فناوری FSR چیست و چطور فریم ریت را افزایش میدهد؟
بازی سازان هر ساله با معرفی بازیهای جدید، کارتهای گرافیکی بالا رده را در وضوحهای بالا مانند رزولوشن 4k به چالش میکشند. به صورتی که دو غول تولید کننده کارتهای گرافیکی AMD و Nvidia چند ...
بازی سازان هر ساله با معرفی بازیهای جدید، کارتهای گرافیکی بالا رده را در وضوحهای بالا مانند رزولوشن 4k به چالش میکشند. به صورتی که دو غول تولید کننده کارتهای گرافیکی AMD و Nvidia چند سالی است هر کدام فناوریهای جدیدی در جهت بهبود و افزایش فریم ریت بازیهای ویدیویی با تکنیکهای مانند هوش مصنوعی و کم کردن رزولوشن بازی همانند FSR معرفی کردهاند.
از طرفی دیگر گیمرهایی که از سیستمهای ضعیفتری برخوردار میباشند نیز همواره با ترفندهایی به مانند کاهش رزولوشن و کیفیت بازی به دنبال افزایش فریم ریت بازیهای خود بودهاند. فناوریهای جدید هوش مصنوعی و الگوریتمهای پیشرفته به گیمرها این امکان را میدهند بدون افت کیفیت بازی فریم ریت بالاتری از سخت افزار خود دریافت کرده و لذت بازی کردن در کیفیتهای بالا را داشته باشند.
قابلیت FSR چیست؟
قابلیت FSR یا FidelityFX Super Resolution به معنای وضوح تصویر فوقالعاده است که توسط شرکت AMD برای رقابت با فناوری DLSS انویدیا معرفی شده است اما تفاوتهای بزرگی با آن دارد. این فناوری نوعی تکنیک کم کردن رزولوشن و افزایش مقیاس تصویر در جهت افزایش فریم ریت و ثابت ماندن جزئیات بازی است.
قابلیت FSR چگونه کار میکند؟
این فناوری در مرحله اول فریمهای بازی شما را با رزولوشن کمتر از رزولوشن اصلی بازی رندر میکند و در مرحله دوم با استفاده از الگوریتمهای خود، عملیات بزرگ کردن مقیاس (upscaling) تحت عنوان Spatial Upscaling را روی فریمها انجام میدهد. این عملیات بگونهای انجام میشود که در تصویر نهایی تولید شده شاهد کمترین میزان از بین رفتن جزئیات صحنه بازی باشیم.
به عنوان مثال اگر یک مانیتور با وضوح 4k دارید در ابتدا فریمهای بازی با رزولوشن کمتر از رزولوشن مانیتور شما مانند 1080p یا 1440p رندر میشوند، سپس این فناوری سعی میکند با الگوریتمهای درون خود پیکسلهای از دست رفته را بازسازی و مقیاس آنها را ارتقا دهد تا در نهایت بازی را با رزولوشن 4k به نمایش بگذارد.
حالتهای مختلف FSR
فناوری FSR برای انجام عملیات بزرگ کردن مقیاس تصویر، از چهار حالت مختلف استفاده میکند که شامل Performance ،Ultra Quality ،Quality و Balanced هستند. از این رو کاربر میتواند با توجه به کیفیت مورد قبول خود یکی را انتخاب کند.
همچنین جدول زیر میزان رزولوشنهای کاهش یافته برای رندر کردن فریمهای بازی در کیفیت 4k را نشان میدهد.
حالت FSR | ضریب ارتقای مقیاس | رزولوشن ورودی |
Ultra Quality | ۱.۳ برابر | ۱۶۶۲ * ۲۹۵۴ |
Quality | ۱.۵ برابر | ۱۴۴۰ * ۲۵۶۰ |
Balanced | ۱.۷ برابر | ۱۲۷۰ * ۲۲۵۹ |
Performance | ۲ برابر | ۱۰۸۰ * ۱۹۲۰ |
چه کارت گرافیک و کنسولهایی از فناوری FSR پشتیبانی میکنند؟
برخلاف فناوری هوش مصنوعی انویدیا (DLSS) که فقط از کارتهای گرافیکی سری RTX پشتیبانی میکند، فناوری FSR از کارتهای گرافیکی Nvidia نیز پشتیبانی میکند. کنسولهای Xbox series X/S و کنسول پلی استیشن ۵، که از پردازندههای گرافیکی با ریز معماری RDNA 2 شرکت AMD استفاده میکنند نیز میتوانند از ویژگیهای این فناوری برای بهبود فریم ریت بازیها استفاده کنند.
سری Radeon RX 500 | سری Radeon RX Vega | سری Radeon 6000 |
سری RTX 30 انویدیا | سری Radeon VII | سری Radeon 6000M |
سری RTX 20 انویدیا | پردازندههای Ryzen با گرافیک Radeon | سری Radeon 600 |
سری GeForce 16 انویدیا | پردازندههای موبایل Ryzen با گرافیک Radeon | سری Radeon 5000 |
سری GeForce 10 انویدیا | کارتهای RX 480/470/460 | سری Radeon 5000M |
چه بازیهایی از FSR پشتیبانی میکنند؟
در حال حاضر بازیهای به نسبت کمی از این فناوری پشتیبانی میکنند. (لیست تمام بازیهای پشتبانی کننده از FSR) اما با توجه به در دسترس بودن کد منبع اصلی FSR بصورت متن باز، ماد سازان هم نیز میتوانند این فناوری را به صورت غیر رسمی به بازیها اضافه کنند. همچنین این فناوری به صورت غیر رسمی به عناوینی همچون Grand Theft Auto V توسط ماد سازان اضافه شده است.
God of War | Cyberpunk 2077 |
Resident Evil Village | F1 2021 |
Sniper Elite 5 | Microsoft Flight Simulator |
Call of Duty: Vanguard | Dirt 5 |
Dota 2 | Farming Simulator 22 |
کلام انتهایی
همان طور که میدانید دغدغه اصلی هر گیمری فریم ریت بیشتر است. یکی از راه حالهای موجود برای افزایش فریم ریت بدون افت کیفیت بازی FSR است. فناوریهایی همانند این فناوری و DLSS که کمتر از دو سال از معرفی آنها میگذرد به تبع مشکلاتی مانند تعداد کم بازیهای پشتیبانی شده خواهند داشت. ولی با توجه به سادگی استفاده از این فناوری توسط بازی سازان امیدواریم در آینده بازیهای بیشتری از این فناوری پشتیبانی کنند.
از بنچمارکهای گرفته شده در بازیهایی همانند God of War در حالت Performance حدود ۳۰ فریم به نرخ فریم اصلی بازی اضافه کرده است.
شرکت AMD اذعان داشته این فناوری بر روی بیشتر سختافزارهای سال ۲۰۱۶ به بعد کار میکند و باعث بهبود فریم ریت میشود.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
خیلی امیدوارم شدم
یعنی اگر سی پی یو رایزن باشه و گرافیک سری ۱۰۰۰ انویدیا باشه میشه از این استفاده کرد؟ درست فهمیدم؟
مهم نیست cpuتون چی باشه. معیار cpuهایه توی لیست، گرافیک داخلی cpu است نه خود cpu. و خب با هر cpu و یکی از اون گرافیکها میتونید استفاده کنید از این فناوری.
فاجعه انسانی ای ام دی قطعا جلوی dlss کم آورده
اگه انودیدیا بخیل نبود رو سری ۱۰ و ۱۶ هم میداد برادر من
برای اونایی که انویدیا سری ۱۶ و ۱۰ دارن عالیه
ناجی گیمر های ایران