هر آنچه که باید از بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 بدانید
نزدیک به هفت سال شده که از انتشار بازی Hellblade: Senua Sacrifice گذشته است. عنوانی که تمرکز زیادی بر داستان و روایت داشت و از لحاظ کارگردانی صدا مورد استقبال بسیاری از مخاطبان و منتقدین ...
نزدیک به هفت سال شده که از انتشار بازی Hellblade: Senua Sacrifice گذشته است. عنوانی که تمرکز زیادی بر داستان و روایت داشت و از لحاظ کارگردانی صدا مورد استقبال بسیاری از مخاطبان و منتقدین قرار گرفت. هلبلید، عنوانی متفاوت بود؛ حتی در مقیاس با دیگر بازیهای استودیو نینجا تئوری هم این بازی کاملا ساختار متفاوتی با دیگر عناوین داشت. همین موضوع سبب شد تا این بازی مخاطبانی خاص داشته باشد. حال پنج سال شده که از معرفی دنباله این بازی گذشته است و بالاخره و پس از کلی انتظار، تنها چند هفته تا انتشار این بازی فاصله داریم. در این مطلب از ویجیاتو، هر آنچه که از بازی Senua's Saga: Hellblade 2 باید بدانیم را بررسی میکنیم.
تاریخ انتشار و پلتفرمهای مقصد
بازی Senua's Saga: Hellblade 2 به طور انحصاری کنسولی برای کنسولهای ایکس باکس و پلتفرم پیسی در تاریخ ۲۱ می ۲۰۲۴ (۱ خرداد ۱۴۰۳) منتشر خواهد شد. لازم به ذکر است که این بازی در همان روز انتشار در سرویس گیمپس قرار میگیرد. البته که این نکات را هم باید در نظر داشته باشید که بازی فقط به صورت دیجیتالی و با قیمت ۵۰ دلار عرضه خواهد شد. از آنجا که در نسل نهم قرار داریم و اکثر بازیها با قیمت هفتاد دلار منتشر میشوند، مایکروسافت تصمیم گرفته با توجه به مدت زمان بازی که هماندازه با بازی اول (چیزی نزدیک به هشت ساعت) خواهد بود، قیمتی کمتر نسبت به استاندارد بازیهای نسل نهمی در نظر داشته باشد.
این مورد هم جالب توجه است که بازی اول، به طور انحصاری کنسولی برای پلتفرم PS4 و PC منتشر شد اما فعلا خبری از انتشار نسخه دوم روی پلتفرمهای پلیاستیشن نیست. چرا که نینجا تئوری یک سال پس از عرضه بازی اول، توسط مایکروسافت با ارزش ۱۱۷ میلیون دلار خریداری شد و به مجموعه استودیوهای ایکس باکس پیوست. البته با توجه به سیاستهای جدید مایکروسافت، چندان دور از انتظار نیست که بازی دوم هم روزی برای پلیاستیشن منتشر شود.
داستان بازی
داستان سری هلبلید در سرزمینهای اسکاندیناوی و اساطیری نورس روایت میشود. در بازی اول، سنوئا از قبایل اسکاتلند به قلمروهای سرزمینهای نورس رفته بود و قصد داشت تا راهی برای زنده کردن نامزد کشته شدهاش پیدا کند. تمرکز اصلی داستان بازی Hellblade روی بیماری ذهنی سنوئا است. سنوئا مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی است و او در ذهنش مدام صداهایی از افراد مختلف را میشنود و توهم و هذیانهای زیادی را میبیند و گاها تفاوت بین واقعیت و توهم را متوجه نمیشود. سنوئا در بازی اول توانست با درد بزرگی که داشت، کنار بیاید و به عبارتی به رستگاری برسد.
حالا او وارد مسیر جدیدی شده و قصد دارد تا یک نبرد بزرگ را با وایکینگها آغاز کند. تا به امروز، ایکس باکس و نینجا تئوری اطلاعات بسیار اندکی از بازی منتشر کردند و میتوانیم بگوییم که دانستههای ما از داستان بازی به تئوری و فرضیهها از تریلرهای بازی خلاصه شده است. تنها میدانیم که سنوئا حالا به شکلی راحتتر با صداهای ذهنش کنار آمده و حالا مبارزان مختلفی را متحد و رهبری میکند و به نبرد وایکینگها و خدایانشان رفته است.
برخلاف اتفاقات بازی اول، سنوئا در این مسیر تنها نیست و افراد مهمتری او را در طول این مسیر همراهی میکنند. اینکه این افراد کی هستند و چگونه با سنوئا آشنا شدند و چه نقشی در ماجراجویی او دارند همچنان یک علامت سوال است. اما میدانیم او دیگر تنها نیست و حتی در راستای نجات برخی افراد هم فعالیت میکند. البته که صداهای توی ذهن او، همچنان یکی از المانهای مهم بازی محسوب میشود. همچنین لازم به ذکر است که ملینا یورگنز (Melina Juergens) که در بازی اول ایفاگر نقش سنوئا بود و در مراسم گیم اواردز و بفتا هم برنده بهترین عملکرد بازیگری شد، در بازی دوم هم حضور خواهد داشت.
بخش گیمپلی و مبارزات
همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، بازی اول هلبلید در زمینههای داستانی، گرافیک و صدا عملکرد خوب و تحسینبرانگیزی داشت اما بخش مبارزات کاملا عملکردی متفاوت داشت. نینجا تئوری پیش از ساخت بازی هلبلید، بازی DMC: Devil May Cry را عرضه کرده بود. اگرچه که این بازی چندان مورد پسند طرفداران سری قرار نگرفت و طرفداران اعتقاد داشتند که بازی به لحاظ فضاسازی و داستانی به سری وفادار نیست اما گیمپلی هک اند اسلش آن به شدت مورد استقبال قرار گرفت. با توجه به این سیستم مبارزات، انتظار میرفت که نینجا تئوری سیستم مبارزات پیشرفتهتر و واقعگرایانهتری برای هلبلید در نظر داشته باشد اما این انتظارات چندان درست نبود.
بازی اول هلبلید سیستم مبارزات به شدت سادهای داشت و فاز حمله بازی خیلی زود تکراری و خستهکننده میشد. حالا در Senua's Saga: Hellblade 2 این سیستم هدفمندتر شده و البته گویا پیشرفت بسیار بزرگی هم نداشته است. از این لحاظ که حالا به گفته سازندگان، مبارزات تمرکز بسیار بیشتری بر نبردهای یک به یک دارد و سنوئا باید به ترتیب مقابل یک دشمن قرار بگیرد. هدف سازندگان از این نوع سیستم مبارزه، ایجاد یک حس سینمایی بوده است. همچنین نینجا تئوری در اقدامی جذاب، تمامی مبارزات بازی را در استودیوهای موشن کپچر ضبط کرده است به طوری که تکتک حرکات سنوئا و دشمنان اسکن و در بازی اجرا شده است. هدف سازندگان از این اقدام، ایجاد یک سیستم مبارزه در واقعگرایانهترین شکل ممکن بوده است.
با این حال، اگر انتظار یک عنوان اکشن سوم شخص در حد و اندازههای گاد آو وار یا گوست آو سوشیما دارید، به نظر میآید که هلبلید آن بازی که انتظار دارید نیست و نینجا تئوری به دنبال یک سیستم متفاوت بوده است و همچنان تمرکز این استودیو بر داستانگویی است.
روند توسعه بازی
طبق گفته استودیوی نینجا تئوری توسعه بازی دوم بلافاصله پس از عرضه بازی اول آغاز شده است. بازی اول تنها توسط ۲۰ نفر ساخته شده بود اما حالا تعداد کارکنان استودیو بیشتر از قبل شده و مالکیت مایکروسافت هم سبب شده تا بودجه بیشتری به استودیوی نینجا تئوری برسد.
بازی هلبلید ۲ با موتور گرافیکی آنریل انجین ۵ توسعه یافته و استودیوی نینجا تئوری همکاری بسیار نزدیکی با اپیکگیمز بر سر این موتور گرافیکی داشته است. یکی دیگر از جدیدترین تکنولوژیهایی که در ساخت هلبلید ۲ به کار رفته، ابزار متاهیومن (Meta-Human)، از افزونههای آنریل انجین، بوده است که اسکن صورت بازیگران را در سریعترین زمان و به بهترین شکل ممکن فراهم کرده است.
توسعه این بازی در کنار پروژه مارا (Project Mara) پیش رفته و سازندگان میگویند که آنها بدون هیچ مشکلی توانستند این دو پروژه را توسعه بدهند. البته از دیگر اتفاقات مهم توسعه بازی هم جدایی تمیم آنتونیادس (Tameem Antoniades) از موسسان اصلی نینجا تئوری و کارگردان بازی اول بود. جالب اینجاست که رسانهها طی بازدیدی که از استودیو داشتند متوجه این موضوع شدند و این فرد، جدایی خودش از استودیو را به شکل عمومی اعلام نکرده است.
البته توسعه بازی هلبلید ۲ چندان هم بدون حاشیه پیش نرفته است. اخیرا و طی تجربهای که منتقدان از دموی سی دقیقهای بازی داشتند، متوجه شدیم که این بازی در ابتدا تنها با حالت اجرایی ۳۰ فریمریت قابل اجرا خواهد بود و خبری از مود ۶۰ فریمریت در کنسولهای نسل نهمی نیست. طبق گفته مارک اسلتر تانستیل (Mark Slater-Tunstill)، کارگردان بخش VFX، علت ۳۰ فریم بودن بازی، ایجاد حسی سینمایی برای مخاطب است. از آنجا که مبارزات متمرکز بر نبردهای یک به یک است، سازندگان بنا داشتند تا این نبردها را به سینماییترین شکل ممکن فراهم کنند. اینکه آیا این نظر درست است یا صرفا با یک بهانهتراشی طرف هستیم را هیچکسی نمیداند. صرفا امیدواریم حالا که بازی قرار است با این تنظیمات به دست ما برسد، با کمترین مشکلات فنی و اجرایی روبهرو باشیم.
«میشنوی؟ صدای ضربان قلب اونایی که از دست رفتن، من میتونم حضور اونا روی پوستم رو احساس کنم.»
سنوئا - Hellblade 2بازی Senua's Saga: Hellblade 2 شاید در ابتدا چنین مقصودی نداشت اما حالا یکی از مهمترین بازیهای پلتفرم ایکس باکس در سال ۲۰۲۴ است. این بازی همزمان با رونمایی از کنسول Xbox Series X معرفی شد و از همان تریلر معرفی با آن موسیقی قفلیاش، انتظارات بسیاری را ایجاد کرده و حالا یکی از موردانتظارترین بازیهای امسال است. برای اینکه ببینیم انتظارات ما برطرف شده یا نه باید کمی دیگر صبر کنیم و بالاخره ماجراجویی بعدی سنوئا را تجربه کنیم.
بیشتر بخوانید:
- چرا بازی Hellblade ۲ عامل موفقیت یا شکست ایکس باکس در سال ۲۰۲۴ میشود؟
- بازی Hellblade 2 چگونه واقعیت بیماریهای ذهنی را نشان خواهد داد؟
بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 به طور انحصاری کنسولی برای کنسولهای ایکس باکس و پلتفرم پیسی در تاریخ ۲۱ می ۲۰۲۴ (۱ خرداد ۱۴۰۳) منتشر خواهد شد.
سنوئا با بیماری اسکیزوفرنی دست و پنجه نرم میکند و مدام صداهایی از افرادی که کنارش نیستند میشنود. حالا او وارد مسیر جدیدی شده و قصد دارد تا یک نبرد بزرگ را با وایکینگها آغاز کند تا انتقام بگیرد.
تا به امروز هیچ تاریخ انتشاری برای انتشار این بازی بر کنسول PS5 اعلام نشده است. هرچند که با توجه به سیاستهای اخیر مایکروسافت و برخی شایعات، احتمال عرضه این بازی روی این کنسول وجود دارد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
امیدوارم شاهکار بشه