بر کسی پوشیده نیست که پروسه ساخت بازیهای ویدیویی به هیچ عنوان فرآیندی ساده و راحت نبوده و همیشه با مسائلی مثل مشکلات و حذفیات روبهرو بوده است. از طرفی دلایلی که منجر به رخ دادن چنین اتفاقی میشوند نیز هیچگاه مشترک نیستند. زیرا برای توسعه یک بازی تیمهای بزرگی متشکل از صدها آرتیست و برنامهنویس در راه رسیدن به چشماندازی که بعدها به عنوان یک محصول کامل شناخته میشود همکاری میکنند. برشها و حذفیات هم به نوعی بخشی طبیعی از هر فرآیند تیمی و خلاقانه به حساب میآیند. آنها نهتنها در ویدیوگیم که در سینما و دیگر مدیومها به خصوص آثار ادبی به وفور دیده میشوند. حال دیگر همه میدانند چرا هیدئو کوجیما سکانسی از بازی متال گیر سالید ۲ را (عرضه بازی دو ماه پس از ۱۱ سپتامبر) حذف یا مثلا چرا ناشر با رولینگ بر سر اینکه هاگواتز تنها در خواب و خیال هری بوده موافقت نکرده است. به همین دلیل امروز در این مطلب میخواهیم سراغ ۱۰ مورد از عجیبترین حذفیات بازیهای ویدیویی برویم.
۱۰. حذف کاراکترهای مورتال کامبت از بازی NBA Jam: Tournament Edition
اولین نسخههای آرکید بازی NBA Jam: Tournament Edition توسعهدهنگان میدوی (Midway) را بر آن داشت تا شخصیتهایی نظیر ریدن، رپتایل، سابزیرو و اسکورپیون از سری بازیهای مرگبار مورتال کامبت را به آن اضافه کنند. اما طولی نکشید که NBA از این موضوع مطلع شد و درخواست حذف این شخصیتهای اضافی به همراه کاراکترهایی مثل گریم ریپر (Grim Reaper) و کینگ کونگ را صادر کرد.
آن زمان اینگونه بهنظر میرسید که اتحادیه ملی بسکتبال در این رابطه بسیار جدی است و بازیکنان پرسود خود را به شخصیتهای خیالی که ستون فقرات سرگرمی این اثر به شمار میرفتند ترجیح میداد. در ادامه هم میدوی که تمایلی به فسخ قرارداد با NBA و به طبع شکایت و کاغذبازی نداشت بیچونوچرا تمام کاراکترهای اضافه را از پورت کنسولی و دستگاههای آرکید حذف کرد. در نتیجه امروزه تنها میتوان از طریق نسخه شبیهسازی شده از بازی اورجینال یا یافتن آرکید قدیمی بازی (که مطمئنا دیگر وجود ندارد) این اثر را تجربه کرد.
۹. برفبازی در بازی Uncharted 4: A Thief’s End
مدتی پس از انتشار بازی آنچارتد ۴، نیل دراکمن؛ کارگردان اثر در مورد بسیاری از بخشهای بازی که اکثر آنها به دلایلی منطقی و قابل درک مانند کمبود وقت یا مشکلات فنی حذف شده بودند صحبت نمود. همانطور که میدانید آنچارتد ۴ بازیکنان را به لوکشینهای متنوعی میبرد و بخشی از بازی هم در اسکاتلند جریان دارد. طبق گفته دراکمن آنها قرار بوده تا یک برفبازی بین سم و نیتن را در این محیط برای بازیکنان آماده کنند اما به دلیل عدم همخوانی ظاهری آن با طرح کلی داستان آنها مجبور به حذف بخش مذکور میشوند.
دراکمن تا به امروز در این رابطه توضیح بیشتری ارائه نداده اما میتوان از گفتههای او چنین برداشت کرد که برفبازی، آن هم در اثری پرشده از اکشن و زدوخورد در ارتفاعات اسکاتلند تناقضی عجیب را برای نیتن و ماجراجوییهایش به ارمغان میآورده و همین هم دلیلی شده تا آن را حذف کنند. در نهایت اما این ایده برای اوایل بازی لست آو آس ۲ (The Last of Us 2) بازیافت شد؛ جایی که الی و دینا به سمت دیگر بچههای جکسون گلولههای برفی پرتاب میکنند.
۸. ۱۱ پرونده از بازی L.A. Noire
بازی L.A. Noire به همین شکلی که امروزه میتوان آن را تجربه کرد بسیار جذاب است اما با توجه به گفتههای موسس و بنیانگذار استودیوی Team Bondi بازی که آنها تلاش در انتشار آن داشتهاند بسیار بزرگتر از آنچه ما امروز آن را تجربه میکنیم بوده است.
ما ۱۱ پرونده در رابطه با کلاهبرداری و سرقت را برای این بازی به صورت کامل نوشتیم اما در آخر متوجه شدیم نمیتوانیم همه آنها در یک دیسک بلوری قرار دهیم.
برندن مکنامارا؛ بنیانگذار استودیوی Team Bondi
در ابتدا بسیاری از طرفداران معتقد بودند این پروندهها مدتی بعد در قالب بستههای الحاقی به بازی برمیگردند اما متاسفانه این اتفاق هرگز رخ نداد. در حال حاضر و طبق اظهارات مکنامارا گویا بسیاری از این پروندهها تا حد بسیار زیادی آماده شده بودند و عرضه آنها در قالب بسته الحاقی کاملا منطقی به نظر میرسید اما ادعای عجیبی همچون کمبود فضای ذخیرهسازی (این در حالی است که نسخه ایکس باکس ۳۶۰ بازی با ۳ دیویدی منتشر شد) دلیلی شد تا سازندگان از قرار دادن این محتوا در بازی خودداری کنند.
۷. بازیگران کلاسیک جیمز باند در بازی GoldenEye 007
همانگونه که احتمالا میدانید بازی GoldenEye 007 یکی از تاثیرگذارترین و نمادینترین بازیهای سبک شوتر اول شخص به شمار میرود. شاید چیزی که میخواهم بگویم باورش سخت باشد اما این بازی میتوانست بسیار بهتر هم باشد. استودیوی Rare در ابتدای کار قرار بوده تا حالت چندنفره اثر را با ۴ بازیگرانی که نقشآفرینی شخصیت جیمز باند را تا پیش از آن بر عهده داشتهاند شامل شان کانری، راجر مور، تیموتی دالتون و پیرس برازنان پر کند و به بازیکنان اجازه انتخاب این شخصیتها را بدهد اما متاسفانه به دلیل اینکه تیم توسعه از جزئیات قانونی این کار اطلاع کافی نداشتند این اتفاق هرگز رخ نداد.
کارگردان بازی؛ مارتین هالیس میگوید نینتندو به دلیل ترس شکایت بازیگران باند به خصوص شان کانری از ما خواست تا این مدلها را از بازی حذف کنیم. با این حال در سال ۲۰۰۵ چندی از کدنویسان با جستوجو در بازی دریافتند مدلهای کلاسیک جیمز باند به جای حذف کامل، همچنان در کدهای بازی قرار دارند.
۶. نیمی از کلوسیها در بازی Shadow of the Colossus
بازی Shadow Of The Colossus نیازی به معرفی، تمجید یا ستایش ندارد. شاهکاری مطلق از هنرمند افسانهای فومیتو اوئدا که پس از گذشت سالها هنوز هم اعجابانگیز و رویایی است. جالب است بدانید استودیوی توسعهدهنده این اثر یعنی Team Ico در ابتدا ۳۲ کلوسی را برای این اثر طراحی کرده بودند اما بعدها و طی روند ساخت، این عدد به ۲۴ و در نهایت به ۱۶ کاهش یافت. مدتی بعد هم گزارشاتی منتشر شد که نشان میداد به دلیل مشکلاتی همچون عدم روان بودن اجرای اثر، تیم توسعه مجبور به حذف آن ۱۶ کلوسی شدهاند.
با این حال تعدادی از این کلوسیها به آرت بوک رسمی بازی راه یافتند و گیمرها هم بیشتر و بیشتر حسرت به دل که چرا نتوانستند با آنها رودررو شوند و مبارزه حماسی را رقم بزنند ناامید شدند. این کلوسیها شامل ققنوسی آتشین، جانوری اورانگوتان مانند و چند نمونه که شبیه به عنکبوت و کرم بودند میشد. در همین راستا مدتی بعد که خبر بازسازی این اثر برای کنسول پلی استیشن ۴ منتشر شد بسیاری انتظار داشتند تا حذفیات بازی پیشین در اثر جدید بازیافت شود و امکان تجربه اثر کاملتری را در اختیار بازیکنان قرار دهد اما این آرزو هرگز برآورده نشد.
۵. سومین و آخرین بخش بازی Halo 2
همانقدر که Halo 2 بهخاطر بخش چندنفره و کمپین داستانیاش مورد تحسین قرار گرفته از طرفی به همان اندازه هم بسیاری از پایانبندی داستان این بازی ناراضی و خشمگین بودند. در واقع همانطور که داستان بازی در حال اوج گرفتن و نزدیک شدن به اثری فراموش نشدنی بود ناگهان و کاملا یهویی بازی به پایان میرسد. اما شاید با خود بگویید چرا؟ همه چیز زیر سر مایکروسافت (ناشر بازی) و تحمیل ددلاینی تا تاریخ نوامبر ۲۰۰۴ به سازندگان این بازی در استودیوی بانجی بود.
مایکروسافت میخواست بازی به فروش کریسمسی که سود بسیاری برای او داشت برسد و از همین رو توسعهدهنگان هم مجبور شدند تا بخش پایانی بازی که در حال توسعه بود را به صورت کامل حذف کنند. جالب است بدانید اعضای تیم بانجی در آن دوران یکی از وحشتناکترین کرانچها را پشت سر میگذاشتند و همین هم یکی از دلایلی بود که باعث شد این استودیو راه خود را از ساخت این مجموعه دوستداشتنی جدا کند.
۴. دکتر اختاپوس در بازی Marvel Vs. Capcom 3: Fate Of Two Worlds
حذف شخصیتهای مختلف از فهرست رستر بازیهای مبارزهای تا حدی امری عادی به شمار میرود. با این حال اما کاراکترهایی هم هستند که وجودشان تاثیر بسزایی در جذابیت بازی ایجاد میکند؛ فرقی نمیکند که کاراکتر مهمان یا پای ثابت آن بازی باشند مهم این است که کنترل کردنشان و له و لورده کردن بقیه با آنها حسی خاص و استثنایی را به رگهای گیمر تزریق میکند. برای مثال تصور مورتال کامبت ۱۱ بدون وجود شخصیتهای اسکورپیون (پای ثابت مجموعه) و جوکر (کاراکتر مهمان) با آن دیوانهبازیهایش تقریبا غیر ممکن است.
متاسفانه باید بگویم بازی Marvel Vs. Capcom 3: Fate Of Two Worlds در ابتدا چنین کاراکترهای دوستداشتنی و محبوبی را در فهرست شخصیتهای خود داشت اما به مرور زمان و پیشرفت در روند ساخت، تیم توسعه چندی از آنها را حذف نمود. یکی از این کاراکترها دکتر اختاپوس بود که به گفته سازندگان در طراحی آن و نحوه تعامل با دنیای بازی به بنبست خورده و نیاز به صرف زمان بیشتری روی آن داشتند. در نهایت هم کپکام (Capcom) چنین ریسکی (تاخیر در عرضه بازی) را نپذیرفت و داک آکِ فریبنده و دلربا مجبور به ترک این اثر شد.
۳. آخرین چپتر (بخش) بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
گرچه بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain نمرات بسیار درخشانی از رسانههای معتبر دریافت و در نهایت امتیاز درخشان ۹۵ را از متاکریتیک میگیرد اما بازی شامل حذفیاتی است که تاثیر بسیاری بر پایانبندی آن داشت و همین هم باعث شد تا بسیاری پایان این اثر را دوست نداشته باشند.
چپتر سوم فنتوم پین به دلیل درگیریهای بین کونامی و کارگردان بازی یعنی هیدئو کوجیما در طول ساخت بازی از این اثر حذف شد؛ بخشی که طبق اطلاعات منتشر شده میدانیم «پادشاهی مگسها» نام داشت و قرار بود اسنیک و الی را در مقابل هم قرار دهد تا بالاخره شاهد مبارزه این ۲ نفر (در عین حال فاش شدن هویت بیگباس برای بازیکن) باشیم. حیف، حیف و صد حیف!
۲. مرحلهای از بازی Crash Bandicoot
بازی کرش بندیکوت که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد یکی از چالشبرانگیزترین بازیهای پلتفرمر تمام دورانها به شمار میرود. با این حال سازندگان کرش در ناتی داگ مرحلهای از بازی به نام Stormy Ascent را نه به دلیل محدویتهای زمانی یا مشکلات فنی که بهخاطر «بسیار سخت بودن» حذف کردند. این بخش از بازی که از آن به نام نسخه طاقتفرساتر مرحله اسلیپری کلایمب (Slippery Climb) یاد میشود در ابتدا تنها برای بازیکنانی بود که از روشی غیرمعمول برای دسترسی به کدهای بازی استفاده میکردند.
برخلاف دیگر حذفیات این فهرست که هیچگاه دوباره به بازیهای ویدیویی بازنگشتند Stormy Ascent بالاخره در قالب بسته الحاقی برای نسخه ریمیک کرش بندیکوت سال ۲۰۱۷ منتشر شد.
۱. بسته الحاقی داستانی بازی Grand Theft Auto V
باز هم راکستار و باز هم GTA. دیگر همه میدانیم GTA V چه گاو شیردهی است و راکستار چه دوشنده (آیا واقعا چنین واژهای وجود دارد؟) قهاری. علیرغم فروش بسیار عالی این اثر راکستار هرگز به خود زحمت انتشار یک دیالسی داستانمحور را نداد. میپرسید چرا؟ خب باید بگویم دلیل اصلی این امر چیزی نبود جز جی تی ای آنلاین.
بخش چندنفره بازی GTA V طی سالهای اخیر سرعت شکوفایی چشمگیری داشته و با توجه به گزارشاتی در سال ۲۰۱۹ مبنی بر پرداختهای درون برنامهای کاربران در این بازی، رقم فوقالعاده ۵۰۰ میلیون دلار را برای این کمپانی به ارمغان آورده است. این موفقیت تجاری هم باعث شد تا راکستار منبع سود خود را بیابد و آن را به مرکز توجه اصلیاش تبدیل کند. نتیجه اما چیزی نبود جز حذف بسته الحاقی با محوریت شخصیت ترور از فهرست محتوای قابل انتشار پس از عرضه برای این اثر که تا به امروز تبدیل به کورسوی امیدی برای بسیاری از گیمرها شده است.
دوستان عزیز کسی سایتی سراغ ندارد هیلو ۳ اصلی گذاشته باشد نه مسترچیف کالکشن از ناحیه سانسور پاره شدم ولی پیدا نشد
داش دست گذاشتی رو دلم
من رد دد آنلاین رو به عشق آرتور خریدم ولی نهایت با یه بازی خیلی ضعیف روبه رو شدم
۲ ماهه هیچی آپدیتی نداده
بیشتر از همه سر Shadow of the Colossus ناراحت شدم ۳۲ تا رو کردن ۲۴ بعد همونم کردن ۱۶ ? رسماً بازی رو نصف کردن ?
حذف مربوط به آنچارتد ۴ بی معنی بود ، آخه چطوری با تم داستانی بازی ست نبوده ؟
مینی گیم جزو کار های فرعی بازی هست و توی بازی هایی مثل RDR2 وجود داره :///////
مورد دیگر هم انگشت ف.ا.ک تو بخش مولتی پلیر بود و تو بازی کانکر همون سنجابه برای نینتندو یه بخش بوده که دوتا از خرس ها دارن اونجا سیگار میکشن ولی قبل از اینکه اون بخش حذف بشه در واقع اون دوتا خرس داشتن یه خرس دیگه رو میکشتن مورد دیگر هم قرار بود اون روح بازی gta v یه مرحله داشته باشه ولی حذف شد
راکستار دوشنده اگه بجای اپدیت های جی تی ای انلاین این دی ال سی رو منتشر میکرد سود بیشتری میکرد : من نمیدونم چجوری حساب کرده
یه مورد دیگه هم بود برای تومب ریدر سال ۲۰۱۳ است که یکی از مراحل بازیش رو حذف کردن فکر کنم مرحله اونی بود که یه مجسمه بود اون قرار بود یه مرحله داشته باشه و باس اخرش هم قراربود این فرد باشه
آخری و و ۱۱ پرونده بدجوری طرفداران رو ناراحت کرد.
دیگر همه میدانیم GTA V چه گاو شیردهی است و راکستار چه دوشنده (آیا واقعا چنین واژهای وجود دارد؟) قهاری(( X مهر?))
من تا حالا متال گیر سالید بازی نکردم
میشه بگید از کدوم نسخه شروع کنم؟
عالی بود
واقعاً پایان هیلو ۲ گیج کننده بود و خوشبختانه تو هیلو ۳ ادامش رو دیدیم
پایان متال گیر هم که بخاطر اختلاف کوجیما و کونامی بود و خود بازی هم کامل نبود مخصوصا چپتر ۲
L.A.noire هم خیلی مسخره بود خب چند تا دیسک دیگه هم بزارید دیگه
بسته الحاقی هم که راکستار واقعاً کم کاری کرد هی برای نسل بعدی منتشر کرد ولی یه دی ال سی منتشر نکرد
خداییش بعضی هاش اصلا عجیب نیست و دلایلش کاملا منطقیه مثل حذف چپتر پیس تو متال گیر سالید ۵ که دلیلش اختلاف کوجیما و کونامی و بودجه مورد نیاز بالای کوجیما برای ساخت بازی بود
هیچکدومو نمیدونستم???
“دیگر همه میدانیم GTA V چه گاو شیردهی است و راکستار چه دوشنده (آیا واقعا چنین واژهای وجود دارد؟) قهاری.” xD
هیلو دو و فنتوم پین حیف شدن
۱۱ تا پرونده که همش تقریبا آماده بوده ?
راکستار جان خاک بر سرت
Halo 2 واقعاً بازی عالی بود و خودم شخصاً از تجربش لذت بردم ولی پایانش خیلی بد بود و اگه ماکروسافت اون زمان ی زره به بانجی وقت میداد halo 2 میتونست پایان خیلی بهتری داشته باشه!
سلامتی آقام بیگ باس
به نظرم لازم بود ببینیم تو گذشته چه بلایی سر ترور اومده که اینجوری شده ولی خب نشد ??
جز Crash Bandicoot دیگه هیچکدوم رو نمیدونستم
خسته نباشید آقای واحدی
همگی اینا به نظرم حیف شدن که حذف شدن اما دردناک ترین شون عرضه نکردن بسته الحاقی داستانی برای جی تی ای وی بود ?
هیلو ۲ خیلی پایانش باز بود،حتی اصغر فرهادی هم نمیتونست همچین پایانی بسازه?♂️،به غیر از اون مثل اینکه قرار بود قابلیت اسپرینت کردن هم به بازی اضافه بشه ولی نشد،حتی قرار بود بتونی به این و اون تو بخش آنلاین فا*ک نشون بدی?
اونم نشد
لعنت به جی تی ای آنلاین که هم حسرت dlc برای V هم RDR2 رو به دلمون گذاشت..
چقد من حرص میخورم برای متال گیر??خیلی شاهکار بود متال گیر ۵ واقعا همه جوره عالی بود?بازی کامل نشد ۹۵ گرفت حالا فک کنین اگه کامل میشد چی میشد دیگه???لعنت بهت کونامی
رتبه ۱ واقعا میتونست چیز خوبی بشه