۷ ایده جذاب که باید در بازیهای بعدی فرام سافتور اجرا شود
تجربه بازیهای سولزلایک برای هواداران فرام سافتور امری بسیار عادی است. شما چند ساعت اول بازی را مشغول حل پازلهای بازی و مکانیزمهای معروف این ژانر هستید که خوب از هر بازی در این ژانر ...
تجربه بازیهای سولزلایک برای هواداران فرام سافتور امری بسیار عادی است. شما چند ساعت اول بازی را مشغول حل پازلهای بازی و مکانیزمهای معروف این ژانر هستید که خوب از هر بازی در این ژانر توقع آن را داریم. اما به دلیل استفاده بیش از حد این المانها در عناوین سالیان اخیر، بسیاری از آثار جدید المانهای تازهای در بازیهای خود آوردهاند.
بازی Lies of P با وجود شباهتهایی با عناوینی مثل بلادبورن و سکیرو، توانست یک اثر متفاوت و جذاب برای بازیکنان باشد و پر از ایدههای جذاب و جدید بود. در این حین اما Lords of Fallen متاسفانه آنگونه که باید ندرخشید و ایرادات فراوانی داشت؛ البته از این بحث نگذریم که مکانیکهای کوچکی و متفاوتی نیز همراه خود نیز داشت. حال این بازیها ۷ ایده جذاب ارائه دادند که میتواند در بازیهای بعدی فرام سافتور تاثیر خوبی بگذارند. پس در ادامه مطلب با ویجیاتو همراه باشید.
سطحهای جدید ولی مخفی در بازی
یکی از ایدههای خوبی که امسال با آن در بازیهای سولزلایک مواجه شدیم وجود سطحهای بازی مخفی در بازی لردز آف فالن بود که ما قادر به باز کردن آنها بودیم. اگر موفق شوید هر سه پایانبندی بازی را بدست بیاورید یا یک ماموریتهایی از NPC خاص را پشت بگذارید، میتوانید بازی را با ۴ سطح مختلف جدید از نو شروع کنید. کاراکترهای ارتقایافتهای که در اختیار شماست دارای تجهیزات، لباس، اسپل و موارد نو بسیاریست.
این قابلیت در الدن رینگ بسیار عالی میشود چون یکی از معدود مشکلات بازی، اجبار به شروع بازی از ابتدا است. درست است که قابلیت نیو گیم پلاس را مانند آثار سولزلایک قدیمی در الدن رینگ میبینیم، اما شروع دوباره این آثار با آپشنهای مختلف و جدید میتواند جذابیت جدیدی به رویه بازی شما بدهد.
واحد پول مخصوص برای اسلحههای باس فایتها
سری دارک سولز بعد از باس فایت به ما اجازه میداد تا روح باس کشته شده را با اسلحه یا طلسم عوض کنیم. این مسئله موردی جالب و انتخابهای گیمرها در این زمان نیز بسیار تاثیرگذار بود. اما سیستمی که برای باس فایتهای لردز آف فالن در نظر گرفته شده بود نیز بسیار جالب بود. این قابلیت به این صورت بود که شما یک واحد پول مخصوص برای باسفایتها داشتید و از آن برای خرید تجهیزات آنان بهره میبردید.
برای به دست آوردن این واحد پول، شما باید باسها را شکست بدهید و مموریها را در دنیای ثانویه بازی یعنی آمبرال پیدا کنید. این سیستم بسیار خوبیست چون ممکن است شما از ظاهر یک باس خوشتان بیاید و تصمیم بگیرید که از تجهیزات آن بهره ببرید بدون آنکه نگران عواقب عوض کردن داراییتان در ادامه بازی باشید. بد نیست بگوییم الدن رینگ چنین سیستمی را تقریبا دارد ولی در حد و اندازههای بازی لردز آف فالن نیست.
آیتمهای ماموریتها نیازمند فست ترول یا دیالوگ خاص هستند
هر وقت کسی پیشنهاد میدهد که الدن رینگ مانند بازیهای جهانباز و نقش آفرینی معمولی کار کند قطعا نظرات مخالف خود را دارد و البته قابل درک است. چیدن ماموریتهای مختلف در عناوین سولزلایک خود جنبه مهمی از داستانسرایی بازی است. لایز آف پی و لردز آف فالن اما راه حل خوبی برای این مسئله دارند.
در لایز آف پی اگر آیتمی مرتبط با ماموریت یک NPC خاص در بازی باشد، آن آیتم با علامتی در نقشه کنار نزدیکترین فست ترول مربوط به آن ظاهر میشود. این مورد جالبی است چون دقیقا به ما نمیگوید مورد درخواستی ما کجاست، بلکه به ما یک مکان حدودی میدهد که ممکن است انپیسی در آنجا باشد. در الدن رینگ اما این آپشن به این صورت است که به ما میگویند شخصیت مد نظر شما در شمال لیورنیا یافت میشود.
لردز آف فالن این کار را نیز انجام میدهد، به این صورت که روبروی یک دیالوگ مخصوص یک علامت آیتم میگذارد تا شاید موردی برای بررسی باشد. شما ممکن است از این سیستم خوشتان بیاید یا از آن متنفر باشید، اما وجود چنین موردی در بازی به صورت اختیاری برای کسانی که از سیستم دیالوگ جمع و جور خوششان نمیآید عالی باشد.
اتخاذ کردن یک سیستم ساخت اسلحه خوب
اما این مورد در لایز آف پی بسیار منعطف است. شما handleها یا دسته سلاحات را دارید و bladeها که آسیب سلاح و تیغ برنده را در اختیار دارد و شما قادر هستید آنها به هر صورت ترکیب کنید.
حال جدا کردن بسته حرکات به عنوان یک جنبه اسلحهسازی در بازی میتواند حرکت هوشمندانهای باشد. هندل و بلیدها در لایز آف پی بسیار متنوع هستند و به شما آپشنهای متفاوتی میدهند. اینکه شما میتوانید سیستمی دفاعی یا هجومی به کار بگیرید برخلاف سیستم Ash of War که در الدن رینگ دیدیم. قطعا چنین سیستمی مشکل عوض کردن سلاح را که مرتب باید آن را انجام میدادیم درست میکند.
لایز آف پی البته یک مکانیزم تیز کردن سلاح بسیار جذاب نیز دارد. شما باید سلاح خود را تیز نگه دارید تا سطح دمیج آن بالا بماند، البته که با وجود آتش و الکتریسیتهای که در اختیار دارید میتوانید مدت کوتاهی دمیج اسلحه را بالا ببرید تا فرصت تیز کردن آن را نیز به دست بیاورید.
برگزاری ایونتهایی با کامیونیتی بازی
فکرش را نمیکردم که هیچوقت کامیونیتی ایونت خوبی در عناوین سولزلایک ببینیم، تا اینکه ایونت هالووین لردز آف فالن را امسال داشتیم. شما باید در بازی دنبال کدوهای آمبرال باشید و آنها را جمعآوری کنید، بعد یک معما را حل کرده و با یک باس مبارزه کنید که در نهایت به شما یک کلاهخود مخصوص جایزه میدهد.
قطعا خیلی جذاب میشد که چنین ایونتهایی را بازهم داشتیم. خب طبعا این در راستای سبک فرام سافتور نیست، و منابع بسیاری برای ساخت آن نیازمند است چون جدای از دیالسی برای بازی است. اما یادمان نرود که چند آپدیت اول الدن رینگ چقدر جذاب بودند.
بسیاری از کوئست لاینهای بازی تا عرضه آپدیتهای آن حل نشده بودند. اینها دلایل خوبی برای گشت و گذار در محیط بازی برای بعد از تمام شدن بازی است، چون ممکن است از خود بپرسید که یک شگفتی دیگر است یا یک کوئست لاین.
درست کردن محل استراحت خود در بازی
دانههای آمبرال در لردز آف فالن بهترین نمونه از این مکانیزم هستند که خوب در بازی آنقدر خوب پیادهسازی نشدند. این آیتم به شما اجازه میداد محل استراحت خود را در مکانهای فلاوربد درست کنید که خوب در این اثر بسیار مهم بودند چون این نقاط در نقشه بسیار از هم فاصله داشتند.
این مسئله اما بسیار جالب است. تصور کنید شما در الدن رینگ محل استراحت خود را درست میکنید، مانند یک کمپ. البته که نظرات در این مورد متفاوت میتواند باشد چون به نوعی مکانیزم اضافی به شمار میرود. اما اطمینان از محل ریسپاون خود بعد از کشته شدن توسط یک باسفایت میتواند دلیل خوبی برای وجودش باشد. این کار شاید اثری مانند الدن رینگ را به بازی سبک بقا تبدیل کند که شاید جالب نباشد.
مکانیزمهای حل پازل بیشتر
شاید بهترین موردی که در لردز آف فالن وجود داشت دنیای آمبرال بود که یک جهان تاریک است که با یک فانوس خاص وارد آن میشویم. این دنیای ثانوی از خود دنیای اصلی بازی مرگبارتر است، اما به شما اجازه میدهد به مکانهای غیر قابل دسترس وارد شوید، چیزی که این دنیا را جایی عالی برای پنهان شدن میکند. اما این دنیا بیش از اندازه استفاده میشود چون ۹۰ درصد میانبرها از این دنیا میگذرند و ظاهر شدن دشمنان بدون وقفه باعث سخت شدن آن میشود. ایده ساخت چنین جهانی با چنین حجمی از معماها در آن قطعا پر از نکتههای خارقالعاده است.
تصور کنید به جای یک دیوار خیالی در الدن رینگ یک لامپ را بالا میبردید تا راههای مخفی را به شما نشان دهد. سخت است که تصور کنیم یک مکانیزم متمرکز بر معما و پازل در یک اثر از فرام سافتور چگونه است، اما قطعا وجود آن بسیار میتواند به بازی جذابیتهای جدید اضافه کند.
خب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما چه ایدههای دیگری میتوانند در بازیهای آینده فرام سافتور تاثیر خوبی داشته باشند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
بیشتر بخوانید:
- مقایسه دو بازی Lies of P و Lords of The Fallen: کدام بازی بهتر است؟
- بررسی بازی Lies of P
- بررسی بازی Lords of the Fallen
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
From software نیازی نداره از lord of fallen کپی کنه.
اتفاقا تو دارک سولز ۳ قرار بود یک مکانیزم برای ساخت بونفایر وجود داشته باشه ولی در نهایت حذف شد که به نظرم تصمیم عاقلانهای بود
با چهارمی و پنجمی به شدت موافقم
با اولی و سومی هم تا حدودی موافقم
به جز ایونت کامیونیتی(که البته منظورم چیزایی مثل return to lordran و return to drangleic هست نه کریسمس و هالووین و ولنتاین) و حل پازل بقیه ایده ها بشدت ضعیف و سطح پایین و غیرفرامسافتوری بودن و pcgamer اومده توی مقاله اش لردز آف د فالن رو همسطح دارک سولز قرار داده!
وقتی بازش میکردم انتظار داشتم از ایده های دارک سولز ۲ آورده بشه توی لیست،نه اینا!
بونفایر استیک واقعا حیفه توی بقیه سولزا استفاده نشد
Elden ring همینطوری که هست عالیه نمیخواد چیزی بهش اضافه بشه from software میدونه چه کار کنه چه کار نکند بازی های sekiro و elden ring الکی بهترین بازی های سال نشدند و نمیاد از بازی های دیگه کپی کند