ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ظاهر احتمالی پلی استیشن 5
اخبار و مقالات

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری X یک نقطه مشترک دارند

در رقابت بین کنسول‌ها می‌توان مدعی شد که بازی‌ها و به طور کلی محتوای انحصاری حرف اول و آخر را می‌زند. اما در چند سال اخیر مایکروسافت بیش از هر کمپانی دیگری از کمتر شدن ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

در رقابت بین کنسول‌ها می‌توان مدعی شد که بازی‌ها و به طور کلی محتوای انحصاری حرف اول و آخر را می‌زند. اما در چند سال اخیر مایکروسافت بیش از هر کمپانی دیگری از کمتر شدن فاصله بین پلتفرم‌ها استقبال کرده است. حالا با توجه به شایعات اخیر به نظر می‌رسد که احتمالا سونی نیز برنامه‌هایی مشابه در سر دارد، برنامه‌هایی که در نتیجه آن دو کنسول ایکس باکس سری X و پلی استیشن 5 را به یکدیگر نزدیک‌ می‌کند. دیو تیر (Dave Thier)، نویسنده وبسایت فوربز، در یادداشتی به این موضوع پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانیم.


از نظر من اولین تیر در نبرد بین پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری X در ماه مارس (اسفند-خرداد) سال ۲۰۱۶ شلیک شد. همان زمانی که کریس چارلا (Chris Charla)، رییس بخش ID@ ایکس باکس نامه‌ای سر گشاده در مورد قابلیت کراس‌پلی نوشت تا دیگر شبکه‌ها و پلتفرم‌ها را نیز به استفاده از این قابلیت دعوت کند. منظور از شبکه‌های دیگر به طور مشخص، PSN بود و بسیاری این دعوت‌ را نوعی به چالش کشیدن دانستند. کراس‌پلی قابلیتی بود که گیمرها مدت‌ها درخواست آن را داشتند اما به ضرر سونی به عنوان سازنده کنسول برتر این نسل تمام می‌شد. اما مایکروسافت در نقش تولید کننده کنسول دوم این نسل و صاحب پلتفرم ویندوز، دست به حرکت و اقدامی نامتعارف زد.

این اقدام اولین قدم اتفاقی بود که دنیای بازی را در چند سال اخیر تغییر داد. رسم و رسوم قدیمی دارند به مرور از بین می‌روند و سازنده‌های کنسول‌ها نیز متوجه مزیت و سود آسان گرفتن روی بازی‌ها و گیمرهایشان شده‌اند و اینکه به خواسته‌های گیمرهای امروزی توجه کنند. در این زمینه مایکروسافت پیش‌قدم‌ و بیشتر از بقیه فعال بوده است. این کمپانی مدتی می‌شود که بازی‌هایش را روی پلتفرم‌های دیگر به خصوص کامپیوتر عرضه می‌کند و حتی اعلام کرده تمامی عناوین انحصاری ایکس باکس سری X در یکی دو سال اول روی ایکس باکس وان نیز قابل بازی خواهد بود. مایکروسافت به وضوح انگیزه‌های ضد انحصاری خود را نشان داده اما ردموندی‌ها تنها کسانی نیستند که چنین ریسکی می‌کنند.

بازی The Last of Us 2

سونی در این نسل به عنوان آن سازنده‌‌ای معروف شده که دور کنسول و بازی‌هایش حصاری بزرگ کشیده، حصاری که البته به سود ژاپنی‌ها هم تمام شد. این سیستم پیرو مدلی است که نینتندو نیز پیش‌تر به کار برده بود و هنوز هم می‌برد. اینکه ارزش واقعی کنسول را بازی‌های انحصاری موفق و ارزشمندی چون آنچارتد ۴، بلادبورن، اسپایدرمن، گاد آو وار، Horizon Zero Dawn، دث استرندینگ و بازی‌های منتشر نشده‌ای چون Ghost of Tsushima و The Last of Us Part 2 تعریف می‌کنند. این موضوع برای سونی نتیجه‌بخش هم بود. اگر شما یک گیمر باشید و به دنبال بازی‌های داستان‌محور با کیفیت می‌گردید، واقعا دلیلی وجود ندارد که پلتفرمی جز پلی استیشن را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

با توجه به این فضیه،‌ اتفاقا همه‌چیز جالب‌تر می‌شود وقتی سونی را می‌بینیم که سیاست‌هایی مشابه با مایکروسافت را در پیش گرفته است. یکی از بزرگترین خبرهای چند ماه اخیر سونی این بوده که آن‌ها تصمیم دارند بازی MLB: The Show را برای همه پلتفرم‌ها منتشر کنند، تصمیمی که شاید دلیل کمتری به دوست‌داران ورزش بیسبال برای خرید پلی‌ استیشن 4 دهد اما در عوض مخاطبین بیشتری جذب می‌شوند. شایعات اخیر نیز نشان می‌دهند که Horizon Zero Dawn قرار است برای پی‌سی عرضه شود و  از طرفی با توجه به این نکته که God of War را می‌توان با سرویس PlayStation Now روی کامپیوتر بازی کرد، می‌تواند دید آینده‌ای در راه است که نقش انحصار‌ی‌ها در آن کمتر است.

بازی Death Stranding

شایعات دیگری نیز به گوش می‌رسد که حتی Death Stranding و The Last of Us Part 2 نیز برای کامپیوتر عرضه خواهند شد. پی‌سی بزرگترین بازار گیمینگ در جهان است و به نظر می‌رسد سونی حاضر است جای پایش را در این بازار محکم‌تر کند حتی اگر مجبور باشد امتیاز انحصاری‌هایش را تا حدی از دست دهد.

من با مت برتز (Matt Bertz)، یکی از تحلیل‌گران مجموعه Magid صحبت کردم و او در مورد برنامه‌های آینده سونی توضیح داد که این کمپانی مثل باقی شرکت‌ها در تلاش است تا آینده را به سمتی سوق دهد که بسیار متفاوت‌تر از آن دنیای کنسول‌محوری است که تا الان می‌شناختیم.

او توضیح می‌دهد: «تمام این اقدامات در جهت کمرنگ‌تر کردن مرزها، کاری هوشمندانه است و وقتی به تکنولوژی‌های آینده‌نگرانه‌ای چون سرویس کلاود نگاه می‌کنیم یا زمانی که سرویس‌های اشتراکی رایج شده‌اند، تعجبی ندارد که این کمپانی‌ها چنین تصمیماتی بگیرند. یک موضوع همیشگی این است که خواسته‌های مشتریان باعث تغییر می‌شود و مشتریان نیز علاقه‌ و تمایلشان به راحتی را نشان داده‌اند. نتفلیکس گزینه‌ای راحت‌تر از سینما است و استفاده از اوبر و لیفت هم از تاکسی‌ها راحت‌تر است.»

بازی‌های نینتندو روی موبایل

حتی نینتندو نیز با ساخت بازی‌های موبایلی چون Super Mario Run و Mario Kart Tour از خود انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به قبل نشان داده است. با عرضه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری X در پاییز این روند احتمالا ادامه می‌یابد. از بسیاری جهات، این کنسول‌ها همچنان مثل قبل هستند. اما همچنین انتظار دارم سونی،‌ مایکروسافت و نینتندویی را ببینیم که برای آینده‌ای متفاوت آماده می‌شوند، آینده‌ای که محدودیت‌های حول کراس‌پلی، سیو کردن بازی روی پلتفرم‌های مختلف، خرید بازی روی چند پلتفرم و عناوین انحصاری کمتر است. رقابتی که بیشتر به جای آنکه در مورد پلتفرم‌ها باشد، به واسطه اکوسیستم‌ها تعریف شود.

سونی بدون شک بازی‌های انحصاری قدرتمندش را برای پلی استیشن 5 خواهد آورد و انتظارش می‌رود تا عناوین درخشانی ببینیم که دیگران را به خرید کنسول جدید ترغیب کند. اما همچنین انتظار می‌رود تا سونی در باقی جاها کمی آسان‌تر بگیرد و حتی حرکات بزرگی چون عرضه The Last of Us Part 2 برای پی‌سی هم انجام دهد. عرضه ناموفق سرویسی چون استیدیا نشان می‌دهد که آینده هنوز از راه نرسیده اما ویژگی آینده همین است. در راه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • JAVAD
    JAVAD | ۶ بهمن ۱۳۹۸

    دیگه پس باید به جای کنسول به بازیامون افتخار کنیم.

مطالب پیشنهادی