ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برترین‌ها

۵ بازی فوق‌العاده که فروش بدی را تجربه کردند

محبوبیت بازی‌ها لزوما تاثیر مستقیمی روی فروش آن‌ها ندارد. موفقیت بازی‌های ویدیویی از نظر فروش، مثل خیلی از مدیوم‌های دیگر سرگرمی از جمله سینما و تلویزیون به عوامل مختلفی بستگی دارد. بعضی اوقات بازی‌ها آن‌قدر ...

مسعود تیموری
نوشته شده توسط مسعود تیموری | ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

محبوبیت بازی‌ها لزوما تاثیر مستقیمی روی فروش آن‌ها ندارد. موفقیت بازی‌های ویدیویی از نظر فروش، مثل خیلی از مدیوم‌های دیگر سرگرمی از جمله سینما و تلویزیون به عوامل مختلفی بستگی دارد. بعضی اوقات بازی‌ها آن‌قدر از سمت رسانه‌ها مورد تقدیر قرار نمی‌گیرند و به چشم نمی‌آیند، گاهی بازی تبلیغات خوبی را تجربه نمی‌کند و گاهی هم هیچ دلیل منطقی و به خصوصی وجود ندارد و یک بازی خوش‌ساخت و خوب، به اصطلاح سوخت می‌شود. فاکتور شانس چیزی است که اینجا وارد می‌شود. در این مطلب سراغ بازی‌های خوبی می‌رویم که فروش بدی را تجربه کردند.

Grim Fandango


گریم فندنگو نقطه‌ اوج بازی‌های ادونچر لوکاس آرتز بود. این بازی را تیم شِیفر کارگردانی کرده بود و اولین بازی ادونچر لوکاس آرتز بود که به صورت سه بعدی و با گرافیک جدیدی برای زمان خودش ساخته شده بود. بازی آن زمان پس‌زمینه‌های ثابت پری‌رندرشده داشت که یک پوئن بزرگ محسوب می‌شد. درست مثل بقیه‌ بازی‌های لوکاس آرتز بازیکن با شخصیت‌های مختلف مواجه می‌شد و آیتم‌های مختلفی پیدا می‌کرد که با آن‌ها می‌توانست پازل‌ها را حل کند.

گریم فندنگو از دید بسیاری از رسانه‌ها نقطه‌ عطف بازی‌های ادونچر بود تا جایی که رسانه‌های بزرگی مثل گیم‌اسپات، IGN و پی‌سی گیمر عنوان‌هایی مثل بهترین بازی ادونچر سال، بهترین بازی پی‌سی و حتی بهترین بازی سال را به آن اهدا کردند. با این حال، گریم فندنگو آن‌طور که باید نفروخت و تا دو سال بعد از عرضه، حتی به سوددهی هم نرسید. همین باعث شد تا لوکاس آرتز به کلی از حال و هوای بازی‌های ادونچر خارج شود. این اتفاق به جدایی تیم شیفر و بهترین‌های تیمش و در نهایت تاسیس استودیوی دابل فاین منجر شد. استودیویی که بازی‌هایی مثل Psychonauts را ساخت که قسمت دوم آن‌ هم چند ماه پیش عرضه شد. استودیوی دابل فاین در حال حاضر یکی از زیرمجموعه‌های استودیوهای اکس‌باکس است. آمار دقیقی از فروش بازی در دسترس نیست، اما تیم شیفر در یکی از مصاحبه‌ها می‌گوید که بازی تا سال ۲۰۱۲ حدودا نیم میلیون نسخه فروخته بود که برابر با نیم فروش بازی قبلی استودیو یعنی Full Throttle است.

Vanquish


ونکوییش یکی از اولین بازی‌های استودیوی پلتینیوم گیمز، یعنی خالقان اصلی Devil May Cry و Bayonetta است که بعد از جدایی اعضای ارشد آن از استودیو کلاور کپکام تاسیس شد. نوآوری‌هایی که ونکوییش به شوترهای سه بعدی اضافه کرد، زبان‌زد بود و باعث شهرت آن شد. گیم‌پلی سریع، اکشن متفاوت و سبک خاص بازی باعث شد تا خیلی از رسانه‌ها به این بازی لطف زیادی داشته باشند.

با این که فروش ونکوییش ناامیدکننده نبود، اما اصلا در حد و اندازه‌ای نبود که اسم بازی سر و صدا به راه انداخته بود. سگا که وظیفه‌ی نشر بازی را بر عهده داشت، بازی را همزمان با بازی Fallout New Vegas عرضه شده بود. مارکتینگ ضعیف بازی در آن دوره باعث شد تا بازی در هفته‌های اول ضربه‌هایی اساسی خورده و البته به علت نبود بخش چندنفره و کمپین کوتاه، ونکوییش فاکتورهای فروش بیشتر را نداشت.

شش ماه پس از عرضه، بازی ۸۳۰ هزار نسخه‌ روی پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 فروخته بود. حتی عرضه‌ بازی روی پی‌سی هم در مدت زمان یکسان، فقط ۲۰۰ هزار نسخه به فروش کلی بازی اضافه کرد و از نظر جا به جا کردن آمار آن‌قدر تکان‌دهنده نبود. شاید همین باعث شد که هیچ‌وقت دنباله‌ای برای ونکوییش ساخته نشود.

Enslaved Odyssey to the West


سال‌ها قبل از این که مایکروسافت نینجا تئوری را به عنوان سازنده‌ بازی‌هایی مثل Hellblade یا DmC Devil May Cry خریداری کند، این استودیو بازی Enslaved را ساخته بود. این بازی با این که امروز آن‌قدر صحبتی از آن نمی‌شود، اما جاه‌طلبانه‌ بود و قصه‌ای را از یک پس‌آخرالزمان در آینده روایت می‌کرد. برخلاف اغلب بازی‌های پسآخرالزمانی، این بازی در فضایی فانتزی روایت می‌شد که تا همین امروز هم اثری شبیه به آن را نداشته‌ایم.

اسم‌های بزرگی مثل اندی سرکیس در پروسه‌ بازیگری و موشن کپچر بازی نقش داشتند و نینجا تئوری هم برای داستان بازی Enslaved از الکس گارلند، نویسنده‌ فیلم‌های پسـخرالزمانی و علمی تخیلی مثل 28 Days Later و Ex Machina دعوت کرده بود. با این که بازی با موفقیت رسانه‌ای مواجه شد، اما به چیزی تبدیل نشد که ناشر بازی یعنی بندای نامکو به دنبال آن بود.

بازی Enslaved در یک سال اول فقط ۷۳۰ هزار نسخه فروخت که به خاطر نرسیدن به عدد یک میلیون، حتی احتمال ساخت دنباله آن را هم از بین برد. مدیران بندای نامکو دلیل فروش ضعیف بازی را عرضه همزمان بازی با بازی‌های بزرگی مثل God of War 3 و Red Dead Redemption می‌انستند.

Shenmue 2


یو سوزوکی را احتمالا با بازی نه چندان قوی Shenmue 3 در سال‌های اخیر به یاد دارید. این بازی‌ساز جاه‌طلب، از اوایل دهه‌ ۲۰۰۰ ایده‌های بزرگی برای مجموعه‌ی Shenmue داشت. این بازی اول قرار بود ناجی سگا و دریم‌کست باشد، اما آورده‌ مالی پایین قسمت اول آن باعث شد تا سگا زیر بار هزینه سنگینی برای ساخت بازی بشود. حتی با این وجود، سگا قبول کرد تا با ضرر سنگینی که متحمل شده، به یو سوزوکی فرصت ساخت Shenmue 2 را بدهد. شنمو 2 از هر نظر بازی بزرگتر و بهتری بود، اما مجددا نتوانست اقبال مالی به همراه داشته باشد.

از آن جایی که شنمو 2 یک بازی داستان‌محور بود که در آمریکا فقط برای ایکس‌باکس اوریجینال عرضه شده بود، تعداد زیادی از مخاطب‌ها مجبور بودند یا قسمت اول را تجربه نکنند یا برای تجربه‌اش دریم‌کست خریداری کنند. این اتفاق باعث شد تا خیلی‌ها قید بازی را بزنن و بازی در بازار بزرگ غرب با شکست مواجه شود. شکستی که باعث شد تا بازی بعد از گذشت دو سال از عرضه، فقط ۱۰۰ هزار نسخه بفروشد. به خاطر اشتباهات مارکتینگی دو قسمت قبلی، سگا قبول نکرد تا ناشر شنمو 3 باشد و یو سوزوکی بازی را به صورت مستقل و با حمایت‌های مردمی تولید کرد.

Okami


بازی Okami یکی از سه IP جدید استودیوی Clover در عمر سه ساله‌ این استودیو بود. اوکامی آخرین بازی سازنده‌هایی بود که بعدا پلتینیوم گیمز را تاسیس کردند و در ابتدای این لیست، به بازی دیگر آن‌ها یعنی Vanquish اشاره کردیم. اوکامی یکی از آخرین بازی‌های عمر پلی‌استیشن 2 بود که سال ۲۰۰۶ عرضه شد و به خاطر استایل گرافیکی خاص، نوآوری‌های گیم‌پلی و استفاده از اساطیر شرقی، مورد تمجید رسانه‌ها قرار گرفت.

اوکامی با این که میانگین نمرات ۹۳ از ۱۰۰ را به عنوان یکی از بهترین محصولات کپکام در متاکریتیک به اسم خودش ثبت کرده، اما فروش ضعیفی را تجربه کرد. بازی در یک سال اول عرضه فقط ۲۷۰ هزار نسخه روی پلی‌استیشن 2 فروخت و مثل بازی دیگه‌ این استودیو یعنی God Hand که همون سال عرضه شد، فروش ضعیفی رو تجربه کرد. دلیل اصلی فروش ضعیف این بازی هنوز مشخص نیست اما بعضی دلیل این اتفاق را عرضه‌ بازی در آخرین دوره عمر پلی‌استیشن 2 می‌دانند. استودیوی Clover همان سال منحل شد اما بعدا مشخص شد که عامل بسته شدن استودیو، فروش ضعیف این دو بازی نبوده. مغز متفکرهای این استودیو یعنی شینجی میکامی خالق سری Resident Evil، هیدکی کامیا خالق بازی Devil May Cry و آتسوشی اینابا، استودیو را ترک کرده بودند تا استودیوی دیگری را تاسیس کنند؛ استودیوی بزرگی که امروز به اسم پلتینوم گیمز می‌شناسیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • W8T8F
    W8T8F | ۱۴ آبان ۱۴۰۰

    تو که تمام بازی ها بجز بازی های سونی رو میگی چرت و پرتن

  • AtlasWesker
    AtlasWesker | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

    من فقط ۳ تاشونو انجام دادم بقیه رو تو گیم نت بازی میکردم من معمولا هروقت میرم گیم نت تا با ps4 بازی کنم نیم ساعت وقت خودمو میزارم روی اینکه کدوم راه میره کدوم شلیک میکنه?.

    • Spongbob-
      Spongbob- | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

      پروفایلتو عوض کردی فکر کردم اون تروله ای

      • Matin-Artorias
        Matin-Artorias | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

        میگه برادرشه ولی همه میدونیم خودشه?

  • AtlasWesker
    AtlasWesker | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

    عالی

  • MOHAMMAD-REZA-MADADI
    MOHAMMAD-REZA-MADADI | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

    نههههه من هنوز زندم

    • AtlasWesker
      AtlasWesker | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

      خدارو شکر

    • SH-shayan-SH
      SH-shayan-SH | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

      عه رکورد دار بلند ترین کامنت ویجیاتو هنوز هست?

    • emo
      emo | ۱۲ آبان ۱۴۰۰

      بدی اش چیه؟

  • Hossein-Rostami
    Hossein-Rostami | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

    پس spec ops the line چی ؟
    خداییش اون حق داشت که تو این لیست باشه و باز بهش بی توجهی شد

    • m2003
      m2003 | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

      spec ops the line از لحاظ گیم پلی چیز خاصی نداشت کپی از گیرز اف وار بود نکته مثبتش داستانش بود ولی بازی های این لیست علاوه بر داستان گیم پلی خلاقانه نیز داشتن

  • Thunderbolt
    Thunderbolt | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

    ونکوییش و اوکامی
    حیف شدن واقعا

  • SOAD2282
    SOAD2282 | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

    حالا ممکنه که این بازی ای که میگم بعضی از فاکتور های بازی هایی که معرفی شده رو نداشته باشه. مثلا در زمان عرضه هم زیاد محبوب نشد. دیگه منتقد ها بماند که سطح بازی رو در حد یه بازی نسبتا معمول که مکانیزم های بازی های دیگه رو کپی کرده آوردن پایین.... ولی به نظرتون جای spec ops the line خالی نیست توی این لیست؟

  • AminHdri
    AminHdri | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

    ببخشید بابت اسپم ولی لطفا میگید
    بین اسپیک اپس ده لاین و گوست ریکون وارفیگت کدوم بهتره؟
    نظر خودم رو اسپیک اپس عه

    • witcher4
      witcher4 | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

      اسپک اپس ده لاین خیلی بهتره

  • Hhd
    Hhd | ۱۰ آبان ۱۴۰۰

    دیگه کلا مقاله های تاپ ۵ از دست نیما در رفته? ولی نه دمت گرم خوبه?

  • I-have-ps5
    I-have-ps5 | ۱۰ آبان ۱۴۰۰

    به نظرم فارکرای پرایمال رو هم باید میزاشتین
    درسته که فوق العاده نبود ولی قابل قبول بود و فروشش چنگی به دل نزد

    • hurting-other-pepole
      hurting-other-pepole | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

      بله درسته بازی قابل قبولی بود ولی حسابی طرفدار های سری رو نا امید کرد و به چیزی که توی تریلر گفته شده بود عمل نکردند . برای کسی این بازی عالی بود که نسخه های پیشینش رو تجربه نکرده باشه .

    • I-have-ps5
      I-have-ps5 | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

      چرا دیس؟

      • AtlasWesker
        AtlasWesker | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

        دلیلشو اقای کله مرغی بهتون گفتن.

        • I-have-ps5
          I-have-ps5 | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

          خب این نظر من بود.

          • AtlasWesker
            AtlasWesker | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

            نظر هرکی قابل احترامه ولی قابل قبول نیست.

          • Matin-Artorias
            Matin-Artorias | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

            و دیس هم نظر ما هست?

    • pouriae020
      pouriae020 | ۱۱ آبان ۱۴۰۰

      به نظر من که زیاد چنگی به دل نمی زنه

  • kasra-Witcher
    kasra-Witcher | ۱۰ آبان ۱۴۰۰

    وای Vanquish چه بازی جذابی بود یکی از بهترین بازی هایی بودم که تو عمرم انجام دادم یادش بخیر رو ps3 چه لذت و دنیایی داشت بپر از انفجار و تیرندازی بعضی اوقات توی میدان نبرد انقدر گلوله و انفجار نشون داده میشد که خود گیمر توش گم میشد !!

مطالب پیشنهادی