چگونه فیلم جوخه انتحار به جیمز گان کمک کرد تا به کارگردان بهتری تبدیل شود؟
جیمز گان هم مانند بسیاری از کارگردانهای شناختهشده دوران ما، هواداران افراطی و مخالفان جدی متعددی دارد. با این حال نمیتوان این حقیقت را انکار کرد که فیلم جوخه انتحار او را به کارگردان خلاقتری ...
جیمز گان هم مانند بسیاری از کارگردانهای شناختهشده دوران ما، هواداران افراطی و مخالفان جدی متعددی دارد. با این حال نمیتوان این حقیقت را انکار کرد که فیلم جوخه انتحار او را به کارگردان خلاقتری تبدیل کرده که حالا بیشتر از همیشه به سبک فیلمسازی شخصیاش نزدیک شده است. گان که با فیلم Guardians of the Galaxy ثابت کرده بود که میتواند کارگردان صاحبسبکی باشد با فیلم جوخه انتحار به کارگردان بهتری تبدیل شد.
او که سابقه کارگردانی یکی از بهترین فیلمهای دنیای سینمایی مارول را دارد با فیلم جوخه انتحار به خوبی ثابت کرد که میتواند کارگردان صاحبسبکی باشد. اگرچه جیمز گان فیلمهای گوناگونی در کارنامه هنریاش دارد اما در همه آنها عناصری وجود دارد که نشان میدهد توسط کارگردان صاحبسبکی ساخته شدهاند. جیمز گان حالا به یکی از صاحبسبکترین و شناختهشدهترین کارگردانهای هالیوود تبدیل شده که تعدادی از محبوبترین و پرفروشترین فیلمهای چد سال اخیر را کارگردانی کرده است.
اما واقعیت آن است که فیلم جوخه انتحار به جیمز گان کمک کرد تا به کارگردان بهتری تبدیل شود. با ویجیاتو همراه باشید تا دلایل تبدیلشدن گان به یکی از صاحبسبکترین کارگردانهای دوران معاصر را بررسی کنید.
آینهای از دستاوردهای جیمز گان
فیلم جوخه انتحار به عنوان جدیدترین تجربه کارگردانی جیمز گان در حقیقت آینهای با تصویری دقیق از همه ویژگیهای فیلمسازی او لقب میگیرد. جدیدترین فیلمی که استودیوی برادران وارنر براساس کمیک بوکهای دیسی ساخته یک کمدی اکشن خیرهکننده است که جزییات بیپایانی دارد. خشونت فانتزی فیلم جوخه انتحار تحسینبرانگیز به نظر میرسد و شوخیهای ساختارشکن و دیالوگهای متفاوت آن به چشم تماشاگر دلنشین میآید. عناصر سورئال که همیشه در فیلمهای جیمز گان دیده میشوند در فیلم جوخه انتحار هم قابل احساس هستند و اتفاقهای غیرقابل پیشبینی هم در مسیر فیلمنامه قرار گرفتهاند.
جیمز گان با فیلم جدیدش به خوبی نشان میدهد که هنوز هم به شوخیهای تیز و گزنده علاقهمند است و دیالوگهای صریح و خشن فیلم جوخه انتحار هم این حقیقت را ثابت میکند. بنابراین منطقی است که بازسازی فیلمی که دیوید آیر ساخته بود به یک آینه تمامقد از دستاوردهای سینمایی جیمز گان تبدیل شود.
هدیهای که مارول به جیمز گان نمیبخشید
وقتی هواداران دنیای سینمایی مارول با فیلم Guardians of the Galaxy مواجه شدند، اثری متفاوت را روی پرده نقرهای نظاره کردند که با همه فیلمهای قبلی مارول تفاوت داشت. فیلم Guardians of the Galaxy به شکل واضحی شوختر، کمدیتر و ساختارشکنانهتر بود و به همین دلیل به شدت مورد توجه قرار گرفت. او سبک متفاوت فیلمسازیاش در دنیای ابرقهرمانی را با فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2 هم ادامه داد و به خوبی ثابت کرد که میتواند یک کارگردان صاحبنظر در سینمای ابرقهرمانی باشد. اما واقعیت آن است فیلمهایی که جیمز گان برای دنیای سینمایی مارول میساخت هم در نهایت باید در چارچوب مشخصی قرار میگرفتند؛ چارچوبی که دیزنی و کوین فایگی تعیین میکردند.
دیزنی، کوین فایگی و استودیوی سینمایی مارول خلاقیت جیمز گان را محدود میکردند تا کارگردان اهل ایالت میزوری از چارچوبهای دنیای سینمایی مارول خارج نشود. به همین دلیل اگرچه فیلمهایی که او برای مارول ساخت متفاوت و ساختارشکن به نظر میرسیدند اما در نهایت فضایی ملموس داشتند که یادآور سایر فیلمهای دنیای سینمایی مارول بود. به عبارت دیگر، مارول به جیمز گان فرصت نمیداد تا همه ایدههایش را روی فیلمهایش عملی کند و او باید در محدوده مشخصشده از سوی کوین فایگی و دیزنی حرکت میکرد.
اما دیسی به جیمز گان اجازه داد تا همان فیلمی را بسازد که او در ذهنش پرورش داده بود. آزادی عملی که دیسی به جیمز گان داد، هدیهای بود که مارول هرگز به او نمیبخشید. این آزادی عمل اما قابل پیشبینی بود. از همان روزی که جیمز گان به عنوان کارگردان فیلم جوخه انتحار انتخاب شد، به نظر میآمد که استودیوی برادران وارنر و استودیوی سینمایی دیسی تصمیم گرفتهاند تا قمار بزرگی روی جیمز گان کنند. قماری که البته با موفقیت فیلم جوخه انتحار موفقیتآمیز به پایان رسید اما محدود به انتخاب به جیمز گان نبود.
استودیوی برادران وارنر و استودیوی سینمایی دیسی میدانستند که مسیر فیلمهایی که براساس کمیک بوکهای دیسی اقتباس میکنند از جاده اصلی خارج شده و حالا نامنظمتر از همیشه به نظر میرسد. امروزه دنیای سینمایی دیسی نسبت به دورانی که زک اسنایدر مقدمات شکلگیری آن را فراهم کرد، تغییرات بسیاری کرده و تقریبا شکل و شمایل یک دنیای سینمایی را ندارد. بنابراین آنچه برای برادران وارنر و دیسی ضروری به نظر میرسید، نمایش فیلمی بود که نقاط ضعف آزاردهنده و شکستهای بزرگ پیشین را جبران کند؛ فیلم جوخه انتحار به چنین عنوانی تبدیل شد.
خط قرمزها قابل بحث نیستند
با این حال رابطه جیمز گان با استودیوی مارول هم چندان خدشهدار نشده است. در شرایطی که جیمز گان به دلیل بازنشر توییتهای قدیمیاش از همکاری با استودیوی مارول محروم شد، همچنان دو طرف از یکدیگر استقبال میکنند. همانطور که جیمز گان به ساخت فیلم Guardians of the Galaxy و دنباله آن افتخار میکند، استودیوی مارول هم فیلمهای او را عناوینی کلیدی توصیف میکند. آنچه باعث فاصلهگرفتن بیشتر مارول و جیمز گان میشود در حقیقت خط قرمزهایی است که کوین فایگی و همکارانش علاقهای برای عبور از آنها ندارند.
این خط قرمزها قرار نیست کنار گذاشته شوند و مارول هم دلیلی برای عبور از آنها نمیبیند. یکی از مصادیق بارز خط قرمزهای مارول که قابل بحث به نظر نمیرسد، ساخت فیلمهایی با ردهبندی بزرگسالان است. اگرچه دیزنی پس از خرید استودیوی فاکس قرن بیستم تایید کرد که دنباله فیلم Deadpool 2 قطعا با ردهبندی سنی بزرگسالان ساخته میشود اما به نظر نمیرسد این تصمیم به معنای آن باشد که فیلمهای با ردهبندی سنی بزرگسالان میتوانند در دنیای سینمایی مارول جایگاه ثابتی پیدا کنند.
مارول و جیمز گان مدتی پیش اختلافات قدیمی [که چندان هم باعث کینه و نفرت متقابل نشده بود] را کنار گذاشتند و حالا قرار است فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 3 در سال ۲۰۲۳ با کارگردانی جیمز گان اکران شود. اما به هر حال خبری از ساخت یک فیلم سینمایی با ردهبندی سنی بزرگسالان از سوی جیمز گان برای مارول نخواهد بود. در حالی که دیسی در همان قدم اول به جیمز گان اجازه داد تا یک فیلم با ردهبندی سنی بزرگسالان بسازد و به نظر میرسد فضا برای همکاریهای بعدی هم فراهم باشد.
از آنجایی که ساخت فیلمهایی که دست کارگردان برای صریحکردن فیلمنامه را باز میگذارند برای جیمز گان مهم هستند احتمالا کارگردان فیلم جوخه انتحار بهزودی برای ساخت عناوین دیگر برای دیسی هم استخدام میشود.
وقتی بهترین فیلم جیمز گان ساخته میشود
استودیوی برادران وارنر و استودیوی سینمایی دیسی به جیمز گان اجازه دادند تا هر آنچه که دوست دارد را در فیلم جوخه انتحار به تصویر بکشد. نتیجه کار فیلمی صریح، بدون تعارف، خشن، کمدی و ساختارکشن بود که تماشاگر را ثانیه به ثانیه تکان میداد. خشونتی که فیلم جوخه انتحار نمایش میداد در هیچکدام از فیلمهای دنیای سینمایی مارول دیده نمیشود. اگرچه خشونت تنها عامل تمایز فیلم جوخه انتحار با ساختههای مارولی جیمز گان نیست اما مقایسه این فیلم با فیلم Guardians of the Galaxy و دنباله آن به خوبی نشان میدهد که جدیدترین فیلم دیسی به جیمز گان کمک کرده تا به کارگردان بهتری تبدیل شود؛ کارگردانی که حالا بیشتر از هر زمان دیگری به سبک فیلمسازی مورد علاقهاش نزدیک شده و میخواهد حرفهای بیشتری برای مطرحکردن داشته باشد.
در نتیجه بسیاری از هواداران دیسی و حتی منتقدان سینما تصور میکنند فیلم جوخه انتحار نهتنها بهترین فیلم جیمز گان است بلکه میتواند بهترین فیلم دنیای سینمایی دیسی هم باشد. حتی افرادی که بهترینبودن فیلم جوخه انتحاری در کارنامه هنری جیمز گان را رد میکنند هم در نهایت میپذیرند که این فیلم جیمز گانیترین فیلم جیمز گان لقب میگیرد! اما واقعیت آن است که مارول و دیزنی هرگز به جیمز گان اجازه نمیدهند تا آنچه در فیلم جوخه انتحار به تصویر کشید را در فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 3 هم نمایش دهد.
از رقابت مارول در برابر دیسی بخوانید:
- چرا مارول همیشه فیلمهای کوچکتر را بعد از فیلمهای Avengers اکران میکند؟
- آیا هواداران قدرت بیشتری از عوامل یک فیلم سینمایی برای تصمیم گیری دارند؟
- چرا مخاطبان با فیلمهای DCEU زک اسنایدر ارتباط برقرار نکردند؟
- درسهایی در حوزه کسب و کار که از فیلمسازی مارول آموختیم
- چرا بتمن DCEU نباید نقشی مشابه آیرون من داشته باشد؟
- دی سی علیه مارول در دوران پساکرونا
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
از نظرم فقط جیمز گان میتونست همچین چیزی خلق کنه.