ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

پرفروش‌ترین بازی سونی در سال ۲۰۱۹ یک عنوان موبایل بوده است

نه Days Gone و نه Death Stranding، در حالی که سونی سال گذشته این دو بازی را برای پلی استیشن 4 منتشر کرد اما آنطور که داده‌های سنسور تاور (Sensor Tower) نشان می‌دهند Fate/Grand Order ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

نه Days Gone و نه Death Stranding، در حالی که سونی سال گذشته این دو بازی را برای پلی استیشن 4 منتشر کرد اما آنطور که داده‌های سنسور تاور (Sensor Tower) نشان می‌دهند Fate/Grand Order پرفروش‌ترین بازی سونی در سال ۲۰۱۹ بوده است.

Fate/Grand Order یکی از آن پدیده‌های نسبتا جدید بازار موبایل به حساب می‌آید که هرچند در بازار غرب آن‌قدرها شناخته شده نیست ولی محبوبیتش در شرق آسیا (به‌خصوص ژاپن) به تنهایی کافیست تا بازی هر ساله پای ثابت پرفروش‌ترین بازی‌های موبایل باشد.

با توجه به گزارشات سنسور تاور Fate/Grand Order در سال ۲۰۱۹ توانست ۱.۱ میلیارد دلار بفروشد و اگرچه رکورد فروش سال گذشته‌اش را نشکست ولی برای دومین بار درآمد میلیارد دلاری را تجربه کرد. Fate/Grand Order در اولین سال انتشارش ۱۱۰.۷ میلیون دلار فروخت و با افزایش فروشی که طی این چند سال داشت، در نهایت در سال ۲۰۱۸ و برای اولین بار موفق شد فروشش را از یک میلیارد دلار بالاتر ببرد.

بازی موبایل سونیبخش زیادی از درآمد بازی به بازار ژاپن مربوط می‌شود. Fate/Grand Order در پنج سال عمرش نزدیک به ۴ میلیارد دلار فروخته و سهم بازار ژاپن از این رقم ۳.۳ میلیارد دلار بوده است. در رتبه‌های بعدی هم به ترتیب چین و ایالات متحده قرار دارند که در هر کدام بازی توانسته ۴۱۶ میلیون دلار و ۱۵۱.۸ میلیون دلار از سال ۲۰۱۵ تاکنون بفروشد.

نکته اینجاست تمام این موفقیت‌ها در حالی به دست آمده‌اند که Fate/Grand Order تنها ۱۳.۸ میلیون بار دانلود شده، این یعنی هر کاربر بازی به صورت میانگین نزدیک به ۳۰۰ دلار در بازی خرج کرده است. اگر بخواهیم منطقه‌ها را براساس میزان دانلود دسته بندی کنیم، ژاپن با ۶.۷ میلیون دانلود بیشترین سهم از بازی را داشته و به دنبال آن هم چین و ایالات متحده با ۳.۴ و ۱.۳ میلیون دانلود حضور دارند.

Fate/Grand Order که براساس رمان تصویری Fate/Stay Night ساخته شده، یک بازی نقش آفرینی/نوبتی رایگان بوده و درآمدش را از پرداخت‌های درون برنامه‌ای به دست می‌آورد. وظیفه انتشار بازی را کمپانی Aniplex که خودش زیرمجموعه‌ای از سونی موزیک به حساب می‌آید، به عهده داشته است.

با وجود موفقیت‌های Fate/Grand Order و پتانسیلی که بازار موبایل دارد، سونی هنوز علاقه زیادی به موبایل گیمینگ نشان نداده است. آن‌ها چند سال پیش استودیویی را با محوریت ساخت بازی‌های موبایل تاسیس کردند و قرار بود این استودیو سالیانه بعضی از مجموعه‌های سونی را به تلفن‌های هوشمند بیاورد اما ظاهرا ژاپنی‌ها تصمیم گرفته‌اند تمرکزشان را روی بقیه بخش‌ها بگذارند.

برخلاف سونی، نینتندو چند سالی می‌شود که روی بازار موبایل سرمایه گذاری کرده و آخرین گزارشات نشان می‌دهند که این سرمایه گذاری نتیجه خوبی داشته است؛ در سال ۲۰۱۹ بازی‌های موبایل نینتندو توانستند مجموعا بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • بهرام
    بهرام | ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

    میانگین 300 دلار هر کاربر برای یه بازی موبایل هزینه کرده؟؟!! به اندازه ی 5 تا بازی کنسولی AAA؟! خدایا پولا رو به کیا میدی؟! با وجود این حجم از حماقت و کج سلیقگی بایدم عمر بازی های کنسولی داستان محور رو به پایان باشه و بجاش شاهد رشد قارچی اینگونه بازی های دری وری و دوزاری بی زحمت باشیم!

مطالب پیشنهادی