کیانو ریوز از تبدیل شدن به پرفروشترین نویسنده کمیکها میگوید
سوپراستار فرانچایزهای بزرگی مثل ماتریکس، جان ویک و بیل و تد به طرز واضحی نسبت به شخصیت جدیدی که قرار است فرانچایزی چند رسانهای بر اساسش بسازد علاقه زیادی دارد. کیانو ریوز تنها بازیگری نیست ...
سوپراستار فرانچایزهای بزرگی مثل ماتریکس، جان ویک و بیل و تد به طرز واضحی نسبت به شخصیت جدیدی که قرار است فرانچایزی چند رسانهای بر اساسش بسازد علاقه زیادی دارد. کیانو ریوز تنها بازیگری نیست که وارد صنعت کمیکها شده است اما صرفاً به دنبال استفاده از اسم خود نیز نیست.
کیانو در کنار مت کیندت به عنوان نویسنده و ران گارنی به عنوان مصور مجموعه کمیک BRZRKR را خلق کرده است. محصول این همکاری یک سری کمیک بود که تبدیل به پرفروشترین کمیک اورجینال قرن بیست و یکم (با فروش بیش از ۶۰۰ هزار نسخهای) شد، آن هم پس از یک کمپین کیکاستارتر که حدود ۱.۴۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرد.
وبسایت IGN در یک مصاحبه با کیانو ریوز و بقیه تیم خالق درباره این همکاری و برنامههای آینده سری کمیک BRZRKR صحبت کرده است که در ادامه میتواند آن را مطالعه کنید.
BRZRKR: داستانِ بی
اگر با کمیک BRZRKR آشنا نیستید باید گفت که داستان این کمیک حول محور بی (B) میچرخد؛ یک مرد که نمیتواند بمیرد. البته اسم واقعی بی، آنیوت (Unute) است که معنی «ابزار» و «سلاح» میدهد و تقریباً از همان لحظه تولد به عنوان وسیلهای برای جنگ استفاده شده است. او در اعصار مختلف به عنوان یک ماشین نابوده فعالیت میکرده. بی به قدری خواهان این است که به زندگی ۸۰ هزار ساله خود پایان دهد که حتی اجازه داده دولت ایالات متحده آمریکا رویش آزمایشاتی انجام دهد و حتی به عنوان بخشی از نیروی نظامی آنها فعالیت کند؛ به شرط این که راهی برای به انتهای رسیدن زندگی جاودانش پیدا شود.
ریوز در این باره میگوید: «احساس کردم که ایجاد این پیش زمینه که او ۸۰ هزار سال پیش به دنیا آمده، چشماندازی به وجود میآورد. مکانهای زیادی وجود دارند که از آن جا میتوان به سراغشان رفت، و موقعیتهایی که میتوان به آنها سر زد. که فوق العاده است. چهار شماره اول یک داستان اوریجین و [همچنین] دنیای مدرن بودند، درباره این که چگونه دانشمندان و دولت او را مورد مطالعه قرار دادهاند. حالا که این کار را انجام دادهایم میتوانیم به سراغ فصل دوم برویم و این را به جلو پیش برانیم.»
ریوز در مورد نحوه روایت داستان BRZRKR شوخی و آن را به گزینههای نهار در یک غذاخوری تشبیه میکند.
«میخواهید چه بخورید؟ منوی بزرگی است. مثل وقتی است که منوی بزرگ دلی را میبینید، یا یک جعبه شکلات، یا به کارخانه چیزکیک میروید.»
در حالی که چهار شماره اول زمان زیادی را روی مشخص کردن داستان اوریجین بی صرف میکنند، کیندت مشخص کرده که فصلهای بعد روی وضعیت حاضرش که با نیروهای ویژه ایالات متحده کار میکند تمرکز خواهند داشت.
«در مورد زمان حاضر با کمی نگاه به عقب است. اما چیزی که جذاب است این است که برای هر شماره یک تِم داریم که به نوعی توسعه دادهایم. مثلاً یکی در مورد عشق است، یکی مرگ، یکی مذهب. و سپس چهارمی دوستی. جذاب است چرا که میتوانیم با ساختارِ درون ساختار بازی کنیم، و من فکر میکنم میتواند به سراغ چیزهایی برود که هنوز به سراغشان نرفتهایم.»
ریوز در ادامه اضافه میکند که: «چهار شماره اول تمرکز زیادی روی داستان اوریجین داشت. قصد ما برای آرک دوم، حالا که آن پس زمینه را داریم، این است که حالا بیایید برویم که کمی بیشتر زمان حاضر را کند و کاو کنیم. پس قرار است یک تغییر جریان باشد تا... ببینیم چه چیزی درونش است. پس بیاید این لامصب را از هم باز کنیم.»
فصل بعدی بیشتر به این این میپردازد که قصد استفن کلدول (Stephen Caldwell) چیست. یک مأمور دولتی مستقر در «مجموعه فاش نشده دولتی ایالات متحده در تاکومای واشینگتن» که آنیوت برای احیا و بررسی به آن جا میرود. عنوان رسمی کلدول رئیس سیستمهای باور و کوچ تکنولوژی باستانی است. او به عنوان مسئول رمزگشایی اوریجین آنیوت فعالیت میکند؛ آن هم با استفاده از تکنیکهایی مثل آنالیز احیای ارگانها و علوم اعصاب شناختی با هدف ساخت یک ارتش کامل از سربازان جاودان. کلدول باور دارد که خاطراتی که در طولانی مدت سرکوب شدهاند کلید پیدا کردن رازهای جاودانگی آنیوت هستند. به این ترتیب او به دایانا، روانشناس بی، دستور میدهد که جزئیاتی را به دست آورد که میتواند به آنها در متوجه شدن نحوه تولد آنیوت کمک کنند.
جلوههای بصری خونیِ BRZRKR
با توجه به دوره زندگی طولانی بی و تجربیات او، پتانسیل هر نوع ماجراجویی در دورههای مختلف برای کمیک BRZRKR وجود دارد. گارنی مطمئناً دوست دارد که در گذشته او عمیقتر کند و کاو کنند.
«احتمالات جذاب زیادی وجود دارند. پتانسیل فراوانی برای کل مجموعه هست، برای روایت داستانهای دیگرَ درون داستانهایی که حالا روایت میشوند. من در واقع نیمه اول شماره شش را امروز تمام میکنم، و یک سکانس با این وایکینگها وجود دارد و من عاشق این سکانس هستم و دوست دارم بیشتر از آن ببینم. این باعث میشود که این قدر حماسی شود.»
کمیک BRZRKR پر است از خشونت و خون، که به طور ماهرانه توسط گارنی و بیل کربتری به عنوان نقاش به تصویر کشیده شدهاند. سطح خشونت در BRZRKR به قدری کافی است که جان ویک را به خجالت بیندازد اما ریوز به این هم اشاره میکند که داستان به بررسی سکوت بی در مورد حساش نسبت به خشونتی که برای انجامش به دنیا آمده نیز میپردازد.
«من فکر میکنم [که خشونت] در کمیک بوک، بله واضح است، اما همچنین خیلی امپرسیونیستی نیز است. من فکر میکنم که با رنگها و آرتورک ران، یک اثرگذاری وجود دارد، فتیش شده نیست. بله، ماجرای خون و دل و روده است، یک کُره چشم هست، و بله، آن یک استخوان است... اما هنوز فکر میکنم تا حدی امپرسیونیستی است، یک جورهایی.»
سه نفر عضو تیم خالق به شکل غیرمتعارفی به صورت دو نفره فعالیت میکنند چرا که یکی از اعضای تیم یک ستاره بینالمللی سینماست که تقاضا برای او زیاد است و معمولاً در حال کار روی یک فیلم دیده میشود. اکثراً کیندت و ریوز به صورت دو نفره روی ایدههای یک داستان قبل از این که روی کاغذ آورده شود کار میکنند و سپس به شکل اسکریپت کامل برای گارنی فرستاده میشود. گارنی در این باره میگوید: «تا حدی دارای جزئیات است. حتی پیشنهادهایی برای طرح بندیها وجود دارد پس واقعاً یک چیز رفت و برگشتی است و من در واقع خوش شانسم چرا که آنها چیزهایی را انتخاب میکنند که من به آنها فکر کرده بودم. مثلاً چیزهایی هستد که من فکر میکنم دوباره به سراغشان برویم، چرا که یک جورهایی با صفحات پیش میروم و برمیگردم و دوباره انجامشان میدهم. و چیزهایی هست که کیانو یا مت متوجهش شوند که من به آنها فکر نکرده بودم. جزئیات کوچکی هستند که تفاوت بزرگی ایجاد میکنند. پس [این روند] خیلی خوب کار میکند.»
ریوز در مورد یک سکانس خاص به عنوان سکانس مورد علاقهاش صحبت میکند: «من واقعاً عاشق تصویر بی به عنوان یک پسر کوچک که برای اولین بار به نبرد میرود هستم. و مادرش میگوید «اما اون هنوز یک پسره» و او این تبر جنگی را دارد که از خودش بزرگتر است. عاشق این هستم.»
همچنین او یک سکانس در شماره ۴ را تحسین میکند که در آن آنیوت برای اولین بار متوجه میشود که جاودان است. ریوز میگوید: «یک سکانس عالی بود، وقتی که از پیلهاش بیرون میآید و یاد میگیرد که نمیتواند بمیرد. همان چهار پنل از واکنش او، تکنیک کاملاً خاصی بود، تقریباً حس یک ویدیو را دارد. خیلی احساسی بود.»
BRZRKR: ورای کمیکها
ریوز برنامههای بزرگی برای BRZRKR دارد. حالا که به اندازه کافی داستان اوریجین روایت شده، میتوان گاردریلها را برداشت تا تیم خالق کاملاً آزاد شود. کیانو در مورد چیزی از آرک بعدی داستانی میگوید که قرار است «خیلی جالب» باشد. اما ورای کمیکها، ریوز به دنبال این است که مبارز جاودان خودش را تبدیل به یک فرانچایز اکشن بزرگ کند.
در حالی که کیانو ریوز در نقش نئو در فیلم The Matrix Resurrections باز میگردد، او به صورت مشترک برای ساخت اقتباس لایو اکشن BRZRKR و همچنین یک سریال انیمهای سرمایهگذاری میکند که هر دوی آنها از طریق نتفلیکس منتشر خواهند شد. کیانو این سرویس استریم را تحسین میکند که یک شریک عالی برای هر دو پروژه بوده است. همچنین اگر نگرانی وجود داشته باشد که فیلم BRZRKR از خشونت کمیکها میکاهد، ریوز میگوید که نتفلیکس اصلاً در این مورد مشکلی ندارد.
«از نظر کاری با نتفلیکس، بله، عالی بودهاند. [ما به آنها گفتیم] «میدونید، واضحاْ، این یک اثر درجه بندی Rـه» و آنها گفتند «آره، میدونیم. خوندیمش.» و با این مشکلی نداشتند. پس بله، با این اصلاً مشکلی نداشتند.»
به مطالعه ادامه دهید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من برم نویسنده کمیک شم??درآمدش خوبه لاکردار?بخدا کلی ایده دارم فکر نکنید فقط دنبال پولم اما بدبختی اینکه مشکل خود پوله???
فعلا توی دفتر بنویس بعداً که بزرگترشدی میتونی ایدتو عملی کنیم من خودم فیلم نامه نوشتم ولی قراره فیلم بشه نه فعلا بنویس خدا راهشو جورمیکنه
اول فقط بنویس من سه تا رمان شکست خورده دارم چون یا برای اتفاقات بین اول تا اخر داستانی نداشتم یا چون وقتی اولشو نوشتم دیگه ایده ای نداشتم اول بنویس از اول تا اخرشو در همین حین طراحی یاد بگیر و در ضمن برای شخصیت ها اولین اسمی که به ذهنت رسید رو انتخاب کن چون یا در انتخاب اسم ممکنه به مشکل بخوری یا ممکن وسطای داستان بخوای اسمارو عوض کنی
عمو کیانوش ممنون که بخشی از اطلاعاتت رو در اختیار ما گذاشتی??