پیکسار یا دریمورکز؟ نگاهی به عملکرد ده سال گذشته این دو استودیو در باکس آفیس
دو استودیو پیکسار و دریمورکز، غولهای صنعت انیمیشن سازی به حساب میآیند، در اینجا بررسی خواهیم کرد که نبرد ده سال گذشته در باکس آفیس را کدامیک برنده شده است؟ با وجود استودیوهای انیمیشن سازی ...
دو استودیو پیکسار و دریمورکز، غولهای صنعت انیمیشن سازی به حساب میآیند، در اینجا بررسی خواهیم کرد که نبرد ده سال گذشته در باکس آفیس را کدامیک برنده شده است؟
با وجود استودیوهای انیمیشن سازی دیگر مثل Walt Disney Animation Studios و Sony Pictures Animation، بزرگترین غولهای این صنعت پیکسار و دریمورکز هستند. این دو استودیو هنوز هم به فعالیت خود ادامه میدهند و هر کدام عملکرد منحصر به فردی در باکس آفیس به جا گذاشتهاند. نگاهی به نبرد این دو استودیو در باکس آفیس خواهیم انداخت و بررسی میکنیم که آثار کدامیک توانستهاند سود بیشتری به بار بیاورند.
پیکسار را میتوان به عنوان اولین استودیویی در نظر گرفت که یکجور اساس برای انیمیشنهای کامپیوتری بوجود آورد؛ عرضه Toy Story در سال 1995 در واقع زمانی است که میتوان آن را آغاز جهش به سوی انیمیشنهای کامپیوتری دانست. داستان اسباب بازی اولین اثر بلند در این زمینه است. این انیمیشن به موفقیتهای بزرگی دست یافت و حتی سبب شد که یک استودیوی رقیب با نام دریمورکز توسط افرادی مثل استیون اسپیلبرگ، جفری کتزنبرگ و دیوید گفن تأسیس شود. استودیو دریمورکز در ابتدا آثاری که میساخت هم به شکل انیمیشنهای سنتی بودند و هم انیمیشنهای کامپیوتری، اما پس از عدم موفقیت انیمیشن Sinbad: Legend of the Seven Seas تمرکز آنها بطور کامل روی انیمیشنهای کامپیوتری قرار گرفت و از این نظر تبدیل به رقیب مستقیم پیکسار شدند. از آن زمان هم پیکسار و هم دریمورکز فرانچایزهای عظیمی ساختهاند و آثار پرطرفداری منتشر کردهاند که در اینجا به بررسی عملکرد آنها در باکس آفیس خواهیم پرداخت.
عملکرد در ده سال اول تأسیس و ده سال گذشته
قبل از اینکه به زمان نزدیکتر برسیم و عملکرد استودیوها را در ده سال گذشته بررسی کنیم، برای درک عملکرد بهتر استودیوهای پیکسار و دریمورکز بهتر است نگاهی داشته باشیم به نتایج باکس آفیس آنها در ده سال اولیه تأسیس. در طول سالهای 1995 تا 2005، استودیو پیکسار شش فیلم عرضه کرد که موفقترین آنها Finding Nemo با 936 میلیون دلار سودآوری بود و کمترین سود را هم انیمیشن A Bug’s Life با 363 میلیون داشت. بطور کلی میانگین سودآوری برای آثار این استودیو در طول این سالها 561 میلیون دلار بوده است.
در سوی مقابل دریمورکز طی ده سال اولیه تأسیس خود، یعنی از اکتبر 1998 تا اکتبر 2008، 16 فیلم تولید کرد که پرسودترین آنها Shrek 2 با 935 میلیون و کمسودترین آنها The Road to El Dorado با 65 میلیون دلار بوده است؛ میانگین سودآوری استودیو دریمورکز در ده سال اول، در مقیاس جهانی به میانگین 353 میلیون دلار میرسد.
مشخص است که در طی ده سال اول تأسیس، پیکسار عملکرد نسبتاً بهتری از خود به جای گذاشته است؛ اما سوال اینجاست که اکنون این دو استودیو در چه جایگاهی قرار دارند؟ از سپتامبر 2013، استودیو پیکسار ده انیمیشن به صورت جهانی عرضه کرده است که پرسودترین آنها Incredibles 2 با 1.242 میلیارد دلار بوده، کمسودترین انیمیشن هم Onward با 133 میلیون دلار است. میانگین سودآوری نیز به 653 میلیون دلار میرسد.
در سوی مقابل، استودیو دریمورکز از سپتامبر 2013، 16 انیمیشن به صورت جهانی عرضه کرده است که پرسودترین آنها How to Train Your Dragon 2 با 614 میلیون دلار و کمسودترین آنها Spirit Untamed با 42 میلیون بودهاند؛ میانگین سودآوری آثار این استودیو بطور کلی در ده سال گذشته 314 میلیون دلار بوده است.
مقایسه کمسودترین آثار دو استودیو
با یک مقایسه سرانگشتی میتوان فهمید که اختلاف این دو استودیو با گذر سالها تنها بیشتر و بیشتر شده است (چیزی حدود 131 میلیون دلار اختلاف سودآوری پیکسار نسبت به دریمورکز افزایش یافته). هرچند، زمانی که به مقایسه مستقیم آثار دو استودیو بپردازیم منظره پیش رو کمی تغییر میکند. کمسودترین اثر پیکسار Onward است که در سال 2020 منتشر شد و سود آن 131 میلیون دلار بوده است. و همانطور که اشاره شد کمسودترین اثر دریمورکز Spirit Untamed است که تنها 42 میلیون دلار سود به بار آورد. مشخصاً اختلاف زیادی بین ضعیفترین اثر دو استودیو وجود دارد، با نگاهی نزدیکتر، نتیجه به دست آمده تنها نشان دهنده ضرر بیشتر برای دریمورکز است!
با وجود عملکرد ضعیف Onward برای پیکسار، این انیمیشن در واقع عملکرد بهتری نسبت به شش انیمیشن دریمورکز داشته است! این شش انیمیشن به ترتیب از کمترین سود به بیشترین عبارتاند از: Spirit Untamed، Ruby Gilman: Teenage Kraken، The Road to El Dorado، Sinbad: The Legend of the Seven Seas، Spirit: Stallion of the Cimarron و Captain Underpants: The First Epic Move. در این میان Captain Underpants: The First Epic Movie با 126 میلیون دلار بیشترین سود را داشته است که در مقایسه با Onward 133 میلیونی، 7 میلیون دلار کمتر است. پس از این آثار، The Boss Baby: Family Business کمترین سودآوری برای دریمورکز با معادل 146 میلیون، دارد.
مقایسه پرسودترین آثار دو استودیو
مقایسه ضعیفترین عملکردها بین دو استودیو پیکسار و دریمورکز به خوبی نشاندهنده اختلاف فروش آثار این دو استودیو بود اما برای اینکه تصویر کاملتری رسم کرده باشیم بهتر است نگاهی بیاندازیم به پرسودترین آثار آنها. پرسودترین فیلم تاریخ پیکسار Incredibles 2 است با سودآوری 1.242 میلیارد دلار و پرسودترین فیلم دریمورکز Shrek 2 با 935 میلیون دلار سودآوری است. مشخصاً هر دوی آنها موفقیتهای بزرگی به دست آوردهاند اما با بررسی نزدیکتر شاهد اختلاف دوبارهی استودیو پیکسار و دریمورکز خواهیم بود.
با وجود اینکه Shrek 2 سودآورترین اثر ساخته شده توسط دریمورکز است با این حال، 5 انیمیشن پیکسار عملکرد بهتری نسبت به آن داشته اند! این 5 اثر به ترتیب از بیشترین میزان سود به کمترین عبارتاند از: Incredibles 2، Toy Story 4، Toy Story 3، Finding Dory و Finding Nemo. تنها Finding Nemo است که در ده سال گذشته منتشر نشده و همچنین نزدیکترین اثر پیکسار در باکس افیس به Shrek 2 است که با سود 936 میلیون دلار، یک میلیون دلار سودآورتر بوده است.
سودآوری آثار اورجینال پیکسار و دریمورکز
یک مقایسه دیگر که میتوان انجام داد، عملکرد آثار اورجینال دو استودیو است. مشخصاً فرانچایزهای تثبیت شده مثل Toy Story و Incredibles از پیکسار یا Shrek و How to Train Your Dragon از دریمورکز همواره عملکرد قابل توجهی در باکس آفیس بجا میگذارند، اما وقتی که با یک اثر اورجینال روبرو هستیم قضیه کاملاً متفاوت است. در طول ده سال گذشته استودیو پیکسار پنج اثر اورجینال منتشر کرده است که میانگین سوددهی 518 میلیون دلار در باکس افیس جهانی داشتهاند. این در حالی است که استودیو دریمورکز دست به ساخت هشت اثر اورجینال در ده سال گذشته که میانگین سوددهی آنها 266 میلیون دلار بوده است.
این تفاوت عملکرد را میتوان با یک فاکتور اساسی توضیح داد: دیدگاه منتقدان! شنیدن حرفهای مثبت درباره یک اثر کاملاً جدید همواره برای ایجاد شهرت خوب الزامی است و از آنجایی که آثار پیکسار همواره دیدگاهها و نقدهای مثبتی دریافت میکنند عملکرد بهترین نسبت به آثار جدید دریمورکز به جا میگذارند. آثاری مثل Inside Out و Coco از پیکسار به محبوبیت بسیار بیشتری نسبت به Home و Ruby Gillman, Teenage Kraken از دریمورکز رسیدند که با اختلاف آنها در دید منتقدان هم قرابت دارد.
پیکسار رو به موفقیت، دریمورکز در حال تقلا
وضعیت کنونی این دو استودیو به چه صورت است؟ با وجود اینکه پاندمی کووید-19 بر عملکرد استودیوهای پیکسار و دریمورکز در باکس آفیس اثرگذار بود، به نظر میرسد که پیکسار دارد به وضعیت نرمال خود بازمیگردد. پیکسار از انتشار منحصراً استریم-محور Lightyear شاهد شکستی بزرگ بود، اما با انتشار Elemental و سوددهی چشمگیر آن در حال گذر کردن از سختیها است و به موفقیت پیش از کووید خود نزدیک شده است. این در حالی است که دریمورکز هنوز در حال تقلاست؛ پرسودترین اثر آنها پس از کووید، Puss in Boots: The Last Wish بوده که 484 میلیون سوددهی داشته است. آخرین اثر این استودیو یعنی Ruby Gilman, Teenage Kraken نیز ابداً عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشت. پس در یک مقایسه کوتاه میتوان گفت که پیکسار مثل همیشه برنده رقابت است!
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
با کمال احترام آقای سروری باید خدمتتون عرض کنم که نظر منتقدین همیشه مسبب موفقیت انیمیشن نیست مثلا انیمیشن روح که نمرات عالی دریافت کرد و البته خودم هم ازش لذت بردم اصلا توی گیشه موفق نبود.و برعکسش رو هم در برادران سوپر ماریو شاهد بودیم.
و دوستان گرچه از لحاظ محتوایی گربه چکمه پوش 2 عالی بود و از یک زیرمجموعه انتظار این رو نداشتیم اما من برای آینده ی دریم ورکز نگران ترم. به هر حال دیزنی هم شاید مسکن وار بتونه دنباله عناوین پرفروشش رو عرضه کنه مثل داستان اسباب بازی 5. فروزن 3.زوتوپیا 2 اما توی موفقیت همین عناوین هم تردید وجود داره.
پیکسار دیس لایک
دریمورکز لایک
خودم دریم ورکز
البته کل عرصه انیمیشن در حال افت و کاهش کیفیته ...
اما تو بازه ۱۰ سال گذشته ، مسلماً دریم ورکس دست پیش رو داشته از لحاظ کیفیت و محتوا
موفقیت مالی پیکسار ، بیشتر به خاطر قدرت بازاریابی و تبلیغات عظیم دیزنی به عنوان کمپانی صاحبشه ...
حتی سونی هم در ۱۰ سال گذشته بهتر از پیکسار عمل کرده ، از هتل ترانسیلوانیا بگیر تا اسپایدر ورسها ...
خسته نباشید آقای سروری
قطعا توی رقابت باکسآفیس پیکسار موفقتره از یک طرف پیکسار ۳ سال زودتر شروع کرده، از یک طرف دیگه خب اونها سبک خاص و منحصر به فرد خودشون رو دارند از اون وقع؛ ضمن اینکه خریده شدن پیکسار توسط دیزنی باعث رشد تبلیغات و بودجهی بیشتر هم براشون میشه قطعا.
ولی از نظر محتوایی من قطعا دریمورکز رو برندهی رقابت میدونم، نمیشه انکار کرد که پیکسار مجموعه هاش و انیمیشن های تکی و جداگانهش خیلی خوبن ولی شما وقتی نگاه میکنی به «اژدها سواران» (میدونم اسم درستش چیز دیگهای) «پاندای کونگ فو کار» و نهایتا بهترینشون «شرک!» که با هر کدوم یک نسلی بزرگ شدن و لذت بردن و عشق کردن نمیتونی برندگی محتوا رو به پیکسار بدی، تازه این ۳ تا فقط دنبالهدارها بودن، ما فرار مرغی رو داریم، سری ماداگاسکار رو داریم، والاس و گرومیت رو داریم (که من خودم عاشقشم) بری زنبوری هست، مگامایند هست، نگهبانان قصهها، آقای پیبادی و شرمن...
بعد از اون طرف یک اسپین آف منتشر میشه به نام گربهی چکمه پوش که غوغا میکنه تو سال عرضهی خودش و حسابی طرفدار پیدا میکنه من خودم به چشم خودم دیدم توی کلاس های درسیمون سال قبل هر نیمکت شده بود یک سینما و همه داشتند گربهی چکمه پوش ۲ رو میدیدند؛ در صورتی که کسی از وجود آشغالی به نام لایتیر حتی خبر هم نداشت!
و جدیدا هم که پیکسار شده یک کمپانی انیمیشن سازی که آخرین اولویتش شده لذت بردن بچهها! همش از رسانهی قدرتمندش استفاده میکنه برای تحمیل عقاید سمی و دلخواه اجتماعی غرب، که هیچکدوم واقعا لازم نیست انجام بشه.
فرار مرغی و والاس و گرومیت برای آردمنه،دریمورکز فقط ناشر بوده
عه من نمیدوستم.
ممنون که گفتی بهم.
به نظرم توی این سه چهار سال گذشته انیمیشن های دریم ورکز موفق تر بودن نه از نظر فروش بلکه محتوا و خوش ساخت بودن.
این چند سال انیمیشنای پیکسار بیشتر میخواستن LGBTQ بکنن تو سر بچه ها.
من خودم با گربه چکمه پوش 2 خیلی بیشتر حال کردم نسبت به این چند تا انیمیشن اخر پیکسار مثله باز لایتیر
درود و سپاس