عصر طلایی ادغام سینما و بازیهای ویدیویی در راه است
ساخت بازیهای ویدیویی از روی معروفترین فیلمها و فرانچایزهای سینمایی یا برعکس آن به هیچوجه اتفاقهای جدیدی نیستند. نسلهاست که این دو مدیوم با هم تعامل نزدیکی دارند اما مشکل آنجاست که درخت این تعامل ...
ساخت بازیهای ویدیویی از روی معروفترین فیلمها و فرانچایزهای سینمایی یا برعکس آن به هیچوجه اتفاقهای جدیدی نیستند. نسلهاست که این دو مدیوم با هم تعامل نزدیکی دارند اما مشکل آنجاست که درخت این تعامل در بیشتر مواقع میوه خوشمزهای نداشته است.
سالها قبل و پیش از آنکه استودیو راکاستدی با سری Batman Arkham روحی تازه در جان این اقتباسها از سینما و کمیک بدمد، بیشتر این اقتباسها عناوینی درجه دو یا سه و شکست خورده بودند که صرفا میخواستند با محبوبیت این فرانچایزها در دنیای ویدیو گیم هم درآمدی به جیب بزنند. اما به نظر میرسد که ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ حالا فرصتش را دارند تا آغاز عصر جدیدی از بازیهای لایسنس شده را جشن بگیرند.
موجی از بازیهای لایسنس شده در راه است
دیزنی با برند جدید Lucasfilm Games میخواهد جای پایش را در حوزه ویدیو گیم محکمتر کند و برای شروع هم تصمیم گرفته است تا به غیر از الکترونیک آرتز با استودیوهای بزرگ دیگری هم همکاری کند. الکترونیک آرتز توانست در چند سال اخیر عناوین موفقی چون Battlefront 2 و Jedi Fallen Order از سری جنگ ستارگان بسازد اما به نوعی همه این بازیها زیر سایه سنگین حواشی و مشکلات مختلف قرار گرفتند و حالا که کنترل همهچیز دوباره با دیزنی است، اولین قدم آنها ساخت یک بازی جنگ ستارگان جهانباز با همکاری Massive Entertainment و یوبیسافت است یعنی همان استودیویی که سری The Division را در کارنامه خود دارد.
تصور اینکه مسیو اینترتیمنت و یوبیسافت با جنگ ستارگان چیکار میکنند و آیا بالاخره رویا یک بازی نقشآفرینی جهانباز از دنیای این فرانچایز عملی میشود، به خودی خود همه را هیجانزده میکند اما این تازه اول راه است. همین هفته گذشته بود که در خبری کاملا غیرمنتظره فهمیدیم سری Indiana Jones بعد از غیبتی طولانی قرار است بازگردد و ساخت این نسخه جدید را استودیو MachineGames (سازنده ولفنشتاین) بر عهده دارد و تاد هاوارد هم تهیه کننده اجرایی آن است.
استودیو IO Interactive که به تنهایی توانست سری هیتمن را نه تنها به دوران اوج خود بازگرداند، بلکه با Hitman 3 بهترین نسخه کل فرانچایز را به طرفداران سری تحویل دهد؛ حالا کارش دیگر با مامور ۴۷ دوست داشتنی تمام شده و پروژه بعدی آنها ساخت یک بازی از جیمزباند است. لوکاسفیلم هم خود اعلام کرده که به زودی از پروژههای جدید دیگر خود رونمایی میکند.
اسپایدرمن یکی از موفقترین انحصاریهای آخر پلی استیشن ۴ بود و نسخه بعدی آن هم به یکی از برگهای برنده پلی استیشن ۵ در اول نسل تبدیل شده است، برای همین میتوان با اطمینان گفت که بدون شک سونی و اینسامنیک از همین حالا روی دنبالهای دیگر کار میکنند. سال گذشته بعد از سالها سکوت در نهایت فهمیدیم پروژه بعدی راکاستدی Suicide Squad است و Warner Bros هم میخواهد با Gotham Knights رویای یک بازی کوآپ خوب با ابرقهرمانان را به واقعیت تبدیل کند.
صحبت از بازی کوآپ با قهرمانان شد، اسکوئر انیکس هم هنوز از Marvel Avengers ناامید نشده است و راستش را بخواهید آنقدر هم بعید نیست اگر بتواند در آینده نزدیک بازی را احیا و داستان رستگاری بازیهای شکست خوردهای چون No Man's Sky را تکرار کند.
اسامی بزرگ این بار در دست اسامی درست
میبینید؟ تعداد بازیهایی که قرار است از روی فیلمها و کمیکهای معروف ساخته یا به زودی عرضه شوند، واقعا زیاد است. اما این تنها موضوع نیست. دهه ۹۰ میلادی و نسل ششم کنسولها مملو از بازیهای ویدیویی بیشماری بود که تلاش داشتند تا تجربه یک فیلم سینمایی یا یک کمیک معروف را به صفحه نمایشهای پیسکلی آن زمان بیاورند.
بیشتر بخوانید:
- بتسدا از بازی جدید Indiana Jones رونمایی کرد
- «لوکاسفیلم گیمز» بهزودی بازیهای بیشتری معرفی خواهد کرد
- بازیهای Star Wars از این به بعد تحت برند لوکاسفیلم گیمز عرضه خواهند شد
ولی این بار یک تفاوت بزرگ وجود دارد. این پروژههای بزرگ در دست استودیوهای بزرگ و شناختهشدهای هستند. بازی Indiana Jones را استودیویی میسازد که مهارتش را بارها ثابت کرده، اینسامنیک گیمز با همان دو نسخه قبلی اسپایدرمن امتحانش را پس داده و بیاید صادق باشیم، IO Interactive بهترین گزینه ممکن برای ساخت یک بازی درست و حسابی از فیلمهای جیمز باند است.
این نامهای بزرگ فرصتی بینظیر دارند تا کاری را با این بازیهای لایسنس شده انجام دهند که راکاستدی با بازیهای ابرقهرمانی کرد. تا پیش از سری Batman Arkham گیمرهای زیادی بازیهای سوپر هیرویی را جدی نمیگرفتند و حالا یکی از این عناوین به دلیل اصلی آنها برای خرید یک کنسول تبدیل شده است.
اگر این پروژههای در دست ساخت به موفقیتی که باید برسند، میتوان انتظار یک عصر طلایی از بازیهای لایسنس شده را در طول سالهای آتی داشت. ساخت یک بازی ابرقهرمانی خوب از شخصیت Daredevil، یک سهگانه اکشن با کیفیت از فیلمهای جان ویک یا بازگشت دوباره کیانو ریوز به دنیای ویدیو گیم این بار در بازی ماتریکس؟ تمامی آرزوهای این شکلیمان حالا بیش از هر موقع دیگری شانس تبدیل شدن به واقعیت را دارند.
اقتباسهای سینمایی از بازیها چطور؟
مسیری که در بالا برایتان ترسیم کردم، برای بسیاری از ما هیجانانگیز است ولی اگر به آن سمت دیگر اتوبان هم نگاهی بیاندازید، به نظر میرسد به صورت موازی مسیر بازی به سینما هم در حال هموارتر شدن است. هر چقدر که در سه دهه اخیر شاهد بازیهای بد و متوسط بودیم که از روی فیلمهای سینمایی اقتباس شده بودند، عکس این قضیه به مراتب فاجعهآمیزتر بود. تعداد فیلمهای خوب و درستی که از بازیها اقتباس شدهاند، به سختی به انگشتان یک دست میرسد.
اما حالا چندین پروژه بزرگ دیگر در دست ساخت قرار دارند که به نظر میرسد آنها هم در اختیار اسامی بزرگ و درستی هستند. از سریال The Last of Us گرفته تا فیلم آنچارتد و دهها بازی دیگر که ساخت فیلم و سریال آنها تایید شده است. در نتیجه نزدیکتر شدن دو مدیوم سینما و ویدیو گیم، کمپانیهایی چون دیزنی میخواهند روی بازیها بیشتر سرمایهگذاری کنند و شرکتهایی چون سونی هم میخواهند بازیهایشان را به پرده نقرهای بیاورند.
اگر این اقتباسها ریشه نوآوری و ایدههای اصیل هر دو مدیوم را خشک نکنند و به بیان بهتر از کنترل خارج نشوند و از همه مهمتر بتوانند به آن چیزی که باید تبدیل شوند، پس میتوان امیدوار بود واقعا عصری طلایی از تعامل بین سینما و بازیهای ویدیویی در راه است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
عجب مقاله ای زدین آقا پدرام!
دمتون گرم
واقعا راکستدی با سه گانه معرکش این حرکت شرو کرد
بنظر میرسه آینده بازیای ابرقهرمانی ب سمت کوآپ میره
واقعا خیلی دلم میخواد ی بازی از شخصیت سوپرمن بسازن و چن بار هم خبرش اومده ک هم راکستدی و مونترال بخاطر ی سری مشکلات فنی پروژه کنسل کردن
دردویل و پانیشر هم پتانسیل زیادی برا ساخت ی گیم خوب دارن
ادیت: آقا پدرام لطفا ب مسئول سایت یا اگ خودتون هم میتونید این مشکل تایید برطرف کنید:/
واقعا خیلی بده ک کامنتاتون بعد دو س ساعت تایید میشه