چرا بازیهای رومیزی در حال فراگیر شدن هستند؟
دلیلی دارد در دنیایی که روز به روز همهچیز به سمت دیجیتالی شدن پیش میرود، بازیهایی که از تکههای مقوا، توکنهای چوبی و کارتها ساخته میشوند در حال تجربه یک رنسانس هستند. یک سرچ سریع ...
دلیلی دارد در دنیایی که روز به روز همهچیز به سمت دیجیتالی شدن پیش میرود، بازیهایی که از تکههای مقوا، توکنهای چوبی و کارتها ساخته میشوند در حال تجربه یک رنسانس هستند. یک سرچ سریع و سطحی در گوگل ترندز (Google Trends) نشان میدهد که سرچ عبارت Board Games در ایالات متحده آمریکا سر به فلک کشیده است و حتی در زمان تعطیلات کریسمس 2018، به ترند شماره یک این سایت تبدیل شده بود. صنعت بازیهای رومیزی روز به روز در حال گسترش است و تقریبا در طی سالهای اخیر تمام آمارهای مربوط به این حوزه پیشرفت صددرصدی داشتند. بیایید نگاهی به دلایلی که باعث شدهاند تا این پدیده به چنین رشدی برسد داشته باشیم؛ پس با ما همراه باشید.
تعامل رو در رو
در گذشتههای نه چندان دور بازیهای دورهمی به شکل دیگری بودند. برای بازی کردن به صورت چند نفره کلوبهای پلیاستیشن و یا سگا مگادرایو محور، معبد کلکل و رجزخوانی بچهها برای یکدیگر بود. سالها گذشت و کمکم از این بستر به گیمنتها و پا گرفتنی عناوینی مثل DOTA و Counter Strike بودیم.
پس از آن هم نوبت به نسل هفتم و روآمدن بخش مالتیپلیر بازیها شد. دیگر لازم نبود برای بازی کردن با دوستانتان یکجا جمع شوید و کافی بود در ساعت معینی همه پشت دستگاههای بازیشان بنشینند. حالا که دیگر بازیهای آنلاین آنقدر پیشرفت داشتهاند که در سالهای اخیر شاهد این بودهایم که بازیهایی که تنها بخش تکنفره دارند به شدت خاص هستند و برای مخاطبان جایگاه مخصوصی دارند.
تمام اینها را گفتیم تا به اینجا برسیم که تعامل رو در رو، در حال حاضر جایگاه بسیار متزلزلی در دنیای بازیهای ویدیویی دارد که بردگیمها این خلا را به بهترین نحو میپوشانند. زمانی که با دوستانتان در یک اتاق جمع و به بازی کردن مشغول میشوید، حس تعامل و باهم بودن بهترین پاداشی است که نسیب شما و همراهانتان میشود.
شبکههای اجتماعی/اینترنت
در گذشته برخورد شما با دنیای بازیهای رومیزی احتمالا محدود به عناوینی مثل شطرنج، منچ و مارپله میشد. در بهترین حالت بعضی از اقوام یا آشنایان ممکن بود نسخهای از مونوپولی یا ریسک را در خانه داشته باشند به جز موارد خاص که ممکن است تعدادشان انگشتشمار باشد.
اما امروزه کافی است تا به سراغ گوشی موبایلتان بروید، راههای متعددی وجود دارد که با طرفداران و عشاق این بازیهای در ارتباط باشید و به راحتی همبازی و یا بازی مورد نظرتان پیدا کنید. حتی ممکن است دلتان بخواهد تا بازیهایتان را با دیگران رد و بدل کنید و بعضی اوقات دوست دارید که بقیه بدانند چه بازیهایی در قفسه خانه شما وجود دارد و بالعکس!
از طریق مدیومهایی مانند اینستاگرام میتوانید از خبرهای روز دنیای بازیهای رومیزی و مراسمهای مربوط به آن با خبر شوید.
سایت یوتیوب (YouTube) هم که معدن اطلاعات و بررسیهای مربوط به بردگیمها است. ممکن است حتی خیلی اوقات برای یادگیری قوانین، پیش از رفتن سراغ کتابچه قوانین داخل جعبه بازی، افراد به یوتیوب رجوع کنند و سپس جاهای خالی قانونی را با خواندن کتابچه کامل کنند. بعضی شرکتها خودشان دست به تهیه ویدیو آموزشی بازیها میزنند که حرکتی بسیار پسندیدهای نزد جامعه مخاطبان بردگیم به شمار میرود. حتی میتوانید در یوتیوب به دیدن ویدیوهای آنباکسینگ بازیهای موردنظرتان مشغول شوید و کیفیت کامپوننت و قطعات را تا حد زیادی متوجه شوید.
گروهها و افراد مختلفی هم در یوتیوب هدف اصلی و محوریت کارشان نقد و بررسی بردگیمها است که روزانه به لیست این افراد اضافه میشود. شما کافیست تا نام بازی مورد نظرتان را در یوتیوب سرچ کنید تا با دریایی از اطلاعات در مورد آن رو به رو شوید.
سایت کیکاستارتر (Kickstarter) که قبلا در رابطه با آن بحث کردهایم هم یکی دیگر از عوامل فراگیری این پدیده تحت بستر اینترنت است. این شرکت اجازه میدهد تا طراحان آماتور و شرکتهای کوچک نیز شانس اینرا داشته باشند تا سهمی از بازار بردگیم را در اختیار بگیرند. چند دهه پیش برای دیدن یک عنوان جدید، مجبور بودید منتظر باشید تا یک شرکت اسباب بازی بزرگ تصمیم به انتشار یک بازی جدید بگیرد و به عرضه آن بپردازد. ولی حالا، هر کسی شانس اینرا دارد که بازی خودش را بسازد. با وجود چنین بازار رقابتیای، کیفیت بردگیمها هم روز به روز در حال پیشرفت است.
تنوع
امروزه تقریبا تنوع بیمرزی از انواع بازیهای رومیزی وجود دارد. یک روز یک بازی روایتمحور بازی میکنید، جای دیگر به رقابت بر سر مسکونی سازی مریخ میپردازید. تقریبا برای هر موضوع، تم و اتمسفری یک بازی وجود دارد، راحتترین راه اثبات آن هم یک جست و جوی ساده در گوگل است. اگر معما دوست دارید، هزاران بازی برای شما وجود دارد. اگر زامبی دوست دارید، هزاران بازی برای شما وجود دارد. اگر میخواهید با یکدیگر کار کنید و بازیرا پیش ببرید، بازیهای سبک همکاری بسیاری وجود دارند. اگر میخواهید رقیبان را به خاک و خون بکشید، هزاران بازی برای شما وجود دارد. حتی اگر میخواهید از باغچه گل بکنید برای این موضوع هم بازی وجود دارد!
سرریز تکنولوژی
امروزه افراد به طور مداوم در حال استفاده از گجتهای الکترونیکیشان هستند. ممکن است این گجت لپتاپ باشد یا یک تبلت، یا یک گوشی که مدام در حال دریافت نوتیفیکیشن است. بردگیمها یکی از بهترین فرصتها برای فرار از این حجمههای الکترونیکی هستند.
دورهمیهای خانوادگی
بردگیمها یک راه بسیار خوب برای دورهم جمع کردن خانوادهها و انجام یک فعالیت متفاوت است. اینکه همه گوشیهایشان را کنار بگذارند و یک فعالیت مشترک انجام دهند و نکته اینجاست که این فعالیت بسیار سرگرم کننده نیز هست. حتی این امکان وجود دارد تعدادی از اعضای خانواده نیز به این سرگرمی معتاد شوند و یک پایه ثابت بازی جدید برای خود پیدا کنید!
همه این نکات و هزاران ریز-نکتهای که مجال صحبت از آنها نشد دست به دست هم دادهاند تا این مدیوم را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین سرگرمیهای امروزی بکنند. دامنه این سرگرمی روز به روز گستردهتر میشود و بازیهای رومیزی هر لحظه در حال فراگیرتر شدن هستند. به نظر شما کدام عوامل دیگری باعث میشود تا این پدیده چنین رشد طیفیای داشته باشد؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ممنون عالی بود
این برد گیم هارو از کجا میشه خرید؟!
من اصفهانم
جایی رو سراغ دارید؟!
مقاله خیلی ضعیفی بود!!
لا اقل چهارتا آمار مستند می دادین توش
چهار تا بازی خوب تو هر سبکو معرفی میکردین
از بازی های ترند شده می گفتین
از جاهای عمومی که مردم می تونن این بازی هارو گروهی انجام بدن می گفتین
فقط می خواین یه مقاله بنویسین که یه چیزی نوشته باشین؟
سلام حامد عزیز، مرسی از نظرت. همون پاراگراف اول بر اساس آمار مطلب شروع میشه؛ در مورد بازیهای ترند شده، بهترین بازیهای هر سبک و اتفاقا مکانهایی که میشه بازی کرد مطلب داشتیم و خواهیم داشت. کافیه به بخش بردگیم سایت بری تا همشون رو مطلاعه کنی.
چیزی که شما میگین تموم مطالب بخش بردگیم و دورهمی ما رو فرا میگیره که فکر نمیکنم بشه همه اونها رو تو مطلبی که رسالتش چیز دیگهایه گنجوند چون اونجوری کلا باید این مطلب تبدیل به یه سلسله مقالات میشد.
در گذشته، بازی های رومیزی به دلیل تنوع کمشان اصلا یک رسانه ی مستقل شناخته نمیشدند. هر رسانه ای به مرور طرفداران خاص خودش را پیدا میکند. قرار نیست روزی تمام مردم دنیا بازی های رومیزی بازی کنند و این سهمی رشد روزی سقوط میکند و در نقطه ای ثابت میشود.