ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Monster Hunter Rise
اخبار و مقالات

Monster Hunter Rise روی نینتندو سوییچ درخشید اما دلیل این درخشش چه بود؟

سری Monster Hunter همواره مخاطبان خاص خود را داشته و دارد. زمانی که Monster Hunter World در سال ۲۰۱۸ روی کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی به عنوان یک بازی AAA منتشر شد مورد توجه بسیاری از ...

حسین چوبین
نوشته شده توسط حسین چوبین | ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

سری Monster Hunter همواره مخاطبان خاص خود را داشته و دارد. زمانی که Monster Hunter World در سال ۲۰۱۸ روی کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی به عنوان یک بازی AAA منتشر شد مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. Monster Hunter Rise در برخی جنبه‌ها، تصمیم گرفت تا گامی به عقب بردارد. این بار تصمیم براین شده که نسخه‌ای مربوط کنسول پرتابل نینتندو ساخته شود تا عنوانی را که برای کنسول‌های قدرتمند نسل هشتمی و یا حتی نسل نهمی طراحی شده برای این کنسول هم منتشر گردد. به هرحال نمی‌توانیم تجربه‌ی کپکام را در این زمینه نادیده بگیریم. موتور گرافیکی RE Engine که Monster Hunter Rise نیز بوسیله‌ی آن ساخته شده توانایی خلق جلوه‌های بصری را به‌طور چشم نواز و ویژه‌ای دارد. یکی از بازی‌های نسل هشتمی که با این موتور ساخته شده بود و خوش درخشید بازی، Resident Evil 7 است.

از زمان انتشار این بازی در تاریخ ۶ فروردین تا به امروز، با وجود اینکه تاخت و تاز کنسول‌های نسل نهمی به خوبی دیده می‌شوند، توانسته روی نماینده‌ی نینتندو مخاطبان زیادی را جذب خود نماید. در ادامه بیایید نگاهی داشته باشیم تا مشخص شود که چه مواردی گیم‌پلی این عنوان را روی سوییچ جذاب کرده‌اند.


از کجا قدرت گرفته‌ای؟

Monster Hunter Rise

این اولین بار است که کپکام از موتور گرافیکی RE Engine در ساخت عنوانی برای نینتندو سوییچ استفاده کرده. این موتور قلب تپنده‌ی بازی Resident Evil 7 و نسخه‌های ریمیک Resident Evil هم بوده و براساس اخبار اولیه، کپکام از این موتور برای ساخت Resident Evil Village استفاده نموده است. تمامی عناوینی که به آن‌ها اشاره داشتیم به دلیل زیبایی جلوه‌های بصری و گرافیکی در دنیای بازی‌های AAA معروف هستند.

برای استفاده از این موتور روی نماینده‌ی نینتندو سازندگان تغییراتی را در این موتور اعمال کردند. این تغییرات به نگرانی و مشکلات کپکام از ساخت نسخه‌ی پورت Resident Evil 7 باز می‌گردد. کپکام تصمیم داشت تا بازی یاد شده را برای کنسول نینتندو هم منتشر کند اما محدودیت عملکرد و محدودیت‌های سخت‌افزاری سبب شدند که سازندگان نتوانند در ابتدا رندرهای خوبی از بازی بگیرند. به عبارت بهتر این خروجی‌ها قابل بازی کردن نبودند.

موتور گرافیکی یاد شده می‌تواند بازی‌ها را تا رزولوشن 4K به همراه پشتیبانی از قابلیت‌هایی چون HDR و واقعیت مجازی اجرا کند. اما موارد گفته شده تنها امکانات این موتور نیستند و امکانات بسیار زیاد دیگری همچنان روی میز وجود دارند. اگر سوییچی قدرتمندتر در کار باشد و عرضه شود می‌توان از برخی امکانات این موتور روی آن استفاده کرد. بخصوص در بهبود آرت‌ورک‌هایی که درحال حاضر با رزولوشن پایین در بازی‌ها دیده می‌شوند.

حتی با وجود بافت‌هایی با کیفیت پایین، تصاویر و جلوه‌های بصری زیبایی را روی سوییچ در این عنوان دیدیم. البته بازی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه پخش می‌شود و بیشتر در این نرخ ثبات دارد.

یکی از ویژگی‌های اصلی موتور یاد شده نمایش تصویری شبیه به واقعیت است. از طرف دیگر امکان رندرینگ متریال‌ها هم در بازی وجود دارد. وجود این امکانات سبب می‌شوند تا مدل‌های شخصیت اصلی در عکس و نمونه‌های خروجی بسیار نزدیک به واقعیت باشند. حتی زمانی که به مدل هیولاها نزدیک می‌شوید با جزئیاتی منحصر به فرد و بسیار زیبا مواجه هستید. کیفیت بافت‌ها می‌توانند بسیار بهتر شوند اما این مشکل بیشتر به محدودیت‌های نینتندو سوییچ در حافظه‌ سخت‌افزار این دستگاه برمی‌گردد.


بافت‌ها و مدل‌ها

Monster Hunter Rise

مدل‌های مورد استفاده در این بازی برای شخصیت‌های اصلی و هیولاها بی‌نهایت دقیق هستند. متاسفانه برای اجرای بازی با نرخ ۳۰ فریم برثانیه محیط ضربه‌ی بزرگی را متحمل شده است. در میان دیوارها و صخره‌ها بافت‌های تکراری بسیاری به چشم می‌خورند. از طرفی وقتی از نزدیک محیط را مشاهده می‌کنید، درخت‌ها و جزئیات دیگر همگی شما را ناامید می‌کنند. بنابراین به‌نظر می‌رسد برای پیشگیری از مشکلات VRAM نینتندو سوییچ بافت‌ها از بالا بهتر به‌نظر می‌رسند.

تفاوت‌های بسیاری بین بافت‌ مدل‌های با جزئیات بالا در شخصیت‌های اصلی، اسلحه‌ها، تجهیزات، هیولاها و غیره در محیط وجود دارند. لحظه به لحظه‌ی گیم‌پلی بازی بسیار زیبا و خارق‌العاده به نظر می‌رسد. اما بافت‌های آسیب خورده کمی روند بازی را کند می‌کنند.


بازی نور و سایه

Monster Hunter Rise

کیفیت بالای نورپردازی و سایه‌ها به لطف موتور گرافیکی کپکام در خروجی به خوبی دیده می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم از این موتور در ساخت چند نسخه‌ی اخیر Resident Evil استفاده شده که نورپردازی و تصاویر واقع‌گرایانه‌ی بسیار زیبایی را در آن‌ها دیدیم.

بازی Monster Hunter Rise از کیفیت بالایی در بازتابش نورها بهره می‌برد. جزئیات بازتابش بخصوص در سطح آب به خوبی نمایش داده می‌شوند. سطوح بازتابنده هرگونه نور پویایی را در اطراف آن سطح تا زمانی که قابل رویت باشند نشان می‌دهد.

کارکترها و هیولاها متناسب با نوع پوست و فاصله جزئیات بسیار خوبی دارند. سایه‌های محیطی در سراسر صحنه‌ی نبرد به چشم می‌خورند اما این سایه‌ها به‌طور ویژه‌تری در اطراف بازیکن دیده می‌شوند.

خبری از سیستم رهگیری پرتو نور نیست. دلیل آن هم کاملا مشخص است، نینتندو سوییچ سخت‌افزاری که از این تکنولوژی پشتیبانی کند ندارد.


قرار نیست همه چیز از اول آماده باشد

Monster Hunter Rise

پس پردازش همیشه یک ابزار برای مبارزه با محدودیت‌ها نینتندو سوییچ بوده است. آنچه که نینتندو طراحی می‌کند اغلب نمی‌تواند از نظر گرافیکی به دلیل سخت‌افزار ضعیفش جلوه‌های بصری خارق‌العاده‌ای داشته باشد. بنابراین آن‌ها همواره برای زیبایی بیشتر کار به دنبال به کار گیری اصول زیبایی شناختی هستند. به عبارت بهتر ما یک پالت از رنگ‌های مختلف را می‌بینیم که تاثیر و اتمسفر محیط را به خوبی القا می‌کنند. همانند آنچه که در بازی Zelda: Breath of the Wild دیدیم.

در Monster Hunter Rise سعی شده تصاویر زیبا و چشم نواز باشند. به‌نظر می‌رسد که توسعه‌دهندگان برای ایجاد این زیبایی ترکیبی از رنگ‌ها و طیف‌های مختلف را در بازی‌ یاد شده به کار گرفته‌اند. در نتیجه ترکیبی جالب از تخریب‌ها، اسلحه‌ها و بخش‌هایی که آسیب دیده‌اند همراه با محیط و هیولاها ایجاد شد. این بازی از سبکی متمایزتر برای برجسته کردن جلوه‌های بصری استفاده کرده است. همچنین افکت‌های موجود تلاش می‌کنند تا محیط را به واقعیت نزدیک‌تر کنند.

افکت‌های دیگری هم مثل افکت ذرات معلق وجود دارند. موتور گرافیکی یاد شده قادر به رندر گرفتن از چند حجم مختلف به‌طور همزمان است. زمانی که در حال نبرد با هیولاها هستید، بخصوص زمانی که به صورت چند نفره مشغول نبردید، اغلب حجم زیادی از نورپردازی‌هایی که روی صفحه ایجاد می‌شوند را از دست می‌دهید. اما با وجود پیچیدگی این افکت‌ها، نرخ فریم به ندرت پایین‌تر از ۳۰ فریم برثانیه قرار می‌گیرد.

Monster Hunter Rise

افکت‌های آب و آتش به‌طور شگفت‌انگیزی دقیق و زیبا هستند. متناسب با حالت دوربین که در بازی قرار می‌دهید به خوبی می‌توانید عمقی که به آب داده شده را ببینید. افکت آتش نیز همانند آب جزئیات زیبا و مهم بسیاری دارد و به خوبی می‌توانید تاثیر آن را در محیط احساس کنید. افکت‌های خاص دیگری از قبیل حباب‌ها به‌طور باورنکردنی خوب به‌نظر می‌رسند. این امر می‌تواند ترکیب زیبایی شناسانه‌ی سازندگان را تکمیل نماید.

امیدواریم این مشکلات جزئی روی سوییچ قوی‌‌تر و یا حتی نسخه‌ی پورت رایانه‌های شخصی برطرف شوند. حتی با وجود همین مشکلات جزئی هم Monster Hunter Rise عنوانی فوق‌العاده خوب برای تعبیر زیبا شناسی در ترکیب با واقع‌گرایی است.


درنهایت

Monster Hunter Rise

با وجود محدودیت‌های سخت‌افزاری نماینده‌ی نینتندو در اجرای بازی‌ها، Monster Hunter Rise تجربه‌ای بسیار لذت بخش و جذاب در عین شایستگی است. ضعف سخت‌افزاری نینتندو سوییچ مانع‌های بسیار زیادی را برای سازندگان ایجاد می‌کند اما به‌نظر می‌رسد کپکام به خوبی توانسته با این مشکل مبارزه کند و بر آن‌ها چیره شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • TLmen
    TLmen | ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

    از نظر من با توجه به قدرتی که موبایل ها پیدا کرده اند بعید نیست نینتندو سوییچ هم بتونه به قدرتی مثل ps 5 با xbox x برسه

    • حسین چوبین
      حسین چوبین | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

      نینتندو و انویدیا یه همکاری شروع کردن که خیلی خوب میتونه باشه. انویدیا یه تکنولوژی جدید و انحصاری به اسم DLSS داره و اگر کنسول بعدی نینتندو از این تکنولوژی استفاده کنه به راحتی میتونه برتری کیفیت خروجی با کمترین سخت‌افزار ممکن رو بدست بیاره. مثلا با این تکنولوژی میشه با سخت افزاری که رزولوشن 720p خروجی میده، رزولوشن 1440p خروجی گرفت. برای اطلاعات بیشتر در این مورد میتونی بری به بخش مربوطه تو این لینک
      http://vigiato.net/p/172994

  • Haj_Geralt
    Haj_Geralt | ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

    خیلی منتظر این بازی هستم،کی میاد واسه پی‌سی؟

    • حسین چوبین
      حسین چوبین | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

      بازی برای PC هم منتشر شده و میتونید همین الان دانلودش کنید.

مطالب پیشنهادی