احساس میکنم میبایست ابتدای هر بررسی از بازیهای ایرانی اشاره کرد که به هیچ عنوان نباید صنعت بازیسازی داخلی را با نمونههای خارجی مقایسه کنیم. گرچه هدف ما رسیدن به استانداردهای جهانی است، اما حین طی کردن این پروسه نباید با مقایسه کاری کنیم تا از سرعت پیشرفت آن کاسته شود. چیزی که از اهمیت بالایی برخوردار است حمایت کاربران از بازیسازانی است که تلاش میکنند این فاصله را کمتر کنند. بازیسازانی مانند استودیو رسانا شکوه کویر که با بازی «سفیر عشق» ثابت کرد نزدیک شدن به استانداردهای جهانی یک رویا نیست و با «مختار: فصل قیام» مهر تاییدی روی این ادعا زد. در ادامه با بررسی دومین قسمت از این سهگانه همراه ویجیاتو باشید.
اگر سریال مختار را تماشا کرده باشید خط داستانی بازی و حوادث آن کاملا برایتان آشناست. این بار قرار است کنترل ابو اسحاق را دست بگیرید و برای خونخواهی امام حسین (ع) و یارانش علیه یزید قیام کنید. در این بین با شخصیتهای متعددی از جمله مهران (که در قسمت اول کنترلش را به دست داشتیم)، عبدالله ابن زبیر، ابن زیاد، محمد حنفیه و… مواجه میشوید. شخصیتهایی واقعی که بخشی از روایت داستان به عهده آنان گذاشته شده و شما را در جریان رویدادهای تاریخی آن زمان قرار میدهند. مسئلهای که درخصوص بازیهایی با داستانهای واقعی وجود دارد این است که ما تمام اتفاقاتی که قرار است درجریانشان قرار بگیریم را پیشاپیش میدانیم. تنها مسئلهای که میتواند این مسئله را پوشش دهد روایت خلاقانه داستان و بکارگیری صحیح آن برای طراحی مراحل بازی است.
مختار: فصل قیام ۱۲ مرحله دارد. طی این ۱۲ مرحله شما مختار را از اعماق زندان ابن زیاد تا روشن کردن آتش قیام همراهی میکنید. اگر سفیر عشق را بازی کرده باشید همه چیز در مختار: فصل قیام برایتان آشناست. همان چهارچوب حفظ شده اما این بار استودیو رسانا شکوه کویر تلاش کرده تا برخی از ایراداتی که به بُعد فنی بازی وارد بود را برطرف کند. برای مثال یکی از بزرگترین ایرادات سفیر عشق بهینه نبودن آن بود. شما برای اجرای بازی با خیال راحت نیاز به یک سیستم قدرتمند گیمینگ داشتید. اما مختار: فصل قیام درگیر این مشکل نیست. بازی به راحتی و با پرفورمنسی مناسب روی سیستمهای ضعیف اجرا میشود و شما میتوانید از تجربه آن لذت ببرید. از طرفی مشکل خشک بودن انیمیشنهای بازی حل شده. کارکتر اصلی بازی یا در واقع مختار حرکاتش را فوقالعاده نرمتر انجام میدهد که خودش یک پیشرفت بزرگ محسوب میشود.
این مسئله زمانی اهمیت پیدا میکند که بدانید همچنان بخشی از مراحل مختار: فصل قیام را طی کردن مسافتهایی طولانی به صورت پیاده یا با استفاده از اسب تشکیل میدهد. به نوعی میتوان دلیل این کار را نمایش محیط شبیهسازی شده و زحمتی دانست که تیم سازنده بازی برایش کشیدهاند. باز هم برای بازسازی قسمتهای مختلف محیط از متون تاریخی و تصاویر موجود استفاده شده. اما یکی از بزرگترین ایرادات سفیر عشق همچنان به قوت خودش باقی است. گرچه محیط بازی بزرگ طراحی شده اما هیچ چیزی برای استفاده از این محیط وجود ندارد. نه میتوانید با NPCها تعامل داشته باشید نه انجام کارهایی مانند ارتقاء سلاحها به حجره یا لوکیشنی خاص سپرده شده. همچنان شما ناظر زندگی مردم و صحبتهایشان با یکدیگر هستید تا زمانی که به نقطه مورد نظر برسید و در این بین اگر کنجکاویتان گل کرد همچنان بازی با برخی آیتمهای خاص که برای بازیابی سلامتی و ارتقاء سلاحها استفاده میشود از شما استقبال میکند.
گذشته از این مسائل، مختار: فصل قیام بیشتر از سفیر عشق با باگهایی عجیب همراه است. مشکلات متفاوتی که برخی مواقع باعث میشوند به مرگتان راضی باشید بلکه بتوانید دوباره از محل ذخیره شدن کار را آغاز کنید، منتها این بار بدون مشکل پیش آمده. حین درگیریها با شروع شدن انیمیشن حمله دشمنان بهتر است از حمله کردن بپرهیزید چرا که در بیشتر مواقع آسیب به هر دو طرف وارد میشود و طبیعتا در این بین شمایید که ضرر میکنید. همچنین دیده میشود که برخی از آیتمهای موجود در محیط باعث گیر کردن دشمنان و باقی ماندنشان در نقطهای ثابت میشوند. البته این مسئله برای شما خبر خوبی است چرا که حداقل میدانید با تعداد کمتری طرف هستید و بعدا میتوانید به نفراتی که دچار باگ شدهاند رسیدگی کنید. احساس میکنم سهم بیشتری از گیمپلی مختار: فصل قیام به مراحل مخفیکاری اختصاص پیدا کرده. این مسئله نه تنها باعث ایجاد تنوع در گیمپلی نشده بلکه از قسمتی به بعد به شدت خستهکننده جلوه میکند. درواقع کار به جایی میرسد که شما ترجیح میدهید در محیط بدویید و توجه سربازها را به خودتان جلب کنید تا سرعت پیشرویتان بالاتر برود.
مدت زمان بازی
داستان اصلی: ۶-۷ ساعت
مشکل دیگری که قسمت مخفیکاری مختار: فصل قیام را به شدت تحت تاثیر قرار داده این است که بازی شما را وادار به استفاده از کاورها و پیش رفتن با آنها میکند. شما نمیتوانید از تیر و کمانتان به عنوان ابزاری برای کشتن بیسر و صدای دشمنان استفاده کنید. تنها زمانی امکان استفاده از تیر و کمان را پیدا میکنید که سربازها متوجه حضور شما شوند و بازی وارد بخش اکشن خودش شود. اینکه هنوز امکان پریدن در بازی وجود ندارد نیز به نوبه خود جالب است. شما باید به نقطهای برسید که مختار نیاز به پریدن دارد و سپس دکمه مربوطه را بزنید تا با انیمیشنی آماده این کار انجام شود! برای درگیری با دشمنانتان میتوانید از چهار نوع ترکیب سلاح استفاده کنید. شمشیر، شمشیر و سپر، تیر و کمان و دو شمشیر همزمان. تمام این سلاحها از ابتدای کار در اختیارتان قرار نمیگیرند و با پیشروی در داستان کمکم به شما داده میشوند. با توجه به بزرگتر شدن درگیریهای بازی، مهم است که ارتقاء دادن سلاحهایتان را فراموش نکنید. همچنین میتوانید برخی ضربات ترکیبی را با پرداخت هزینهشان فعال کنید. این ضربات روند درگیریها را تغییر میدهند و به شما اجازه میدهند با سرعت بیشتری دشمنانتان را از بین ببرید.
اگر تمام مشکلات موجود را کنار بگذاریم، میتوان متوجه شد که مختار: فصل قیام کمکم به آن فرمول طلایی بازیهای اکشن / ماجراجویی نزدیک میشود. بهرحال در جریان ۶ ساعت گیمپلی بازی لحظات مختلفی از جمله دو باسفایت (که جفتشان با یک دشمن و به یک شکل اجرا میشود) وجود دارد که میتواند تاحدودی یکنواختی را از بین ببرد. اما قرار نیست تمام مشکلات ختم به بخش گیمپلی بازی شوند. حتی حضور دوبلورهای بزرگی مانند «منوچهر والی زاده» و «میثم نیکنام» باز هم نتوانسته مشکلات مربوط به دیالوگهای بازی را پوشش دهد. این مسئله زمانی به اوج خودش میرسد که وارد درگیری میشوید و حداقل دو بار از زبان هر سرباز دشمن عبارت «مادرت را به عزایت مینشانم» را میشنوید! این یکی از نقطه ضعفهایی است که در سفیر عشق نیز وجود داشت و متاسفانه راه حلی در مختار: فصل قیام برایش در نظر گرفته نشده.
اما درمورد جلوههای بصری مختار: فصل قیام همه چیز متفاوت است. استودیو رسانا شکوه کویر همچون سفیر عشق توانسته به بهترین شکل ممکن این قسمت را پیادهسازی کند. مختار: فصل قیام به لطف موتور آنریل انجین زیباست و نورپردازی فوقالعاده آن اثبات این قضیه را سادهتر میکند. خوشحالیم که میبینیم بازیهای ایرانی در زمینههای گرافیکی به جایی رسیدهاند که فاصله چشمگیری با استانداردهای جهانی ندارد. به طور کلی میتوان گفت مختار: فصل قیام یک گام رو به جلو نسبت به سفیر عشق محسوب میشود. بسیاری از مشکلات فنی حل شدهاند و همچنان برخی مشکلات دیگر وجود دارد که امیدواریم در بهروزرسانیهای آینده بازی برطرف شوند. اما آنچه در ابتدای متن گفتم را فراموش نکنید. اگر دوست داریم فاصله صنعت بازیسازی داخلی با استانداردهای جهانی به کمترین میزان ممکن برسد باید از محصولات آن حمایت کنیم.
مختار: فصل قیام با کد نسخه پیسی که سازنده بازی در اختیار ویجیاتو قرار داده بررسی شده است.
خلاصه بگم که…
مختار: فصل قیام یک گام رو به جلو نسبت به سفیر عشق محسوب میشود. بسیاری از مشکلات فنی حل شدهاند و همچنان برخی مشکلات دیگر وجود دارد که امیدواریم در بهروزرسانیهای آینده بازی برطرف شوند. اما آنچه در ابتدای متن گفتم را فراموش نکنید. اگر دوست داریم فاصله صنعت بازیسازی داخلی با استانداردهای جهانی به کمترین میزان ممکن برسد باید از محصولات آن حمایت کنیم.
میخرمش…
مختار: فصل قیام پیشرفت محسوسی به نسبت سفیر عشق داشته. این مسئله باعث میشود برای تجربه قسمت بعدی بازی هیجانزده باشیم. همچنین نباید مسئله مهم حمایت از بازیسازان داخلی را نادیده گرفت.
نمیخرمش…
باگهای مختلفی وجود دارد که ممکن است گذراندن برخی از لحظات بازی را برایتان سخت کنند. از طرفی مشکلات مربوط به دیالوگها و از طرفی ریتم کند و خستهکننده بازی در بعضی از قسمتها جزو نقاط ضعف آن محسوب میشوند.
- امتیاز ویجیاتو65
- امتیاز کاربران
به نظر من پیشرفت خوبی تو صنعت بازی سازی بوده مشکل بزرگش بنظرم همون دیالوگ بود و اینکه کسایی ک میگن این بازی عربیه مربوط به ایران نیست ..ترکیب بین فرهنگ های ایرانی و عربیه اسلام بخشی از ایرانه تو داستان هم ما کیانو همیشه کنار مختار میبینیم..برای نشون دادن تمدن ایران تو زمان هخامنشیو داستان های شاهنامه اونا بهتر از ما خبر دارن تو فیلم تروا نشونه های هخامنشی رو استفاده کرده تو قلعه هاشون و تو داستان های شاهنامه هم شیردالو با ققنوس رو کردن جزو فرهنگ های خودشون.
تو خارج صنعت بازی از صنعت فیلم و سریال هم درآمدش بیشتره…
نوکیا فک کنم مال فنلانده
وقتی نوکیا ورشکست شد ضرر زیادی
به این کشور خورد اما بازی های کلش اف کلنز
و کلش رویال فنلاند رو از یه فاجعه نجات دادن
ایران هم به جای اینکه برای ۵۰۰۰ بار مختار یا جومونگ بزاره بهتره رو صنعت های دیگه هم سرمایه گذاری کنه تا استعداد های جوونا شکوفا بشه و واقعا حق داریم بهمون بگن عقب مونده
مطمئنم خیلی از شماها که اینجایین دوس داشتین که بازی ساز بشین و پر از ایده و شور بودین ولی وقتی فامیل و پدر مادرتون بهتون گفتن این رشته تو ایران فایده نداره ناامید شدین
من فک میکردم اوج هنر بازی سازی ایران همین بازی های دوبعدی روی موبایله مث ۴۱۱۴۸
بعد سفیر عشق رو دیدم پشمام ریخت
آقا ایول به امید بهتر شدن بازی سازی ایران
دیگه مجبور نباشیم برای بازی های خارجی v.p.n روشن کنیم یا برای خرید های برنامه ای به دلار حساب کنیم واقعا خوب میشه
امیدوارم X-gun هم زودتر بیاد
خراسان به چند هزار نفر فتح شد؟ خیلی از جاهای دیگه چطور؟ الان میگی خوب بیشتر ارتششون عرب نبودن که
منم بت میگم این ارتش ۱ میلیون کاملا فارس بودن؟ بخوای بگی ایرانی منم بت میگم اوناهم اسلامی بودن
بازی خوبی به نظر میاد
ولی خو صنعت گیم ایران حمایت نمیشه
وگرنه ما می تونیم بازیهای خفن تری هم بسازیم
خداروشکر که تا همینجا هم اومدیم
به عنوان یه بازی ایرانی جذاب و هیجان انگیز بنظر میاد(به شخصه فقط تیزرش رو دیدم)
ولی همونطور که دوستان گفتن سوژه مختار دیگه یکم داره خز میشه و ما سوژه مذهبی خوب هم کم نداریم( مثلا پادشاهی سلیمان نبی برای یه بازی استراتژی در سبک stronghold و crusader kings، داستان نوح پیامبر برای یه بازی نقش آفرینی کمپین محور، یا حتی داستان فتح آندلس) در کل اگر از این آثار حمایت بشه، دیر نمیجنبه که شاهد آثار سطح بالاتر هم خواهیم بود و اون موقع به یه منبع رسانه ای بی نطیر برای معرفی کردن فرهنگ و آیین خودمون به دنیا خواهیم داشت. به امید استاندارد های جهانی. یا حق
بازی نکردم
ولی طبق چیزایی که دیدم مثل بعضی بازی ها صورتاشون عتیقه نیست
گرافیک خیلی خوبی از نظرم
اگر داستان همون همیشگی باشه داستان قویه
به هر حال با همه مشکلات گام رو به جلو هست شاید در آینده نزدیک ایران هم بتونه حرفی داشته باشه
میگم بنظرتون جهانی میتونه بشه بازی اگر زیر نویس انگلیسی داشته باشه؟
فقط بازیش رو نساخته بودن که اونم ساختن
نتونستنشون به همین جا خطم نمیشه …. الان با توجه به سطح بازی سازیمون …. اصلا ارزش نداره داستان های بینظیری مثل شاهنامه یا تاریخمون بسازیم چون وقتی خوب از اب در نیان اگر بعد ها بخواییم دوباره بسازیمشون دیگه اوون شکوه اولیشو نداره
مختار تو فیلم و سینما داشت به ****** میدادمون تو بازی ها هم اومد????
ببینید این بازی یه قدم رو به جلو برا صنعت گیم ایران بود و این گیم نشون داد ایرانی ها میتونن بازی های خیلی بهتری(حتی در سطح جهانی) بسازن. البته به شرطی که چون اول راه هستن نیایم بازی هایی که ساخته شده(و در آینده ساخته خواهد شد) رو با اساسین کرید و ویچر و… مقایسه کنیم چون تازه اول راه هستن و به طبع تجربه کمتری دارن و همچنین تحریم ها خیلی اذیت شون میکنه. بخاطر همین فعلا سطح توقع مون رو از بازی های ایرانی بیاریم پایین (بازم تاکید میکنم! فقط “فعلا” ؛ چون ممکنه با از بین رفتن تحریم ها[در خواب] و کسب تجربه بیشتر و بزرگتر شدن استودیو ها و اضافه شدن استعدادهای کشورمون، کد نویس ها و بازیساز های ایرانی و غیر ایرانی صنعت گیم ایران پیشرفت کنه و حتی بتونه جلوی نمونه های خارجی مثل اساسین و… حرفی برای گفتن داشته باشه) و با حمایت از اون ها( کرک نکردن شون و اورجینال از سازنده گرفتن) به صنعت گیم ایران کمک کنیم.
به امید روزی که در بحث بازی سازی بتونیم با خارجی ها رقابت کنیم.
به امید اون روز??
از بس که مختارو دیدیم دیگه برخلاف خودش مخصاف شدیم!!!
به عنوان یک بازی ایرانی اثر خوبیه ولی میتونست روی دیالوگ ها خیلی بیشتر کار بشه
این واقعا به قدم رو به جلو بود
امیدوارم یه روز این صنعت به اندازه ای توی ایران پیشرفت کنه که بتونن بدون تحمل سانسور ها و ایرادهای مسخره،کارشونو جلو ببرن
تا حالا بازی نکردم ولی انقد مختار رو تلویزیون گذاشته که میتونم تمام دیالوگ ها و صحنه هاشو تصور کنم ??
من خودم بازی رو تجربه کردم و میتونم بگم بزرگترین مشکلش اینه که وقتی شما بازی رو انجام میدی منابع سیستمت با این که سیستم مورد نیاز رو داره ولی روی کمترین گرافیک هم مشکلاتی داره
آفرین به این تیم مثل اینکه بازی واقعا خوبیه
ولی بنظرم زیاد جالب نیست از چیزهای دینی بازی بسازن آدم یه طوری میشه و حس بدی بهم دست میده انگار با اعتقادات داری بازی میکنی حداقل برای من زیاد خوشایند نیست بیای از وقایع مذهبی فرانچایز بسازی اونم اکشن =\
خیلی دوست دارم تجربش کنم ولی مطمئن نیستم سیستمم بتونه اجراش کنه
بازی باگ زیاد داره، اما برای ایران یه پیشرفت خیلی خوبه و امیدوارم موفق باشن
تو اینترنت نگاش کردم
خیلی خوب به نظر میرسه ولی دیالوگاش و از همه مهم تر دوبلر هاش افتضاح بودن
پسرفت داشته??
مختار شده چهره تبلیغاتی ایران ??
ازش هم فیلم ساختن هم سریال هم انیمیشن یه بازی کم بود که اونم ساختن????
ویدیو هایی ازش دیدم که واقعا پیشرف داشته نصبت به نسخه بعد ولی یه جاهایی یوبی سافت بازی در اوردن
مثلا بعضی جاهارو از بازی قبلا کپی کردن گذاشتن و باگ های زیاد
ولی از نظر من یک قدم جاه طلبانه رو به جلو برداشته این شرکت بازی سازی
راستی ایکاش قابلیت اینم باز شه که ستاره ای که به مقاله میدیم رو بشه ویرایش کرد،من دستم خورد ۱ ستاره زدم بجای ۵ ستاره
دمشون گرم
به امید خدا همینطور با قدرت پیش بریم که به سطح جهانی برسیم
دستشون درد نکنه
خدا قوت♥️?
ایکاش برای کنسولم منتشر میشد
پ.ن: اولین کامنت،۳۱ دقیقه پس از انتشار مقاله
میخوام اسپید ران کنمش ?
کیفیتش خوبه هاا