چرا ریویو بمب کردن بازیها لزوما کار اشتباهی نیست؟
بازیکنها جلوتر از رسانهها در پوشش خبری
مفهوم ریویو بمب (Review Bomb) در سالهای اخیر تغییرات زیادی را تجربه کرده است. ریویو بمب ابتدا از بازیهایی مثل Spore در سال ۲۰۰۸ به واسطه اضافه شدن DRM به بازی شروع شد. جایی که بازیکنها از خشم زیاد بابت تصمیمات یک ناشر، دست به یک اعلام نارضایتی همگانی میکنند. پس از آن در دوره اضافه شدن لوت باکسها و سیستمهای درآمدزایی، بازیهایی مثل استارز وارز بتلفرانت ۲ دچار حواشی بسیاری در بین بازیکنها شدند، تا این حد که سازنده، به واسطه نقدهای منفی بسیار از موضع خود عقبنشینی کردند. در این بین بازیهای داستانی مثل لست آو آس پارت ۲ هم دچار نفرینی مشابه شدند که به واسطه لو رفتن کامل داستان بازی اتفاق افتاد و حتی منجر به تهدید به مرگ شدن عوامل سازنده بازی شد و حالا نوبت به ایپکس لجندز رسیده است. اما چرا ریویو بمب کردن لزوما کار اشتباهی نیست؟
استیم در چند سال اخیر با انتشار یک آپدیت، خبر از این داد که بازههای ریویو بمب شدن یا نقدهای منفی دسته جمعی را در امتیاز کلی آن بازی لحاظ نمیکند. هر چند که این نقدها همچنان روی این وبسایت باقی بمانند. این مسئله از سوی استیم طوری کنترل شد تا جلوی ریویو بمبهای ناگهانی و بیهدف را بگیرد. اخیرا با ریویو بمب شدن بازی ایپکس لجندز، به نظر من با پروندهای استثناء و کاملا جدیدی روبرو هستیم.
ایپکس لجندز بازی بتل رویال موفق شرکت الکترونیک آرتز است. بازی پردرآمدی که در کنار بازیهایی مثل فیفا، درآمد خیلی خوبی را به صورت سالانه برای این شرکت فراهم میکند. بازی فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته و حالا که وارد سال ششم خود شده، اتفاقات عجیبی در حال رقم خوردن است. در هفتههای اخیر، ریویو بمب کاربرها برای این بازی شروع شده و همچنان ادامه دارد. در حدی که حالا میانگین نقدهای اخیر بازی به حالت Mostly Negative در آمده است. اما ماجرا از چه قرار است؟
در هفتههای اخیر، EA از یک سیستم بتل پس جدید رونمایی کرده است. حالا بتل پس به کل از بین رفته و حتی امکان خرید بتل پس جدید با ایپکس کوین هم برداشته شده است. به این معنا که برخلاف فرهنگ تمام بتل پسهای دنیا مثل فورتنایت، کال آو دیوتی یا بازیهای دیگر، بازیکن دیگر نمیتواند با کوینهایی که پس از خرید یک بتل پس به دست میآورد، بتل پس بعدی را خریداری کند. حالا بازیکنها امکان خرید دو بتل پس را دارند که هر کدام ۶۰ لول به جای ۱۲۰ لول سابق دارند. ایپکس لجندز حالا با این کار، عملا امکان خرید بتل پس با پول داخل بازی را از بین برده و در عوض، بتل پسهایی را اضافه کرده که باید برای آن پول واقعی پرداخت کنید، آن هم هر کدام به قیمت ۱۰ دلار یا مجموعا ۲۰ دلار! بتل پسهایی که حتی محتوای چندان اضافهای هم برای مخاطبی که ۲۰ دلار برایش اضافهتر پرداخت میکند، ندارد.
ریویو بمب اخیر ایپکس لجندز، یادآوری میکند که چرا ریویو بمب کردن یک بازی، لزوما هدفی مغایر با مسیر پیشرفت بازی ندارد. استراتژیهای ضدمشتری از جمله افزایش قیمت یک آیتم پریمیوم، اضافه کردن بتل پس، استراتژیهای سودجویانه ناشران و … همه جزو مواردی بودهاند که در طول سالها، به وسیله کاربران گزارش شدهاند. در مورد ایپکس لجندز، بازیکنهای استیم اولین کسانی بودند که ابعاد فاجعه بودن تغییر سیستم بتل پس را گزارش دادند. به این معنی که حالا خبری از گزارش رسانهها برای این بازی نبود، یا حداقل گزارشها وقتی منتشر شد که کاربرها از میزان عصبانیت بازی را به سرتیتر خبرها تبدیل کردند. با این که الکترونیک آرتز همچنان از مواضع خودش عقب نکشیده، اما ریویو بمب کردن ایپکس لجندز همچنان ادامه دارد و تاثیر رسانهای آن خیلی بیشتر از کاری بود که رسانهها میتوانستند در قبال آن انجام دهند..
بیشتر بخوانید:
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.