ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

آینده استودیو بتسدا چگونه خواهد بود؟

انتظارات ما و سرنوشت مبهم بتسدای دوست‌داشتنی

امیرحسین وفاراد
نوشته شده توسط امیرحسین وفاراد | ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۲:۰۰

همه ما با نام Bethesda آشناییم. نام این استودیو روی چندین مورد از محبوب‌ترین و موفق‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ وجود دارد که جزو بهترین‌های تاریخ محسوب می‌شود. با این حال وقتی که به چند بازی اخیر آن نگاه می‌کنیم، کمی به آینده استودیو بتسدا شک می‌کنیم. بسیاری از افراد حتی فکر می‌کنند که فروش این کمپانی به مایکروسافت خودش یکی از نشانه‌های افول و نابودی این استودیو بود. ولی واقعا بتسدا تا چه حدی به فروپاشی کامل نزدیک است؟ آیا واقعا قرار است سقوط این شرکت را هم در آینده نزدیک ببینیم؟

به صورت خلاصه، نه. بتسدا قرار نیست جایی برود و این موضوع که الان بخشی از مایکروسافت است، این موضوع را تضمین می‌کند. اما از آن‌جایی که مجموعه‌هایی مثل فال اوت یا الدر اسکرولز یا حتی خود بازی استارفیلد طرفداران خیلی خیلی زیادی دارد، آینده این استودیو برای افراد خیلی زیادی مهم است. پس با ویجیاتو همراه باشید تا با هم نگاهی به آینده استودیو بتسدا داشته باشیم.

پیشگویی یک قهرمان


تقریبا همه ما دیگر می‌دانیم که امضا بازی‌های بتسدا چیست. این استودیو بازی‌های نقش‌آفرینی در دنیایی بزرگ و جهان باز می‌سازد که در آن شخصیت اصلی، یعنی شما، باید به سرنوشت پیشگویی‌شده‌اش برسد. ما چنین چیزی را در فال اوت، الدر اسکرولز و استارفیلد هم دیدیم و دیگر انتظار آن را در بازی‌های این استودیو داریم. چنین سیستمی شاید دیگر قدیمی شده باشد و تاریخش گذشته باشد، ولی به نظر نمی‌رسد که بتسدا قصد داشته باشد که به این زودی‌ها از آن دست بکشد.

البته ممکن است که در آینده‌ای نزدیک شاهد یک بازی با سیستمی کاملا متفاوت باشیم. قطعا خود بتسدا هم می‌داند که این نوع‌ بازی‌سازی دیگر چندان محبوب نیست و شاید به زودی این روشش را تغییر دهد. با این حال، هنوز هم انتظار داریم که پرچم‌دارهای این استودیو هنوز هم به استفاده از این فرمول ادامه دهند. این رویکرد برای این بازی‌ها ثابت شده و بعید است که الدر اسکرولزی را ببینیم که در آن شاهد یک قهرمان پیشگویی شده نباشیم. اگر هم بتسدا تصمیم بگیرد که بالاخره یک بازی با داستانی متفاوت بسازد، احتمالا یک عنوان کاملا جدید باشد و شاید حتی به یک مجموعه جداگانه تبدیل شود.

حاشیه‌های بازی استارفیلد


بیاید و فعلا از مسئله بازی‌های آینده بتسدا خارج شویم و کمی به بازی‌های فعلی بپردازیم. تنها با کمی بررسی وضعیت‌ فعلی بازی‌های این استودیو می‌توانیم آینده آن را پیش‌بینی کنیم. مقصد اول هم چیزی نیست جز استارفیلد. این بازی اصطلاحا «اسکایریم در فضا» قرار بود که صنعت بازی‌سازی را دگرگون کند. همه فکر می‌کردند که تاریخ بازی‌های جهان باز قرار است که به «بعد از استارفیلد» و «قبل از استارفیلد» تقسیم شود.

ولی خب اتفاقی که افتاد این نبود. حتی نزدیکش هم نبود. اشتباه نکنید، استارفیلد داستان نسبتا جالبی داشت و گرافیک قابل‌قبولی را هم ارائه داد. ولی خوبی‌های بازی متاسفانه همین‌جا تمام می‌شوند.

خلاقیتی در ماموریت‌های بازی وجود نداشت و همگی بعد از چند ساعت تکرار می‌شدند. سیستم مبارزه بازی بیشتر شبیه بازی‌های فال اوت بود تا یک سیستم فضایی جدید. هوش مصنوعی بازی به شدت ضعیف بود، که البته این را از بتسدا انتظار داشتیم. میزان لودینگ یا همان بارگزاری بازی هم به شدت باونکردنی‌ای طول می‌کشید. شما اگر می‌خواستید که از کشتی فضایی خود به یک شهر بروید، حداقل باید سه صفحه لودینگ را پشت سر بگذارید. حالا سه صفحه لودینگ هم برای آغاز از مقصد اولیه خود حساب کنید تا متوجه عمق فاجعه شوید. این موضوعات و بسیاری دیگر که نیازمند یک مقاله کاملا جدا هستند، باعث شدند که استارفیلد آن‌طور که باید و انتظار می‌رفت، ظاهر نشود.

آینده استارفیلد و DLC


Starfield

استارفیلد هنوز زنده است. این بازی بیشتر بازیکنانش را از دست داد و تعداد بازیکنانش از یک سری از بازی‌های چند ده ساله بتسدا هم کمتر است. با این حال این استودیو امیدوار است که با انتشار یک DLC بازیکنان را دوباره به این بازی جذب کند. از وعده ساخت یک دی‌ال‌سی و بهبود وضعیت بازی برای بازیکنانی که برایش پول پرداخت کردند را بتسدا یک سال پیش به ما داد. با این حال هنوز هم خبری از این DLC نیست و اخیرا متوجه شدیم که این بسته الحاقی قرار است در پاییز امسال منتشر شود؛ یعنی بیش از یک سال از عرضه بازی اصلی. حالا چرا باید چنین چیزی برایمان مهم باشد؟ به دو علت خیلی مهم که در ادامه توضیح خواهم داد.

دلیل اول برای خود بازیکنان استارفیلد است. این بازی در بهترین حالت متوسط است و محتوا آن به سرعت تمام یا تکراری می‌شود. برای همین بهبود این بازی برای بازیکنانی که آن را خریدند خیلی مهم است. جدا از هر نظری که می‌توانیم در مورد استارفیلد داشته باشیم، این بازی پتانسیل به شدت بالایی دارد. دنیا بزرگ و نسبتا زنده این بازی می‌تواند محل خیلی خوبی برای ایجاد یک داستان بسیار جالب و یک ماجراجویی مهیج باشد. در حال حاضر از این پتانسیل استفاده نمی‌شود و فضا بازی به شدت خالی و حوصله‌سربر است، ولی با اضافه شدن مقداری محتوا به آن، استارفیلد می‌تواند به جایی مثل اسکایریم برسد.

حالا دلیل دوم چیست؟ انتشار این دی‌ال‌سی می‌تواند نشان دهنده آینده استودیو بتسدا باشد. ما می‌توانیم از میزان محتوا و کیفیتی که در این بسته الحاقی می‌بینیم، پیش‌بینی کنیم که در آینده چه کارهایی را از بتسدا قرار است ببینیم. از آن‌جایی که می‌دانیم این استودیو در حال کار روی یکی دیگر از عناونی الدر اسکرولز است، این موضوع اهمیت خیلی بیشتری پیدا می‌کند. شاید خیلی از ما به استارفیلد اهمیتی ندهیم، ولی این بازی و سرنوشتش قرار است آینده دیگر بازی‌های بتسدا را هم تعیین کند.

بازی بعدی بتسدا


تاد هاوارد

خوشبختانه تاد هاوارد (Todd Howard) که مدیر اجرایی و تولیدی بتسدا است، در مورد بازی‌های این استودیو با آزادی کامل صحبت می‌کند. او در یکی از مصاحبه‌هایش با IGN گفت که کارهای اولیه ساخت Fallout 5 آغاز شده است، ولی تمرکز اصلی این استودیو بر روی نسخه ششم از مجموعه الدر اسکرولز است. حالا برداشت ما از این صحبت می‌تواند هم خوب باشد و هم بد. از یک طرف، طرفداران مجموعه الدر اسکرولز می‌توانند خوشحال باشند که بازی بعدی این استودیو قرار است Elder Scrolls VI باشد. از طرفی این مصاحبه مشخص کرد که بتسدا تنها روی یک بازی بزرگ تمرکز نکرده و در حال کار بر حداقل دو بازی مختلف و نسبتا بزرگ است.

ما الان می‌دانیم که بازی بعدی بتسدا قرار است چی باشد، ولی هنوز نمی‌دانیم که قرار است کی منتشر شود. یک سری از افراد حدس می‌زنند که مایکروسافت جلوی بتسدا را گرفته است تا تاریخ‌ها دقیق را اعلام نکنند. این موضوع می‌تواند منطقی باشد چون هم تیم تبلیغ و مارکتینگ بازی قرار است از طرف مایکروسافت کار کنند و هم از طرفی مایکروسافت خودش تجربه انتشار اخبار زودهنگام در مورد بازی‌ها را دارد و دلش نمی‌خواهد که دوباره این اشتباه را تکرار کند.

ولی آیا الدر اسکرولز بعدی هم قرار است مثل دیگر بازی‌های بتسدا باشد یا قرار است که یک خلاقیت کاملا متفاوت را در بازی ببینیم؟ در جواب این سوال باید گفت که احتمالا همان فرمول قدیمی را در دنیایی جدید ببینیم. ما همه انتظار داشتیم که استارفیلد یک بازی کاملا جدید و متفاوت باشد که بازی‌های جهان باز را دگرگون کند، ولی دیدیم که همان گیم‌پلی و داستان اسکایریم و فال اوت را «کپی» و در دنیا و گرافیکی جدید «پیست» کردند. اگر به بازی‌های چند سال اخیر بتسدا هم نگاه کنید متوجه می‌شوید که این استودیو سالیان سال است که دیگر مثل سابق عناوین خلاقانه نمی‌سازد و فقط از بازی‌های قدیمی‌تر خودش تقلید می‌کند. متاسفانه در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم در الدر اسکرولز بعدی قرار است شاهد تغییری در این زمینه باشیم.

ولی Fallout 5 چطور؟


موفقیت اخیر سریال فال اوت، باری دیگر باعث محبوبیت شدید این مجموعه در دنیا بازی‌ها شد. بتسدا هم سریعا فرصت را غنیمت شمرد و تمامی بازی‌های این مجموعه را با تخفیفی باورنکردنی در استیم و دیگر پلتفرم‌ها تبلیغ کرد. برای همین بازیکنان خیلی زیادی به سمت این بازی‌ها هجوم آورندند و حالا طرفداران این بازی به شدت زیاد است. حالا شاید برایتان سوال باشد که آیا Fallout 5 هم قرار است با مشکلات احتمالی الدر اسکرولز بعدی مواجه شود؟ در جواب باید گفت که احتمالا نه و این خیلی خوب است.

بتسدا قبلا سابقه این کار را داشته که ساخت بازی‌هایش را به استودیو دیگری منتقل کند. برای مثال بهترین بازی مجموعه فال اوت از نظر بسیاری از افراد Fallout New Vegas است که توسط استودیو ابسیدین ساخته شد. این بازی یک شاهکار به تمام معنا بود و بسیاری از طرفداران این مجموعه به خاطر این بازی بود که عاشق فال اوت شدند. قطعا بتسدا می‌داند که اگر ساخت این بازی را به یک تیم دیگر که هم توانایی لازم برای ساختش را دارند و هم وقت کافی را می‌توانند برایش ایجاد کنند محول کند، یک بازی به شدت باکیفیت‌تر را در نهایت خواهد داشت.

حتی خود تاد هوارد هم گفت که صرفا کارهای ابتدایی بازی انجام شده است. یعنی هنوز هم جای امید وجود دارد و شاید بتسدا بعد از تکمیل زیرساخت بازی، توسعه آن را به شرکتی دیگر منتقل کند. با این کار هم دست بتسدا برای ساخت الدر اسکرولز یا هر بازی دیگری بیشتر باز خواهد بود و هم ما شاهد یک فال اوت بهتر خواهیم بود.

تغییری در برنامه


Fallout 76

بتسدا همیشه به ساخت بازی‌های جهان باز و نشان دادن یک دنیا به ظاهر نامحدود معروف بوده است. اما متاسفانه این موضوع تنها در ظاهر است و در واقعیت تمامی این دنیا بزرگ و آزاد به یک سری شخصیت مشخص و ماموریت‌های اجباری محدود می‌شوند. اگر به اکثر بازی‌های این استودیو نگاه کنید، شما باید یک شخصیتی را از صفر بسازید و در نهایت به سرنوشت خود برسید و دنیا را نجات دهید. شاید بازیکنان دیگر از این سبک خسته شده باشند. شاید ما بخواهیم که فقط خودمان یا دوستان نزدیکمان را نجات دهیم.

یکی از موارد بسیار مهمی که بتسدا به آن اهمیتی نمی‌دهد، احساسات بازیکن است. در بازی‌های نقش‌آفرینی این استودیو، شما فقط نقش یک نظاره‌گر را دارید که یک داستان را تماشا می‌کند. در این بازی‌ها ما باید بتوانیم تصمیمات خودمان را بگیریم و داستان خودمان را تعریف کنیم. معنا اصلی بازی‌های نقش‌آفرینی هم دقیقا همین است. کافی‌ست نگاهی به بالدورز گیت بیندازید تا دقیقا متوجه این موضوع شوید.

بتسدا نیاز دارد که روندش را عوض کند. چنین سبک‌هایی شاید ۱۰ سال پیش خوب بود، ولی بعد از چند دهه تکرار، بازیکنان چیز جدیدی را نیاز دارند. ما نیاز به داستانی داریم که غیرقابل پیش‌بینی و مهیج باشد، نه داستانی که از ابتدا بازی متوجه‌اش می‌شویم و در طول بازی دیگر هیجانی را به چشم نمی‌‌‎بینیم.

بهترین حالت ممکن


آیا فقط در آینده استودیو بتسدا مشکلات و فروش کم می‌بینیم؟ قطعا نه. این استودیو هنوز هم طرفداران بسیار زیادی دارد و می‌تواند دوباره روی پایش بلند شود. به نظر من بتسدا می‌تواند با چند کار نسبتا ساده، یا حداقل مشخص، دوباره تبدیل به چیزی شود که بود.

در ابتدا باید داستانش را عوض کند. دیگر به نظر من داستان یک قهرمان پیش‌گویی شده قدیمی است و باید یک داستان جدید بنویسد. نه‌تنها برای بازی بعدی‌اش، بلکه برای تمامی بازی‌هایش باید یک داستان جدید را تعریف کند. مگر چند بار می‌توانیم یک داستان یکسان را در دنیاهای جدید بشنویم؟

قدم بعدی این است که تنها روی ساخت یک بازی تمرکز کند و ساخت عناوین دیگر را به استودیوهای دیگر منتقل کند. برای مثال تا انتشار الدر اسکرولز بعدی تنها روی این بازی تمرکز کند و حتی تا یکی دو سال بعد از انتشارش هم از این بازی پشتیبانی کند و پروژه بزرگی را شروع نکند. بازی‌های دیگر مثل Fallout 5 را هم بدهد به استودیوهای دیگر. آیا دفعه قبلی‌ای که این کار را کرد، نتیجه‌اش بد بود؟

در نهایت از استارفیلد هم ناامید نشود. بعید است که با استارفیلد هم یک واقعه مشابه سایبرپانک ببینیم و با تلاش توسعه‌دهنده‌ها این بازی یک بازگشت بزرگ داشته باشد. ولی حداقل کاری که بتسدا می‌تواند انجام دهد این است که با آپدیت‌ها و انتشار یکی دو محتوای خوب و ارزشمند، امید کسانی که برای این بازی پول خرج کردند را زنده نگه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی