چرا راکستار باید یک شهر جدید را برای GTA 6 طراحی کند؟
از آغاز کار سری GTA این بازی همواره بازیکنانش را به شهرهای خیالی در سراسر آمریکا برد تا آشوبی بزرگ به راه بیندازند. عنوان GTA تمرکز زیادی در شرح سبک زندگی آمریکایی داشته و تلاش ...
از آغاز کار سری GTA این بازی همواره بازیکنانش را به شهرهای خیالی در سراسر آمریکا برد تا آشوبی بزرگ به راه بیندازند. عنوان GTA تمرکز زیادی در شرح سبک زندگی آمریکایی داشته و تلاش زیادی کرده تا این سبک زندگی را به باد انتقاد بگیرد و از آن گله کند. این سری در حال حاضر یکی از بزرگترین فرنچایزها در دنیای بازی است و اصول خاص جهان باز راکستار، تبدیل به یک الگو برای دیگر سازندگان شده است. اما در نسخههای اخیر این سری، مکانها و شهرهای جدید وجود نداشتند و همواره بازیکنان در سه شهر گشت و گذار میکردند. شهرهایی که هر کدام ساختار یکسانی داشتند و به نوعی استعارهای از مکانهای مشهور آمریکا بودند.
حال که نزدیک به نه سال از انتشار آخرین نسخه GTA گذشته، انتظار داریم تا راکستار بنای جدیدی را برای نسخه ششم این بازی در نظر گرفته باشد. آخرین بازی این استودیو یعنی Red Dead Redemption 2 نیز یک نقشه جدید را به بازیکنان تحویل داد و در کنار آن، نقشه بازی اول نیز در دسترس بود. احتمال این مسئله وجود دارد که در نسخه بعدی GTA نیز، شاهد چنین اتفاقی باشیم. اما برخی طرفداران انتظار دارند تا کاملا با یک مکان جدید روبرو شوند و یک شهر مدرن آمریکایی طراحی شده باشد.
شهرهایی که تا به حال در GTA دیدهایم
راکستار با نسخههای قبلی، بازیکنان را به شهرهایی برد که شباهتهای زیادی به میامی، لس آنجلس و نیویورک داشت. شهرهایی که همگی تعریفکننده سبک زندگی آمریکایی مدرن هستند و راکستار به عمد، برداشتهای خاص خودش را از این شهر داشت. البته که مکان نسخه سال ۱۹۹۹ شهر لندن بود. راکستار با نسخههای قبلی به اندازه کافی درباره زندگی آمریکایی صحبت کرده و به نظر میرسد که GTA VI فرصت خوبی برای بازدید از یک شهر تازه باشد. بسیاری از طرفداران دوست دارند تا راکستار نگاهی به مناطق جنوب غربی کشور آمریکا داشته باشد؛ ایالتهایی که هنوز جلوه خاصی در کشور آمریکا دارند.
سری بازیهای GTA بازیکنان را با سه شهر خاص آشنا کرد. شهرهایی که در حال حاضر، هسته اصلی وجود این فرنچایز هستند و نقش مهمی را برای این سری بازی ایفا کردند. لیبرتی سیتی (Liberty City)، سان آندریاس (San Andreas) و وایس سیتی (Vice City) شهرهایی بودند که هرکدام از آنها به ترتیب استعارهای از نیویورک، سانفرانسیسکو و میامی بودند. در نسخههای مختلف، بازیکنان به صورت مداوم از این شهرها بازدید کردند و به نوعی عاشق فضای این شهرها نیز شدند.
در نسخه اول، GTA 3 و GTA IV بازیکنان در لیبرتی سیتی حضور داشتند. سن آندریاس هم که در نسخهای با همین نام حضور داشت و این ایالت در نسخه GTA V هم وجود داشت و بازیکنان در شهر این ایالت یعنی لوس سانتوس (Los Santos) قرار میگرفتند؛ مکانی که به طور کامل برداشت متفاوتی از لوس آنجلس بود. شهر Vice City نیز در نسخه اول و نسخهای با همین نام حضور داشت. دیگر هیچ شهر تازهای برای این مجموعه معرفی نشد و بازیکنان دائما در حال چرخش در بین این شهرها بودند.
البته که تغییر مکان بازی از این سه شهر به شهری دیگر، ممکن است به مذاق طرفداران این فرنچایز خوش نیاید. همانطور که گفتیم، این سه شهر، بخش اصلی این سری بازی بوده و در داستانهای بازی نقش اساسی را ایفا کردهاند. راکستار با این شهرها کاری خلاقانه انجام داده است؛ این مکانها به طور کامل یک نقش در داستان بازیها دارند و صرفا یک مکان ساده به حساب نمیآید. راکستار در طول بیست سال گذشته، تمرکز زیادی در تعریف این شهرها داشته و بسیاری این اقدام راکستار را ستایش میکنند. طراحی یک شهر نو، کاری به شدت ریسکی است و میتواند آغازگر یک مسیر تازه برای این سری باشد. اما شاید طرفداران، از این اقدام ناراضی باشند و از راکستار انتقاد کنند.
شایعات میگویند که نسخه بعدی GTA بازگشتی به شهر لندن خواهد داشت و قصد دارد تا سیاستهای حاکم در این شهر را مورد بحث قرار دهد. درست است که شهرهای آشنای سری GTA فضایی طنزآلود و داستانهایی جذاب دارند اما گاهی اوقات باید فرمولها را تغییر داد. اگرچه که دست زدن به فرمول برنده هم کاری دشوار خواهد بود.
دیگر عناوین جهان باز نیز این اقدام را انجام دادهاند
سری GTA تنها سری بازی نبود که در کالیفرنیا، میامی و نیویورک داستان تعریف کرده باشد. البته که این سری بازی شاید نقطه آغاز این جریان بوده باشد و تاثیرات واضحی در این موضوع داشته است. شهر نیویورک در بسیاری از بازیها مورد کاوش قرار گرفت. به طور مثال در عنوان The Divison ساخته یوبیسافت، بازیکنان با یک نیویورک آخرالزمانی روبرو بودند. نیویورکی که آلوده به بیماری شده و دچار آشوب شهروندان نیز شده است. در بازی Marvel’s Spider-Man نیز بازیکنان در شهر نیویورک تاب میخوردند. نمونه متفاوت دیگر هم Assassin's Creed 3 بود که تصویری از یک نیویورک تاریخی را نشان میداد. نمونه به یاد ماندنی دیگر هم عنوان Metal Gear Solid 2 بود.
لس آنجلس و کالیفرنیا نیز در بسیاری از بازیها مورد استفاده قرار گرفتند. اثر متفاوت راکستار یعنی L.A. Noire داستانی کارآگاهی را در سال ۱۹۴۷ در لس آنجلس روایت میکرد. عنوان Watch Dogs 2 هم که به وضوح الهامات فراوانی از سری GTA داشته نیز داستانی در سان فرانسیسکو را تعریف میکرد. عنوان Driver: San Francisco هم که از GTA الگو گرفته بود داستانی در این شهر را تعریف میکرد. میتوان گفت که شهر میامی، حضور کمی در بازیها داشته و یکی از نمونهها، عنوان Hotline Miami بوده است.
واضح است که سری GTA، تاثیر چشمگیری در میان عناوین جهان باز داشته است. به علت محبوبیت عناوین قدیمی GTA، بسیاری از سری بازیها از ساختار این بازی الهام گرفتند و با سبک خودشان شهری را طراحی کردند. اگرچه که میتوان گفت که هیچکدام از این عناوین نتوانستند به موفقیتهای این سری بازی نزدیک شوند.
مکانهایی که در بازیها دست نخورده باقی ماندند
در بازیهای اخیر، اکثرا با مکانهای ساحلی، نیویورک یا وسترنهای قدیمی روبرو بودیم. بسیاری از ایالتهای کشور آمریکا، هیچ حضوری در بازیها نداشتند و پتانسیلهای بالایی هم برای تعریف یک داستان جذاب دارند. ایالتهایی مثل ایندیانا، میشیگان یا اوهایو، مناطقی هستند که معمولا حاشیههای زیادی در دنیای واقعی دارند و بعید نیست که راکستار، تمرکز خودش را در این ایالتها افزایش دهد. این مکانها بیشتر به زمستانهای سرد و بیرحم مشهور هستند. شاید این ویژگی شما را یاد فصل اول سریال Fargo بیندازد.
از طرفی در میان عناوین امروزی، مکانهای وسترن مدرن نیز دست نخورده بودند. بعضی از ایالتها مثل تگزاس یا مونتانا از مکانهایی است که در ساختار مدرن نیز جذاب به نظر میآیند. سریالهایی مثل Westworld یا Yellowstone نیز پتانسیل وسترن مدرن را به خوبی نشان دادند. شایعاتی هم مطرح شده بود که شاید نسخه بعدی GTA توجهی به کشور کانادا نیز داشته باشد. از آنجایی که راکستار به دنبال ایدههای خلاقانه است، بعید است که شهر لندن را مرکز توجه خود قرار دهد چرا که در سالیان گذشته یوبیسافت با عناوین واچ داگز و اساسینز کرید، بازیکنان را به این شهر برده است.
بسیاری نسخه اول Watch Dogs را به خاطر فضای خاص شهر شیکاگو دوست داشتند. راکستار نیز میتواند شیکاگوی منحصر به فرد خودش را بسازد اگرچه که شاید شباهتهایی با لیبرتی سیتی داشته باشد. مناطق میناپولیس (Mineapolis) و سنت پاول (St. Paul) نیز معماری خاصی دارند و نمونههای مشابه کمی از آنها در دنیای بازیها دیدهایم.
راکستار همواره خالق ایدههای جذاب بوده و مطمئنا با نسخه بعدی GTA باز هم انقلابی در ساختار بازیهای جهان بازی ایجاد خواهد کرد. قطعا راکستار توانایی تعریف یک داستان جذاب دیگر در شهرهای خاص خودش را دارد اما گاهی اوقات ایجاد یک تغییر میتواند اقدامی تاثیرگذار باشد. با وجود فاصله تقریبا ده ساله از نسخه قبلی، طرفداران انتظارات زیادی از راکستار خواهند داشت. از طرفی این شرکت طی یک توییتی، به طور رسمی اعلام کرد که کار توسعه نسخه بعدی GTA آغاز شده است. بسیاری از مکانهایی که ذکر کردیم پتانسیل تعریف یک داستان جنایی طنزآلود را دارند و باید ببینیم راکستار این ریسک بزرگ را میپذیرد یا خیر.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
جواب: زیرا راکستار باید قید گشادی خود را زده و شهر جدیدی درست کند?
خاطراتی که تو سن آندریاس و لیبرری سیتی تجربه شده خیلی قشنگن، ولی ساخت یه شهر کاملا جدید باعث میشه خاطرات بهتری بسازیم.
ای کاش بازی تو اصفهان جریان داشت ?
ولی اون موقع کارکتر اصلی چون دلش نمیومد پول واسه غذا خریدن خرج کنه از گشنگی میمرد??
خو بایدم این کارو بکنن یه حرفی میزنیدا??
به نظر من جالب میشه توی این نسخه راکستار بره سراغ ایالت ها و شهر های ضعیف تر نه مدرن، مثل نیو مکزیکو مثلا بیابان های خشک، خانه های قدیمی.... البته نمیگم اینطور باشه، میگم جالب میشه فقط
بنظرم راکستار می تونه یه ایده که قرار بوده تو رد دد ۲ باشه رو بیاره برای جی تی ای vi ، قرار بوده تو رد دد ۲ سفر با قایق داشته باشیم که از مپ اصلی بازی میرفت به گوارما و از گوارما میومد به مپ اصلی بازی ، البته بگم که مپ گوارما قرار بود اندازه مپ اصلی باشه وگرنه همچین ایده ایی خیلی مسخره بود ، نهایت راکستار این ایده رو ول کرد ( دل منم شکست مپ گوارما پتانسیل زیادی داشت ) حالا میشه همین ایده رو پیاده کنه تو جی تی ای vi ، بیاد دو مپ بسازه با فاصله زیاد که بشه بینشون سفر کرد ،حالا با قایقی یا با هواپیمایی ، اینجوری حتی نقش فرودگاه ها خیلی مهم تر هم میشه نه اینکه صرفا جایی باشه بری داخلش هواپیما بدزدی یا هواپیما هاتو اونجا نگه داری
این یکی از ایده های من بود هر چند راکستار نمی بینه ? اما احتمالش زیاده که این کارو بکنه مخصوصا وقتی قرار بوده همچین ایده ایی رو تو رد دد ۲ عملی کنه
حجم گیم میدونی چقد میشه؟ عملا دوتا بازی باید بسازه
حالا مپ دوم کوچیک تر باشه
ایده خوبی هس عملی کردنش و بهینه سازیشه که مهمه
برای بار هزارم ?
San Andreas اقتباسی از سن فرانسیسکو نییییست!
San Andreas اقتباسی از مناطق جنوبی کالفرنیا هست که همواره در بازی ها San Andreas یک ایالت معرفی شده، نه یک شهر؛ سن فرانسیسکو یه شهره!
تو بازی GTA: San Andreas که تو "ایالت" San Andreas به وقوع می پیوست، ما یه شهرو داشتیم به اسم San Fierro که اووون اقتباسی از سن فرانسیسکو هست (حتی پل گلدن گیت رو هم می تونید ببینید )، توی بازی GTA V هم که اونم در "ایالت (و نه شهر )" San Andreas رخ میداد، ما فقط شهر Los Santos رو داشتیم و San Fierro و Las Venturas (که اقتباسی از لاس وگاس هست ) نبودن.
پسسسسس... "ایالت" اقتباسی San Andreas، الهامی از "شهر" سن فرانسیسکو نیست...
دقیقا منم تعجب کرده بودم که مگه سن آندریاس ایالت نبود ؟
واقعا موندم چرا هیچ حرفی از شهر لودندرف(ludendorff) و ایالت نورث یانکتون(north yankton) جایی زده نمیشه؟ رسانه هایی که در زمینه گیم فعالیت میکنن چه در خارج و چه در داخل، اصلا اسمی از لودندرف نمیارن، در حالی که لودندرف به عنوان یه نقشه خطی و برفی تو جی تی ای وی بود و بازی از لودندرف شروع میشد، میشه انتظار داشت که جی تی ای بعدی از اونجا و وایس سیتی استفاده کنه.
اونجا کلا ۹۰۰ نفر جمعیت داره
ته کاری که توش بشه کرد اینه که تراکتور یکی رو بدزدی
باید چند تا چیز اضافه بشه به جی تی ای ۶ یعنی انتظارات منه
تنوع حیوانات بیشتر
بچه ??
تنوع آب هوایی
ایستراگ های خفن
تنوع سلاح های بیشتر
وجود ایستراگ هایی که به ردد مربوط میشه
وجود سلاح های قدیمی
قابلیت کلکسیون جمع کردن واسه سلاح ، لباس ، ماشین که بود
قابلیت سوارکاری
تفریحات آبی ، اسکی رو آب و ...و تفریحات مختلف
اسکیپ کردن مراحلی که صحنه داره
تنوع بیشتر ان پی سی
بی هدف نبودن ان پی سی ها ، همشون کار زندگی داشته باشند
قابلیت ورود به ساختمون و طراحی داخل همه ساختمون
فیزیک بهتر ، تو جی تی ای وی وقتی میپریدیم رو یه چادر انگار که پریدیم رو دیوار
اضافه کردن انیمیشن ها مختلف واسه اتفاقات مختلف ، مثلا با چاقو میریم پشت یکی یه گزینه بیاد که میزنیم به صورت قشنگ میکشتش با یه انیمیشن جذاب.
آسیب پذیری با همون فیزیک بهتر شخصیت ها و ان پی سی ها و خود کاراکتر بازی، مغزشون بترکه، وقتی از یه ارتفاع میفته بترکه
هوش ان پی سی ها ارتقاء پیدا کنه
کمی پلیس هاش پیگیر بشن
شغل های جدید مثل پلیسی و ...
شخصی سازی بیشتر
نقشه زیرین بهتر، یعنی مثلاً تونل های زیر، معدن و....
وجود موزه و از اینجور جاها
قابلوتونو نداره 250 گیگ:-)
برو بالاتر
:))
یکی مهم ترین مسائل اینه که کلا پلیس واسه ما نباشه:|
یعنی با npc ها هم درگیری داشته باشه
|: بی پلیس بازی بی معنیه
منظورش اینه پلیس فقط به مای پلیر گیر نده و ان پی سی ها رو هم دستگیر کنه یا بهشون حمله کنه. نه این که تا تکون میخوریم کل شهر فقط بیفتن دنبال ما
توی جی تی ای چهار پلیس ان پی سی هم دستگیر میکرد
4 استثنا بود دقیقا توی بقیه قسمتا نبود
داداش منظورم اینه که ما با کلت یه تیر هوایی میزنیم پلیس میخواد خرخرمون رو بجوئه بعد npc ها هر غلطی بخوان میتونن بکنن
آره واقعا، مخصوصا بچه ??
یونس جان با این انتظارات کل پی اس فایو رو ( اگه داری ) خالی کن تا اینو نصب کنی
قبل اینکه نظر بدی فکر کن چرا بچه اضافه نمیکنن حتما دلیلی داره?
دلیلشم خشونت داخل بازی ها هستش فک کن بچه رو با ماشین له کنی و اگه بچه اضافه کنه راکستار دادگاهی میشه
من نگران اون سیستمی ام که بخواد این بازی رو ران کنه.
شما فرض کن همشو چطوری باهم رندر کنه خدایی???
توی یَک یَک خونه ها رندر شن. AI بازی هم اینطوری که یونس میخواد از منم باهوش تر باید باشه.
دعا کن نرسه دست راکستار?????
(فقط جهت شوخی)
اگه اون نقشه لو رفته شده ، درست باشه ، بدون شک راکستار داره یه شهر جدید رو طراحی می کنه
هر شهری می خوان ، بزارن . فقط بعضی ویژگی ها مثل بارش برف به صورت پویا چیزیه که جاش تو این سری خیلی زیاد حس میشه ( به استثنا پرولوگ gta v )
طبق لیک هایی که از منابع معتبر اومده انگاری توی این نسخه قراره به 6 منطقه دسترسی داشته باشیم که هر منطقه قراره حال و هوای خاص خودش رو داشته باشه چندتا لیک هم هست از منابعی که لیک های خوبی از اثار راک استار داشتن ولی به خاطر اینکه هر چقدر معتبر باشن بازهم این اطلاعات شایعه هستن این شهر ها رو اسم نمیبرم اما احتمالا خودتون اسم هاشون رو شنیدید
از نظرم راکستار برای gta 6 میره سراغ وایس سیتی و با توجه به مپ رد دد ۲ این احتمال وجود داره که شهر کارسر ( محل اتفاق افتادن بازی منهانت که در جهان gta قرار داره ) وجود داشته باشه که برداشتی از شهر های کمربند زنگار هست تو بازی باشه
من به شخصه دوست دارم داستانش تو نوادا روایت بشه شهر هم اقتباس از وگاس باشه
یه جورایی هم منطقه 51 رو توش بزارن و کلی معما و ایسترگ توش
تو سن آندریاس همه اینایی که گفتی هست
نکته ظریفی بود ولی سن آندریاس خیلی ضعیف کار کرده
اماده ی حملات کاربران دیگر شو
همیشه گفتم و میگم سن آندرس بهترین نسخه این فرانچایز بوده هست و خواهد بود
(خیلی رو سن آندرس حساسم)
دبلیو تی اف؟
از موتوریا جنس نگیرررررررررد این بار ۹۸۳۶۳۸۳۶۳م