بررسی بازی رومیزی Mysterium
داستان و روایت همیشه میتواند فاکتوری باشد که یک عده مخاطب را به سمت یک محصول، در هر مدیومی، سوق دهد. این موضوع حتی میتواند این قدر مهم و تاثیر گذار باشد که تمام عناصر ...
داستان و روایت همیشه میتواند فاکتوری باشد که یک عده مخاطب را به سمت یک محصول، در هر مدیومی، سوق دهد. این موضوع حتی میتواند این قدر مهم و تاثیر گذار باشد که تمام عناصر آن مدیوم را برای آنها به ردههای پایینتر در زمینه انتخاب بفرستد. در زمینه بردگیم به طور خاص این موضوع به شدت افزایش پیدا میکند و هستند افرادی که حتی مکانیزمهای بازی را کنار میگذارند؛ توجهی به کیفیت قطعات ندارند و صرفا به داستان سرایی و روایت محصول مورد نظر دقت میکنند. حالا اگر این روایت در کنار یک آرت وورک زیبا قرار بگیرد چه؟ اگر کیفیت قطعات به بهترین نحو باشد و مکانیزمهای روان و خوب هم به آن بپیوندند چه؟
مطمئنا این خروجی میتواند خیل بیشتری را به سمت خودش بکشاند و مخاطبان بسیار بیشتری را به خود جذب کند. امروز به بررسی بازیای میپردازیم که در دستهبندیهای گفته شده قبلی جا دارد؛ پس با ویجیاتو و بررسی و نقد بازی Mysterium همراه باشید.
هالووین و روح بیقرار
در سال 1922، آقای مک داول، یک پیشگو اسم و رسمدار متوجه یک پدیده متافیزیکی و فوق طبیعی در خانه جدیدش که در اسکاتلند است، میشود. او عدهای از افراد خبره در زمینه پیشگویی و احضار را در شب هالویین به خانه اش دعوت میکند تا از این پدیده سر در بیاورند. این تیم متشکل از اردشیر، یک تالیسمان خوان اهل عثمانی، جزالین اسمیت، یک فال گیر تاروت آمریکایی، مادام ونگ، یک سر کتاب بازکن چینی، آلما سالوادور، یک متخصص هیپنوتیزم اسپانیایی، آلفون دو بلکور، عددشناس فرانسوی و خود شخص کنراد مک داول است.
آنها پس از بررسی متوجه میشوند که عمارت وارویک میزبان یک روح سرگشته و آشفته است که در این محل به قتل رسیده ولی فراموش کرده که قاتلش کیست و به همین دلیل زمین را ترک نمیکند و آرامش ابدی ندارد. تیم خبره ما بر آنند تا با پیدا کردن محل قتل، قاتل، و وسیله قتل روح را به آرامش برسانند و او را از خانه بدرقه کنند.
البته روح به آنها کمک میکند و با دادن سر نخهایی، آنها را در این مسیر راهنمایی و همراهی میکند. روح داستان که قابلیت صحبت کردن ندارد و از طریق صحنهآرایی ذهنی و ایجاد سر و صدا این کار را انجام میدهد. تیم پیشگویان ما باید به وسیله آنها از این قتل رمز گشایی کنند.
این بستر داستانی است که Mysterium برای شما فراهم میکند؛ چنین داستانی میتواند بسیار جذاب و درگیر کننده باشد. حتی آنهایی که تجربه بازی کردن کمی هم داشته باشند، میتوانند به هوای چنین بستر داستانی و تم به آن جذب بشوند.
تق تق!
اما بیایید نگاهی به روند Mysterium و گیم پلی آن داشته باشیم. یکی از بازیکنان در نقش روح قرار میگیرد و باقی بازیکنان در نقش اعضای تیم پیش گویی. بازی میتواند 2 تا 7 نفره بازی شود که حالت 5 تا 7 نفره مناسب ترین حالت بازی است. بازیکن روح، به ازای هر بازیکن، یک شخصیت، یک مکان قتل، و یک آلت قتل در صفحهای که از باقی بازیکنان پوشیده است، میچیند؛ سپس با توجه به درجه سختی به هر کدام از این 3 گروه کارتهایی اضافه میکند و بر روی میز و جلوی بازیکنان میچیند. بازی دقیقا 42 دقیقه طول میکشد چرا که در 7 ساعت (نوبت) و یک نوبت اضافه بابت حدس آخر و نهایی انجام میشود که هر نوبت ساعت شنی بازی زمان را محدود میکند.
پس از هر نوبت و حدس پیش گوها، روح باید به آنها بگوید که درست حدس زدند یا خیر؟ البته روح ما فاقد قدرت تکلم است با زدن ضربه بر روی میز به آنها اطلاع میدهد: یک ضربه یعنی حدس درست دو ضربه به معنی حدس اشتباه است؛ تق تق!
البته آنها باید به حدسهای یک دیگر رای بدهند که آیا غلط است یا درست و با استفاده از این رایها امتیاز جمع آوری کنند. امتیازها در آخرین مرحله باعث میشود که کار آن ها راحتتر شود.
بعد از این که همه پیش گوها سه کارت شخصیت، مکان قتل و آلت قتل مربوط به خود را قبل از رسیدن ساعت 7 پیدا کردند، بازی به مرحله آخر میرسد که باید بیش از نیمی از جمعیت با توجه به سر نخهای روح جواب این سوال را که کدام یک از داستانهای جور شده، داستان واقعی است به پیروزی برسند؛ در غیر این صورت تیم پیشگوها موفق نخواهند بود.
گیم پلی بازی پدید آمده از بازی Dixit است که حال در ساختار محکمتر و روایتی قویتر شکل گرفته است. بازی آن قدر ساده است که میتوانید آن را برای هر جمعی برگزار کنید و به دلیل عدم نیاز به زبان انگلیسی، مشکلی برای عدهای که به آن مسلط نیستند، پیش نخواهد آمد. اما در عین سادگی، گیمپلی همه را راضی نگه خواهد داشت و از اول تا پایان زمان بازی که طولانی هم نیست، لذت بخش و روان خواهد ماند. به شخصه گیمپلی بخش روح را به پیشگویی ترجیح میدهم ولی این می تواند از عادت داشتن به اوورلرد بودن و DM بودن از بازیهای دیگر نشات بگیرد.
آلت قتل: زیبایی
آه که چقدر Mysterium زیبا است! بی شک یکی از زیبا ترین و خاص ترین طراحی های تاریخ بازی های رومیزی به این عنوان اختصاص دارد. همه چیز به بهترین نحو طراحی شده است و طراحی هنری کارتها هوش از سرتان خواهد برد. از صفحه پوشاننده قسمت بازیکن روح گرفته تا جدا کننده قسمت کارتها، حتی ساعت و گویهای بازی همه و همه فوق العادهاند. لیبلود نشان داده است که از نظر طراحی هنری یک سر و گردن از رقبا بالاتر است و می توان Mysterium را به عنوان نماد این تفاوت اشاره کرد.
ما همه با هم هستیم!
Mysterium یک بازی گروهی در سبک همکاری است و پیروزی بازیکنان در گروی همکاری و هم فکری است؛ چیزی که در عین ناباوری برای بعضیها درک و فهمش بسیار سخت است! بار ها شده در حین بازی کردن افرادی را ببینم که از اشتباه دیگران خوشحال شدهاند و هیچ کمکی به کسی نکردهاند. انگار فرهنگ همکاری و کمک به یکدیگر به صورت بنیادین بین ما مشکل دارد و هنوز نمیتوانیم باور کنیم که گاهی با کمک و هم فکری و شنیدن راهنمایی دیگران میتوان و باید به پیروزی رسید. در بازی حتی اگر یک نفر نتواند قبل از ساعت 7 تمام کارت های مربوط به خودش را پیدا کند، همه بازنده هستند. کاش با بیشتر بازی کردن بازیهای همکاری و حتی کمی تمرین شخصی به جایی برسیم که بفهمیم میتوان گاهی بدون آسیب زدن و چالش کشیدن بقیه به لذت پیروزی دست یابیم.
جمع بندی
میستریوم میتواند به راحتی جای خود را در کلکسیون هر بازیکن و یا کالکتوری رزرو کند. میستریوم را میتوان با هر جمعی بازی کرد و عدم نیاز به زبان انگلیسی، ساده بودن قوانین و سریع بودن بازی آن را به یک بازی ایدهآل برای حانواده های ایرانی تبدیل میکند. البته قیمت آن در حال حاضر کمی بالا است و چیزی حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت. ولی میتوان گفت که به نسبت بازیهای خارجی، میستریوم ارزش این مبلغ را دارد.
از نظر بصری هم که این بازی چیزی کم ندارد و جای شکی در این زمینه باقی نمی گذارد؛ از لحاظ بحث مقدمه هم باید گفت که روایت چنین داستان زیبایی در چنین قالبی واقعا میتواند هر مخاطبی را حتی سخت گیر ترین آنها را هم راضی نگه دارد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.