ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Battlefiled
اخبار و مقالات

تاریخچه سری بتلفیلد – از نبردهای جنگ جهانی دوم تا جنگ‌های آینده

بازی‌های سبک شوتر، حوالی سال ۲۰۰۰ به دوران اوجشان وارد شدند. در همین دوران بود که اولین نسخه‌ از فرانچایزهای معروفی که در حال حاضر هم حیات دارند دیده شدند. برخی از این فرانچایزها مانند ...

حسین چوبین
نوشته شده توسط حسین چوبین | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۷

بازی‌های سبک شوتر، حوالی سال ۲۰۰۰ به دوران اوجشان وارد شدند. در همین دوران بود که اولین نسخه‌ از فرانچایزهای معروفی که در حال حاضر هم حیات دارند دیده شدند. برخی از این فرانچایزها مانند Medal Of Honor تقریبا به دست فراموشی سپرده شدند. اما ظهور و اوج عناوین دیگری را بتلفیلد (Battlefiled) را در همین زمان دیدیم. عنوانی که با تمام تفاوت‌هایش ظهور کرد و توانست هواداران انحصاری خودش را داشته باشد.

درطول زمان فراز و فرودهای بسیاری در این خانواده دیده شدند. اما با تمام این مسائل بتلفیلد باز هم به زندگی خودش ادامه داد تا به حال حاضر رسید. گاها دیدیم که این عنوان از ریشه‌هایش فاصله بسیاری گرفته اما شاهد بازگشت قدرتمندتر آن بودیم. ۱۹سال از انتشار اولین نسخه‌ی این فرانچایز می‌گذرد و در نزدیکی زمان انتشار عنوانی جدید از این خانواده هستیم. بنابراین تصمیم گرفتیم تا نگاهی به تاریخچه‌ی مجموعه‌ی یاد شده داشته باشیم.

قسمت دوم تاریخچه:

Battlefiled 1942


Battlefiled

سال ۲۰۰۲ بود که درکنار دیگر عناوین مطرح شوتر اول شخص مانند Medal Of Honor عنوان محبوب دیگری در همین ژانر منتشر شد. اما این عنوان تفاوتی بسیار درخشان با دیگر عناوین منتشر شده داشت. همان‌طور که از نام Battlefield 1942 مشخص است بازی داستان جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند. اما نکته‌ی قابل تامل اینکه این عنوان از داستانی آنچنان درخشان و قدرتمند بهره‌مند نبود. درعوض در آن کار تیمی با تمرکز بیشتری دیده می‌شد. پس از این مسئله Battlefield 1942 محبوبیت بسیاری در میان گیمرها و مخاطبان این سبک پیدا کرد. درواقع وجود المان‌هایی چون جنگیدن با طرف مقابل فارغ از اینکه چه کشوری است و از سوی دیگر مواردی چون فتح کردن، کنترل و حفظ یک منطقه‌ی خاص از بازی که درگیری‌های بسیاری بر سر آن وجود دارد عاملی بود که خلا و نبود داستان را در بازی می‌پوشاند.

اما تنها اضافه شدن چند اقدام انفرادی در کنار یک تیم سبب نشد تا Battlefiled 1942 محبوب گردد. در این عنوان امکان احیا هم تیمی‌ها یا به نوعی کسانی که با شما در یک سمت هستند هم وجود داشت. بازیکن می‌توانست پس از فتح یک نقطه‌ی خاص تجدید قوا کند و نیروهای زخمی و یا از دست رفته را دوباره به میدان جنگ بازگرداند. همچنین برخلاف دیگر بازی‌ها که از ابتدای روایت داستان شما را در یک سمت میدان قرار می‌دادند و پرچم شما به نوعی مشخص بود در این بازی شما حق انتخاب داشتید تا یک سمت را انتخاب کرده و سپس به نبرد بپردازید. مسئولیت کارگردانی این نسخه یا به نوعی اولین نسخه از فرانچایز بتلفیلد برعهده‌ی پیرسون بود. در بخش هنری هم استفان وکانویچ بود. با اینکه موسیقی بازی شهرتی آنچنانی ندارد هم باید بگوییم، مسئولیت ساخت آن با جوئل اریکسون بوده است.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید دایس در ابتدا این بازی را به صورت انحصاری برای کنسول نینتندو گیم کیوب توسعه داده بود. اما در آن زمان به دلیل محدودیت‌های نینتندو در بخش آنلاین این اتفاق نیفتاد. شاید باید خوشبینانه به این مسئله نگاه کنیم و بگوییم اگر بازی در آن زمان در انحصار نینتندو باقی می‌ماند اکنون شاید عنوانی با این نام و نشان و ویژگی‌ها در دسترس نداشتیم. تیم ۱۴ نفره‌ای که این بازی را خلق کردند برای طراحی بازی از موتور گرافیکی رفراکتور ۱ (Refractor 1) کمک گرفتند. نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که بازی Battlefield 1942 توانست فرمولی موفقیت‌‎آمیز خلق نماید. استفاده از این فرمول سبب موفقیت عناوین دیگری چون Codename Eagle هم شد.

پس از استقبال قابل توجهی که از بازی یاد شده صورت گرفت تیم توسعه‌دهنده تصمیم گرفتند تا موارد دیگری را هم در قالب بسته‌ی الحاقی و یا اکسپنشن به بازی اضافه کنند. باتوجه به اینکه این عنوان تنها روی پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی، ویندوز و مک، در دسترس بود ایجاد چنین مواردی دردسر زیادی برای دایس نداشت. بنابراین با گذشت تقریبا یک سال از انتشار اولیه و در سال ۲۰۰۳ شاهد اضافه شدن دو اکسپنشن به این عنوان بودیم. اولین مورد با نام Battlefield 1942: The Road to Rome و دیگری با نام Battlefield 1942: Secret Weapons of WWII به ترتیب برای کاربران رایانه‌های شخصی منتشر شدند. در مجموع بازی Battlefield 1942 با امتیاز ۸۹ به نوعی به کار خود پایان داد.

Battlefield Vietnam


Battlefiled

همان‌طور که گفتیم شهرت و محبوبیت نسخه‌ی اول موتور محرکی شد که دایس به ساخت هرچه بیشتر و پر جزئیات‌تر این عناوین بپردازد. پس از انتشار دو اکسپنشن اول در سال ۲۰۰۳ این بار سازندگان محتوایی غنی و بسیار جذاب خلق کردند که باتوجه به جزئیات درخشانی که از برخوردار است می‌توان آن را عنوانی مستقل به حساب آورد نه تنها اکسپنشنی جزئی که خیلی جزئیات خاصی ندارد. به خوبی از نام این نسخه هم مشخص است که بازی قصد دارد چه حال و هوایی را برای ما توصیف کند.

این بار ماجرا از جنگ جهانی دوم و روایت‌های مرتبط به آن مستقیما به جنگ ویتنام رفته بود. تقریبا تمام المان‌های اولیه‌ای که در Battefiled 1942 دیده شدند در این عنوان هم موجود بودند. اما الزاما همه‌ی موارد یک کپی از نسخه‌ی اولیه نبودند و بهبودهای بسیاری را در هریک از جزئیات شاهد بودیم. وجود وسایل نقلیه سنگین در بازی از مواردی بود که می‌توان آن را در محبوبیت بسیار زیاد بازی یاد شده بسیار موثر دانست.

نیروها و تیم‌های موجود برای انتخاب در Battlefield Vietnam بسیار بیشتر از موارد دیده شده در نسخه‌ی اصلی و یا اکسپنشن‌های دیگر بودند که این مسئله را هم می‌توان از دیگر مواردی که سبب محبوبیت و البته درخشان‌تر دانستن این بسته به حساب آورد. نسخه‌ی یاد شده اولین عضو از خانواده‌ی بتلفیلد است که از نقشه‌ی سه بعدی بهره می‌برد.

وجود اسلحه‌های دهه‌ی ۶۰ و همچنین موسیقی‌های موجود در وسایل نقلیه هم از دیگر موارد جذاب بودند. کاربران می‌توانستند در این راه حتی موسیقی موردعلاقه‌ی خودشان را هم پخش نمایند. این نسخه توانست به تنهایی در زمان انتشارش بیشتر از صد هزار واحد را تنها در کشور آلمان و بیشتر از ۹۹۰۰۰۰ نسخه‌ی کپی را تا ماه نوامبر، تقریبا ۹ ماه از زمان انتشار، به فروش برساند. همچنین Battlefield Vietnam در لیست ده بازی‌ برتر موجود برای رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. همچنین این بسته موفق به کسب جایزه‌ی بهترین ساندترک سال ۲۰۰۴ را نیز بدست بیاورد. درنهایت نسخه‌ی یاد شده توانست ۸۴ را کسب نماید.

Battlefield 2


Battlefiled

با گذشت یک سال از انتشار موفق اکسپنشن Battlefield Vietnam و سه سال از Battlefield 1942 دایس تصمیم گرفت تا بالاخره دومین نسخه‌ی اصلی این خانواده را منتشر کند. اما این بار تفاوت‌ها کمی بیشتر از گذشته  بود. گستردگی جزئیات مختلف بازی سبب شد تا دایس این بار بخ دنبال تغییر و ارتقاء موتور گرافیکی برود. تیم توسعه‌دهنده برای ساخت این قسمت به دنبال استفاده از نسخه‌ی ارتقاء یافته‌ی رفراکتور ۱ یعنی فراکتور ۲ رفتند. از سوی دیگر هم تیم تولید از طراحی هنری گرفته تا کارگردان و برنامه‌نویسان تغییرات چشم گیری داشتند. در این نسخه نام برنامه‌نویسان بیشتری به چشم می‌خورد. این امر به خوبی نشان می‌دهد که پروژه نسبت به دیگر موارد منتشر شده تا آن زمان بسیار گسترده‌تر شده است.

برخلاف Battlefield 1942 در این قسمت داستان سرایی بهتری داریم. هرچند که داستان آن را نمی‌توان بسیار گسترده یا کامل دانست اما به هرصورت وجودش را می‌‍توان عاملی برای جذب مخاطبان بیشتر برای بازی یاد شده به حساب آورد. داستان این نسخه از جنگی که هنوز رخ نداده صحبت می‌کند. این امر نسبت به نسخه‌های پیشین که بیشتر به نبردهای تاریخی و براساس واقعیت ساخته شده بودند تمایزی چشم‌گیر به حساب می‌آمد. از نظر زمانی بازی در سال ۲۰۰۷ جریان دارد. از سوی دیگر هم طرفین نبرد را اتحادیه‌ی اروپا، انگلستان و آمریکا در برابر چین و روسیه معرفی کرده که میدان درگیری آن‌ها بیشتر در خاورمیانه جریان دارد. براساس آنچه که در بازی می‌بینیم همچنان اصلی‌ترین دلیل نبرد مدیریت و بدست آوردن نفت منابع آن است.

همانند دیگر قسمت‌ها که درمورد آن‌ها صحبت کردیم، Battlefield 2 هم محتوای اضافه‌ای را دریافت کرد. یکی از این محتویات Battlefield 2: Special Forces نام دارد که در همان سال ۲۰۰۵ و کمی بد از انتشار این عنوان در دسترس قرار گرفت. موسیقی این نسخه هم توانست موفقیت‌هایی را بدست آورد. به عبارت بهتر به دلیل استقبال مخاطبان از این قطعه، که Armored Fury theme نام دارد، به اثری جاودان در این خانواده تبدیل شد. حتی در دو نسخه‌ی آخر منتشر شده از این فرانچایز به خوبی می‌توانیم آن را بشنویم. خالقان موسیقی بازی یاد شده فردریک انگلاند، دیوید تالروث و جوناس استلم بودند.

کلیدی‌ترین نکته‌ای که می‌توانیم به آن اشاره داشته باشیم تفکیک و با جزئیات شدن تمامی بخش‌های بازی است. از اسلحه‌های گرفته تا وسایل نقلیه، گروه‌ها، دسترسی‌های بازیکنان، ابزارها، نقشه و غیره همه و همه بسیار با جزئیات طراحی شدند. تمام این جزئیات و ابزارها  که برخی از آن‌ها هم کاملا جدید و نوآورانه بودند توانستند هواداران و گیمرها را بسیار به وجد آورند. این نسخه نیز همانند نسخه‌های پیشین فقط برای پلتفرم رایانه‌های شخصی منتشر شد و امتیاز ۹۱ را کسب کرد.

Battlefield 2: Modern Combat


Battlefiled

با قرار گرفتن مسیر رو به رشد فرانچایز بتلفیلد و از سوی دیگر ایجاد یک امضا و خلق تجربیاتی که گیمرها تنها در این دنیا و عنوان می‌توانستند بدست بیاورند سبب شد تا دایس خودش را به دنیایی دیگر هم وارد کند. این بار دایس و تمام تیم توسعه‌دهنده‌ خودشان را برای حضور در دنیای کنسول‌ها آماده کردند. بازی Battlefield 2: Modern Combat اولین عضو از فرانچایز بتلفیلد است که برای کنسول‌ها هم منتشر شد. این بازی از نظر زمانی تقریبا نزدیک به Battlefield 2 منتشر شد. به دنبال تغییر هدف سازندگان و آغاز رقابت کنسولی دایس از موتور گرافیکی جدیدی استفاده کرد. این بار موتور گرافیکی رندرویر (RenderWare) جایگزین رفراکتور شد.

جدای از موتور گرافیکی این بار هم تغییراتی در تیم توسعه‌دهنده هم دیده می‌شد. البته که تفاوت در تیم توسعه‌دهنده خیلی امر عجیبی در این فرانچایز به حساب نمی‌آید. در این نسخه هم داستانی برای بخش تک نفره روایت شده است. از سوی دیگر هم بخش چند نفره را داریم که تقریبا در المان‌هایی که در نسخه‌های پیشین دیدیم خلاصه شده است. دو نوع مختلف کپچر فلگ و کانکوست در دسترس مخابان وجود دارد که از ۲۴ بازیکن پشتیبانی می‌کند. در کنار تمام محتویات موجود، محتویات قابل دانلود دیگری هم در همان سال لنتشار بازی در دسترس قرار گرفتند.

بازی همچنان داستان نبردی فرضی را روایت می‌کند. بخشی از داستان به داستان Battlefiled 2 ارتباط پیدا می‌کند. البته که این ارتباط داستانی مستقیم نیست. براساس روایت‌ بازی این بار نبرد نیروهای ناتو با نیروهای چینی را در قزاقستان مشغول نبرد و درگیری هستند. متعاقبا پس از این نبردها به مرور پای دیگر نیروها و کشورها هم به میدان نبرد باز می‌شود و کماکان حضور اروپا را هم خواهیم دید. درمجموع اقدام متفاوت و خاص دایس در داستان سرایی و همچنین خروجی نهایی پلتفرم‌های هدف سبب شد تا بازی یاد شده امتیاز ۸۰ را برای کنسول‌های پلی استیشن 2 و ایکس باکس دریافت کند. کمی بعدتر هم شاهد انتشار Battlefield 2: Modern Combat برای ایکس باکس 360 بودیم که امتیاز ۷۷ را به خود اختصاص داد. همچنین برخلاف نسخه‌های پیشین دیگر این عنوان برای رایانه‌های شخصی منتشر نشد.

Battlefield 2142


Battlefiled

تجربه‌ی دایس از انتشار عنوانی در ارتباط با جنگ‌های آینده که هنوز نرسیدند بسیار خوب بود. این مسئله سبب شد تا آن‌ها این بار به جای یشگویی دو ساله به ۱۳۶ سال آینده بروند. یک سال پس از انتشار Battlefiled 2: Modern Combat دایس سیستم جنگ را به سال ۲۱۴۲ منتقل کرد. بازی در زمانی روایت می‌شود که دنیا دوباره وارد عصر یخبندان جدیدی شده است. این نبرد با جنگ سرد قرن ۲۲ام نیز شناخته می‌شود. توسعه‌دهندگان سعی کردند تا در Battlefiled 2142 تغییراتی در المان‌های اولیه ایجاد کنند. به عبارتی کمی آن‌ها را بروز نمایند.

از بخش‌های بروزرسانی شده می‌توانیم به وسایل نقلیه، ابزارها، کلاس‌ها، رنک‌ها و اضافه شدن تایتان‌ها اشاره داشته باشیم. کلاس‌های در دسترس کاربران این بار در چهار نوع مهاجم، مهندس، پشتیبانی و ریکان وجود داشتند. از سوی دیگر هم تایتان‌ها به بازی اضافه شده بودند. اضافه شدن تایتان‌ها یکی از عواملی است که توانست رنگی آینده محور به این بازی اضافه کند. باتوجهبه نزدیک بودن پایه‌ی اصلی نبردها اگر چنین چیزی در بازی دیده نمی‌شد شاید پذیرش جنگیدن در سال ۲۱۴۲ برای ما کمی سخت می‌بود.

این نسخه هم همانند اولین نسخه‌ داستانی آن‌طور که باید و شاید نداشت. اما شیوه‌ی معرفی و ساخت Battlefiled 2142 را می‌توان نسبت به دیگر اعضای خانواده این مجموعه متفاوت دانست. بازی ابتدا با شایعه‌ای که براساس یک ویدئو 30 ثانیه‌ای که در سال 2006 بر سر زبان‌ها افتاد. اما پس از مدتی تیم سازنده آن را به صورت کاملا رسمی معرفی کردند. این عنوان نیز همانند اجداد اولیه‌ش تنها برای پلتفرم رایانه‌های شخصی، ویندوز و مک ، منتشر شد.

برای تبلیغات این عنوان از المان‌هایی که بپیش‌تر در بازی‌های SplinterCell: Chaos Theory و یا Battlefiled 2 دیده می‌شدند استفاده شده بود. بروزرسانی‌هایی هم برای این عنوان در دسترس قرار گرفت که هدف آن برطرف کردن برخی مشکلات و بروز نگهداشتن دنیا و وضعیت بازی یاد شده بود. موسیقی این عنوان هم با استقبال خوبی همراه شد. با اینکه برخی ترک‌ها از Battlefiled 1942 منتقل شده بودند اما ترکیب آن‌ها و درمجموع بروزرسانی که در آن‌ها صورت گرفته بود سبب شد تا این ۱۴ ترک هم موفقیتی نسبی نسبت به دیگر نسخه‌های این خانواده داشته باشند

ابتدا و برای انتشار نسخه‌ی دمو این عنوان در دسترس قرار گرفت تا همه چیز محک‌زده شود. پس از ارزیابی و در دسترس قرار گرفتن نسخه‌ی دمو نسخه‌های مخصوص این عنوان همراه با امتیازاتشان معرفی شدند. پک Northern Strike این عنوان در سال ۲۰۰۷ و تقریبا یک سال پس از انتشار رسمی برای این عنوان در دسترس قرار گرفت. در نهایت بازی Battlefiled 2142 موفق به کسب امتیاز ۸۰ شد.

Battlefiled : Bad Company


Battlefiled

واکنش‌های دریافتی از سوی هواداران و مخاطبان نشان می‌داد که آن‌ها آنچنان میلی به تجربه‌ی نبردهای‌ آینده ندارند. حداقل با آن شکل شمایلی که ارائه شده بود. بنابراین این بار تصمیم دایس و توسعه‌دهندگانش این شد که به زمانی نزدیک‌تر سفر داشته باشند. المان داستان و شخصیت پردازی به این نسخه باز گشتند. برخلاف دیگر بازی‌های این خانواده که تجربه کردیم این بار در نقش سربایز با شخصیت پردازیی نسبتا کامل جای گرفتیم. به دنبال تغییر در دنیای بازی موتور گرافیکی مورد استفاده برای این عنوان هم تغییر کرد. موتور فراست بیت 1.0 گزینه‌ی انتخابی سازندگان بود. از سوی دیگر هم تمرکز اصلی این بار بیشتر به روی یک طراحی خارق‌العاده بود. این مسئله را می‌توان از تعداد افرادی که مسئولیت طراحی را به عهده داشتند فهمید. نکته‌ی دیگر درمورد این نسخه اینکه باز هم تمرکز دایس به انتشار برای کنسول‌ها معطوف شده بود.

بازی یاد شده تنها برای دو کنسول نسل هفتمی ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 منتشر شد. سیستم گیم‌پلی بازی همانند دیگر نسخه‌ها بود. به عبارتی شما میزان سلامتی ۱۰۰ را داشتید که با برخورد و آسیب دیدن کاهش پیدا می‌کرد. از سوی دیگر هم با تزریق مواردی خاص می‌توانید میزان سلامتی خود را بازیابی نمایید. اسلحه‌های مختلف و کلاس‌های مختلفی در بخش چند نفره‌ی بازی به چشم می‌خورند. وسایل نقلیه هم همچنان پایاپای در این خانواده دیده می‌شوند و امکان استفاده از آن‌ها برای بازیکنان وجود دارد.

اما داستان بازی، داستان سربازی به نام پریستون مالو را روایت می‌کند. پریستون سربازی ساده است که به بد کامپنی (Bad Company) اعزام می‌شود. هدف از اعزام او دریافت و انجام اولین عملیات حرفه‌ای‌ش است. باز هم همانند دو نسخه‌ی قبلی پای نبرد آمریکا و روسیه به روایت بازی اضافه می‌شود.  این بار به دلیل وجود شخصیت پردازی داستانی خطی‌تر را دنبال می‌کنیم. به هرصورت انحصاری کنسولی دایس و الکترونیک آرتز در سال 2008 موفق شد امتیاز ۸۳ را برای ایکس باکس 360 و ۸۴ را برای پلی استیشن 3 دریافت نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • pouriae020
    pouriae020 | ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

    به نظرم بتلفیلد v بازی زیاد خوبی نبود (اینو همه می گن من نمی گم) بتل فیلد ۵ بازی خیلی خوبیه اما بتلفیلد ۱ بهترین سری از این بازی شوتینگه

  • Amirggsain
    Amirggsain | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

    سلام.
    من بن شدم تاحالا کسی رکورد منو نتونسته بشکنه اینو بگم ?
    از طرف:
    آموزش و خر ورش ایران بیبی?

  • Arsesthegraet
    Arsesthegraet | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

    بتلفیلد ۳ هم داریم منتهی چون ضد ایران است و تو بازی به ایران حمله می کنی بازیش ممنوع شد

  • Arkin
    Arkin | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

    بتلفید بده کالافم تا ghosts خوب بود

  • Just a Human
    Just a Human | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

    متاسفانه هیچ نسخشو بازی نکردم.چرا؟چون هنو نمیدونم گیمش آفلاینه یا آنلاین. الان میخوام 1942 رو دان کنم.میشه مثل کانتر بخش آنلاینو با بات ها بازی کرد؟چون فعلا نتی در کار نیست.

    • Frank-Underwood
      Frank-Underwood | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

      .همه بتلفیلدا امکان آفلاین بازی کردن داره(غیر اینی که جدید می آد) ولی خب اصولا کمپین پر و پیمونی ندارن من بهت bad company2(تنها بتلی که کمپین خوبی داره) پیشنهاد میکنم البته باقی هم کیفیت خوبی دارن مثل بتل ۱ و تا حدودی ۳ که البته لینک دانلودش سخت پیدا میشه

      • Just a Human
        Just a Human | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

        الان من میتونم مثل کانتر بخش ٱنلاینو با بات هاپلی بدم؟

        • Frank-Underwood
          Frank-Underwood | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

          .خب همین کمپین همون خاصیتو داره دیکه می تونی با بات ها بازی کنی چون اونطوری داستان نداره
          در اون مورد هم اطلاع ندارم گون اصولا این کارو انجام ندادم

    • BenitoMussolini
      BenitoMussolini | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

      پروفایل جدید:اسید

  • Just a Human
    Just a Human | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

    ?عضو کمیته مخالفان کامنت اول?
    کاربر محترم «oolextonoo».فک کردم شرتون کم شده
    ⚠️کمیته مخالفان کامنت اول ⚠️

  • ARSHIAZERO
    ARSHIAZERO | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

    یاد bf2 بخیر

  • ROCKGAMER
    ROCKGAMER | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    بتلفیلد فقط ۲ بد کمپانی با بخش مولتی پلیر بتلفیلد ۴ و بتلفیلد ۱

  • BenitoMussolini
    BenitoMussolini | ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

    ۲۸ ثانیه

    • Just a Human
      Just a Human | ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

      ?عضو کمیته مخالفان کامنت اول?
      کاربر محترم «BenitoMussolini» الان من اخراجتون کنم؟شما باید الگوی جامعه باشید آقا.
      ⚠️کمیته مخالفان کامنت اول⚠️

مطالب پیشنهادی