بررسی بازی Age of Empires IV – ارزشش را داشت؟

بررسی بازی Age of Empires IV – ارزشش را داشت؟

کلاس درس تاریخ اما سرگرم‌کننده

۳ آبان ۱۴۰۰ ۴.۴ ذخیره

وقتی برای اولین بار روی دکمه Play کلیک کردم به ۲۰ سال پیش پرت شدم. زمانی که Age of Empires اولین تجربه من از سبک بازی Real-Time Strategy را رقم می‌زد. با وجود اینکه هر سه نسخه پیشین تحت عنوان Definitive Edition یک بار دیگر با گرافیک و کنترل بهتر مدرن شده بودند اما هیچ چیز به اندازه یک نسخه جدید نمی‌توانست عطش من را برای بازگشت به Age of Empires سیراب کند. و Age of Empires IV در یک هفته گذشته تمام تمرکز من را تحت سلطه خود داشت.

Age of Empires IV
بررسی بازی Age of Empires IV - ارزشش را داشت؟ - ویجیاتو
  • امتیاز کاربران
    47 ratings9.1/10
  • ژانر استراتژیک
  • تاریخ انتشار ۶ آبان ۱۴۰۰
  • پلتفرم‌ها پی‌سی
  • ناشر بازی مایکروسافت استودیوز
  • سازنده Relic Entertainment
  • حالت بازی تک نفرهچند نفره
  • درجه سنی بازی مناسب برای ۱۰ سال به بالا

بازگشت Age of Empires آنقدرها که انتظارش را داشتم باشکوه نبود و روی دوره‌ای از تاریخ متمرکز شده که جذابیت‌های تاریخی اندکی ندارد اما در عین حال دست بازی‌ساز را برای نوآوری باز گذاشته.

در بازی هشت امپراطوری بزرگ انگلیس، فرانسه، مغول، روس، چین، روم، دهلی و عباسیان قابل بازی هستند که در بخش اصلی بازی فقط با ۴ امپراطوری اول بازی می‌کنید.

Age of Empires IV شامل چهار بخش داستانی است که همه براساس وقایع تاریخی ساخته شده‌اند. بخش اول شما را به انگلستان و نرماندی، شمال فرانسه کنونی می‌برد تا با فرانسوی‌ها مبارزه کنید که طولانی‌ترین بخش داستانی است و سپس در بخش دوم جایگاه‌ها عوض می‌شود. حالا در نقش فرانسوی‌ها باید در برابر نفوذ انگلستان بایستید.

این دو بخش اصول کلی را به شما یاد می‌دهند اما حقیقتا حوصله‌سربرترین امپراطوری‌ها همین دو هستند. هیچ ویژگی خاص و متفاوتی ندارند ولی امان از وقتی که به مغول‌ها می‌رسید. سریع و بُرنده مثل تیغ شمشیر. در بخش سوم شما پا به پای سپاه چنگیزخان وارد نبرد می‌شوید. در ابتدا با مردم روس و سپس تمام چین.

و در بخش چهارم روس‌ها به بازپس‌گیری سرزمین‌های خود اقدام می‌کنند. فرآیندی که از یک ده کوچک به نام مسکو شروع و در نهایت ختم به نبرد بزرگ روس‌ها با لیتوانی و مغول‌ها و گسترش مرزها از شرق و غرب می‌شود.

اگر به چشم یک مخاطب علاقه‌مند به تاریخ ایران به بازی نگاه کنید، احتمالا یکی از بدترین دوره‌ها را در بازی می‌بینیم. زمانی که سرزمین پارسیان کاملا در اختیار اعراب و خلفای عباسی است و اثر زیادی از زبان فارسی و هویت ایرانی نیست اما هند هم که در این دوره تحت سلطه مسلمانان بوده، زبان رسمی‌اش فارسی است و همه مهره‌های شما در امپراطوری هند فارسی صحبت می‌کنند.

در بخش‌های آزاد که شامل Skirmish آفلاین و تمامی حالات آنلاین می‌شود حق انتخاب بین ۸ امپراطوری را دارید که تقریبا همگی شبیه به هم هستند. به جز تفاوت در معماری ساختمان‌ها که عمدتا هیچ برتری استراتژیکی نسبت به دیگری ندارند، نیروهای جنگی هم در اکثر اوقات آنقدر مشابه هستند که فرقی نمی‌کند کدام امپراطوری را برای بازی انتخاب کرده‌اید.

در همه این امپراطوری‌ها که احتمالا انگلیس و فرانسه ساده‌ترینشان هستند، هر گروه یک سری ویژگی‌های خاص دارد. مثلا زمانی که عباسیان را انتخاب کرده‌اید بهتر است ساختمان‌هایتان را بسیار فشرده و کنار هم بچینید یا اگر با روس‌ها بازی می‌کنید شیوه کسب طلا کاملا با باقی امپراطوری‌ها فرق دارد. بی‌رحمانه باید هر حیوانی که دیدید بکشید و در نزدیکی جنگل‌های بازی ساختمان‌های مخصوص شکار بسازید تا برای شما طلا بیاورند. چینی‌ها از طریق دریافت مالیات و خراج طلا به دست می‌آورند و… اما در بطن بازی تقریبا شباهت ساختار بیداد می‌کند به جز در یک امپراطوری!

مغول‌ها در سال‌های دور تقریبا بر نیمی از کره زمین سلطنت داشتند. بخش اعظم ایران امروز را در اختیار گرفته بودند و رویای جهانی تحت سلطه یک امپراطوری را در سر می‌پروراندند. چنگیز خان مغول و امپراطورهای پس از او برای رسیدن به آرزویشان باید پیوسته در حرکت می‌بودند و یک جا نشینی سبک زندگی مغول‌ها نبود.

حالا در این بازی که تثبیت امپراطوری‌ها بر زمین یکی از اصول کلی پیشرفت است، مغول‌ها چطور پیاده‌سازی شده‌اند؟

برای اولین بار وقتی کنترل نیروهای چنگیز خان را به دست می‌گیرید به شدت گیج و گنگ خواهید شد. تقریبا مطمئن باشید که اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوید تا بازی به زبان سخت خودش به شما یاد بدهد چه کاری صحیح است. در امپراطوری مغول‌ها با قشون‌کشی و نابود کردن ساختمان‌ها و تمدن‌های دیگر چوب و غذا و طلا به دست می‌آورید و حتی شیوه استخراج سنگ هم متفاوت است. در سبک زندگی مغول‌ها، بیشتر از اینکه طلا پرکاربرد و اهمیت باشد، سنگ نیاز دارید و بهتر است تمام ساختمان‌هایتان را در کنار ساختمانی که سنگ استخراج می‌کند بسازید تا از منافع آن بهره‌مند شوید.

البته که بعدها و پس از تصرف چین، مغول‌ها هم یکجا نشینی را یاد گرفتند و کمتر به فکر تصرف دنیا بودند اما سبک بازی امپراطوریشان در Age of Empires IV فوق‌العاده جذاب، نوآورانه و پر از تاکتیک است. با وجود نیروهای قدرتمند و مخربی که دارد، احتمالا گزینه شماره یک بسیاری از بازیکن‌ها در بخش آنلاین خواهد بود.

مهم‌ترین چیزی که از Age of Empires IV انتظار می‌رفت، کنترل بهتر روی ارتش‌ها و آرایش‌های نظامی بود اما بازی به شکل ناامیدکننده‌ای در این قسمت ضعیف است. شما هیچ کنترلی روی آرایش‌های نظامی ندارید و به جز ۳ حالت کلی که تقریبا هر سه حالت به دردنخور و خالی از استراتژی جنگی هستند، آرایش دیگری ندارید. بهترین حالت این است که نیروها را بسته به توان حمله و دفاع در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کنید و سپس دستی انتخابشان کنید. در غیر این صورت بازی گران‌ترین و آسیب‌پذیرترین نیروها را پیش قراول می‌کند تا در کسری از ثانیه بمیرند.

یا اگر دستور حمله به یک منطقه (نه یک ساختمان و نیرو) را بدهید، ارتش شما توانایی تشخیص اهمیت نیرویی که باید اول از همه از پا در بیاورد را ندارد و به سراغ اولین چیزی که می‌بیند می‌رود. ممکن است ارتشی ۱۰۰ نفره را بعد از تلاش فراوان ساخته باشید و این ارتش به سادگی و با پرتاب سنگ از چند منجنیق از بین می‌رود. به همین سادگی، چون اگر شما دستور ندهید دقیقا در هر لحظه و ثانیه چه کاری باید انجام دهند، خودشان توان تشخیصش را ندارند.

به طور کل رابط کاربری بازی ساده و سرراست است اما یک نقص بزرگ دارد و آن هم توضیحات ناقص است. هر نیرویی که می‌خواهید را باید بسازید تا ببینید چه قدر توان دفاعی دارد یا چه میزان قدرت حمله دارد. یا بعضی ساختمان‌ها اصلا نمی‌دانید به چه دردی می‌خورند و تا نسازید هم متوجه نمی‌شوید. اگر تجربه نسخه‌های قبلی را نداشته باشید، Age of Empires IV واقعا گیجتان می‌کند. چه بسا که من هم چنین حالت گنگی را در نیم ساعت ابتدایی بازی با مغول‌ها داشتم.

اگر از من بپرسید بهترین قسمت بازی، مستندهای کوتاهی است که پیش و پس از هر مرحله پخش می‌شود تا شما را برای ماجراجویی بعدی آماده کند. این مستندهای عمدتا ۳-۴ دقیقه‌ای علاوه بر اینکه بسیار جذاب و شیوا طراحی شده‌اند تا هم تاریخ را برای شما تعریف کنند هم سبک زندگی مردم آن دوران را، نشان‌گر تحقیق و تلاش دقیق تیم سازنده بازی برای اجرای دقیق حقایق تاریخی در بازی است. می‌بینید که اگر یک سرباز سلاح خاصی در دست دارد، ریشه‌اش از کجا آمده و اصلا چطور ساخته شده.

بخش Skirmish قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی به شما می‌دهد اما در حال حاضر بخش Community یا Map Editor ندارد. ساخت نقشه و جنگیدن در آن یکی از جذابیت‌های بی‌پایان نسخه‌های قبلی بود اما براساس آنچه در نقشه راه توسعه بازی دیده می‌شود احتمالا این بخش هم به‌زودی به بازی اضافه می‌شود.

در کل معتقدم Age of Empires IV اگرچه بازی کم ایرادی نیست اما آنطور که به نظر می‌رسد مسیر رو به جلویی دارد و کار توسعه‌دهندگانش همینجا و پس از عرضه بازی با آن تمام نمی‌شود.

Age of Empires IV ساخته شده تا یک بار دیگر فرمول قدیمی در قبای جدید به گیمرهای جدید نشان دهد که فرنچایز قدیمی مایکروسافت اینگونه بوده و در عین حال برای قدیمی‌ها هم حس و حال نوستالژیکی رقم بزند ولی در ارائه یک ساختار جدید و نوآوری‌هایی که تجربه‌اش را تبدیل به یک بازی پیچیده و رمزآلود کند شکست خورده. حتی سیستم پیشروی در عصرهای چهارگانه هم تقریبا بی‌پاداش است. یا قسمت دریانوردی آنقدر ساده و بدون تغییر باقی مانده که حتی در کمپین بازی یک بار هم تجربه‌اش نمی‌کنید.

اشتباه برداشت نکنید، بازی فوق‌العاده است اما آنقدر متنوع و بدیع نیست که برای تسلط روی آن لازم باشد ده‌ها ساعت وقت بگذارید. اگر Age of Empires II Definitive Edition را بازی کرده‌اید، در کمترین زمان ممکن به بازی مسلط می‌شوید.

این بازی براساس نسخه‌ای که مایکروسافت در اختیار ویجیاتو قرار داده بررسی شده است.

بررسی بازی Age of Empires IV - ارزشش را داشت؟ - ویجیاتو

خلاصه بگم که…

Age of Empires IV آن دنباله‌ای نیست که بعد از ۱۶ سال انتظار دارید اما در عین حال یک دنباله معمولی هم نیست. شماره چهارم انقلابی نه در سبک خودش و نه در سری بازی Age of Empires به حساب نمی‌آید اما تلاش کرده که همزمان با حفظ ساختار قدیمی، نوآور باشد. اگر علاقه‌مند به تاریخ هستید، بخش داستانی (تاریخی) ۳۰-۳۵ ساعته به همراه مستندهای کوتاهی که در پایان هر مرحله پخش می‌شود یکی از بهترین تجربه‌هایی است که می‌توانید داشته باشید.

بررسی بازی Age of Empires IV - ارزشش را داشت؟ - ویجیاتو

می‌خرمش

اگر مثل من با Age of Empires بزرگ شده‌اید، مفهوم بازی استراتژیک و RTS را با چوب و طلا جمع کردن در نسخه اول و دوم یاد گرفته‌اید، فارغ از اینکه Age of Empires IV به اندازه ۱۶ سال فاصله‌اش با نسخه قبلی نوآوری زیادی ندارد، تجربه‌ای عالی خواهید داشت. همان فرمول قدیمی حالا کمی بهتر شده، گرافیک بسیار بهتری دارد و فرصت‌های بیشتری برای ساختن، پیشرفت کردن و مبارزه کردن در اختیارتان قرار می‌دهد.

بررسی بازی Age of Empires IV - ارزشش را داشت؟ - ویجیاتو

نمی‌خرمش

شما احتمالا دیوانه‌ی Age of Empires نیستید، به سبک بازی‌های Real-Time Strategy علاقه‌ای ندارید و از همه مهمتر، از کلاس درس تاریخ متنفرید. هیچ دلیل دیگری وجود ندارد چون حتی اگر ذره‌ای علاقه داشته باشید، Age of Empires IV در بخش Art of War ریز به ریز تمام آموزش‌های لازم را به شما می‌دهد. علاقه ندارید، وقتتان را تلف نکنید.

  • امتیاز ویجیاتو80
  • امتیاز کاربران
    47 ratings9.1/10
کپی شد https://vgto.ir/cmm
نظرات (۸)
4.4 7 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
8 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

خیلی وقت یک بازی استراتژیک درست و حسابی بازی نکردم خدا کنه خوب باشه

یادش بخیر Age of mythology هم عالی بود

به به مایکروسافت به ویجیاتو نسخه میده!

یادش بخیر بچه بودم چقدر Age of empires بازی می‌کردم و خیلی هم بازیش رو دوست داشتم

دقیقا یکی از بزرگترین مشکلات age of empires همین عدم وجود آرایش نظامی بود
چیزی که تو بیشتر بازی های استراتژیک وجود داره

آخرین ویرایش 2 سال پیش توسط Hhd

age 3 از این بهتره به نظرم

اول از همه خسته نباشید و خداقوت میگم خدمت آقای وفانژاد ، من از بچگی عاشق سری age of empires بودم و قبلا روی کامپیوتر بازی میکردم اما الان دیگه سیستم ندارم برا اجراش بخاطر همین یه سوال داشتم:
میشه این بازیو با استفاده از کلاود روی ایکس باکس تجربه کرد ؟(با کنترلر هم میشه یا فقط با موس و کیبورد؟)

8
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x