از یاد رفتگان؛ مارتین واکر کجاست و پس از عملیات Spec Ops: The Line چه اتفاقی رخ داد؟
حوالی سال ۲۰۱۲ بود که عنوانی متفاوت و مرموز در دسترس گیمرها قرار گرفت. این عنوان برخلاف تمرکز روی جنگهایی فراتر از زمان مانند Battlefield و یا نبردهای تاریخی با ظاهری جدید معرفی شد. عملیاتی ...
حوالی سال ۲۰۱۲ بود که عنوانی متفاوت و مرموز در دسترس گیمرها قرار گرفت. این عنوان برخلاف تمرکز روی جنگهایی فراتر از زمان مانند Battlefield و یا نبردهای تاریخی با ظاهری جدید معرفی شد. عملیاتی که برای نجات تعریف میشد اما تماما به آن وابستگی نداشت. درواقع این عملیات تنها شروعی بر داستان ما و مارتین واکر در Spec Ops: The Line بود. در ادامه قصد داریم اشارهای کوتاه به این شخصیت از یاد رفته داشته باشیم.
- از یاد رفتگان؛ جیمی هاپکینز کجاست و چرا داستان مدرسه به فراموشی سپرده شد؟
- از یاد رفتگان؛ جیل ولنتاین کجاست و چرا کپکام او را به فراموشی سپرده است؟
- از یاد رفتگان؛ بیگ باس کجاست و آیا سری متال گیر سالید به فراموشی سپرده شده؟
- از یاد رفتگان؛ مکس پین کجاست و چرا هیچکس نسخهی چهارم را نمیسازد؟
- از یاد رفتگان؛ الن ویک کجاست و آیا نویسنده دیگر داستانی برای روایت ندارد؟
- از یاد رفتگان؛ شاهزاده ایرانی کجاست و سرانجام شاهزاده چه شد؟
دبی، شروعی پس از یک طوفان
طوفانی شدید دبی را فرا گرفته است. همه چیز به هم ریخته و عملا ارتباطات از دسترس خارج شدند. درهمین حال شاهد تماس از سمت کلونلی با تیم دلتا فورس برای کمک به مردم دبی و آسیب دیدگان هستیم. پس از درخواستهای مکرر دلتا فورس از سمت ایالات متحده آمریکا وارد عمل میشود. در این زمان با مردی آشنا میشویم که دیگر سربازان مدام او را کاپیتان خطاب میکنند. کمی نمیگذرد که میفهمیم نام او مارتین واکر است. در واقع کاپیتان مارتین واکر کسی است که با او در Spec Ops: The Line به انجام عملیات نجات میپردازیم. ماجراجویی با ادامه روایت داستان، کاپیتان داستان واکر کمی پیچیدهتر میشود.
به عبارت بهتر نجات فقط شروعی بر داستان ماست. از دست رفتن نیروهای جوخهای که با او در این عملیات همراه هستند و همچنین حوادث تلخی که در دبی پیش آمده و میآید فشار روانی بسیاری برای مارتین واکر ایجاد مینماید. مارتین احساس میکند او مسئول مرگ و یا از دست رفتن نیروهایش است. در کنار این موضوع احساس گناه او را هم از بابت مرگ و کشتن انسانهای بیگناه و بیدفاع هم پیش میآید. این مسائل فشار روانی وی را بیشتر از قبل مینمایند. این امر تا جایی ادامه پیدا میکند که او تعادل روانیش را از دست میدهد.
درنهایت باید بگوییم داستان او چند پایان دارد که به انتخاب بازیکن هرکدام از آنها میتواند اتفاق بیفتد. در پایان اول مارتین واکر در نبرد نهایی تسلیم میشود. پایانی دیگر به مرگ او ختم میشود. پایان سوم به کلونل کونراد باز میگردد و در نهایت هم در پایان دیگر او دشمنان را بهطور کامل از بین میبرد و زنده از میدان نبرد خارج میشود. البته که در این حالت صحنه دیگری وجود ندارد و بازی با خروج او از نبرد تمام میشود. یکی از معروفترین دیالوگهای او که به درستی میتواند احساس و حالت روانی او را به مخاطب القا کند جمله زیر است.
ماموریت ما مجددا از لحظهای شروع شد که سربازهای آمریکایی سلاخی شدند.
مختصر، کامل و مفید
یاگر دولوپمنت (Yager Development)، استودیوی سازنده Spec Ops: The Line کارکتر مارتین واکر را بسیار نزدیک به ایدهآلهای 2K Games ساخته است. او هم همانند پانیشر و یا سم فیشر سربازی حرفهای است و خبری از قدرتهای عجیب و غریب و ماورایی در این عنوان نیست. او میتواند به خوبی با دشمنان مبارزه نماید. به عبارت بهتر کلیدیترین مهارتی که یک سربازی یا بهتر بگوییم کارکتری در جایگاه یک کاپیتان نیاز به آن دارد. شیوه هدایتگری و رهبری این شخصیت هم نکته دیگری است که در این شخصیت قرار داده شده. این ویژگی به خوبی از ظاهر و اعمال مارتین مشخص است. فارغ از این موارد او ظاهری کاملا نظامی دارد.
این ظاهر نظامی به صورتی ساخته شده که کاملا حس قدرت را در او لمس میکنید. ظاهر این هویت به نوعی طراحی شده که میتوانید به خوبی ببینید برای یک عملیات در محیطی صحرایی و طوفانی آماده شده است. حالت چهره و واکنشهای مارتین واکر هم به نوعی ساخته شده که به حالت روان پریشیش کاملا هم خوانی دارد. منظور از روان پریشی همان فشار روانی سنگینی است که او را از حالت عادی خارج میکند. درمجموع با توجه به طراحی خوبی که این شخصیت داشته میتوان آن را یکی از مختصرترین، کاملترین، موفقترین و بهترین شخصیتپردازیهای دنیای ویدئوگیم به حساب آورد.
مسیر یگانه
با اینکه داستان The Line و پروتاگونیست اصلی آن مارتین واکر داستانی اکشن، جذاب و کامل دارند اما تنها یک بازی از آن ساخته شده است. نه تنها یک بازی ویدئویی را از آن دیدیم بلکه هیچ فیلم، سریال، کتاب، رمان یا موارد دیگری هم برای آن ساخته نشده. به هرصورت کارکتر کاپیتان واکر تنها محدود و در انحصار یک عنوان است. بازی Spec Ops: The Line که سال ۲۰۱۲ منتشر شد.
اولین و آخرین بار
همانطور که پیشتر هم گفتیم آخرین دیدار ما با مارتین واکر به ۹ سال پیش باز میگردد. درواقع اولین دیدار ما آخرین دیدار ما بود. این شاید مسئلهای تلخ باشد. نه تنها برای هواداران، بلکه برای تمام گیمرها و مخاطبان ژانر شوتر که انتظار عناوینی درخشان دارند. اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم در چند سال اخیر عنوانی متفاوت و منحصر به فرد همانند تجربهای که در The Line داشتیم تا به امروز منتشر نشده است. شاید عمدهترین تفاوت Spec Ops: The Line را بتوان در توسعهدهنده، یاگر دولوپمنت، و ناشر آن دانست.
شاید روزی مرا پیدا کنید و برگردم
بخش پنجم سری مقالات از یاد رفتگان دقیقا جایی است که باید همه تعارفات را کنار گذاشت. واضحترین مسئله این است که کمپانی 2K همواره یکی از ثروتمندترین شرکتهای ویدئوگیم بوده است. پس اگر تا به امروز نسخه جدیدی از این بازی یا شخصیت مارتین واکر ساخته نشده مشکلی در کار وجود دارد. این مشکل میتواند به ارتباط بین یاگر دولوپمنت و 2K Games ارتباط داشته باشد. اما آنچه که مسلم است همه به دلیل این مشکلات نامعلوم و پیش آمده قید نسخه جدید این بازی را زدند. به دنبال آن هم شخصیتهای مطرح این عنوان همانند کلونل جان کونراد و مارتین واکر نیز به تاریخ پیوستند.
آنچه که توصیف دقیقتری از این کارکتر ارائه میکند این است که کاپیتان واکر بیشتر گم شده است تا فراموش. نکته دیگر که میتوانیم به آن امیدوار باشیم چند پایانه بودن این عنوان است. هرکدام از انتخابهای بازیکنان منجر به اتمامی متفاوت میشود. مسئله بعدی اینکه تنها یکی از این پایانها به مرگ و پایان داستان او ختم میشود. بنابراین میتوانیم امیدوار باشیم که باری دیگر در زمانی نامشخص شاید عنوانی مرتبط با پروتاگونیست اصلی بازی یاد شده ببینیم. که البته اگر بخواهیم صادقانه بگوییم احتمال آن کمتر از ۱۰ درصد به نظر میرسد.
- از یاد رفتگان؛ سرانجام ریمن چه شد و باید با فرانچایز Rayman خداحافظی کنیم؟
- از یاد رفتگان؛ جان تنر کجاست و آیا واقعا راننده وارد دنیای بازنشستگی شده؟
- از یاد رفتگان؛ ریو هازوکی کجاست و آیا داستان شنمو ادامه دارد؟
- داستان کامل Call of Duty Modern Warfare 2019
- بهترین بازیهای هیجانانگیز برای موبایل [تماشا کنید]
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
واکر شاید زنده از دوبی خارج بشه ، ولی هیچوقت دوبی از اون خارج نمیشه .
یکی از بهترین بازی های جنگی از نظر داستان..... حیف که دیگه نساختن ):
خیلی خفن بود یکی از بهترین بازی های عمرم????
خیلی به این بازی کم توجهی شد
واقعا سوپر شاهکار بود
داستان خفن /گیمپلی عالیی
هی یادش بخیر! عجب گیمی بود
من دیالوگ welcome to dobie یادم نمیره
یه بحثی که درباره ی این بازی هست. اینه که شخصیت اصلی توی همون سکانس اول بازی میمیره. و ما صرفا یک سری خاطرات و تخیلات ذهنش در لحظاتی قبل از مرگش مرور میشه رو بازی میکنیم. و این بیشتر با عقل جور در میاد. اگر کمی توی بازی دقت کنین. توی بازی پر از اتفاقات و صحنه های مختلفیه که با غقل جور در نمیان. تعداد شون نسبتا زیاده. برای همین پیشنهاد میکنم حتما یه کلیپی ببینین ازش. در نتیجه. اونجا که شما میگین فقط یکی از پایان های بازی (که البته دوتاش. یکی هم روی همون برجه که به جای شلیک به کانرد. میتونین به خودتون شلیک کنین) به مرگ واکر ختم میشه. میتونم بگم اشتباست. چون به هر حال شخصیت اصلی مرده.... یک جمله ی مرموزی هم که توی پایان تسلیمش میگه اینه که در جواب سرباز که میپرسه چطور از دبی جون سالم به در برده..... میگه"کی گفته من نجات پیدا کردم؟" که اینم میتونه یه اشاره ریزی به این باشه اون شخص مرده
و یا ادن تیکه ای که دره ا روی هلیکومتر شلیک میکنه میگه انگار قبلا هم این کارو کردم ...
خیلی ناراحت شدم ??
نه فقط وسط ماجراها توهم میزد بد جوری
مثلا
توی یکی از مراحل آخر یه صحنهای میاد که یکی از اون سربازای غول پیکر میاد توی اتاقی که پر از مانکنها که هر بار به اون سربازه شلیک میکردیم غیب میشد و میبینیم که یه مانکن بود و بعد دوباره ظاهر میشد
همش تو ذهن کاپیتان بود و همچنین مانیتور شروع به چشمک زدن میکنه(تو اون لحظه فکر کردم مانیتورم خراب شد?)
چندتا نکته هست کاملا باهات موافقم که واکر بدون اینکه داستان مستقیما به ما بگه مرده. اما وقتی یه داستانی تا یه جایی روایت شده و حق انتخاب دادن یعنی میشه بازم درموردش ساخت و صحبت کرد و هنوز خیلی ماجراها مونده که تا به اون تایم نهایی و هدف برسه میشه درموردش روایت کرد. درمورد مرگ ها هم من نگفتم صرفا یکی از پایانها مرگه، یه بارش رو نوشتم میمیره و یه بارش رو نوشتم برمیگرده به کونراد. در مجموع من اینو براساس برداشتی که از کامنتت داشتم گفتم اگر اشتباه برداشت کردم یا موردی بود بگو که بیشتر با هم درموردش گپ بزنیم.
ممنون از توضیحاتی که نوشتی.
نه من که نگفتم غیر ممکنه این بازی ادامه داشته باشه. فقط گفتم ادامه دادن بازی از یکی از پایان های انتخابیش به همون دلایلی که گفتم کار خوبی نمیتونه باشه. من داشتم موقع نوشتن اون مطلب به این فکر میکردم که چطوری میشه بازی رو ادامه داد. و محتمل ترین سناریوهایی که توی ذهنم اومد این بود که واکر به کما رفته و یکی، از لاشه هلی کوپتر زنده بیرون کشیده ش. در مورد حق انتخابش هم. بازی یک مسئله ای که داره اینه که همش در حال کوبیدن گیمر و مردمه به خاطر تصورات غلط شون درباره جنگ و قهرمان شدن. برای همین به نظرم همین حق انتخاب رو هم از قصد گذاشتن که بگن همیشه انتخابات بین خوب و بد تقسیم نمیشن. خیلی وقتا بین دوتا بد ما باید یکی از بدا رو انتخاب کنیم. این مورد هم توی جریان بازی هست. و هم همون مرحله آخر که هر کدوم از پایان ها رو هم آدم میرفت. یه حس بدی بشه دست میداد
??
اسپم : کال اف دیوتی جدید رونمایی شد
https://www.youtube.com/watch?v=OQ1CwPhE8KQ
تو از یاد رفتگان اسپم نده
:/
چقدر منتظر این مقاله بودم…و واقعاً مقاله فوقالعاده ای بود، در رابطه با یکی از بهترین بازی های عمرم.
ممنون از شما آقای چوبین
سلام خوشحالم از این بابت و خواهش میکنم???