۳۲ بازی با چاشنی وحشت لاوکرفتی
با وجود این که هاوارد فیلیپس لاوکرفت حدود یک قرن پیش زندگی کرده و از دنیا رفته است ولی آثار این نویسنده آمریکایی حتی در دنیای امروز نیز محبوب و قابل درک هستند. ژانر وحشتی ...
با وجود این که هاوارد فیلیپس لاوکرفت حدود یک قرن پیش زندگی کرده و از دنیا رفته است ولی آثار این نویسنده آمریکایی حتی در دنیای امروز نیز محبوب و قابل درک هستند. ژانر وحشتی که اچ. پی. لاوکرفت آن را گسترش داد با نامهای وحشت لاوکرفتی و وحشت کیهانی شناخته میشود که بر پایه ترس از ناشناختهها، هیولاهای کیهانی غیرقابل تصور، اسرار و رازها و ناتوانی و جنون بشر در برابر این پدیدهها استوار است. این ویژگیها در طول زمان الهامبخش ساختههای زیادی بودهاند؛ از کتاب و کمیک گرفته تا فیلم و سریال. با گسترش بازیهای ویدیویی، وحشت لاوکرفتی به دنیای این دست بازیها نیز راه باز کرده است.
در این نوشتار قصد داریم به سراغ ۲۳ بازی با چاشنی لاوکرفتی به اضافه ۹ بازی همتای این آثار برویم تا شما را با آنها آشنا کنیم.
- 1 تراز لاوکرفتی بودن
- 2 ۲۳. Cthulhu Saves The World
- 3 ۲۲. Carrion
- 4 ۲۱. The Land of Pain
- 5 ۲۰. Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
- 6 ۱۹. Eldritch
- 7 ۱۸. Call of the Sea
- 8 ۱۷. Blackout: The Darkest Night
- 9 ۱۶. World of Horror
- 10 ۱۵. Darkwood
- 11 ۱۴. Eternal Darkness: Sanity's Requiem
- 12 ۱۳. Darkest Dungeon
- 13 ۱۲. Stygian: Reign Of The Old Ones
- 14 ۱۱. The Terrible Old Man
- 15 ۱۰. Sunless Sea
- 16 ۹. Moons of Madness
- 17 ۸. Conarium
- 18 ۷. Call Of Cthulhu
- 19 ۶. Sherlock Holmes: The Awakened (2008)
- 20 ۵. The Sinking City
- 21 ۴. Amnesia: The Dark Descent
- 22 ۳. Dead Space
- 23 ۲. Alan Wake
- 24 ۱. Bloodborne
تراز لاوکرفتی بودن
هر کدام از بازیهایی که در این نوشتار آمدهاند به میزانی از وحشت لاوکرفتی الهام گرفتهاند؛ برخی از آنها تا جای ممکن به این ژانر وفادارند و برخی دیگر فقط بخشهایی از وحشت کیهانی را در خود جای دادهاند. به این ترتیب، شاید ساختههایی در این لیست حضور دارند که تمام المانهای وحشت لاوکرفتی را استفاده نکرده باشند.
۲۳. Cthulhu Saves The World
بر خلاف دیگر بازیهای این لیست، Cthulhu Saves The World ساختهای به شمار میرود که در عین احترام به منبع الهامش آن را تبدیل به اثری کمدی میکند. در این بازی، شما در نقش کثولهو قرار میگیرد که از شهر غرق شده ارلیه برخواسته است. او میخواهد تمام انسانها را دیوانه کند و دنیا را به دست آورد.
منتهی وقتی کثولهو به زمین میرسد، تواناییهای خود را از دست میدهد و تنها راه به دست آوردن آنها نجات دنیاست. بنابراین کثولهو باید دنیا را نجات دهد تا تواناییهایش برای نابودی دنیا را باز یابد. بازی ۸ بیتی Cthulhu Saves The World پر از شوخی، محلههای لاوکرفتی مثل دانویچ (Dunwich) و موجودات شیطانی است که در برابر کثولهو قرار میگیرند.
۲۲. Carrion
در داستانهای لاوکرفتی، مخاطب معمولاً خودش را در حال تعقیب داستان یک انسان بیگناه پیدا میکند که به موجودات وحشتناکی برخورده است. در بازی Carrion، شما در نقش یکی از این موجودات وحشتناک لاوکرفتی قرار میگیرد.
Carrion پلیر را در نقش یک موجود گوشتالو قرار میدهد که به دنبال بلعیدن و نابود کردن تمام کسانیست که قصد داشتند او را زندانی کنند. این تجربه پلتفرم بیشتر حول محور اکشن و به پایان رساندن مراحل میگردد تا داستان.
۲۱. The Land of Pain
در بازی The Land of Pain، پلیرها در نقش شخصیتی قرار میگیرند که در یک دنیای پر زرق و برق در حال گشت و گذار است تا این که طی یک حادثهای میفهمد باید از این دنیا جان سالم به در ببرد و بفهمد که ماجرا از چه قرار است.
این بازی به شدت روی جست و جو و حل کردن پازلها متمرکز است و شامل مبارزات نمیشود. پلیرها فقط باید زنده بمانند تا شرارتی که به دنبالشان است را شکست دهند. The Land of Pain اشارات زیادی به دنیای لاوکرفت میکند که از بین آنها میتوان به خدایان باستانی یاد کرد.
۲۰. Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
بازی Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth یک روایت نسبتاً وفادار به داستان The Shadow over Innsmouth اچ. پی. لاوکرفت است. پلیرها در نقش کارآگاهی با اسم جک والترز قرار میگیرند که به فرقهای که خودشان را یاران ایث (Fellowship of Yith) مینامند برخورد میکند. این برخورد باعث شد تا والترز نیم دهه در یک تیمارستان بستری شود. وقتی کارآگاه ماجرا بالأخره از تیمارستان بیرون میآید تصمیم میگیرد تا به اینسموث سر بزند و پرونده یک فرد گم شده را حل کند.
در Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth تعدادی موجود کابوسوار وجود دارند که هر چقدر بیشتر به آنها نگاه کنید، عقلانیت جک والترز بیشتر کاهش پیدا میکند. با شروع دیوانگی، دید تار میشود و حتی به سمت خودکشی میروید.
۱۹. Eldritch
این ساخته در واقع ترکیب ماینکرفت و اساطیر کثولهو به شمار میرود. در Eldritch، پلیر کنترل یک محقق دهه ۱۹۲۰ میلادی را به دست میگیرد تا بخشهای تاریک و ژرف مقبرهها را به دنبال اشیای باستانی جست و جو کند؛ اشیایی که در واقع روح گریت الد وانز هستند. تمام دشمنان بازی Eldritch لاوکرفتی به شمار میروند؛ از پنگوئنهای غولپیکر تا اعضای فرقهها و ماهیهای انساننما.
در سطوح نیارلاثوتپ (Nyarlathotep)، پلیرها در برابر موجودات سرگردانی قرار میگیرند که امکان کشتنشان وجود ندارد و بهترین استراتژی دور شدن از آنهاست. این سطوح همچنین شامل دشمنی است که میتواند شبیه به پیرامونش شود و ناگهان در برابر پلیر قرار بگیرد. در صورت مرگ در بازی Eldritch نیز تمام آیتمهای خود را از دست خواهید داد.
۱۸. Call of the Sea
عنوان Call of the Sea یکی از بازیهای شبیهساز قدم زنی به شمار میرود. در یک محیط چشمنواز و با داستانی غنی، پلیرها بیشتر وقت خود را صرف قدم زدن و تجربه کردن میکنند. آنها در نقش یک زن کنجکاو قرار میگیرند که همسرش را در یک ماجراجویی خطرناک از دست داده است.
این شخصیت هنگامی که تلاش میکند تا بفهمد چه اتفاقی برای همسرش افتاده است، با چیزهای عجیب و غیرعادی برخورد دارد که بهتر است انسانی با آنها سر و کار نداشته باشد. Call of the Sea در دهه ۱۹۳۰ میلادی در جریان است و پازلهای فراوانی در طی روایت خود در برابر پلیرها قرار میدهد.
۱۷. Blackout: The Darkest Night
بازی Blackout: The Darkest Night که در اواسط سال ۲۰۲۱ منتشر شد، یک روایت غیرخطی در دنیای مدرن را به تصویر میکشد که در آن پلیرها خودشان را در تعقیب فردی میبینند که در شهر گم شده و چیزی به یاد نمیآورد.
فلشبکها شروع به نمایش این میکنند که او چگونه خاطراتش را درباره رویدادهای وحشتناک از دست داده و چه چیزهایی را به چشم دیده است. انتخابهای ارائه شده در جهت این هستند تا این ماجرا را عمیقتر بشکافند یا کاملاً از آن چشم پوشی کنند. Blackout: The Darkest Night یک بازی انتخاب محور را ارائه میکند که در آن تمام انتخابها میتوانند روی نتیجه پایانی تأثیر بگذارند.
۱۶. World of Horror
ترکیب مانگای ژاپنی و وحشت لاوکرفتی شاید در نگاه نخست خیلی منطقی به نظر نرسد. منتهی باید اشاره کرد که علاوه بر آثار لاوکرفت، جونجی ایتو به عنوان یک طراح مانگا هم توانسته دنیایی پدید آورد که حتی برای برخی مخاطبان نیز قابل درک نباشد. بازی یک بیتی نقش آفرینی World of Horror در ژانر وحشت توانسته این دو دنیا را در یک اثر گرد هم آورد.
عنوان World of Horror با مفهوم معمولی آثار لاوکرفتی یعنی بیدار شدن الد وانز آغاز میشود. حالا به وسیله یک سیستم انتخابمحور و مبارزات نوبتی، پلیرها باید مسیر خود را در این دنیای جدید و تغییر یافته پیدا کنند.
۱۵. Darkwood
بسیاری از بازیهای ژانر وحشت حال و هوای تاریک، کلاستروفوبیک و منزوی دارند که یادآور آثار لاوکرفتی هستند. برای همین هم Darkwood را میتوان یک بازی لاوکرفتی به شمار آورد، حتی اگر سازندگان آن اذعان کنند که پیش از ساخت بازی داستانهای لاوکرفت را نخوانده بودند. در هر حال، شباهت بین بازی Darkwood و آثار لاوکرفتی قابل مشاهده است.
این بازی به طور کامل دید از بالا به پایین دارد و پلیرها را در یک دنیای تاریک قرار میدهند که در آن میتوانند در طول روز به جست و جو بپردازند و در شب تلاش کنند تا از دست موجودات عجیب و غریب بگریزند. علاوه بر اینها، سبک هنری و داستان Darkwood المانهای لاوکرفتی مشخصی از خود نشان میدهند.
۱۴. Eternal Darkness: Sanity's Requiem
این بازی بیش از این که مسقیماً بر اساس اساطیر کثولهو باشد، از آنها الهام گرفته است. پلیرها در نقش الکساندرا روویاس (Alexandra Roivas) قرار میگیرند؛ زنی که سعی دارد پرده از راز قتل مرموز پدربزرگش بردارد و برای همین در عمارت رود آیلند او ساکن میشود.
بخش زیادی از بازی حول محور کتاب تاریکی ابدی (Tome of Eternal Darkness) و موجوداتی که آن را ساختهاند میچرخد. این کتابیست که مثل نکرونومیکون (Necronomicon) پدیدآورنده جادوست. همانند بازی Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth، در Eternal Darkness: Sanity's Requiem نیز شخصیت پلیر میتواند دچار دیوانگی شود. منتهی نکته جالبتر این است که بازی حتی میتواند فایلهای ذخیره شما را نیز حذف کند تا خود پلیر را نیز به جنون بکشاند.
۱۳. Darkest Dungeon
در بازی Darkest Dungeon با یک اثر نقش آفرینی درباره فشار روانیِ حاصل از ماجراجویی طرف هستیم. این عنوان با شخصیتی آغاز میشود که میفهمد عمارتی به ارث برده که صاحب آن دیوانه شد و جان خودش را گرفت. حالا این شخصیت متوجه وحشتهای نزدیک به عمارت میشود که باعث این خودکشی بودهاند. مأموریت پلیرها پاک کردن عمارت و اطرافش از این تهدیدهاست.
خبر خوب این است که پلیرها میتوانند تا چهار شخصیت به دست آورند تا با آنها به جنگ این موجودات بروند. خبر بد اما از این قرار است که این شخصیتها نیز میتوانند تحت فشار روانی قرار بگیرند. هر چقدر این فشار بیشتر باشد، شخصیتها در مبارزات ناکارآمدتر میشوند و احتمال مرگشان نیز بالا میرود.
- بازیهای همتا:
- Darkest Dungeon II
۱۲. Stygian: Reign Of The Old Ones
یک پدیده ماورایی به نام بلک دی (Black Day) در شهر آرکهام واقع در ماساچوست به وقوع پیوست که به خاطر آن آرکهام از بقیه دنیا جدا افتاده و آشوب بر این شهر حکمفرما شد. یک فرقه که الد وانز را میپرستند، اوباش و موجودات دیگر برای تصاحب قدرت رقابت میکنند و اعضای جدید را با این هدف به استخدام خود درمیآورند.
در بازی Stygian: Reign Of The Old Ones، پلیرها داستان را از انتخابهای چندین شخصیت که درون این دنیای پر از وحشت لاوکرفتی گیر افتادهاند دنبال میکنند. با پیشروی در این بازی نقش آفرینی، هر انتخاب روی دنیا و شخصیتها در یک دنیای داینامیک و پر از اتمسفر استرسزا تأثیر میگذارد.
۱۱. The Terrible Old Man
بازی The Terrible Old Man یک بازی فری تو پلی کوتاه به سبک اشاره و کلیک است که از یکی از داستانهای لاوکرفت با همین نام اقتباس شده. اگر این داستان را خوانده باشید، با بازی The Terrible Old Man میتوانید جا پای شخصیتهایش بگذارید.
در The Terrible Old Man میتوانید با افراد مختلف صحبت و از محله و ماجرایی که در پیشرو دارید اطلاعات گردآوری کنید. این بازی کوتاه و رایگان میتواند در عرض کمتر از ۲۰ دقیقه هیجان و تنش شگفت انگیزی را منتقل کند.
۱۰. Sunless Sea
در دسامبر سال ۱۸۸۷، لندن پس از غرق شدن و فرو رفتن به دنیایی زیرزمینی با نام نیث (Neath) تبدیل به لندن سقوط کرده شده است. حالا اقیانوس پیرامون کاملاً ناشناخته و دست نخورده به شمار میرود و پلیر در نقش کاپیتان یک کشتی بخار به دنبال این میرود تا با کند و کاو در این اقیانوس گسترده نامی برای خودش به هم بزند و در عین حال نیز خودش و افرادش کشته نشوند.
نیاز به گفتن نیست که اقیانوس بازی Sunless Sea پر از وحشتهای مخفی مثل هیولاهای لاوکرفتی و سازههای ماورایی است. در Sunless Sea ممکن است تمام خدمه خود را از دست بدهید. کاپیتان نیز هر چقدر بیشتر به جست و جو بپردازد، بیشتر عقلانیت خود را از دست دهد. وقتی هم که همه از بین رفتند، پلیر میتواند دوباره تلاش کند منتهی حالا مکان جزیرهها تغییر پیدا کردهاند تا یک تجربه متفاوت ارائه شود.
۹. Moons of Madness
برخی بازیها با استفاده از جامپ اسکرها روی ترساندن و هیجان دادن به پلیرها تمرکز میکنند؛ یک مکانیزم که در آن مخاطبان در برابر حرکات، سایهها، هیولاها و موارد از این دست به صورت ناگهانی قرار میگیرند. هر چند یک روش کارآمد دیگر ایجاد حس ناراحتی دائم در پلیرهاست. بازی Moons of Madness به خوبی هر دو روش را با هم ترکیب میکند.
این عنوان در مریخ جریان دارد و با یک سکانس وحشتناک شروع میشود ولی خیلی زود به یک گیمپلی ساده و قابل اعتماد میرسد. این حرکت از آن جهت عالی است که به خوبی فضای بازی را پایهگذاری میکند و سپس همه وحشتها کمی به عقب رانده میشوند. منتهی این وضعیت خیلی طول نمیکشد. وحشت کیهانی هنگامی گام پیش میگذارد که خط باریک بین حقیقت و کابوس قابل مشاهده نیست. وقتی در یک سیاره دیگر گیر میافتید که اتفاقات عجیب و غریب در آن میافتد و هیچ ارتباطی با دیگر انسانها نیز ندارید، حفاظت از سلامت روانیتان بسیار دشوار خواهد بود.
بازی Moons of Madness یک اثر بر پایه بیگانگی است که روی ترس از محیط با نور کم و فضاهای بسته تمرکز میکند؛ آن هم در حالی که پر است از بن بستها و آرشیتکتی که آن قدر آیندهوارانه به شمار میرود که غیرقابل درک به نظر میرسد.
گیر افتادن در تاریکی از آن نظر ترسناک است که چشم کمکی به پیدا کردن تهدیدها نمیکند. ولی گیر افتادن در تاریکی، در یک ایستگاه فضایی در یک سیاره دیگر بدون راه بازگشت به خانه یک ماجرای دیگر است.
۸. Conarium
بازی Conarium یکی از نزدیکترین اقتباسها از رمان کوتاه At The Mountains of Madness نوشته اچ. پی. لاوکرفت به شمار میرود. پلیرها در این اثر در نقش عضوی از یک گروه اعزامی به شمالگان با نام فرانک گیلمن (Frank Gilman) قرار میگیرند. فرانک با بیدار شدن متوجه میشود که پایگاهش متروک شده و یک فراموشی عجیب به سراغش آمده است.
گیلمن در هنگام جست و جو در پایگاه و تلاش برای این که بفهمد چه اتفاقی افتاده است، به یادداشتهای روزانه، نامهها، صداهای ضبط شده و مواردی مثل این برخورد میکند. این اطلاعات اجازه میدهند تا پلیر و فرانک بخشهای مختلف داستان را کنار هم بگذارند.
۷. Call Of Cthulhu
این ساخته یک بازی نیمه جهان باز است که در آن پلیرها در یک ماجرای نقش آفرینی قرار میگیرند و باید از دنیایی پر از وحشتهای لاوکرفتی جان سالم به در ببرند. Call Of Cthulhu که نامش را از مشهورترین داستان کوتاه اچ. پی. لاوکرفت میگیرد، روایتی به شمار میرود که در آن پلیرها باید هم در مخفی و هم تواناییهای کارآگاهی ماهر باشند تا ماجرای ادوارد پیرس (Edward Pierce) را دنبال کنند.
ادوارد هنگام تحقیق درباره یک پرونده وارد یک دنیای پر از وحشتهای غیرقابل تصور میشود. Call Of Cthulhu بر اساس انتخابهای پلیر پیش میرود که دیالوگها، کند و کاوها و رویدادهایش عقلانیت ادوارد را در پایان بازی تحت تأثیر قرار میدهند.
۶. Sherlock Holmes: The Awakened (2008)
در بازی Sherlock Holmes: The Awakened سال ۲۰۰۸، پلیرها در نقش بزرگترین کارآگاه دنیا قرار میگیرند که حوصلهاش از پروندههای عادی خود و مجرمان خردهپا سر رفته است. او به دنبال یک پرونده مخاطرهآمیزتر میگردد و به پروندهای میرسد که احتمالاً بزرگترین تهدید ممکن را دارد.
شرلوک هولمز هنگام تحقیق در مورد یک سری از آدمرباییها، متوجه میشود که آنها به فرقهای مربوط هستند که سعی دارند کثولهو را احضار کنند. ناگهان این دیگر لندن قرن نوزدهم نیست که باید نجات داده شود، بلکه کل دنیا در معرض خطر است.
سازندگان بازی تصمیم گرفتند که تمرکز روی هیولای لاوکرفتی نباشد بلکه حول محور تنش رو به رشد بین شرلوک هولمز و این فرقه شیطانی بچرخد. به این ترتیب، یک تجربه پرتنش و اتمسفریک پدیدار میشود که حس همیشگی وحشت در آن جریان دارد.
- بازیهای همتا:
- Sherlock Holmes: The Awakened (2023)
۵. The Sinking City
عنوان The Sinking City که در دهه ۱۹۲۰ و شهر خیالی اوکمانت (Oakmont) واقع در ماساچوست جریان دارد، داستان چارلز دبلیو. رید (Charles W. Reed) را به تصویر میکشد؛ یک کارآگاه خصوصی که تلاش میکند تا متوجه شود چرا چشماندازهای وحشتناکی او را تسخیر کردهاند. در حین انجام این کار، چارلز با راز اوکمانت و سیلی که این محله را دربرگرفته درگیر میشود.
این سیل باعث حملات عصبی و دیوانگی گسترده شهروندان میشود و هنگامی که او سر میرسد، این محله خیلی از فروپاشی فاصله ندارد. تحقیقات رید باعث میشود تا او بفهمد چندین زیر دست کثولهو نقشههای شومی برای این مکان دارد و هدف نهایی آنها بازگرداندن خود کثولهوست. حالا چارلز رید وظیفه خود میبیند تا جلوی این اتفاق را بگیرد.
۴. Amnesia: The Dark Descent
در یک بازی دیگر که بر اساس نگهداری از عقلانیت شخصیت اصلی است، پلیرها در نقش دنیل قرار میگیرند؛ یک مرد که مشغول به کند و کاو در قلعه برننبورگ (Brennenburg) است. در تمام این مدت نه تنها سلامت جسمی، بلکه سلامت روان دنیل نیز باید مورد توجه باشد.
مکانیزم Amnesia: The Dark Descent روی ترس از تاریکی و موجودات درون آن است تا خود تاریکی تبدیل به یک دشمن شود. در طی بازی، دنیل باید از هیولاهای حاضر در قلعه دوری بجوید و هیچ راهی برای دفاع از خودش به جز فرار ندارد.
- بازیهای همتا:
- Amnesia: A Machine for Pigs
- Amnesia: Rebirth
- Amnesia: The Bunker
۳. Dead Space
در Dead Space، شهابی که دایناسورها را در زمین از بین برد میزبان یک بلک مارکر (Black Marker) بود که در سال ۲۲۱۴ شروع به اثر گذاشتن روی انسانها کرد. به این ترتیب، انسانهای با بهره هوشی کمتر به سمت دیوانگی و آدمکشی کشیده شدند و در ذهن موجودات باهوش طراحی یک رد مارکر (Red Marker) پایهگذاری شد.
اوریجین مارکرها نامشخص باقی ماند و بشریت مجبور شد تا با یک وسیله بیگانه سر و کله بزند که موجودات هیولاوار را از طریق ترکیب بافتهای مرده به وجود میآورد. این گونه بود که نکرومورفها (Necromorph) پدیدار شدند. هدف نهایی، ساخت ماههای برثرن (Brethren Moons) بود که تمدنها را از بین ببرند تا مکانهای بیشتر برای گسترش و تولید مثل پیدا شود. به خاطر همین است که مارکرها یک نیروی بیپایان نابود کننده به شمار میروند.
از آن جایی که اطلاعات کمی از دستگاههای بیگانه و نکرومورفها مشخص است، وحشت رویارویی با این تهدیدها میتوان بیش از حد تحمل شود. همچنین چندین پرسش در مورد دانش موجود از کیهان مطرح میشود؛ مثل این که آیا بیگانگان وجود دارند؟ و زندگی در سیارات دیگر چه شکل است؟ اینها ویژگیهای کلاسیک وحشت لاوکرفتی هستند که بازی Dead Space به خوبی از عهده اجرای آنها برمیآید.
- بازیهای همتا:
- Dead Space 2
- Dead Space 3
۲. Alan Wake
یکی از افرادی که سم لیک برای پدید آوردن Alan Wake از آنها الهام گرفته است، استیون کینگ به شمار میرود؛ استاد روایتهای هیجان انگیز و ترسناک. ولی نکته جالب در مورد کینگ این است که خود او نیز از اچ. پی. لاوکرفت الهام گرفته است تا به این ترتیب بازی Alan Wake المانهای لاوکرفتی مشخصی در خود جای دهد.
داستان این بازی از آن جا آغاز میشود که آلن ویک به عنوان یک نویسنده موفق به سد نویسنده برخورد میکند. همسر آلن برای رفع این وضعیت یک سفر ترتیب میدهد. در این سفر به برایت فالز (Bright Falls) دنیای آلن ویک زیر و رو میشود ولی نه آن طور که انتظار میرفت. موجودیت تاریکی که در دریاچه این منطقه سکونت داشت همسرش، آلیس، را میرباید و حالا این وضیفه ویک است که با افراد، حیوانات و حتی اشیای آلوده شده توسط تاریکی مبارزه کند و به انتهای این دیوانگی برسد.
ماهیت نامشخص این تاریکی، جو پر تنش ساکن در برایت فالز و مکانهای اطرافش و همچنین زیر سوال رفتن حقیقت و خیال که حتی پای آلن را به تیمارستان منطقه باز میکند باعث تبدیل Alan Wake به یک بازی لاوکرفتی خاص میشوند.
- بازیهای همتا:
- Alan Wake's American Nightmare
- Alan Wake 2
۱. Bloodborne
شاید در نگاه نخست Bloodborne از ابتدا یک تجربه وحشتناک به چشم نیاید ولی این بازی تلاش زیادی برای ساخت یک داستان و حال و هوای شگفت انگیز میکند. صداگذاری و محیط موجود در Bloodborne باعث میشود تا شهر یارنام (Yharnam) و همانند یک مکان فاسد و گریز ناپذیر از دل کیهان پدیدار شود. سپس بازی با القای این که پلیرها میتوانند با هر موجود درون بازی بجنگند و در نهایت از بین ببردنش این ویژگیها را سطح دیگری میرساند آن هم در حالی که حس همیشگی ترس از تهدیدها و نابودی غیرقابل اجتناب را در خود جای داده است.
این که قرار است در رویارویی با یک دشمن مشخص بمیرید ولی مجبور به مبارزه مجدد با او برای پیشروی داستان و به دست آوردن بلاد اکوهای (Blood Echoes) از دست رفته باشید به خودی خود وهم انگیز و ترسناک به نظر میرسد؛ و Bloodborne نیز با طراحیهای بیگانهوار و وحشتناک دشمنان به چند برابر شدن این حس ترس کمک زیادی میکند.
با تمام این اوصاف، دلیل اصلی که باعث میشود بازی Bloodborne یک اثر لاوکرفتی به شمار برود داستان پسزمینه آن است. شهر یارنام به خاطر استفاده از خون مشهور است که ظاهراً از این طریق میتوان تمام بیماریها و رنجها را درمان کرد. منتهی به طرز جالبی همین مورد باعث سقوط بشریت میشود.
وعده خون شفا دهنده از پرستش موجوداتی که با نام گریت وانز شناخته میشوند توسط پژوهشگران شهر سرچشمه میگیرد. سپس مشخص میشود که هیولاها و موجودات حاضر در شهر زمانی انسان بودند. سپس این نوبت پلیرهاست که با شخصیتهای خود این موجودات را از بین ببرند و از خونشان استفاده کنند تا چرخه هیچوقت به پایان نرسد و کیهان به خواسته غیرقابل توقف خود دست پیدا کند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
واقعا سخته بلادبورن بازی کرده باشی و موارد لیست رو باهاش مقایسه نکنی !
Visage میتونه جزوشون باشه؟
ای کاش سیستم مورد نیازشون هم میگفتید?