از یاد رفتگان؛ مکس پین کجاست و چرا هیچکس نسخهی چهارم را نمیسازد؟
سم لیک همیشه با داستان پردازیهای غنی و پر محتوایش شناخته میشود. یکی از عناوینی که توانست به خوبی سم لیک را در عین شایستگی به شهرت برساند Max Payne بود. قطعا گیمرهای جدید تصور ...
سم لیک همیشه با داستان پردازیهای غنی و پر محتوایش شناخته میشود. یکی از عناوینی که توانست به خوبی سم لیک را در عین شایستگی به شهرت برساند Max Payne بود. قطعا گیمرهای جدید تصور درستی از مکس پین و داستانش ندارند. اما این کارکتر یک سبک زندگی برای بسیاری از متولدین دههی ۶۰ و ۷۰ بوده و هست. شخصیتی که تنها زمان حالش برای ما روایت میشد و هیچ خبری از گذشتهش نداشتیم. متاسفانه سم لیک، راکستار و رمدی هر سه این بازی و شخصیت درخشان را به فراموشی سپردند. در ادامه قصد داریم اشارهای کوتاه به این شخصیت از یاد رفته داشته باشیم.
- از یاد رفتگان؛ پانیشر کجاست و چرا به فراموشی سپرده شد؟
- از یاد رفتگان؛ جیمی هاپکینز کجاست و چرا داستان مدرسه به فراموشی سپرده شد؟
- از یاد رفتگان؛ سم فیشر کجاست و چرا اسپلینتر سل به فراموشی سپرده شد؟
- از یاد رفتگان؛ جیل ولنتاین کجاست و چرا کپکام او را به فراموشی سپرده است؟
شب یک روز سرد و برفی
مکس پین کیست؟ این شاید اصلیترین سوال گیمرهای جدید باشد که تنها توانستند نام این شخصیت دوست داشتنی را بشنوند. مکس پین کارآگاه و مامور مبارزه با مواد مخدر است. اولین روز آشنایی ما با این شخصیت به یک روز سرد و برفی در نیویورک در سال ۲۰۰۱ بر میگردد. مکس در حال برگشت به خانه از محل کارش بود. زمانی که به خانه میرسد با رخدادی تلخ مواجه میشود. همسر و فرزند او به قتل رسیدند. پیش از رسیدن به این بخش از داستان ما با مکس پین آشنا میشویم اما آنچه که در داستان بازی توانست ارتباط عمیقی بین ما و او ایجاد کند بدون شک رخ دادن این اتفاق تلخ است. شاید بتوانیم کلیدیترین نکته در محبوبیت و معروف شدن این شخصیت را همین امر بدانیم.
پس از این اتفاق ما تنها با کارآگاه مکس روبهرو نبودیم. به عبارتی با شخصیتی آشنا میشویم که به دنبال از بین بردن مواد فروشان و خلافکارانی است که مسبب قتل خانوادهش بودند. در ادامهی داستان شخصیتهای محبوب بسیاری چون مونا هم به بازی اضافه میشوند. طی داستان متوجه خیانتهای بسیاری میشویم. همچنین میبینیم مادهی مخدری به نام وی سبب نوعی پرخاش دراستفاده کنندگانش میگردد. این نوع از پرخاش درنهایت سبب میشود شخص مصرف کننده هرکسی را با بیرحمی تمام به قتل برساند. خالق این مادهی مخدر ارتش آمریکا بوده و اما به دلیل نقصهایی که درآزمایشگاه دیده شدند ارتش ادامهی تولید این ماده را متوقف نمود. یکی از همکاران مکس پین این ماده را پیدا کرده و به صورت مخفیانه در حال تولید آن است. باتوجه به پیگیریهای مکس شاهد درگیری او با این کارآگاه هم هستیم.
تصویری مبهم و جذاب از سم لیک
کارکتر مکس پین شخصیتی پیچیده و مبهم دارد. به عبارتی ما هیچ اطلاعات دقیقی از زمینهی او نداریم و هرچه که میدانیم همان چیزی است که سم لیک خواسته آن را در داستان بازی روایت کند. گذشتهی مبهم او همیشه سوالی برای هواداران این سری بوده و هست. تنها میدانیم او پیش از ازدواج شخصیتی افسرده داشته و پس از تشکیل خانواده این حالت افسردگی جدا شده. پس مرموز بودن و آشنایی در لحظه و همزمان با روایت بازی از کلیدیترین مشخصههای مکس پین است.
دومین شاخصهی طراحی این شخصیت متعهد بودن اوست. همواره و بارها و بارها در روایت بازی دیدیم که او علیرغم از بین رفتن همسر و فرزندش به آنها احساس تعهد میکند. البته رگههایی از تناقض هم در کنار این تعهد دیده میشود. این تناقض را زمانی که هویت مکس پین درکنار مونا قرار میگیرد به خوبی میتوانید ببینید. تعهد او به خانواده از دست رفتهش، کار و اطرافیانش به خوبی در بازی قابل لمس هستند.
سومین مشخصه مستقیما به سم لیک برمیگردد. سم لیک به دلایلی تصمیم گرفته تا برای تصویر و طراحی اولیه مکس از چهرهی خودش استفاده کند. در ادامهی ساخت نسخههای بعدی چهرهی مکس پین تغییراتی را داشت اما طرح اولیه چهره او را میتوانیم از سم لیک بدانیم. شاید او خواسته با اینکار خودش را در دنیای بازیهای ویدئویی و این اثر جاوادنه کند.
فارغ از تمام جزئیات مربوط به شخصیت پردازی باید بگوییم مکس پین جز اولین شخصیتهایی است که در دنیای بازیهای ویدئویی میتوانست هنگام شیرجه به دشمنان تیراندازی کند. البته همه چیز به یک شیرجهی ساده ختم نمیشد. حرکات نمایشی مختلفی را از او همواره شاهد بودیم که میتوانستیم آنها را یک امضا در این سه گانهی درخشان ببینیم. حرکات یاد شده همچنان یکی از قابلیتهای انحصاری این شخصیت به حساب میآیند. حتی با گذشت چندین سال از نمایش اولیه این حرکتها هیچگاه همهی آنها را در یک ترکیب کامل در عنوان دیگری ندیدیم.
سهگانهای شایسته و فیلمی معمولی
همانطور که بالاتر هم اشارهای به این مطلب داشتیم، مکس پین و داستانش با عنوانی با همین نام در سال ۲۰۰۱ به ما معرفی شد. کمی بعد و با گذشت تقریبا 1 سال از انتشار نسخهی اول این بار نسخهی دیگری تحت عنوان Max Payne 2: The Fall of Max Payne را از توسعهدهندگان و البته سم لیک شاهد بودیم. درنهایت هم پس از جدایی سم لیک و رمدی از راکستار و با گذشت 10 سال زمان از نسخهی دوم این بار مکس پین را با ساختاری جدید در Max Payne 3 دیدیم. کارآگاه مکس به دلیل جذابیت بسیار زیادی که در شخصیت پردازیش دارد راهی دنیای سینما هم شد.
در سال ۲۰۰۸ فیلمی تحت عنوان نام این شخصیت منتشر شد که البته نقدهای مختلفی را دریافت کرد. مشخصا همگی باتوجه به آنچه که در دو نسخهی ابتدایی این سری دیدیم انتظار بسیار بالایی از فیلم اقتباسی آن داشتیم. اما به هرصورت کیفیت فیلم مطابق انتظار هواداران دو آتیشهی این خانواده نبود.
غروبی زیبا که نشان از پایان داشت
آخرین داستان مکس به سال ۲۰۱۲ بر میگردد. ظاهرا نسخهی سوم پایانی بر مجموعهی مکس پین بود. از آن زمان تا به امروز هیچ خبر رسمی یا جدیدی منتشر نشده و حتی این شخصیت را در دیگر بازیها هم ندیدیم. بیتعارف باید بگوییم راکستار و رمدی هردو این کارکتر را به فراموشی سپردند. در دنیای سینما هم آخرین دیدار ما با مکس پین به فیلم منتشر شده در سال ۲۰۰۸ مختوم شد.
بازی تمام شد
متاسفانه باید این جملهی تلخ را بنویسیم. راکستار مکس پین را فراموش کرده و احتمالا دیگر خبری از این شخصیت نخواهد بود. پس از انتشار موفق Max Payne 3 شایعات متعددی از ساخت و انتشار نسخهی چهارم توسط راکستار منتشر شد. اما نه تنها هیچ خبری از تایید این شایعات نشد بلکه به مرور هم تمام این شایعات به پایان رسیدند. درنهایت هم سکوتی عجیب فرانچایز و کارکتر یاد شده را فرا گرفت.
صادقانه باید گفت راکستار، رمدی و سم لیک هر سه تمرکز اصلی خود را به موارد دیگری معطوف کردند. این یعنی برای دیدار مجدد با مکس پین باید حتما یکی از این دو شرکت یا سم لیک قدمی برای توسعهی آن بردارند. اما همانطور که کمی پیشتر هم گفتیم هر سه بخش آنقدر درگیر عناوین دیگرشان شدند که دیگر فرصتی برای رسیدگی به این شخصیت ندارند. ساخت مکس پین ۴ رویای قدیمی گیمرهاست. از سوی دیگر هم امید آخرین دلیل زندگی است. بنابراین هرچند دور از انتظار اما بیایید امیدوار باشیم که روزی دوباره مکس پینی که همهی ما با او سالها خاطره داریم قدرتمندتر و محبوبتر از آنچه که بود برمیگردد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
نمی دونم چرا یه لحظه دلم گرفت :/
خیلی خوب میشد اگه نسخه های یک و دو رو ریمیک کنن دیدن مکس پین با گرافیک نسل نهم واقعا دیدنی میشه
من راستش دوست ندارم مکس پین بعدی رو بسازن چون اولا زمان زیادی گذشته و ممکنه هم خرابش کنن. همون یه ریمستر از بازی های اورجینال بدن کافیه.
?❤️
راستش رمدی ( بهتره بگیم شخص سم لیک ) هنوز مکس پین رو فراموش نکرده اگر دقت کرده باشید هم یه نسخه از مکس رو با نام الکس کیسی در الن ویک به وجود اورد ، یا شخصیت مشابه کارآگاه افسرده مون رو توی بازی های مختلف رمدی دیدیم ، اما اولا ای پی دستش نیست و مالکیت ای پی مثل اینکه یه داستان پیچیده شده ( امیدوارم یه روز یه مقاله برید و این قضیه رو دقیق بررسی کنید ) پس در نتیجه دستش کوناهه ، به نظرم انگشت اتهام کاملا سمت راکستار باید گرفته بشه که بخاطر فروش بازی که تازه اونقدرام بد نبوده وسطای نوسعه بازی اون رو از رمدی میگیره ( البته یه سر قضیه شخص رمدیه که به این سادگی ای پی رو داد رفت ) و سعی میکنه یه بازی که صرفا فروش بیشتری تجربه کنه رو بسازه
سپ لیک انقدر به ای پی هاش علاقمنده که هیچ وقت ادنا رو فراموش نمیکنه ...
منم امیدوارم یه روز مکس برگرده خونه =)
اتفاقاً راکستار کار فوقالعاده ای کرد و نسخه سوم هم فوق العاده ولی مسئله max payne کمی پیچیده است در واقع، حتی max payne 3 هم فروش چندانی نداشت و با یک شکست تجاری روبرو شد، گرچه نسخه سوم نقطه پایانی بر داستان بازی است (پایانی شکوهمند!) ولی همانطور که هیچکس انتظار ساخته شدن Red Dead Redemption 2 را نداشت و ساخته شد، max payne 4 هم می تواند در موقعیتی مشابه قرار گیرد، اما موضوع اینست که در حالی شکست تجاری max payne 2 the fall of max payne اصلاً به چشم نمیآید که بودجه هنگفتی به مانند max payne 3 نداشت، گرچه می توان به نسخه ریبوت بازی امید داشت اما نسخه چهارم هم با توجه به فروش و هم روند داستان نسخه سوم شاید هرگز؛ راکستار در فواصل بین سالهای 2012 تا به حال هرگز دست به فروش بازی به رمدی نزده و به احتمال زیاد هم نخواهد زد و معلوم نیست که چه راهی را برای تأیین دنباله max payne انتخاب خواهد کرد.
در رابطه با فروش کمتر از انتظار نسخه دوم و ضعیف نسخه سوم، گرچه تحلیلگر فروش نیستم اما باید بگویم شاید max payne در کشور ما شناخته شده و پر طرفدار باشد اما در جهان نه، شاید max payne عنوانی باشد که در کشور ما همه انتظار یک نسخه دیگر از آن را می کشند اما در جهان نه؛ بنابراین احتمال می دهم که نه رمدی برنامه ای برای خرید آن از راکستار و توسعه یا ریبوت آن داشته باشد و نه راکستار (با توجه به منحل کردن استودیو ساخت نسخه سوم) در حال حاضر برای سرنوشت این فرانچایز تصمیم گیری کند.
تنها عنصر تأیین کننده ساخت و دیداری مجدد با مکس پین تنها زمان است، و در آینده ای نه چندان دور باید ببینیم چگونه max payne ادامه می یابد.
درود
البته من هنوزم معتقدم مکس پین ۳ مکس پین نیست قابل قایسه با نسخ قبلی نیست از نظر داستلنی و پایان بازی هم در مقایسه با نسخ قبلی اصلا حرفی برای گفتن نداره مخصوصا نسخه ۲ ... اما از این بحثاگر بگذریم من با شما مخالفم ، مکس قطعا ای پی شناخته شده اییه و فروش نسخه دومم حتی قابل توجه هه اما دلیل بی توجهی راکستار ( که با اون همه مخاطب پسند تر کردن ای پی بازم فروش مورد انتظاری رو تجربه نکرد بخاطر حواشی و اعتراض هواداران و .. ) به نظر من نه بخاطر بحث محبوبیت و شناخته شده بودن بلکه بخاطر سیاست جدیدیه که راکستار بعد پدیده ای به نام gta در پیش گرفته ، که اونم عرضه بازی هاییه که پتانسیل پشتیباتی بلند مدت و سرویس محور مثل جی تی ای آنلاین داشته باشه تا بتونه پول بیشتری به دست بیاره و خوشبختانه یا شوربختانه ای پی مکس پین اصلا پتانسیل همچین حرکتی رو نداره و در نتیجه ای پی خاک میخوره
ممنون از اینکه، با وجود مخالفت نظرتون رو بیان کردید تا این کامیونیتی به یک نظر یک طرفه تبدیل نشه، در رابطه با سیاست جدیدی که شاید راکستار اتخاذکرده حرف بسیار است، در رابطه با فوقالعاده بودن نسخه سوم (نظر من) و ضعیف بودن نسخه سوم (نظر شما) هم فک کنم در پست قبلی به انداز کافی صحبت کردیم و بنده نیز از نظر شما فیض بردم؛ اما مسئله آیپی Max Payne پیچیده تر از این حرف هاست! در واقع یک سر سیم به راکستار وصل است، راکستاری که بعد از انتشار RDR2 و جدا شدن چند عضو کاملاً حیاتی به جز اعلام پورت نسل نهمی GTA V و ساخت یک بازی برای VR با همکاری تیم سازنده نسخه VR باز L.A Noire تقریباً هیچ خبری از آینده این کمپانی و بازی بزرگ نسل بعدی آن نیست. سر دیگر سیم نیز رمدی است رمدی ای است که این اواخر با موفقیت فوقالعاده control، عرضه نسخه نسل نهمی آن، در دست ساخت داشتن بخش داستانی CrossFireX، خرید آی پی Alan Wake و همچنین اعلام رقم خوردن رویدادی بزرگ در جهان این بازی و Control در نتیجه هم جهان بودنشان حسابی بر سر زبان ها افتاده. در واقع این دو سر سیم با وصل شدنشان حلقه ای را تشکیل می دهند به نام [مکس پین فراموش شده]؛ نه راکستار می خواهد نسخه ای دیگر از max payne بسازد نه رمدی ای که دست به خرید آی پی Alan Wake زده ولی به این آی پی نه. هرچند ممکن است شما مخالف باشید اما مکس حتی آنقدر ها هم طرفدار ندارد نه نسخه دوم توانست در فروش به دد لاین تأیین شده اش برسد نه نسخه سوم با فروش سه میلیون نسخه ای با توجه به بودجه هنگفتش و تبلیغات راکستار به شکست تجاری ای منجر نشود.
به هر حال با توجه به ماهیت نسخه سوم و پایان بودن آن بعید است راکستار حالا حالا ها دست به ساخت نسخهی دیگری بزند حتی گرافیک بازی هم بعد از گذشت تقریبی یک دهه واقعاً فوقالعاده است و داستان آن هم که عمیق و چند لایه درعین حال عامه پسندانه است، و برای همین رفتن به سراغ نسخه بدی باز هم غیرعقلانی به نظر میرسد. دو نسخه اول هم شاید از نظر بصری کمی کهنه شده باشند اما هارمونی عجیبی که بین اجزای گیم پلی و داستان آن برقرار است هیچگاه آنها را تکراری و خسته کننده نمی کند و اتمسفر دروغینی که وعده بازی نوآر را می دهند اما کافی است دوباره پای آن بنشیند تا ترس تمام وجودتان را فرا بگیرد ترسی متفاوت نه از جنس آن ترس های دراکولایی و همیشگی که منجر به این می شود که فریاد بکشید و در کنار قرار دادنشان کنار نسخه سوم بگویید این سه گانه هرگز قدیمی نمی شود.
سلام مجدد
بنده هم از همکلتم شدن با شما بسیار لذت بردم و به شخصه از اطلاعاتتون استفاده کردم=)
شرایط ای پی الن ویک با مکس پین متفاوته برای همین شاید خیلیا این فکر در ذهنشون بیاد که رمدی که ای پی الن ویک رو پس گرفت میتونه مکس هم پس بگیره ، به نظر من میتونه پس بگیره و راکستارم خیلی به نظرم راغب نیست که ادامه بده ای پی رو اما نکته اینه که الن ویک بعد از این همه سال فن بیس خوبی جمع کرده و تنها یک شماره از اون در کل عرضه شده و اگر ای پی رو پس نمیگرقت رمدی واقعا حماقت کرده بود ولی باید قبول کرد ای پی مکس در اواخر مسیر خودشه و پس از سه بازی عملا داستان های ناگفته زیادی نداره ( هر چند دلمون لک میزنه واسه تجربه یه نسخه دیگه ) ... نسخه یک و مخصوصا دو به نظر من timeless هستن قدیمی نمیشن و هنوزم بازی نمیتونه تجربه ای نزدیک لذت یه شوتر سوم شخص مث مکس رو به مخاطب القا کنه بازی همه چیش خوب بود از داستان از گیم پلی از طراحی محیط از موسیقی از طراحی مراحل ... سم لیک و ما طرفدارا هیچ وقت نمیتونیم این ای پی رو فراموش کنیم .
امیدی به راکستار نیست برای ساخت بازی مکس پین تنها امید ساختن یک فیلم یا انیمیشنه ازش
از نظر من میخوان انیمه مکس پین رو درست کنن.مثل اسپلینترسل
دیگه تموم شد متاسفانه.شرکت ها دارن میرن سمت گیم های انلاین و سود بیشتر و کم کم دارن قید بازی های داستانی رو میزنن.نمونش بتلفیلد 2042
راکستار هم که دیگه مزه جی تی ای انلاین حالا حالا ها از زیر زبونش نمیره.
مکس پین رو مگه راکستار نمیسازه
بجای اون بیاد gta جدید رو بده
Gta آشغاله cj آشغاله trevor آشغاله michael آشغاله franklin آشغاله و...
یادش بخیر bullet time و اون صفحات کمیکی
هی درد دلم رو تازه کردید، انتشار فیلم max payne در سال 2008، توهین بزرگی به اسم مکس بود…
از اون بدتر بازیگر نقشش بود که اصلا شبیهش نبود
سلام.بعضی گیم ها رو نمیتوان توصیف کرد.اثرژ که میگذارند،حسی که میدهند ،تغییری که ایجاد میکنند!مثل RDR2وبایوشاک و .....مکث پین!?حقیقتا هروقت خواستم این گیم هارو توصیف کنم نتونستم !☹️چون اون حس قابل انتقال نبود بلکه فقط با تجربه میشد حس کرد !!!!!!!?
من تو بچگی ماربازی نوکیا رو میکردم خیلی لذت میبردم الان با بازی کردن star wars jedi fallen order اونقدر لذت نبردم(تا آخر رفتمش البته تو ایکس باکس پسرخالم)
یادش بخیر! خاطراتم زنده شد! سری بازی های مکس پین واقعا عالی ان مخصوصا مکس پین 1 واقعا شاهکاره. ولی فیلم مکس پین 2008 واقعا افتضاح بود! قشنگ گند زد تو تاریخچه مکس پین!
کاش مکس پین 4 رو میساختن. یا حداقل یه فیلم خوب از مکس پین بسازن چون واقعا پتانسیل یک فیلم عالی رو داره. حیف?
شخصا امیدم به نتفلیکسه، شاید اون بیاد پای مذاکره برای فیلم، سریال یا انیمیشن مکس پین بحث کنه. اما کلا این کارکتر بین دو شرکت بزرگ افتاده که قطعا هیچکدوم از منافعشون کوتاه نمیان. به همین دلیل هم هیچکدوم اسمشو نمیارن با این همه پتانسیل و محبوبیتی که داره.