نقد فیلم Extraction 2 | سرگرمی خالص با آدرنالین
«استخراج ۲» فیلمی نیست که بتوان پس از مشاهده به آن فکر کرد، چرا که برای لذت بردن ساخته شده است نه تفکر؛ تجربهای برای حس سرگرمی خالص، مجموعهای از صحنههای اکشن هیجانانگیز که باعث ...
«استخراج ۲» فیلمی نیست که بتوان پس از مشاهده به آن فکر کرد، چرا که برای لذت بردن ساخته شده است نه تفکر؛ تجربهای برای حس سرگرمی خالص، مجموعهای از صحنههای اکشن هیجانانگیز که باعث میشود نتوانید نفس بکشید. پس برای آشنایی بیشتر با این اثر سینمایی با نقد فیلم Extraction 2 همراه ویجیاتو باشید.
- «استخراج ۲» / Extraction 2
- ژانر: اکشن
- به کارگردانی: سم هارگریو
- بازیگران: کریس همسورث، گلشیفته فراهانی، آدام بسا، تیناتین دالاکیشویلی، ادریس البا
- سال انتشار: ۲۰۲۳
- صفحه IMDb
داستان: تایلر راک (کریس همسورث) پس از اینکه به سختی از جراحات شدید خود در ماموریتش در داکا بنگلادش جان سالم به در برد، بازگشته و تیمش آماده انجام ماموریت بعدی خود است. در واقع این کماندو از آستانه مرگ بازگشته و ماموریت خطرناکی را برای نجات خانواده زندانی یک گانگستر بی رحم آغاز میکند.
در سال ۲۰۲۰، با تعطیلی سینماها و تمام دنیا برای وجود کرونا، ناگهان اثری شبیه یک فیلم بلاکباستر اکشن هالیوودی از سوی نتفلیکس معرفی و پس از مدتی نمایش داده شد تا ذهن ما را از همه چیز دور کند. آن فیلم نتفلیکس «Extraction» بود. یک اثر اکشن به رهبری کریس همسورث و با داستانی از برادران روسو و کارگردانی شده توسط هماهنگ کننده بدلکاری فاز سوم مارول یعنی سم هارگریو.
با این تفاسیر «استخراج» به سرعت پخش شد و فیلمهای پرفروش تابستانی را نجات داد. البته، این فیلم مشکل جزئی مرگ قهرمان داستان را در پایان فیلم داشت، اما در هالیوود، این فقط یک نکته کوچک است. بنابراین ما اکنون Extraction 2 را برای بررسی داریم، آن هم با همسورث و شخصیت تایلر راک که یک بار دیگر بازگشته است تا عدهای را از مکانی بیرون بِکشد و بسیاری از افراد دیگر را به طرز وحشیانهای به قتل برساند.
فیلم Extraction 2 درست از همان جایی شروع میشود که اولین فیلم متوقف شد، زمانی که میبینیم تایلر راک (همسورث) مورد اصابت گلوله قرار میگیرد و از روی پل سقوط میکند. اما در این فیلم معلوم میشود که راک پس از سقوط از روی پل نمرده است و به سرعت توسط گردانندهاش نیک (گلشیفته فراهانی) نجات یافته و به بیمارستان فرستاده شده و در نهایت در یکی از آن کابینهای برفی دورافتاده که قهرمانان اکشن به آنجا میروند رها شده است.
اما همانطور که همه عاشقان سینمای اکشن خبر دارند، شما نمیتوانید یک مزدور سابق را برای مدت طولانی از بازی دور نگه دارید، و به زودی تایلر راک نیز توسط یک مرد مرموز جدید (ادریس البا) برای کمک به استخراج افراد بی پناه دیگر استخدام میشود. اما این بار موضوع شخصی است. چرا که معلوم میشود ماموریت نجات پیرامون خواهر زن راک است. این زن با یک جنایتکار از بلوک شرق اروپا ازدواج کرده، و از قرار معلوم این مرد نیز خانوادهاش را در زندانی که او در آن دستگیر شده به دام انداخته است.
اگر با خود بگویید که چرا قسمت اعظم این شرح داستان پر از کلیشه بود، حق دارید. اما چرا؟ چون که این فیلم شامل کوهی از کلیشههای داستانی است. از قهرمانان تقریبا شکست ناپذیر گرفته تا یک مونتاژ تمرینی که باعث افتخار جناب آقای راکی میشود، Extraction 2 دقیقاً در اینجا قدم جدیدی در قصهگویی ندارد. حتی هسته احساسی نسبتاً تأثیرگذار فیلم اول علیرغم بهترین تلاش فیلمسازان برای تکرار موضوع مرگ پسر راک برای کشش عاطفی نیز در اینجا کاملاً از بین میرود. در نتیجه «استخراج ۲» اساساً فقط دو ساعت اکشن توپ است که شما را سرگرم میکند.
باید باور کرد که نتفلیکس از فیلمهای اکشن سود زیادی میبرد و از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی سودآور استفاده میکند. در حال حاضر میتوانیم آرنولد شوارتزنگر را در سریال «Fubar» ببینیم، همانطور که جنیفر لوپز اخیراً در نقش یک زن قدرتمند و هولناک در فیلم «The Mother» دیده شد و حتی به زودی گال گدوت را نیز در فیلم «Heart of Stone» با چنین محتوایی خواهیم داشت.
اما بدلکار کهنه کار و هماهنگکننده بدلکاری سم هارگریو که ما را با اولین کارگردانی چشمگیر خود با شخصیت تایلر راک شگفت زده کرده و نشان داده بود که چه کارهایی را میتوان در سینمای اکشن امروز انجام داد و صحنههای هیجان انگیز و آدرنالینساز را از چشم اندازهای غیرمعمول به نمایش گذاشت، اکنون این کار را به شکلی جذاب ارتقا میدهد. هارگریو با دانستن اینکه چه چیزی باعث موفقیت نسخه قبلی خود شده است، وارد یک ماجراجویی اکشن جدید با سکانسهای تماشایی و طولانی میشود.
این یک سنت جاافتاده هالیوود است که دنباله باید تقریباً همه چیزهایی را که نسخه اصلی انجام میداد ارائه دهد، اما در مقادیر بیشتر. برای مثال فیلم اول مخصوصاً به خاطر صحنه اکشن ۱۱ و نیم دقیقهای خود که مانند یک برداشت طولانی و بدون برش به نظر میرسید قابل توجه بود. اکنون قسمت دوم آماده است تا ۲۱ دقیقه اکشن مداوم را در اختیار بیننده قرار دهد. در نتیجه در قسمت دوم استخراج تماشاگر زمانی ندارد که حواسش را با چیزهای ثانویهای مانند رنج روانی شخصیتها پرت کند. به طور رسمی، روایت را میتوان به سه سکانس اکشن تقسیم کرد: وقایع خونین در گرجستان، صحنههای نبرد در وین، و نبرد نهایی در شب.
اما همراه با تغییر لوکیشن، نحوه فیلمبرداری صحنههای اکشن نیز تغییر میکند. این یعنی دوربین از حلقه زدن دائمی اطراف شخصیتها خودداری میکند و تنها در حین اجرا به شکل قابل توجهی تکان میخورد و سازندگان از مونتاژ اکشن سنتیتری برای این فیلم استفاده میکنند. با این حال، این سبک به هیچ وجه مانع از لذت بردن از عناصر جنگی واقعی نمیشود که تولید آنها شایسته بالاترین امتیاز است.
سکانس برجستهای که این کارگردان در این فیلم به آن پرداخته است، سکانس اکشن ۲۰ دقیقهای و «تک شات» فیلم پس از فرار از زندان توسط شخصیت تایلر راک و خانوادهای است که باید از آن مکان نجات یابند. این نکته را باید بدانید که سکانسهای اکشن تک شات حتی با فریبهای دیجیتالی به راحتی قابل اجرا نیستند، بنابراین تضمین کردن خوب اجرا شدن آنها چیز آسانی نیست، اما هارگریو بار دیگر این کار را به خوبی انجام میدهد.
این سکانس مورد نظر از چندین شکل از اکشن استفاده میکند که هر کدام بخش متفاوتی از اکشن را به نمایش میگذارند. در جذابترین لحظات این سکانس تک شات، مبارزه شخصیت اصلی در راهرو زندان شروع میشود. سپس وارد یک نزاع نزدیک و یک به یک میشود. سپس در یک سکانس مبارزه با شورش عظیم که با تعقیب و گریز ماشین دنبال میشود، به تیراندازی در یک کارخانه میرسد، تا اینکه در نهایت در یک سکانس اکشن در قطار به پایان خود میرسد.
بازهم تکرار این موضوع جالب است که همه اینها در یک شات است و مهمتر از آن، همه با مهارتی بی عیب و نقص با تغییر جهت زاویه دوربین مطابق با سکانس و نوع اکشن انجام میشود. بله، مطمئناً با نگاه ریز میتوانید در قسمتهایی بگویید که دوربین کجا کات خورده یا جایی که جلوههای ویژه کارهای سنگین زیادی انجام میدهد کمی سکانس دچار نقص شده، اما هنوز هم یک شاهکار چشمگیر در اجراست و تماشای آن لذتبخش است.
به طور کلی وقتی این سکانس شروع میشود، فیلم اساساً تا پایان فقط اکشن است. البته چند وقفه برای شخصیتها وجود دارد تا کلماتی در مورد حوادث بگویند، اما هر سکانس اکشن در این فیلم دو ساعته به طرز عجیبی طولانی و به طرز وحشیانهای تماشایی است. فیلم Extraction 2 درجهبندی R را به خود اختصاص داده است، با کشتنهای متعددی که به نظر میرسد برخی از آنها به جای یک فیلم اکشن از دل یک فیلم اسلشر خارج شدهاند که هم عالی و هم آزاردهنده هستند.
اما این فیلم نیز از نظر منطق اکشنها کمی به قلمرو جان ویک نزدیک میشود، زیرا شخصیتهای متفاوت چندین بار در سکانسهای مبارزهای شبیه به گانفوی جان ویک به یکدیگر تیراندازی میکنند، اما بازهم به مبارزه ادامه میدهند، پس اگر به دنبال واقعیت در اجرای اکشن و کشتار هستید، در وهله اول باید بدانید که حتمالاً این فیلم نیز برای شما مناسب نیست. (نکته: اینکه چگونه یک شرور توانسته است از تمام منابع خود در یک کشور خارجی و حتی به این سرعت استفاده کند، کاملاً غیرقابل درک است.)
البته اگرچه اکشن نقطه قوت فیلم است، اما هیچ چیز بدون یک بازیگر اصلی کاریزماتیک که بتواند صحنههای اکشنی که در آن نقش دارد را متقاعد کننده جلوه دهد، رسیدن به هر هدفی امکان پذیر نیست. کریس همسورث بیش از این ثابت کرده است که او یک قهرمان اکشن واقعی و همچنین یک ابرقهرمان به یاد ماندنی است، و ما در هر یک از صحنههایی که او باید مهارتهای کشتار خود را به نمایش بگذارد، احساس واقعی بودن میکنیم. در واقع کریس همسورث بار دیگر ثابت میکند که چرا یک نیروی مسلط در سینمای اکشن است.
این بازیگر نه تنها بسیاری از بدلکاریهای خودش را در یک فیلمبرداری کاملا طاقت فرسا انجام داده، بلکه میتواند حتی برای مقواترین شخصیتها نیز جذابیت ایجاد کند، و تایلر راک او نیز دقیقا مصداق همین موضوع است. تصور کنید این بازیگر در فیلمنامهای که خلاصه آن حرکت از نقطه A به نقطه B در فیلمی معادل ماموریت اسکورت در یک بازی ویدیویی است، شخصیت تایلر راک را بسیار دوستداشتنیتر از آنچه که شخصیت استحقاق آن را دارد، جلوه میدهد و فیلم را از یک اکشن خوب به زمانی عالی برای سرگرمی ارتقا میدهد.
به طور خلاصه، Extraction 2 نشان میدهد که موفقیت نسخه قبلی خود تصادفی نبوده است و ما با فیلمسازی با ایدههای روشن روبرو هستیم تا عاشقان ژانر اکشن را خوشحال کند. البته امیدوارم این فیلمساز توانا در ژانر اکشن، در آينده فیلمنامههای بهتر و پیچیدهتری را انتخاب کند تا فیلمهایش همچنان انفجاریتر و اعتیادآورتر باشند. اما با دانستن اینکه زمینه برای Extraction 3 فراهم شده است، من به عنوان یک مخاطب عاشق اکشن از این آگاهی که یک فرنچایز جدید در این ژانر متولد شده و ادامه خواهد داشت، احساس آرامش و رضایت میکنم.
- نکات مثبت: صحنه پردازی و فیلمبرداری عالی صحنههای اکشن، سرعت روایت پویا، انتخاب بازیگران خوب، سکانس اکشن گیرا بدون کاتهای قابل مشاهده به مدت 21 دقیقه، سازندگان توانستهاند حس ارتباط واقعی مخاطب را نسبت به شخصیتها ایجاد کنند، مشارکت گستردهتر شخصیت گلشیفته فراهانی در اکشن و داستان نسبت به فیلم قبلی.
- نکات منفی: طرح کلی، افراط از نظر واقع گرایی برخی از صحنههای اکشن، یک نبرد نهایی نسبتاً ساده در مقایسه با استانداردهای دیگر سکانسهای اکشن.
- نتیجه: قسمت دوم استخراج یک فیلم اکشن جالب است که سعی میکند در برابر کاریکاتورهای عجیب و غریب که به نظر میرسد قبلاً در جهان جان ویک تسخیر شده است، مقاومت کند. شاید این فیلم نوار ژانر را از نو اختراع نمیکند، اما با استفاده از نقاط قوت خود به بهترین اکشن پاپکورنی چند وقت اخیر بدل میشود.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
هیچ وقت نفهمیدم دیدن قرار گرفتن شخصیت اصلی در موقعیت خطرناک و مرگبتر، وقتی میدونیم که هیچ اتفاقی برای شخصیت اصلی قرار نیست بیفته و هیچ خطری در نهایت برایش نخواهد داشت، چه لذتی داره.
اگه با یک امتیاز دهی منطقی با این فیلم رفتار کنیم زیر ۳ از ۱۰ میگیره.
اگه با یک امتیاز دهی بی منطق با این فیلم رفتار کنیم قطعا بیش از ۸ از ۱۰ میگیره.
این حرف یا به نوعی پرسش شما یک جواب داره: تعلیق ناباوری (suspension of disbelief) یک اصطلاح در مطالعات ادبی و سینمایی که در اون مخاطب نسبت به یک متن یا اثر نمایشی دیداری، نوشتاری یا شنیداری به صورت ارادی ناباوری خود را کنار میگذارد تا بتواند با جهان متن هم آوایی کند. این اصطلاح رو اولین بار فیلسوف انگلیسی ساموئل تیلور کولریج در سال ۱۸۱۷ بیان کرد. توی این اصل ما آگاهیم که داریم نمایشی از یک فیلم تخیلی یا یک موقعیت باورنکردنی رو میبینیم، اما به راحتی این جهان رو به همان صورتی که ارائه میشه، به همراه قواعد، شخصیتها و خطوط پیرنگی اون، میپذیریم!
از اینکه سوالم را پاسخ دادید سپاسگذارم اما به نظر بنده بحث تعلیق ناباوری بیشتر برای وقتی کار میره که مثلا شما میدونی جان اسنو قرار نیست بمیره ولی از اپیزود نبرد حرامزادگان لذت می بری.
نه آخه فیلم هایی که کج کردن مبل و قایم شدن پشتش میتونه از اصابت گلوله های ده تا رگبار جلوگیری کنه...
این بیشتر یک نوع خودآزاری به نظر میاد که طرف دوست داره خودش رو اسکل فرض کنه تا به فضا رفتن با یک عدد ماشین منطقی باشه واسش.