ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

یک نظریه: چرا کنسول‌های نسل نهم تا پیش از سال ۲۰۲۰ عرضه نمی‌شوند؟

در حال حاضر که نمایشگاه E3 را پشت سر گذاشته‌ایم، سونی و مایکروسافت هر دو کمی تا قسمتی از کنسول‌های نسل نهم خود رونمایی کرده‌اند و می‌دانیم دو کنسول در سال ۲۰۲۰ روانه بازار خواهند ...

سینا سادات حقی
نوشته شده توسط سینا سادات حقی | ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۳۰

در حال حاضر که نمایشگاه E3 را پشت سر گذاشته‌ایم، سونی و مایکروسافت هر دو کمی تا قسمتی از کنسول‌های نسل نهم خود رونمایی کرده‌اند و می‌دانیم دو کنسول در سال ۲۰۲۰ روانه بازار خواهند شد. مایکروسافت وعده عرضه پروژه اسکارلت را در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۰ داده و از ظواهر امر برمی‌آید که سونی هم برای همان بازه زمانی برنامه‌ریزی کرده باشد. اما چرا اینقدر باید برای آغاز نسل بعد منتظر بمانیم؟‌ آن هم در حالی که از نمایشگاه E3 2019 کاملا مشخص بود که ناقوس مرگ نسل هشتم به آرامی در حال به صدا درآمدن است. الکس کرانز از وب‌سایت کوتاکو نظریه‌ای در این‌باره دارد و در ادامه، مقاله او را باهم مطالعه می‌کنیم.


بیایید در موردش فکر کنیم. که ناامیدکننده به نظر می‌رسد، اما قرار نیست در سال ۲۰۱۹ پلی استیشن و ایکس باکس جدید را داشته باشیم. اما در این مورد فکر کرده‌ام و به نظر می‌رسد حداقل دلیل خوبی برای این موضوع پیدا کرده‌ام. وقتی به AMD، سونی و مایکروسافت درباره نظریه خود گفتم، از صحبت درباره محصولات آینده خود طفره رفتند ولی صرف اینکه با من در مورد نظریه‌ام صحبت نمی‌کنند، دلیلی بر بی‌معنی بودن آن نیست. خب نظریه من چیست؟ فکر می‌کنم معماری گرافیکیی که سونی و مایکروسافت برای ساخت کنسول خود به آن نیاز دارند هنوز آماده نیست.

رهگیری پرتو

این‌ها چیزهایی است که تا الان می‌دانیم:

۱. سونی و مایکروسافت از معماری پردازشگر گرافیکی پایه یکسانی استفاده می‌کنند

می‌دانیم که هر دو کنسول بر پایه معماری RDNA هستند که توسط AMD ساخته شده است (RDNA معمولا با اسم رمز داخلی آن یعنی ناوی «Navi» شناخته می‌شود، هر چند که AMD خواسته برای نامیدن معماری RDNA و برای خود پردازشگر گرافیکی از اسم ناوی استفاده کنیم.)

۲. هر دو کنسول از سیستم رهگیری پرتو (Ray Tracing) استفاده می‌کنند

می‌دانیم که هر دو کنسول از سیستم رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کنند که حالت پیشرفته‌ای از مدل‌سازی سه‌بعدی نور است. در این حالت، هر نقطه از نور از منبع تا مدل رهگیری می‌شود و تصاویر واقع‌گرایانه‌تری خلق می‌کند. سونی اردیبهشت ماه اعلام کرد که از این فناوری پشتیبانی می‌کند (با اعلام جزئیاتی شامل اینکه پلی‌استیشن ۵ دارای پردازنده ۸ هسته‌ای بر پایه معماری Zen 2 از AMD است).

چند روز پیش مایکروسافت نیز پشتیبانی از رهگیری پرتو در پروژه اسکارلت را اعلام کرد. مایکروسافت حتی قبل‌تر نیز از این فناوری پشتیبانی کرده بود. ابتدا رابط برنامه‌نویسی (API) DirectX Ray را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. این رابط برنامه‌نویسی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد که رهگیری پرتو را در اپلیکیشن‌های ساخته شده برای اکس باکس و ویندوز ۱۰ استفاده کنند.

۳. پیاده‌سازی رهگیری پرتو واقعا سخت است

می‌دانیم که رهگیری پرتو خیلی جالب به نظر می‌رسد ولی نیازمند افزایش سرعت سخت‌افزاری است؛ زیرا به شدت به پردازشگر گرافیکی وابسته است. زمانی که سال گذشته انویدیا معماری تورینگ (Turing) را معرفی کرد، تاکید کرد که رهگیری پرتو تنها از طریق شتاب‌دهی سخت‌افزاری روی دستگاه‌ها قابل اجراست. فروردین امسال، بالاخره شتاب‌دهی مبتنی بر نرم‌افزار برای جدیدترین نسل پردازشگر گرافیکی انویدیا معرفی شد اما این حالت از رهگیری پرتو بسیار محدودتر از چیزی است که پردازشگرهای گرافیکی شتاب‌یافته به صورت سخت‌افزاری قادر به انجامش هستند. به عنوان نمونه، یک کارت گرافیک انویدیا GTX 1080Ti که معمولا بازی Metro Exodus را با نرخ ۱۰۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند، زمانی که رهگیری پرتو روشن باشد تا ۲۰ فریم بر ثانیه پسرفت می‌کند.

بعید است که کنسول جدید از رهگیری پرتویی استفاده کند که به صورت نرم‌افزاری شتاب‌یافته باشد.

رهگیری پرتو

۴. پخش 8K هم سخت است

می‌دانیم که اسکارلت و پلی استیشن ۵ از رزولوشن 8K پشتیبانی می‌کنند که شدیداً به پردازشگر گرافیکی فشار می‌آورد. این کار بسیار سختی برای یک پردازشگر گرافیکی امروزی است. هر دو کارت گرافیکی AMD Radeon VII و انویدیا RTX 2080Ti، بازی فارکرای ۵ را روی رزولوشن 4K و حداکثر کیفیت، با نرخ ۶۰ تا ۷۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌کنند. دو برابر کردن رزولوشن، نرخ فریم را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

حال رهگیری پرتو را در نظر بگیرید. می‌دانیم که RTX 2080Ti در رزولوشن 4K بازی بتلفیلد ۵ را با نرخ ۸۰ تا ۹۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند. روشن کردن قابلیت رهگیری پرتو نرخ فریم را تا ۶۴ فریم بر ثانیه پایین می‌آورد و تازه این از بهترین کارت‌های گرافیکی همراه با رهگیری پرتویی است که در دسترس داریم! کارت‌های گرافیکی AMD هنوز رهگیری پرتو را انجام نمی‌دهند، به همین دلیل نمی‌توانیم تشخیص دهیم که در صورت روشن کردن قابلیت رهگیری پرتو روی پردازشگری گرافیکی با معماری RDNA، نرخ فریم چقدر پایین می‌آید. فرض می‌کنیم که همان حدود ۲۰ تا ۳۰ فریم بر ثانیه باشد.

۵. مدلی از RDNA که بتواند همه این‌ها را انجام دهد تا قبل از ۲۰۲۰ در دسترس نخواهد بود

می‌دانیم که نسل حاضر از RDNA احتمالا نمی‌تواند تمام این کارها را انجام دهد. اوایل این هفته در یک سری جلسات مطبوعاتی برای AMD شرکت کردم. قابلیت‌های RDNA نشان داده شد و ادعا کردند که هم سرعت تورینگ انویدیا خواهد بود با این تفاوت که انرژی کمتری مصرف و فضای کمتری را اشغال می‌کند. مدل RDNA نشان داده شده بهبود سرعت سخت‌افزاری برای رهگیری پرتو را شامل نمی‌شد که به نظر من برای برآورده کردن رهگیری پرتو و دیگر تقاضاهای سونی و مایکروسافت از پردازشگر گرافیکی به آن نیازمند است.

و میدانیم مدلی از RDNA که در تئوری توانایی انجام تمام این‌ها را داشته باشد تا سال ۲۰۲۰ در دسترس نخواهد بود. زمانی که کمپانی چشم‌انداز خود برای رهگیری پرتو را نشان داد، دیوید ونگ (David Wang)، نایب رییس واحد مهندسی AMD، روشن کرد که نسل حاضر از RDNA توانایی شتاب‌دهی سخت‌افزاری ندارد. طبق صحبت‌های ونگ، نسل بعدی RDNA تا ۲۰۲۰ عرضه نخواهد شد.

مسئله این است! اگر پرداشگر گرافیکی قرار است ویژگی‌هایی مانند 8K و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه داشته باشد، شتاب‌دهی سخت‌افزاری برای آن حیاتی است. این کنسول‌ها قرار است تا سال‌ها پا بر جا باشند و اگر قرار باشد در این زمینه‌ها کم بیاورند، انتخاب مناسبی برای بازی کردن نخواهند بود.

رهگیری پرتو

ممکن است در مورد تمام این‌ها اشتباه کنم. ظاهراً چند وقتی است که پلی استیشن ۵ و پروژه اسکارلت در حال توسعه هستند. کمپانی‌ها ابتدا باید تراشه‌های شخصی‌سازی شده بر اساس معماری AMD را بسازند و بعد با آزمایش آن‌ها از کارکرد بی‌نقصشان مطمئن شوند. سپس کیت‌های توسعه‌دهندگان را بسازند تا آن‌ها بتوانند به معماری دسترسی پیدا کرده و بازی خود را بسازند. پس اگر این شرکت‌ها می‌خواهند در زمان عرضه کنسول‌هایشان در سال ۲۰۲۰ تعدادی بازی خوب در اختیار داشته باشند، باید همین حالا این مراحل در حال اتفاق افتادن باشد.

اما یک توسعه‌دهنده که به توسعه بازی برای چند پلتفرم آشنا است به من گفت: «بازی‌ها نمی‌توانند روی سخت‌افزارهایی که در دسترس است حساب باز کنند. در حال حاضر این بخشی از کسب و کار است که بازی‌سازان مجبور هستند گرافیک را برای هر دو رابط برنامه نویسی رهگیر پرتو و غیر رهگیر پرتو طراحی کنند.» این بدین معنی است که بعضی چیزها باید در زمان حال توسعه پیدا کنند، به این امید که سرانجام سخت‌افزار مورد نیاز آن در دسترس قرار گیرد.

به این معنی که مدل رهگیری پرتوی RDNA چیزی است که سونی و مایکروسافت منتظرش هستند و همین‌طور چیزی که مانع ساخت کنسول‌هایشان شده است.

نظریه دیگر بر اساس یک ادعای AMD است. کمپانی می‌گوید که استفاده از یک معماری واحد روی پلی استیشن ۵، پروژه اسکارلت و کامپیوترهای شخصی آینده نه تنها به نفع توسعه‌دهندگان است، بلکه برای بازیکنانی که بازی‌های آن‌ها را انجام می‌دهند نیز مفید است. این ادعا بخش اعظمی از داستانی که کمپانی زمان معرفی ذن ۲ و RDNA برای من تعریف کرد بود.

AMD امیدوار است که حتی زمانی که توان شکست محصولات رقیب ساخت اینتل و انویدیا را در بنچمارک‌های پایه ندارد، باز هم بر روی محصولات او سرمایه‌گذاری کنیم؛ زیرا بازی‌های آینده بر اساس معماری آن ساخته می‌شوند.

رهگیری پرتو

دو توسعه‌دهنده بازی مختلف که با برنامه‌نویسی برای چند پلتفرم آشنا هستند به من گفتند که اساسا حق با AMD است. یکی از آن‌ها گفت: «بله و نه. قطعاً یک طیف است.» مسئله این است که در حالی که معماری‌ها یکسان هستند، تفاوت‌هایی جزئی بین آن‌ها وجود دارد. یک سیستم تمام یکپارچه برای توسعه‌دهندگان نیست. آن‌ها همچنان مجبور هستند برای پلی استیشن ۵، پروژه اسکارلت و هزاران کارت گرافیک و پردازنده بر پایه RDNA و ذن 2 کدنویسی کنند.

رهگیری پرتو قضیه را پیچیده‌تر هم می‌کند. اگر کمپانی‌ها می‌خواهند آن را پیاده‌سازی کنند، مجبور خواهند بود برای کارت‌های گرافیکی انویدیا که در حال حاضر از رهگیری پرتو پشتیبانی می‌کند، هر کدام از کنسول‌های نسل بعد و کارت‌های گرافیکی که AMD در آینده تولید خواهد کرد، نسخه‌ای جداگانه توسعه دهند. توسعه‌دهنده‌ای بیان کرد که این بدان معنی است که حتی وقتی رهگیری پرتو عرضه شود، الزاما به همان جذابیتی که ادعا شده است نخواهد بود. ار آنجا که همه فروشندگان بر سر تعداد پرتوهای بازگشتی که می‌توان روی پشتیبانی از آن حساب کرد توافق ندارند، همچنان تمایل به سمت «پشتیبانی حداقلی» خواهد بود.

احتمالا دلایلی مختلفی وجود دارد که این کنسول‌ها تا سال ۲۰۲۰ عرضه نمی‌شوند اما به نظر می‌رسد نیاز به پشتیبانی از رهگیری پرتو که به وضوح معماری حال حاضر فاقد آن است، حداقل یکی از دلایل خوبی است که نشان می‌دهد هنوز باید تا عرضه کنسول‌های نسل نهم صبر کنیم.

در پایان اگر نظری در رابطه با کنسول‌های نسل بعد و زمان عرضه آن‌ها دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما مطرح کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Mobin
    Mobin | ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

    بنظر من این که سریع میرید سراغ 4k با ری تریسینگ اشتباهه،چون سازنده کنسول ها دنبال فریم ریت پایین نیستند و حداقل فریم ریت 60 میخان که برای این یه کارت گرافیک تو حدودای قدرت rtx 2080ti یا حداقل rtx 2080 هستش،قیمت rtx 2080 ۶۵۰ دلاره در حالی که باید قیمت پردازنده،برد،رم و...رو حساب کنیم که فکر نکنم پایین 900 دلار بشه که خیلی زیاده بنابراین باید یه مدل قدرتمند تر و گرونتر با قابلیت اجرای 4k 60 تولید بشه و در مدلای عادی از چیزی مثل fhd 120fps یا qhd 60fps استفاده بشه که قیمت خیلی بالا نره!

    • سینا سادات حقی
      سینا سادات حقی | ۳۰ خرداد ۱۳۹۸

      سلام مبین عزیز. ممنون از دیدگاهتون. صحبتتون در مورد قیمت تمام شده سخت‌افزار کنسول‌ها درسته ولی همیشه این مسئله در مورد کنسول‌ها صادق بوده. قیمت فروش کنسول‌ها کمتر از هزینه تمام شده برای ساختشونه، به خصوص در اوایل تولید. یعنی شرکت‌ها در اصل، مخصوصا تو سالای اول سودی از فروش کنسول نمی‌برند. استراتژی شرکت‌ها در مورد کنسول‌ها، استراتژی «ریش‌تراش و تیغ ریش‌تراشه» که به طور خلاصه این میشه که کنسول رو با قیمت کم و حتی با ضرر میفروشن و سودشون رو از طریق فروش بازی‌ها و سرویس‌ها کسب می‌کنند.

      • Mobin
        Mobin | ۳۱ خرداد ۱۳۹۸

        سلام اقا فرشاد،من گفتم حداقل قیمت ساخت برای این کنسول ها 900 دلاره(خیلی باید بیشتر باشه یک پردازنده مناسب یک رم با حجم مناسب برای همراه بودن با پردازنده و کارت گرافیک در هر عملیات گیمینگی)اما الان شایعه شده که قیمت این کنسول ها 500 دلاره که در کمترین حالت ممکن 400 دلار بیشتره و هرجور حساب کنیم میتونه کار رو برای شرکتای سازنده شدیدا سخت کنه بنابراین بازم نظرم اینه که 4k 60fps برای این نسل کنسول عرضه نمیشه اگرم بشه بازی های سبک،اگه بخوایم مثل نسل قبلی حساب کنیم قدرت کارت گرافیک های فعلی چیزی در حدود 2060 یا 2070 هستش

        • سینا سادات حقی
          سینا سادات حقی | ۱ تیر ۱۳۹۸

          سلام دوباره. مورد اول اینکه اسم من سیناست :D
          مسئله بعدی هم اینکه تا زمان عرضه کنسول‌ها زمان زیادی مونده و نمیشه با قطعیت در مورد چیزی نظر داد، پس حداقل بیا امیدوار باشیم که این وعده‌ها حقیقت داشته باشه

  • فرشاد
    فرشاد | ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

    واقعیت اینه که 4K هنوز جا نیفتاده.اینا میخوان وارد تکنولوژی8K. شوند.بنابراین تولید نسل بعدی کنسولها با این کیفیت(8K و 120 فریم بر ثانیه) زمانبر خواهد بود و حتی شاید به 2021 هم موکول شود.

    • سینا سادات حقی
      سینا سادات حقی | ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

      سلام فرشاد جان. ممنون که نظرتونو با ما به اشتراک گذاشتید. حق با شماست، همانطور که در مقاله هم اشاره شد تولید انبوه سخت‌افزاری که قدرت پشتیبانی از این رزولوشن و نرخ فریم را داشته باشد بزرگترین مانع عرضه زودهنگام کنسول‌های نسل نهمه.

  • javadaslani
    javadaslani | ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

    سلام مرسی من دنبال کننده ویجیاتو هستم و بشدت عاشقتونم تجربه پلی استیشن چهار واقعا برام شگفت انگیز بوده من بعنوان یه گیمر هنوز رزولیشن هشت کی رو نمیتونم بپذیرم این خارق العادس اما واقعا نیاز یه گیمر در این نمایش صرف خلاصه میشه؟

    • سینا سادات حقی
      سینا سادات حقی | ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

      سلام دوست عزیز. ممنون از نظرتون. همراهی شما باعث افتخار و دلگرمی ماست. در مورد پلی‌استیشن ۴ منم با شما هم‌نظرم و امیدوارم در نسل بعد هم سونی با قدرت بیشتری ادامه بده.
      در مورد رزولوشن 8K هم اینکه این وضوح بیشتر برای صفحه نمایش‌های بزرگ (حدود ۶۵ اینچ به بالا) کاربرد داره. البته در حال حاضر تنها شرکت سامسونگ یک مدل تولید کرده که قیمت بالایی هم داره ولی در نمایشگاه CES امسال شرکت‌های دیگه هم از محصولاتشون رونمایی کردن و انتظار میره ظرف چند سال قیمت این تلویزیون‌ها به حد معقولی برسه. از طرفی در حال حاضر محتوایی هم با این رزولوشن در دسترس نیست و در آینده هم احتمالا بیشتر برای پخش فیلم استفاده میشه، نه اجرای بازی‌ها. اما دو تا مسئله وجود داره، یکی جنبه تبلیغاتیه که هر دو شرکت می‌خوان پشتیبانی از این رزولوشن رو به عنوان مزیتی برای مخاطب معرفی کنند و مسئله بعدی هم که مهمتره اینه که طبق روال نسل‌های پیش، نسل جدید هم احتمالا حدود ۸ سال ادامه پیدا می‌کنه و مطمئنا طی این سال‌ها فناوری 8K کاملا مرسوم میشه. به همین دلیل کنسول‌ها نیاز دارن که از این قابلیت پشتیبانی کنند تا در آینده از قافله عقب نمونند.

مطالب پیشنهادی