راهنمای بازی Frostpunk 2 برای مبتدیان
در سیاست تقلب کرده و غذای کافی برای مردم تولید کنید
فراست پانک ۲ یک بازی وحشتناک شهرسازی است که از شما میپرسد برای جلوگیری از یخ زدن بشریت، حاضرید چه تصمیمات دردناکی را بگیرید. این اثر جذاب، دوست دارد درست وقتی شهر خود را به مرز نابودی رساندید، بخندد و صفحهی گیم اور را نشان دهد. بعد از گذراندن چند چپتر ابتدایی، ویجیاتو نکاتی را برای شما آماده کرده تا مقداری از سختی اولیه بازی کم کند. در این راهنمای بازی Frostpunk 2 برای مبتدیان، برخی نکات ابتدایی برای بهتر کردن شهر و پاسگاههای (Outposts) آن را آماده کردیم تا قبل از آنکه سرمای سخت به سراغتان بیاید، بتوانید کمی دوام بیاورید.
- 1 اخلاق خوب را فراموش کنید
- 2 قبل از اتخاذ تصمیمهای ناشیانه، تفکر کنید
- 3 رسیدن به هدف، کافی نیست
- 4 از ابتدا در تصمیمات سیاسی دخالت کنید
- 5 بر کمک گروههای خود تکیه کنید
- 6 جهتگیری کنید اما پلها را نسوزانید
- 7 منطقهی جدید نسازید و آنهایی که از قبل ساختید را ارتقا دهید
- 8 زمینهای متروکه را از همان ابتدا کاوش کنید
- 9 برای دردسر بعدی قبل از آنکه پیش بیاید، برنامهریزی کنید
اخلاق خوب را فراموش کنید
اولین چیزی که باید به هنگام باز کردن Frostpunk 2 برای اولین بار به یاد داشته باشید این است که شما و تمام روحیات و ایدههایی که دارید، به معنای واقعی رهبر شهر New London نیستید. تمامی ایدهآلهای اخلاقی که در زندگی روزمرهی خود دارید، در دنیای سرد بازی معنایی ندارند و برای موفقیت باید بسیاری از آنها را رها کنید. همیشه یادتان باشد که سازندگان فراست پانک ۲ با بازی دادن قلب شما، مجبورتان میکنند تا تصمیماتی احمقانه گرفته و خود را در شرایطی بد قرار دهید.
ممکن است مجبور باشید به طرز قابل توجهی قوانین استفاده از کودکان کار را برای زنده نگه داشتن شهر نادیده بگیرید. شاید مجبور باشید کهنسالان خود را از شهر اخراج کنید تا بتوانید منابع کافی برای افراد مهمتر داشته باشید. شاید هم مجبور شوید آخرین فُک زندهی کرهی زمین را برای سیر نگه داشتن شهروندان شکار کنید.
شما باید قوانین خطرناک کاری اعمال کرده و اضافه کاری بدون حقوق را برای کارگران در نظر بگیرید. در این راه قطعا تعدادی آدم نیز خواهید کشت. اما به لطف این تصمیمات سخت شهر دوام میآورد و این دقیقا هدف گیمپلی Frostpunk 2 به حساب میآید. اگر نمیتوانید از لحاظ روحی و اخلاقی خود را رها کنید که البته کاملا قابل درک است، شاید بهتر باشد به سراغ یک عنوان شهرسازی آرامتر بروید.
قبل از اتخاذ تصمیمهای ناشیانه، تفکر کنید
برخلاف حرفی که در نکتهی اول گفتیم، گاهی اوقات بازی فداکاریهای اخلاقیای در ساعات ابتدایی به شما ارائه میدهد که به هیچ وجه لازم نیست آنها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در پیش درآمد (Prologue) به شما گفته میشود که مقداری مواد غذایی برای مقاومت در برابری طوفانی بزرگ، انبار کنید. از آنجایی که نمیتوانید سر موقع به این هدف برسید، بازی از شما میخواهد که برای دوام آوردن یا کهنسالان شهر و یا آخرین فُک زمین را فدا کنید. شما همچنین میتوانید بدون انتخاب هیچکدام از این گزینهها و بدون اتخاذ تصمیمی ناشیانه، با مشکل پیش آمده کنار بیایید.
بازی میخواهد به شما القا کند که تنها راه پیروزی و موفقیت، تبدیل شدن به یک هیولای ترسناک است و البته در نهایت مجبورید تصمیمهایی ترسناک بگیرید. با این وجود اجازه ندهید راه آسان و سریع شما را از راه حل یک مشکل، دور کند. میتوانید بحران کمبود غذا را با برخی سازههای استراتژیک و اضافه کار، مدیریت کنید.
گاهی اوقات حتی این تصمیمات اخلاقی ناشیانه میتوانند با کم کردن اعتماد مردم به شما، در ادامهی راه مشکل ساز شوند. پس قبل از گرفتن تصمیمی که میتواند احساساتتان در دنیای واقعی را خدشه دار کند، کمی فکر و محاسبات کنید تا راه حلهای ممکن را بیابید. متوقف کردن بازی (Pause) و فکر کردن با در نظر گرفتن تمامی اطلاعاتی که در دست دارید، استراتژی قابل اعتمادی به حساب میآید.
رسیدن به هدف، کافی نیست
اطمینان حاصل کردن از اینکه مردمتان منابع کافی برای بقا داشته باشند، هدف اصلی Frostpunk 2 به حساب میآید. رسیدگی به نیازهای مختلف مردم شاید غیر ممکن به نظر برسد اما هدف شما در حقیقت بسیار دشوارتر است. جهت داشتن شهری کاملا موفق، باید همه چیز را بیش از حد نیاز تولید کنید.
تجربه فراست پانک ۲ شبیه نانآور بودن یک خانه است، بر این اساس، باید انتظار داشته باشید که اتفاقات غیرقابل پیشبینی در بدترین لحظات به سراغتان بیایند. راه حل این مشکل، تولید بیش از حد نیاز تمامی منابع است. هنگام وقوع طوفان برفی بعدی، بازی تصور میکند که شما برخی از شهروندان را به علت سرما و در ادامه گشنگی از دست خواهید داد. اما اگر همواره مشغول انبار کردن غذا و سوخت اضافه باشید، مردم میتوانند از پس چند طوفان بزرگ بربیایند.
سادهترین راه برای انبار کردن مقداری زیاد از آیتمهای مختلف، ساختن سازهها و مناطق اضافی، پیدا کردن منابع در طبیعت و بازگرداندن آنها به خانه و یا اجبار کارگران به اضافه کاری در مواقع کم مصرف سال مانند موجهای گرما، به حساب میآید.
از ابتدا در تصمیمات سیاسی دخالت کنید
دخالت در آرا برای ایجاد سیاست و تغییرهای بزرگ در شهرتان بسیار مهم است. برای محقق کردن این امر نیاز دارید نزد گروههای مختلف رفته و با وعده دادن به آنها، آرای دلخواه خود را بدست بیاورید. برخی از این وعدهها آسان هستند، مانند تحقیق در مورد تکنولوژیای جدید در ۴۰ روز آینده. برخی دیگر نیز مجبورتان میکنند قانونی را تصویب کنید که شاید در دیگر اهدافی که دارید اثر گذار باشد. شما باید در نظر بگیرید که آیا رایی که به دنبال آن هستید ارزش یک فداکاری دیگر را دارد یا خیر.
از سوی دیگر، همواره میتوانید وعدههایی را داده و هیچگاه به آنها عمل نکنید. در نظر داشته باشید که نمیتوانید چند بار متوالی این کار ادامه دهید زیرا ممکن است گروهی که اذیت کردید دیگر مایل به همکاری با شما نباشند، البته در نهایت شاید، درست کردن روابط خراب شده با گروهها با استفاده از روشهای مختلف (مانند رشوه دادن) آسانتر از درست کردن یک قانون خراب باشد. شهر خود برای عمل به وعدهای نه چندان مهم، نابود نکنید.
یاد گرفتن تقلب انتخاباتی و دستکاری کردن آرای گروههای مختلف بخشی کلیدی از گیمپلی بازی به حساب میآید. پس به یاد داشته باشید که مجبور نیستید فقط بخاطر آن که گروهی میخواهد قانونی تصویب شود، به رای آوردن آن کمک کنید. گاهی اوقات هم بهتر است که دستکاری نکنید و بزارید اتفاقات روند طبیعی خود را پیش بگیرند.
بر کمک گروههای خود تکیه کنید
حالا که صحبت از گروهها شد، باید بدانید که میتوانید بر کمک آنها در بحرانهای مختلف حساب باز کنید. درخواست کمک مالی به عنوان مثال چیزی است که بازی از همان ابتدا در مورد احتمال تاثیر گذاری آن بر روی ارتباط شما با متحدان، اخطار میدهد. با این وجود، اگر گروهی مورد علاقه دارید که گاها به آنها رجوع میکنید، درخواست کمک مالی و یا موردی دیگری، به سختی در باورشان نسبت به شما تاثیر میگذراد.
گروههایی وجود دارند که دوستشان دارید و گروههایی وجود دارند که زیاد با آنها حال نمیکنید و باید به یاد داشته باشید رابطهی شما دو طرفه است. اگر به Faith Keepers هرچیزی که نیاز دارند را هر وقتی که درخواست میکنند میدهید، میتوانید و باید از آنها هر موقع که میتوانند پول دریافت کنید. اکثر اوقات ایمان گروهها نسبت به شما تضعیف نمیشود و اگر هم این اتفاق بیفتد، بازگرداندن شرایط به حالت اصلی، کاری آسان است.
جهتگیری کنید اما پلها را نسوزانید
و بلاخره در مبحث گروهها، هیچگاه اشتباه ابراز بی اهمیتی و یا نابود کردن یک فرقه را مرتکب نشوید. در حالی که به نفع همراهان جهتگیریهایی میکنید، سعی کنید به صورت کامل با گروهی دیگر درگیر نشوید زیرا آنها ممکن است شروع به ایجاد دردسرهای فراوان کنند. فقط به این دلیل که فرقهای ۴ درصد از جمعیت شهر را تشکیل میدهد، بدین معنی نیست که میتوانید به راحتی آنها را حذف کنید. آن ۴ درصد قبل از آن که بتوانید به خودتتان بیایید ۱۴ درصد میشوند و اعتراضاتی را شروع میکنند.
فراست پانک ۲ بازیای است که از شما میخواهد جهتی را انتخاب کرده و با یک حزب مهربانتر باشید. اما اگر این کار را با سوزاندن پلها انجام دهید و یا به طور خاص یک پل را بصورت مداوم خراب کنید، در نهایت به مشکل بر خواهید خورد.
منطقهی جدید نسازید و آنهایی که از قبل ساختید را ارتقا دهید
در حالی که مشغول ساخت شرکتهای جدید هستید و میخواهید انبار خود را تا جایی که میشود با غذا (و یا منابع دیگر) پر کنید، به صورت طبیعی جهت افزایش تولید، مجبور به ایجاد مناطق جدید میشوید. با این وجود مهم است که به خاطر داشته باشید سازهها چقدر قدرتمند هستند و اینکه بهتر کردن منطقهی از قبل ساخته شده برای ایجاد ساختمانی جدید، میتواند منابع بسیار زیادی را در ازای نیروی کمتری، نسبت به منطقهای جدید، برایتان به همراه داشته باشد.
دفعهی بعدی که خواستید خروجی تولید را افزایش دهید، بیخیال یک منطقه برای ایجاد منطقهای جدید نشوید. فضاهایی که از قبل در دست داشتید را گسترش بدهید، دو کارخانهی چوببری در آنها راه بیندازید و شاهد انفجار خط تولید باشید.
زمینهای متروکه را از همان ابتدا کاوش کنید
زمینهای متروکه (Wasteland) خارج از شهرتان در ساعات ابتدایی میتوانند به سادگی نادیده گرفته شوند. شما همین الان هم در خانه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکنید، پس چرا به سراغ دردسرهای بیشتر بروید؟ بخاطر آنکه همان قدر که دردسر در خارج از New London وجود دارد (مانند پیدا کردن بازماندگان جدید) راهحلهایی را نیز به دست میآورید. به عنوان مثال، شاید توانستید منبع غذایی جدید خارج از شهر پیدا کنید و مسیری را برای رسیدن به آن، به وجود بیاورید. این میتواند مشکلی که دارید را برای مدتی از بین ببرد و یا به شما اجازه دهد مقدار زیادی غذای رایگان انبار کنید.
اگر در حال تجربهی بخش داستانی هستید، بلاخره مجبور میشوید افرادی را جهت پیدا کردن سوختی جدید برای ژنراتور به بیرون بفرستید. این کار زمان زیادی میگیرد و جمع کردن گروهی برای انجام این کار گران تمام میشود، بنابراین باید برنامه ریزیهای لازم برای این کار را از مدتها قبل و نه چند روز پیش از آن که سوخت تمام شود، انجام دهید.
برای دردسر بعدی قبل از آنکه پیش بیاید، برنامهریزی کنید
تمامی نکات بالا برای رسیدن به هدف «آمادگی بیش از حد» کار میکنند. چیزی که میدانید در فراستپانک ۲ قرار است اتفاق بیفتد و ۱۰۰ درصد میتوانید از پیش آمدن آن مطمئن باشید، آن است که بازی در حالی که با مسائل دیگر درگیر هستید، مشکلی بسیار بزرگ در دستتان قرار میدهد. برای زنده ماندن در متروکههای یخ زده، باید انتظار همه چیز را تا بیشترین حد ممکن داشته باشید. غذا کم نیاورید. مشکل جنایات شهر را قبل از آنکه بازی از اومدن طوفان خبر بدهد، رفع کنید، چون میدانید که بلاخره این طوفان از راه میرسد.
هرچقدر بیشتر بتوانید شهر را در بهترین حالت خود با منابع اضافه، کنترل کردن گروهها و استفادهی درست از جمعیت نگه دارید، راحتتر میتوانید با مشکلات غیر قابل پیشبینی کنار بیایید. شما میتوانید آسیبهای ناشی از مشکلاتی که فراست پانک ۲ به سمتتان پرت میکند را هم با تمرکز بر آنها کمتر کنید. بازی مچ بازیکن را با شروع آتشی در دستشویی، در حالی که او هنوز درگیر آتش ایجاد شده در آشپزخانه است، میگیرد.
برای هر اتفاقی آماده باشید تا Frostpunk 2 نتواند غافلگیرتان کند.
بیشتر بخوانید:
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.