افزار بودن، قرار گرفته است؛ با این حال هنوز مسیری طولانی تا تبدیل شدن این رویا به واقعیتی در دسترس همگان، فاصله داریم.

اما چیزی که عیان است، آینده پیش روی صنعت تکنولوژی و به خصوص گیم، آینده‌ای مستقل از سخت افزار فیزیکی کاربران و مبتنی بر اینترنت، سرویس‌های کلاود و استریمینگ و البته خدمات اشتراکی است. آینده‌ای که خدمات تکنولوژی و البته گیم را به امری در دسترس‌پذیرتر و البته ارزان‌تر بدل می‌نمایند.

دیجیتال شدن گیمینگ

سیاستی که امروز غالب کمپانی‌های سردمدار این حوزه، مانند مایکروسافت در پیش گرفته‌اند، جریان ساز آینده‌ای روشن در صنعت ویدئو گیم است. آینده‌ای که در آن دوستداران صنعت سرگرمی و مخاطبان ویدئو گیم، فارغ از مرزبندی‌های امکانات، محل زندگی و دسترسی پذیر بودن به بازی کردن بپردازند. امید است که در آینده جمعیت بیشتری از علاقمندان و طرفداران این صنعت، بتوانند در کنار دوستان و خانواده‌های خود از این صنعت لذت ببرند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • Farnaz
    Farnaz | ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

    خیلی ایده ی خوبیه . جابجایی کنسول و نگهداری کردنش خودش دردسر داره .
    البته ماشالا هزار ماشالا مملکت ما ، شیرین هزار سال از دنیا عقبه ... ? تا بخوان این سرویس رو تو ایران راه اندازی کنن یه روش جدیدتر تو جهان بوجود اومده . تازه اون موقع میان میگن : سرویس اینترنتی بازی و سرگرمی افتتاح شد علی برکتة الله ... ????

  • Asiavash7
    Asiavash7 | ۵ بهمن ۱۳۹۹

    من به این ایده قبلا فکر کرده بودم. تنها با یه کنترلر و یه نمایشگر بشه بازی کرد. پروژه ی استارلینک ایلان ماسک اینترنت رو برای همه در دسترس میکنه. اینترنتی با سرعت و حجم بسیار بالا که پردازش ابری رو ممکن میکنه.

  • Hanna
    Hanna | ۴ بهمن ۱۳۹۹

    من درباره انحصار نظری ندارم، اما پلتفرم دیجیتال، پرداخت حق اشتراک به جای تصاحب بازی، بازی روی سیستم ابری و بسیاری از تبلیغات دیگه فعلی اقلا ده سال با دنیای واقعی و همه گیری فاصله دارن. فارغ از اینکه کوید ۱۹ ما رو سالها به عقب برگردونده، سرعت رشد اینترنت به مراتب کمتر از تصورات عمومی هست. این شکل پلتفرمها شاید برای افراد سن پایینتر که هزینه اشتراک رو شخصا نمی دن و البته زمان آزاد برای استفاده ازش رو دارن، و البته توی یکی از شهرهای بزرگ آمریکا، یا آسیای شرق زندگی می کنن جواب بده، اما برای جهان، بیشتر شبیه امید چند سال پیش ما به دیدن تاکسی پرنده در سال گذشته هست.

  • mohamadi
    mohamadi | ۴ بهمن ۱۳۹۹

    خیلی شرکت های بزرگ مثل نوکیا در صنعت خود پیشتاز بودند ولی به خاطر سیاست اشتباه بسیاری افوق کردند مخصوص در صنعت تکنولوژی به نظر من اگر سونی این سیستم انحصار را ادامه بده بعید نیست در زمینه گیم به تجربه ای مشابه دچار بشه

    • SEHSANHS
      SEHSANHS | ۴ بهمن ۱۳۹۹

      اگه سونی یا مایکروسافت بازیه انحصاری نداشته باشن یه نفر چرا باید اون کنسولو بخره ?.

    • SEHSANHS
      SEHSANHS | ۴ بهمن ۱۳۹۹

      اگه سونی یا مایکروسافت بازیه انحصاری نداشته باشن یه نفر چرا باید اون کنسولو بخره ?.
      این کامنتمم قبلیش رف تایید. کلا همه چی میره تایید و یه چن ساعت بعد میاد.

      • Reza-Gamer
        Reza-Gamer | ۵ بهمن ۱۳۹۹

        یه چیزی به اسم ارزش خرید (کارایی در برابر قیمت)

  • AlexHTMT
    AlexHTMT | ۴ بهمن ۱۳۹۹

    خدا کنه اینجوری نشه
    تو ایران نت وجود ندارد که بخواهیم از اینجور بازی ها بکنیم
    من خودم یه بار تجربه کردم با نتی که توی ایران هست با کیفیت ۳۶۰p و با کلی تاخیر بازی کردم
    تازه توی یک ساعت بازی ۲.۴ گیگ نت مصرف کرد!!!
    این سرویس از اصلا توی ایران نمیصرفه

    • شیرین منظری
      شیرین منظری | ۵ بهمن ۱۳۹۹

      یکی از پیامد‌ها گسترش فناوری‌های مبتنی بر کلاود و اینترنت در طولانی مدت کاهش جهانی قیمت اینترنت خواهد بود. مزایای کلاود فقط در گیمینگ خلاصه نمی‌شه و خواه ناخواه تکنولوژی مارو به این سمت می‌بره.

  • mo000SHA
    mo000SHA | ۴ بهمن ۱۳۹۹

    خدارو شکر
    تو کل دنیا هر تصمیمی که بخوان بگیرن ایران نقش دست خر رو بازی میکنه

  • Reza-Gamer
    Reza-Gamer | ۴ بهمن ۱۳۹۹

    دیر و زود داره، سوخت و سوز ندازه

    • F-n
      F-n | ۲۴ تیر ۱۴۰۰

      دقیقا

  • SEHSANHS
    SEHSANHS | ۴ بهمن ۱۳۹۹

    انلاین شدن به معنی حذف شرکت یا انحصاری نیس به نظرم. فقط اون کنسولی که الان میگیریم دیگه اون موقع انلاینه و فیزیکی نیس. همون انحصاریا رو همون کنسولا میمونن ولی دیگه خود کنسول فیزیکی نیست و انلاینه. شبیه بازیای دیجیتالی. مثلا ps6 میشه یه محصول اینترنتی نه فیزیکی. مث بازیه دیجیتالی. ولی god of war هنوزم انحصاریه ps6 ئه و برای بازی کردنش باید ps6 رو بگیری. حالا اشتراکش یا هر مدل دیگه. به نظر من که اینجوری قراره بشه.

    • Reza-Gamer
      Reza-Gamer | ۴ بهمن ۱۳۹۹

      اون دیگه کنسول حساب نمیشه
      نمیان که یه کنسول رو بزارن پیش خودشون بعد یه نفر بیاد اون رو مثلاً به صورت آنلاین کرایه و از اون استفاده کنه
      اون ها چند سرور گرافیکی غول پیکر رو در کنار هم قرار میدن و بعد با تقسیم قدرت هر سرور، یه سری قدرت محدود شده رو به عنوان فضای ابری در اختیار عموم قرار میدن و برای استفاده از اون، حق اشتراک تهیه می‌کنن
      مثل کاری که مایکروسافت با XCloud و گیمپس کرد، تعداد زیادی از کنسول Xbox One S رو با ترکیب هم به یه سخت افزار بزرگ و قدرتمند برای پردازش ابری تبدیل کرد و شرط استفاده از این سخت افزار، خرید اشتراک گیمپس هست
      بنابر این دیگه خبری از کنسول های فیزیکی نخواهد بود
      دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره

      • SEHSANHS
        SEHSANHS | ۴ بهمن ۱۳۹۹

        مگه من گفتم کنسول فیزیکی قراره باشه؟ ? منظور من از کنسول همونیه که شما گفتی.

      • SEHSANHS
        SEHSANHS | ۴ بهمن ۱۳۹۹

        مگه من گفتم کنسول فیزیکی قراره باشه؟ ? منظور من از کنسول همونیه که شما گفتی.






        بابا این سیستم تاییدو درس کنین. این دومین کامنتم تو این پسته که دوباره دارم میفرستمش.

  • SEHSANHS
    SEHSANHS | ۴ بهمن ۱۳۹۹

    انلاین شدن به معنی حذف شرکت یا انحصاری نیس به نظرم. فقط اون کنسولی که الان میگیریم دیگه اون موقع انلاینه و فیزیکی نیس. همون انحصاریا رو همون کنسولا میمونن ولی دیگه خود کنسول فیزیکی نیست و انلاینه. شبیه بازیای دیجیتالی. مثلا ps6 میشه یه محصول اینترنتی نه فیزیکی. مث بازیه دیجیتالی. ولی god of war هنوزم انحصاریه ps6 ئه و برای بازی کردنش باید ps6 رو بگیری. حالا اشتراکش یا هر مدل دیگه. به نظر من که اینجوری قراره بشه.

  • Wandering-Warden
    Wandering-Warden | ۴ بهمن ۱۳۹۹

    بعیده
    همونطور که نت فلیکس سینمارو نابود نکرد کلود گیمینگ هم کنسول و به طور کلی سخت افزار رو نابود نمیکنه.

  • Uncle-STULIN
    Uncle-STULIN | ۴ بهمن ۱۳۹۹

    اصلاً اینترنتی با این کیفیت و قیمت پایین وجود نداره و اصلاً استریمینگ نمی صرفه بعدشم این خیلی احمقانه است که بگیم شرکت های بزرگ (مثل سونی، مایکروسافت، گوگل و غیره) برای اینکه همه بتونن از گیمینگ لذت ببرن دارن اینکارو می کنن چون بخش اعظمی از دنیا نه به وسیله هوشمندی دسترسی دارن نه اینترنت، حتی تو بخش بزرگی از آمریکا مردم اینترنتشون فوق العاده ضعیفه، و کلاً اینکار نیازمند زیر ساخت هایی که وجود ندارن.

    پ.ن: احتمالاً فیل اسپنسر و جیم رایان هم وقتی نشسته بودن تو خونه شون در لوس آنجلس یا نیویورک و داشتن با اینترنت پر سرعتشون کار می کردند این تصمیم ها رو گرفتن.

    • ALI20K
      ALI20K | ۴ بهمن ۱۳۹۹

      تو ا.ی.ر.ان نت خوب نیست و گرنه تو اکثر مناطق اینترنت خوب در دسترس هست و با طرح های جدید(چندین ماهواره ارسال بشه به مدار زمین در کمترین فاصله نسبت به زمین) اینترنت فراگیر تر از چیزی میشه که الان هست.

  • Just a Human
    Just a Human | ۳ بهمن ۱۳۹۹

    بچه ها همین الان بازی کرش بندیکوت آن د ران برای موبایل توسط شرکت کینگ منتشر شد بصورت رایگان تجربش کنید الان

    • Reza-Gamer
      Reza-Gamer | ۴ بهمن ۱۳۹۹

      تو همه پست ها اینو اسپم کردی
      لطفا دیگه اسپم نکن ?

      • Just a Human
        Just a Human | ۴ بهمن ۱۳۹۹

        گفتم تو بیشتر پست ها که برابچ ویجیاتو و غیر ویجیاتو همه ببینن.... چون کرش بندیکوت رو موبایل اومده

        • Reza-Gamer
          Reza-Gamer | ۵ بهمن ۱۳۹۹

          شاید برای تو مهم باشه
          ولی برای من و شاید اکثر کاربرای ویجیاتو مهم نباشه
          در هر صورت اسپم نکنید

  • Opal15
    Opal15 | ۳ بهمن ۱۳۹۹

    جدا حتی فکر کردن به آینده هم باعث هیجان میشه ولی من به شدت نگرانم بخاطر تحریم و اینجور چیزا ما تو ایران نتونیم از این خدمات استفاده کنیم .
    یعنی اگه اینجوری بشه ما ایرانی ها نه تنها گیم برامون در دسترس تر نمیشه بلکه حتی دور از دسترس تر هم میشه متاسفانه .

  • Amin2004SH
    Amin2004SH | ۳ بهمن ۱۳۹۹

    خدایی جو ندید.
    هیچ وقت کنسول های فیزیکی از بین نخواهند رفت.
    مگر اینکه سونی هم قاطی ماجرای کلود و لونا و استیدیا بشه.
    خدایی چند نفر رفتن سراغ اجرای بازی ها روی فضای ابری.
    در آینده هم خیلی تغییر نمیکنن.
    نگران این شایعات نباشید.

    • Opal15
      Opal15 | ۳ بهمن ۱۳۹۹

      شایعات نیست عزیزم آیندست !
      اگه ذهن شما قادر به درک آینده نیست که من دیگه حرفی ندارم .

    • Reza-Gamer
      Reza-Gamer | ۳ بهمن ۱۳۹۹

      اینکه شما به این سرویس ها دسترسی نداری، دلیل نمیشه که این سرویس ها همه گیر نیستن
      الان تنها پیش نیاز XCloud خرید اشتراک گیمپس و اینترنت حداقل 20 مگابیتی برای بازی در رزولوشن 1080P و پینگ زیر ۶۰ هست که متاسفانه ایران جز معدود کشور هاییه که این استاندارد رو نداره

      • AHPS
        AHPS | ۴ بهمن ۱۳۹۹

        پینگ زیر 60??...واقعا خوش بحالشون

مطالب پیشنهادی