۳ نکته که از نخستین تصویر سوپرمن دیوید کورنسوت میتوان برداشت کرد
با این که هنوز بیش از یک سال تا اکران فیلم Superman جیمز گان باقی مانده است ولی این کارگردان هر از چند گاهی دادهها و اطلاعات تازه و هیجانانگیزی را از ساختهی خود منتشر ...
با این که هنوز بیش از یک سال تا اکران فیلم Superman جیمز گان باقی مانده است ولی این کارگردان هر از چند گاهی دادهها و اطلاعات تازه و هیجانانگیزی را از ساختهی خود منتشر میکند. گان چند روز پیش از نخستین تصویر کامل سوپرمن دیوید کورنسوت پرده برداشت.
هر چند این رونمایی تنها یک عکس است اما میتوان از همین تصویر هم اطلاعاتی کافی دربارهی حال و هوا و جزئیات فیلم Superman به دست آورد. در این نوشتار به سراغ بررسی ۳ نکتهی نخستین تصویر سوپرمن دیوید کورنسوت میرویم.
طراحی تنپوش سوپرمن دیوید کورنسوت
لباس ویژهی سوپرمن دیوید کورنسوت آمیزهای جالب از تأثیرگذاری کمیکها و فیلمهای گوناگون است. بر اساس دیدگاههای گوناگونی که توسط گان حول محور حال و هوای Superman به اشتراک گذاشته شده بود، هواداران انتظار داشتند تا تنپوش سوپرمن سنتیتر و شبیهتر به لباس مرد پولادین کریستوفر ریو در فیلمهای کلاسیک سوپرمن باشد. با این وجود، نخستین تصویر کامل از سوپرمن دیوید کورنسوت نشان میدهد که این تنپوش الهامگیریهای مدرن فراوانی را در خود جای داده است.
در واقع، میتوان گفت که این لباس تازه اشتراکات بسیاری با طراحی سوپرمن جیم لی در نیو ۵۲ دارد؛ یک تنپوش زمختتر و زره-گونهتر نسبت به طراحی سنتی. این الهامگیری را میتوان آشکارتر در یقهی بلند (بدون نمایان شدن دور گردن) و شکل چکمهها دید. خطکاریهای در هم پیچیده نیز یادآور خطهای تنپوش نیو ۵۲ هستند.
البته بخشهایی از این لباس نو هنوز هم اشارههایی به لباسهای سنتیتر مرد پولادین دارند. مشخصترین این اشارهها مربوط به بازگشت شورت قرمز و کمربند زرد هستند. فیلم Man of Steel سال ۲۰۱۳ شورت را از تنپوش سوپرمن هنری کویل حذف کرد ولی اکنون این بخش لباس مرد پولادین بازگشته است.
همچنین میتوان دید که سوپرمن دیوید کورنسوت یک دسته موی فر شده روی سرش دارد که اشارهای دیگر به کمیکهای کلاسیک به شمار میآید. این المانها در تضاد با عناصر امروزیتر یا حتی نظامیترِ نیو ۵۲ هستند تا اشارهای به یک سوپرمن مردمیتر و فروتنتر باشند.
این تنپوش نو حتی با نسخهی DCEU هم همتاییهایی دارد. برای نمونه در سراسر لباس تکسچر به کار رفته است تا شبیه به مرد پولادین هنری کویل باشد. پالت رنگی نیز نسبت به رنگهای سرزندهی نسخههای کریستوفر ریو و برندان روث خاموشتر است. البته شاید بخشی از این آمیزهی رنگی خاموش به خاطر نور و روشنایی خود عکس باشد.
در پایان به سراغ نماد S میرویم. پیشتر و هنگام رونمایی نخست این نماد با جزئیات بیشتر به بررسی آن پرداختیم که خلاصهاش این بود که این لوگو با شکل زاویهای و زمختتر خود به طور مستقیم از سری Kingdom Come برداشت شده است. اکنون در نخستین تصویر کامل سوپرمن دیوید کورنسوت میتوان گفت که رنگبندی آن سنتیتر است در حالی که در Kingdom Come با رنگهای قرمز و سیاهی رو به رو میشویم که اشاره به سرخوردگی مرد پولادین آن داستان دارد.
به طور خلاصه میشود گفت که این تنپوش تازهی سوپرمن الهامگیریهای گوناگونی را در خود جای داده است. این لباس یک مسیر کاملاً متفاوت را نسبت به تنپوشهای چند سال گذشتهی سوپرمن در قالب ساختههای لایو اکشن نپیموده اما المانهای خاصی را از کمیکهای کلاسیک سوپرمن در خود جای داده است. آیا همین نکته را میتوان دربارهی ماهیت خود فیلم Superman و مرد پولادین دیوید کورنسوت هم گفت؟
انسانسازی سوپرمن دیوید کورنسوت
در کنار پردهبرداری از نخستین تصویر کامل مرد پولادین و لباس او، ممکن است این عکس به دنبال یک هدف دیگر باشد؛ نشان دادن بخشی انسانگونهتر از سوپرمن. ما او را در حالی میبینیم که با اکراه لباسش را میپوشد تا به نبردی علیه یک تهدید بیگانه بپیوندد که متروپلیس را به آشوب کشیده است. هر چیزی، از حالت سنگین بدنش تا آسیبدیدگی تنپوشش، میتوانند به این اشاره داشته باشند که این مرد پولادین فشار یک قهرمان بودن را حس میکند.
در ابتدا به سراغ آسیبهای لباسش میرویم. این یک ابرلباس ویژهی تازه و بینقص نیست. سوپرمن هم برای نخستین بار این تنپوش را به تن نمیکند تا به سراغ نبرد با پلیدی برود. این لباس از پیش ضربههای سنگینی به خود دیده است. حتی شاید جای این آسیبها از دیدار پیشین مرد پولادین با ویلنی باشد که در پشت سرش میبینیم.
همچنین انگار این تنپوش عمداً به گونهای طراحی شده که همانند لباسهای لایو اکشن پیشین کامل روی تن ننشیند. مشخصاً نسبت به اسپندکسهای تنگ سرسختتر است با این حال همانند تنپوش سوپرمن هنری کویل دقیقاً قالب بدن دیوید کورنسوت نیست. اگر همهی این نکتهها را کنار هم بگذاریم، میتوان برداشت کرد که این تنپوش کلارک کنت احتمالاً ساخت دست است تا یک زره نبرد پیشرفته که یک دستگاه کریپتونی باستانی ساخته باشد.
حالت بدنی که در این تصویر میبینیم نیز به احتمال بالا کاملاً عمدی است که نشان میدهد کلارک در حالی که آمادهی رفتن به میدان نبرد میشود پوتین خود را به شکل اصولی به تن میکند. این بخشی فروتنانه از مرد پولادین به شمار میآید که چندان در فیلمهای پیشین سوپرمن ندیدهایم. بیشتر مواقع این کاراکتر در حالی که لباس کاملش را تن کرده است در صحنهی مبارزه حاضر میشود. این جا یک پیام آشکار وجود دارد: این سوپرمن همانند یک انسان ساده هر بخش از لباسش را به ترتیب به تن میکند.
در کنار همهی این موارد شاید این نکته به نظر جالب باشد که انگار زمانی که متروپلیس در پشتش در حال تخریب است، مرد پولادین دیوید کورنسوت زمان میگذارد تا لباسش را به تن کند. ولی اگر گان کارش را بلد باشد، میتوان گفت که او میخواهد حال و هوایی خاص را به اشتراک بگذارد؛ یک نگاه از منظر طبقهی کارگر به جای نمایش یک مرد پولادین که پیش از هر نبرد جست و خیز کنان آماده میشود. به علاوه، سوپرمن شتاب فراانسانی دارد، پس شاید ما تنها یک لحظه از مرد پولادینی را میبینیم که به سرعت لباسش را میپوشد و به سراغ نجات جان انسانهای در خطر میرود!
یورش یک بیگانه
در این تصویر منتشرشده از سوپرمن دیوید کورنسوت همچنین میتوان بخشی از یک تهدید که این کاراکتر در Superman با آن سر و کله میزند را دید. یک موجود بیگانه به متروپلیس حمله کرده است و با شلیک انرژیک نیرومند شهر را نابود میکند. تا به امروز فقط تأیید شده است که لکس لوترِ نیکلاس هولت به عنوان ویلن در Superman حضور دارد اما این عکس نشان میدهد که تنها بزرگترین دشمن انسانیِ کلارک کنت قرار نیست برایش دردسر ایجاد کند.
بسیاری از هواداران گمان میکنند که در این تصویر شاهد یورش برینیاک به متروپلیس هستیم. احتمال چنین چیزی پایین نیست. با این که خود برینیاک اکثراً ظاهری انسانگونه دارد ولی معمولاً با یک سفینهی فضایی غولآسا به شکل یک جمجمه به زمین میآید. اگر این برینیاک باشد، ممکن است هدفش نه نابودی شهر بلکه کوچک کردن و افزودنش به کلکسیون خود همچون کمیکها باشد. هنگامی که او به این خواستهی خود برسد، باقی زمین محکوم به نابودیست.
با همهی این اوصاف شماری از طرفداران احتمال میدهند که این ویلن میتواند سولاریس (Solaris) باشد؛ ویلنی که گرنت موریسون به عنوان بخشی از کراساوور DC One Million آفرید. سولاریس که با عنوان خورشید ستمگر (The Tyrant Sun) نیز شناخته میشود یک آفتاب ساختگیست که در طول قرنها علیه نوادگان سوپرمن میجنگد.
سولاریس حتی در سری All-Star Superman هم حضور دارد که به لکس لوتر میپیوندد تا رنگ تابش خورشیدی زمین را تغییر دهد و تواناییهای مرد پولادین را از بین ببرد. گان پیش از این اشاره کرده بود که All-Star Superman یکی از خاستگاههای الهام فیلمش است، پس دور از ذهن نیست که این همکاری لوتر و سولاریس را در Superman ببینیم.
شایان ذکر است که درون این گوی صورتی یک رنگ سبز هم دیده میشود. میدانیم که ناتان فیلیون در نقش گای گاردنر به Superman پیوسته است، پس شاید این او باشد که در حالی با گوی صورتی میجنگد که مرد پولادین آماده میشود تا به دیگر قهرمان دیسی ملحق شود. با این که احتمالاً درگیریهای فراوانی بین سوپرمن و این گرین لنترن را در فیلم ببینیم (اذیت کردن دیگر قهرمانان یکی از سرگرمیهای گاردنر به شمار میآید) ولی در پایان، هر دوی این کاراکترها قهرمان هستند و در یک جبهه میجنگند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
نمیدونم چرا انقدر واکنش ها با این تصویر منفی بود من هم با بازیگرش و هم با کاستوم حال کردم و به نظرم خیلی به نقش سوپرمن میخوره!
فقط موضوع اون اشعه پشت سرش هست که انگار png دانلود کردن چسبوندن به تصویر:/