تقلب و چیت، مانعی جدی در مسیر توسعه بازیها
طی چند دهه گذشته صنعت بازی، مفهوم و البته مخاطبین آن تا تغییراتی اساسی به چشم دیده است. پیشتر غالب بازیها حول محور تخته، کارت و تعدادی مهره میچرخیدند، در واقع همان برد گیمها (Board ...
طی چند دهه گذشته صنعت بازی، مفهوم و البته مخاطبین آن تا تغییراتی اساسی به چشم دیده است. پیشتر غالب بازیها حول محور تخته، کارت و تعدادی مهره میچرخیدند، در واقع همان برد گیمها (Board games). اما به زودی این بازیها کاغذی جایگاه خود را به نسخههای مدرنتر و دیجیتال خود باختند. دهه پنجاه میلادی و تولد اولین بازی ویدئویی یعنی پنگ (Pong) را میتوان نقطه آغازین این تحول بزرگ دانست.
در سالهای گذشته با توجه به پیشرفت فناوری و مدرن شدن زندگی، تفریحات و سرگرمیها نیز شکلی مدرن به خود گرفتهاند. دنیای ویدئو گیم نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و طی سالهای گذشته روند تکامل را در پیش گرفته و اکنون تبدیل به یک صنعت بالغ شده است. به طبع با گسترده شدن این صنعت و تکنولوژیهای منتسب به آن، معضلات و موانع این حوزه نیز به نسبت بزرگ شدهاند، به طور قطع یکی از این معظلات چیت یا تقلب است.
چیتینگ (Cheating) یا تقلب کردن پدیده نه چندان نوظهوری است که صنعت ویدیو گیم را به شکلی جدی تحت تاثیر خود قرار میدهد، حضور متقلبین و شکل گرفتن سیستم ناعادلانه رقابتی میتواند حیات یک آیپی را تهدید و ضررات جبران ناپذیری به مجموعه توسعه دهنده وارد کند. به طوری که امروزه کشف و برخورد با متقلبین تبدیل به وظیفهای چالش برانگیز برای توسعه دهندگان و کمپانیهای گیم بدل گردیده است.
از کجا شروع شد؟
اما آغاز این روند تقلب در کجا بود؟ برخلاف تصور، میل آدمی به برد و کسب موفقیت تنها اهرم فشار شکل گیری این سو رفتار نبوده است. در واقع اولین تقلبها در دنیای بازیهای ویدیویی توسط خود خالقین آن شکل گرفتهاند. برای مثال میتوان به کد معروف کونامی (Konami) یعنی «Up, Up, Down, Down, Left, Right, Left, Right, B, A, Start» اشاره کرد، که احتمالا شناخته شدهترین کد تقلب تاریخ ویدیو گیم است.
این کد تقلب اولین بار در سال ۱۹۸۵ و به منظور رد کردن یکی از مراحل نسخه کلاسیک بازی Gradius در کنسولهای گیم بوی نینتندو (Nintendo's Game Boy)، توسط سازنده بازی یعنی Kazuhisa Hashimoto در این بازی قرار گرفت. به گفته او علت قرار گیری این کد تقلب دشوار یافتن مرحله مورد نظر در پروسه دیباگ بازی بود.
با این حساب اولین تقلبها آنچنان هم مخرب نبودند. در واقع این تقلبها به شکل ایستر اِگ (Easter Egg) یا به نوعی امضای برنامه نویس روی بازی مربوطه قرار میگرفتند تا روند بازی را در صورت نیاز سهیل کنند. اما با بزرگ شدن صنعت ویدئو گیم و در دسترس قرار گرفتن کنسولهای بازی برای عموم مردم این داستان شکلی مفاوت به خود گرفت.
این روال از کدهای تقلب به ایجاد دستی تغییرات حافظه کنسول، اینجکت کد، تغییر فایل ذخیره سازی بازی و در نهایت جعل ترافیک شبکه رسید. ماژولهای نرم افزارهای و بعضا سخت افزاری زیادی هم حول محور تقلب کردن ساخته شد. روالی که ما را به امروز، یعنی زمانی که پدیده چیتینگ یا تقلب به یکی از بزرگترین معضلات صنعت ویدیو گیم بدل شده، میرساند.
پدیدهای همهگیر
مسلما همهی ما حداقل یکبار با کدهای تقلب منابع نامحدودی در Sims 4 کسب کردهایم، ماشینها را در GTA V به پرواز درآوردهایم و یا hesoyam را در GTA San Andreas استفاده کردهایم. این تقلبها گاهی بامزه و سرگرم کننده هستند، خیلی اوقات روند بازی را برایمان تسریع و لذت بخش میکنند. اما زمانی که به بازیهای مولتی پلیر رقابتی میرسیم داستان متفاوت است.
شیوه و سبک رقابت در بازیهای آنلاین به خصوص شوترها، شکلی متفاوت و کاملا جدی دارد. شکل گیری سیستمی ناعادلانه به وسیله تقلب کردن میتواند در بازیهایی که مملو از گیمرهای حرفهای که ساعتها بابت مهارت خود هزینه میکنند، میتواند منجر به تاثیرات برگشت ناپذیری در یک بازی شود. اما این سیستم تا چه حد ناعادلانه است؟
یک مطالعه جدید که توسط شرکت خدمات امنیت سایبری Irdeto، برای صنعت رسانه و سرگرمی و با نظر سنجی از ۹۴۳۶ مخاطب و گیمر بازیهای آنلاین در چین، آلمان، ژاپن، کره جنوبی، انگلیس و ایالات متحده انجام شده است، اطلاعات جالبی در این مورد ارائه میدهد.
طبق نظرسنجی مذکور در مجموع ۳۷ درصد از گیمرها، یعنی چیزی بیش از یک سوم مخاطبین بازیهای رقابتی آنلاین، به نوعی تقلب کرده و یا میکنند. و با توجه به اینکه هیچ مکانیزم دروغ سنجی در این نظرسنجی وجود نداشت تا تشخیص صداقت کامل را ممکن کند احتمالا این عدد حتی بالاتر از ۴۰ درصد باشد. این آمار بالا برای مولتی پلیرهای آنلاین به شدت نگران کننده است.
با وجود اینکه در چند سال اخیر مجموعهها و تیمهای پشتیبانی، فنی و حقوقی زیادی برای مقابله با این امر شکل گرفتهاند، با این حال همچنان شاهد پدیدههایی چون تبلیغ و فروش ابزارهای ترد پارتی در توییچ، فرومهای گیمینگ و صفحات مرتبط هستیم. تعداد زیادی از این تراکنشها به علت ناشناس بودن کاربران و مبادله کردن با کریپتوکارنسی برای این مجموعهها قابل پیگیری نخواهند بود.
عواقب
شکل گیری سیستم رقابتی ناعادلانه به وسیله تقلب کردن کاربران در بازیهای آنلاین چندنفره عملا میتوان حیات آن بازی را تهدید کند. متقلب میتواند با بهره گیری از یک ابزار، بدون هیچ تلاشی با مهارت حاصله از دهها ساعت یک کاربر حرفهای رقابت کند. نتیجه این عمل، ناامیدی و دلسردی بازیکن واقعی به واسطه قرار گرفتن در یک سیستم رقابتی ناسالم است.
این امر میتواند موجب مسموم و غیرقابل اطمینان شدن فضای اجتماع بازی مذکور و در ادامه از دست دادن کاربران واقعی و تبدیل شدن آن به یک بازی مرده شود. و یا در خوشبینانهترین حالت بایستی انتظار تبدیل شدن آن به بازی چون کانتر استرایک، بهشت متقلبین را داشت.
از دست دادن باارزشترین داراییهای یک بازی یعنی مخاطبین آن میتواند ضررات غیرقابل بازگشتی به شرکت تولید کننده آن بزند. با از دست رفتن مخاطبین یک عنوان مولتی پلیر، شرکت سازنده متحمل ضرر مادی و فنی بالایی میشود از این رو مجموعههای بازی سازی همواره در تلاشاند تا مانع متقلبین شوند
مانعی در کراس پلی شدن بازیها
همان طور که میدانید شکل گیری سیستم تقلب برای بازیهای کامپیوتر با وجود ابزارهای توسعهای که در اختیار کاربران کامپیوتر است، به شدت ارزان و در دسترس است. با دانش برنامه نویسی و بهروری از ابزارهایی برخط ترد پارتی کاربران کامپیوتر به راحتی میتوانند برتری غیرواقعی برای خود ایجاد کنند. از این رو و با شکل گیری سیستم رقابتی ناعادلانه حاصله از آن، کاربران کنسول تمایلی به کراس پلی شدن عناوین رقابتی آنلاین ندارند.
یکی از نمونههایی که در این شرایط صدق میکند بازی Call of Duty: Warzone است. تعداد متقلبینی که در این بازی از تکنیکهای Aim Hack ،Wall Hack و No Recoil استفاده میکنند چنان زیاد است که تجربه بازی را برای سایر کاربران غیرمنصفانه میکند. از این رو کاربران کنسول ترجیح میدهند با خاموش کردن قابلیت کراس پلی به بازی بپردازند.
با این وجود این روند چنان تاثیر منفی در حفظ مخاطبان این بازی داشته که کمپانی سازنده در صدد آن آمده که با استخدام نیروهای جدید، تشکیل تیمهای حفاظتی به منظور مانیتورینگ بازی، بررسی ریپورتهای دریافتی و برخورد مناسب با متقلبین، فضای رقابت سالم را برای کاربران ایجاد کند. با این وجود همچنان کاربران کنسول تمایلی به تجربه کراس پلی بازیهای رقابتی ندارند و با مسمومتر شدن بیش از پیش این فضا این روند شدت مییابد.
بازی بتل رویال ایپکس (Apex Legends) نمونه دیگری است که به تازگی به قابلیت کراس پلی مجهز شده است اما آن طور که شرکت سازنده آن Respawn Entertainmen انتظار داشت این قابلیت نه تنها بازخورد قابل توجهی از سمت مخاطبین دریافت نکرد بلکه عده زیادی از کاربران کنسول را هم شاکی کرد! این افراد معتقدند تجربه کراس پلی ایپکس بازی را برایشان خراب خواهد کرد و در نهایت این عنوان را در مسیر مرده شدن قرار میدهد.
اما حفظ سیستم کراس پلی برای شرکتها به معنی کاربران آنلاین بیشتر، در نتیجه مچ میکینگ عادلانه و سریعتر و همچنین هزینه کمتر برای حفظ ترافیک آنلاین سرورهای بازی است؛ در نتیجه سیستم تقلب کردن میتواند برای شرکتهای توسعه گیم در طولانی مدت معضل قابل توجهی باشد.
چه چارهای باید بیاندیشیم؟
تقلب، هک یا چیتینگ در بازیهای آنلاین مسئله ای اساساً به قدمت خود این بازیهاست. رقابت در مولتی پلیرهای آنلاین اغلب شدید است و همه به دنبال لول آپ کردن از طریق تلاش برای بالا بردن مهارتهای خود نیستند. از طرفی همواره لشکری از برنامه نویسان و متخصصینی وجود دارند که همواره در خلاف جهت سیستم تجاری توسعه دهندگان بازی فعالیت میکنند.
احتمالا فرهنگ سازی مثبت بیش از هرچیزی بتواند این سو رفتار را بهبود بخشد. با بزرگتر شدن و اهمیت پیدا کردن صنعت ویدئو گیم، اطلاع رسانی، مطالعه و دریافت مخاطبین درباره عواقب این سو رفتار به تدریج و در گذر زمان میتوان انتظار کاهش فعالیت متقلبین را کشید. البته این مقدار هرگز صفر نخواهد بود در نتیجه بایستی به روشهای دیگر نیز اتکا کرد.
بهره گیری از پنتسترها و نیروهای فنی مناسب، استفاده از پروتکلهای ضد تقلبی چون تراست فکتورها، همکاری کمپانیهای سازنده با مجموعههای فعال در این حوزه مثل Easy Anti-Cheat، برگذاری باگ بانتیهای (Bug Bounty) دورهای به منظور یافت باگهای امنیتی و تقدیر از گزارش دهندگان آنها و همچنین مانیتورینگ و بازبینی بازیها مشکوک به منظور شناسایی و محدود کردن کاربران متقلب نیز میتواند راه کارهای موثری برای مقابله با این رفتار باشند.
راه کارهایی که امروزه اکثر عناوین مولتی پلیر آنلاین برای ایجاد فضای رقابتی سالمتر برای گیمرها، انجام میدهند. با این حال این عدد هرگز به صفر میل نخواهد کرد، مگر با آغاز فرهنگ سازی از خودمان!
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
واقیت اینه که کانتر یک بازی مرده است دیگه ارزش بازی کردن هم نداره انقدر چیتر و ایم بات ریختن توش نمیدونمم چرا انقدر طرفدار متعصب داره!!
چه باد و خاکی به راه انداختین دوستان
واقعن بازی رو برای ما و خودشون خراب می کنن و مزه ی رقابت رو از بی می برن....کاش نکنن این کارو
این قدر چیتر زیاد شده که بدون چیت نمیشه درست حسابی انلاین بازی کرد
یکی از ابزار هایی که باید هنگام آنلاین بازی کردن کانتر داشته باشی چیت هست که بدون اون تو سرور ها باختی حالا هرچه قدر هم که حرفه ای باشی
دقیقا
واقعا شاید موافق نباشین ولی من می گم 80% جامعه گیم بخاطر بی فرهنگی و طمع شرکت های به اصطلاح سازنده بازی همینه بازی ها بیشترشون غیر قابل بازی شدن و لذتی دیگه ندارن چون رقابت ها رو از بین بردن بجز مردم بی فرهنگ شرکت های حریص که من فکر می کنم شما اشتباه می کنید خودشون هم سودی داخل این چرخه دارن چرا چون شما خودتون اگه یک مشت آدمی تنبل بی خاصیتی هستن که پول مفت دستشون هست هی اکانت بازی بسازن کلی آیتم بخرن پول چیت رو تقبل کنن شما اون رو بن کنی دوباره مجبور شه بره از نو بسازه و آیتم ها یا خود بازی رو بخره بدتون می یاد از دستش بدین اگه پای سود کلان وسط باشه؟؟!!!آخه مگه برای متقلب جز عقده گشایی کمبود هاش چیز دیگه هم مهم هستن مثلا بروزرسانی و حل باگ های بازی یا بالانس شدن بازی ؟خوبه معلومه نه آپدیتی می دی نه پشتیبانی می کنی از بازی یکسری افراد... سودت رو تامین می کنن :)))))))))))))))))))))))))))))))
یعنی داری میگی یه شرکت میاد بازی خودش رو برای پول گرفتن بابت اسکین خراب میکنه؟؟ :/
دقیقا بله داداش گلم من داخل r6 قبلا رنک plat بازی می کردم قبل اینکه کلا استیم رو برای همیشه بزارم کنار و بیام ولورنت خودم شاهد بودم اول شروع هر فصل رنک یکعده چون پلت جز رنک بالا بود افراد زیادی رو شما نمی بینی دائم عوض بشن می شه راحت تشخیص داد من حتی بجایی رسیده بود اسم بعضی رو می نوشتم از بس ضایع چیت زده بودن جالبه خودشون هم می دونستن به این زودی بن نمی شن اکانت پر آیتم بود هر چی بگی black ice که خاص ترین آیتم بود رو روی همه سلاح ها داشت 2 ماه آخر فصل همه رو بن ردیف پشت هم بعد دوباره فصل بعد همون فرد چون صحبت می کنن داخل بازی برای info می دیدی آشنا در می یومد دوباره اکانت پر ولی تا آخر همون فصل بن نمی شد(چند ماه آخر فصل رنک دوباره بن بود) الان شما فکر می کنی چرا؟من می دونم شما شاید بگی تشخیص اون برای تیم کم تعداد سازنده سخته ولی داداش اگه بدونی درآمد همین بازی ها چقدر هست و می تونن چه کار هایی بکنن حق می دی که آدم یقین کنه خودشون نمی خوان کاری کنن والا می تونن نمونه پابجی از فروش بازی فقط فقط نزدیک 2 میلیارد درآمد(70 میلیون نسخه 29.99 دلاری می تونید خودتون سرچ کنید) داشت فقط فروش نسخه بازی نه آیتم های داخل بازی که دیگه بماند خدا می دونه و خودشون ، شما اگه بدونی با این رقم چه می شه کرد وحشتناکه ولی هیچ کاری نکرد فقط می گفت 700 هزار اکانت بن شد ماه بعدی انقدر بن شدن ولی همه می دونستن هیچ فرقی نداره خوب دوباره اکانت می ساخت بازی رو می خرید می یومد اینا به راحتی قابل حل شدن هست با بن کردن نه اکانت بلکه مشخصات بعضی از سخت افزار های مهم که اگه بدونید هر قطعه کد خودش رو برای شناسایی داره حتی خیلی از سازمان های مهم و حساس ازش استفاده می کنن ip رو راحت می شه عوض کرد اکانت رو می شه ولی سخت افزار سخت و زمان بره حالا طرف هی بره مثلا مادربورد یا مودمش رو عوض کنه مگه چقدر می تونه این کار رو انجام بده؟!! اینا قطعات واقعی هستن نه اکانت مجازی که هرچی بخوای بسازی و بخری چقدر ضرر مالی بجز هزینه بازی و آیتم ها طرف باید بده راحته داداش با اون درآمد سرشار ولی نمی کنن دیگه آره برای همینه می گم خودشون پشت اون سود هستن والا بقول شما با اون همه زحمت و این همه راه حل چرا باید خودت رو بد نام کنی جز اینکه افرادی که بخوان بجای یادگیری یک ریکویل ساده که ساعت ها هر روز باید تمرین کنن بجاش تو یک ثانیه با یک چیت همه اون رو تازه غیر ممکن ترش رو برای یک حرفه ای بدست بیارن جلب رضایت کنی جمعیت اون های که سختی ها و رنج های تمرین رو تحمل می کنن چقدر هست الان ؟! یا شاید من از کره مریخ اومدم شاید شرمنده طولانی شد ولی مجبور بودم تازه خیلی کوتاهش کردم تشکر.
این چه حرفیه
یعنی یه شرکت میاد تمام اعتبار و کاربراشو از دست بده بخاطر چهار تا چیتر که بیان دوباره اکانت بسازن؟؟
اگه یه بازی پر چیتر بشه پلیراش افت میکنن هیچکس بازی نمیکنه شرکت سازنده بدبخت میشه بعد با چی این جبران میشه؟ اسکین خریدن چیتر ها؟
شما الان پابجی رو نگاه کن. کی دیگه پابجی بازی میکنه؟ الان همه درآمدش از پابجی موبایله که خیلی بازی بهتر با باگ کمتر و چیتر های کمتره
شما الان به نظرت وارزون که یه بازی با چیتر های بسیار محدوده درآمدش بیشتره یا مثلا CSGO
نظر شما کاملا متین ولی داداشم شما خودت چند تا نکته حرف خودتون رو توجه نکردین بله دقیقا می شه Cs go یک زمانی 3 میلیون بازیکن روزانه داشت نه در ماه ،الان رسیده به 542,949 به آمار خودشون (https://store.steampowered.com/stats/)درسته ریزش زیادی داشته ولی بازم اول رنک بازیکن همزمان استیم هست با اون عظمت بازی های دیگر استیم مثل دوتا 2 ،مثل امانگ اس و ... بنظرت اگر با توجه به وضعیت cs go الان اگر تجربه و آشنایی داشته باشی غیر ممکن هست تجربه لذت بخش اون بدون چیت این تعداد نفرات زیاد دارن چکار می کنن داخل یک بازی مرده؟ جز اینکه 90 % چیتر های هستن که موندن و بقیه هم که از پلتفرم Faceit که اصلا مال یک شرکت دیگه هست و کاملا مستقل فقط جهت حرفه ای بازی کردن و درآمد استفاده می کنن پس داداش می شه وقتی جمعیتی نه تمام و کمال ولی قابل توجه هست که چیتر هستن چون این افراد توقع ندارن بازی پیشرفت کنه که می شه هزینه تیم سازنده و خستگی تیم سازنده و همین آشغال الان با اون گرافیک بد و بی پشتیبانی می پذیرن اونا فقط به فکر کیل تو بازی هستن همین به هیچ چیز دیگه فکر نمی کنن ساده هست والا کسی که مثل من عاشق cs go هست که از روزه اول که اومد با اینکه درآمد متوسطی داخل ایران داره برای حمایت بازی رو اورجینال بخره کلی آیتم داخل بازی بخره از وضعیت الان بازی گریه اش می گیره که چی بود چی شد با سیاست کثیف شرکت valve داداش کار سختی نیست بالا توضیح دادم با هزاران ایده ساده که بن از طریق مشخصات سخت افزاری یکی از ساده ترینش هست می شه بازی Cs go رو دوباره سرپا کرد ولی نمی خوان ،داداش گلم
ثروت رئیس شرکت valve شرکت مادر استیم Gabe Newell چهار میلیارد دلار هست آره نه خود شرکت فقط شخص گیب نیوئل کافی یک هزارم اون رو می خواست اختصاص بده به رفع مشکل cs go بازی اول شرکت خودشون هزار ایده ساخته می شد تا این بازی جهنم چیتر ها بشه وی انجام میدن؟ خوب داداش شما یک سود مفت از 542,949 چیتر داری که زحمت هم نداره تمام پابجی هم همینطور فرقی نداره با 2 میلیارد سود حاصل از فروش 70 میلیون نسخه 29.99 خودتون سرچ کنید و حساب کنید فقط با یک دهمش می شه 10 سال پابجی رو هر ماه تبدیل به خدای گرافیک بازی ها کرد ولی حتی ذره ای تغییرش دادن؟!! این همون بازی دسترسی زود هنگام هست چه فرقی کرده که اون موقع بود الان نیست!اینا فقط تشنه پول هستن الا همین بازی پابجی مرده که شما می گی داخل استیم دوباره همون سایت آمار بالا که خود استیم ارائه می ده (https://store.steampowered.com/stats/) پابجی هنوز 198,447 چیتر در حال بازی داره به رکورد خودش کمه ولی به سود فروش آیتم ها ... این تعدا افراد کم هستن برای سود بی دردسر ؟ که اگه براش نمی صرفید آیا هررزو آپدیت اسکین می داد؟خوب شما خودت باشی کلی برای یک محصول زحمت بکشی هزار ایده براش نداری ولش می کنی و فقط براش آپدیت با محوریت اسکین میدی ؟هنوز بازیت گرافیک پایه رو نداره اسکین!! آره می شه داداش فقط شما
نمی ری دنبال علت احساسی حرفی می زنی از بازی .
داداش شما بیا اینو تصور کن
فکر کن شرکت A یه بتل رویالی داره به نام B
این بتل رویال خیلی بتل رویال خوبیه و بقیه رقیباشو بیچاره کرده
تصور کن این بازی 100تا پلیر داره کلا که از این صد تا ده تا چیترن
پلیرا از چیتر ها شکایت میکنن و ریپورت میکنن. حالا این شرکت دو تا راه داره:
1. میاد چیتر ها رو بن میکنه و یه فضای سالم رو بوجود میاره و همه لذت میبرن از بازی. هر روز به پلیراش اضافه میشه
2.شما میای خودت چیت میفروشی بعد چیترارو بن میکنی که به قول خودت اونا هم پول مفت دارن همش اکانت میخرن
خب پلیرای واقعی شاکی میشن ول میکنن میرن پابجیشونو میزنن. پلیرا ریزش میکنه میشه 40تا که بیست تا چیترن ده تا بن شدن ده تا هم فن خونی بازین. حالا شما میای همش اینا رو بن میکنی اینا به قول شما هی میاد اکانت میسازن اسکین میخرن.
خب الان این شرکت چند تا پلیر داره که اسکین بخرن؟ 40 تا که هر روز 10تا پلیر ریزش داره 9تا چیتر اضافه میشه و در حال کم شدنه
حالا اگه اون شرکت A میومد روش اول رو میزد الان 150تا پلیر داشت که اسکین میخرن
حالا اینجا یه مسئله ای وجود داره که اون چیتر هایی که بن میشن همش میاد باز اکانت میسازه. خب الان توی داستان اول اون سی تا چیتر 5بار باید اکانت بسازن تا ضرر شرکت از ریزش پلیراش جبران بشه
حالا اینا جهنم فردا اگه اون شرکت خواست یه بازی دیگه بسازه اعتبارش میره زیر سوال
خوب دقیقا همینه داداش شرکت های مثل سازنده پابجی ثابت کرد براش مهم هم نیست والا خودش سبک بتل رویال رو ساخت و به همه معرفی کرد یک رشد معجزه وار داشت بدون تبلیغ گسترده یکی از بزرگترین استریمر های شبکه بزرگ twitch یعنی shroud فن بازی بود اصلا با پابجی معروف و معروفتر شد ولی همون موقع که همه توقع داشتن با اون درآمد شروع به اصلاح گرافیک بازی و مکانیک های اون بکنه آپدیت داد چند تا باگ رفع کرد و کلی اسکین یعنی بازی از چیتر به فنا رفته بزرگترین بازیکن که خودش یکی از علت های رشد پابجی بود ناامید شد بود هرروز تذکر می داد که حداقل گرافیک و مکانیک ها رو اصلاح نمی کنید فکری برای چیتر ها بکنید اما دریغ از فهم حتی تایید نمی کرد که داریم رو اون کار می کنیم آپدیت پشت آپدیت فقط آیتم های درون بازی که دوباره سود خوده شرکت هست حالا این موقع چه وقتی بود زمانی که فورتنایت مثل غول جلوش داشت جولان می داد زمانی که نمی تونستی داخل پابجی بازی کنی از بس چیتر داشت ولی تو بازی رقیب فورتنایت از هر 10 بازی نهایت به 3 تا چیتر می خوردی با اون پشتیبانی قوی و گرافیک عالی شرکت هایی مثل پابجی خودشون عامل شکستن خودشون هستن با سیاست غلط والا مثل epic game می تونست حتی از ایده ناب بقیه یک ابر گیم با پشتیبانی بسازه البته الان اون هم داره به درد شرکت هایی مثل سازنده پابجی و سی اس تبدیل می شه کلا داداش اینو بگم عرضم تمام پول سیاست بازت می کنه اهل دروغ و توجیح می شی خلاقیتت رو از دست می دی دقیقا این مخالف روند یک شرکت بازی ساز هست چون بازی سازی هنر هست هنر ذوق می خواد والا ثروت این شرکت ها در حدی هست که سالی 100 تا بازی رده AAA بسازن چیتر که رقمی نیست من فقط گفتم کافی هست بخوان سیستم بن به واسطه کد شناسه سخت افزار چون مادربورد رو اجرا کنن اون موقع شما می بینی چقدر افت چیتر در بازی ها صورت میگیره این یکی از هزار ایده ساده هست که نمی خوان اجرا کنن نه نمی تونن اینا خودشون هم نمی دونن دارن چکار می کنن ما و شما که بماند تشکر بازم داداش بحث جالبی بود.
اره داداش حرف حساب جواب نداره
حیف
حرفت غیر منطقیه هیچ شرکتی حاضر نیست خودش مشتریش و اعتبارش رو برای این میکرو درامدا خراب کنه
هیچ چیز براش اعتبارش نمیشه مگه همه ولون؟؟؟؟؟
? چیترهای نوب داگ همیشه لذت بازی کردن رو از بقیه میگیرند ?
واقعا تجربه بازی رو برای خودشون و دیگران خراب میکنن.... من کی سی اس رو ول کردم الان والورانت بازی میکنم خیلی بهتره
سی اس اگه ایم بات استفاده نکنی عجیبی
تقلب وچیت مانعی سر راه حریف های محمد امین بهتویی
واقعا با این کار ها بازی از جذابیت اش کم می شود
چیتر اگه هستی برو پولو بی نهایت کن یا اسکین بازی ها رو بگیر ولی نیا کرم بریز تو بازی بقیه
من خودم چیتر حرفه ای ام
حالت خوبه برادر، جدیداً چیتر ها حرفه ای شدند ؟
تا وقتی اینجور آدما تو صنعت گیم هستن انتظار دارید بازیا سالم بمونن ؟
آدمایی که افتخار میکنن چیتر هستن.
افتخار نداره
همش از نوب بودنه
وقتی چیت میزنی یعنی عرضه باخت رو نداری و نوبی
تو حتی لیاقت بازی کردن مثل کسای دیگه رو نداری بعد اسم خودتو میزاری حرفه ای!!؟
خوب تو اگه حرفه ای بودی که چیت نمی زدی اگه منظورت خلافکار حرفه ای شدی و تقلب های خوب رو سوا می کنی بله دیگه تو جامعه گیم که 80% شون از تقلب استفاده می کنن چرا به خودت افتخار نکنی یادمه یکی از دوستام تعریف می کرده از یک بزرگ که وقتی جلو یک اپیدمی بد رو نگیری می شه فرهنگ و مردم بهش بی تفاوت می شن حتی ارزش حسابش می کنن همینه با اینکه می دونن بد هست همون همرنگ جماعت شو ولی اینو بدون کسی که حرفه ای هست کل دنیا هم بشن خلافکار و متقلب رو خط راستش می مونه هر چند سخت.
داداش اشتباه فهمیدی.
اون نوب داگ که به شما تو بازی میگن معنیش حرفه ای نیست که الکی خوشحال شدی.
نوب داگ
نوب سگ
دوتا دو و سی اس جفتشون مال ولو ، ولی دوتا چون رقیب بزرگی داره مثل لیگ برای رقابت پا به پای اون بازی میاد و هر روز بهتر از دیروز ولی سی اس متاسفانه از اولی که اومد گیمی نبود که حریفش باشه و چون گیم مادر هم حساب میشد تو این سبک و بی رقیب ولو هم عملا بازی رو رها کرد تا اینکه ولورانت اومد و چون دولوپر های ولو هم در ساخت این بازی نقش داشتن عملا 70 درصد گیم پلی بازی مثل سی اس بود از سیستم خرید کردن گرفته تا موومنت و انتی استریف و اسپری پترن. از اون طرف دارای سرور 128 تیک ریت بود و انتی چیت قوی که اگر گرافیک واقعگرایانه ای هم داشت دیگه کار سی اس تموم بود ولی بزرگترین ضعف ولورانت گرافیکش که کارتونیه ولی کسایی که این سبک رو دوست دارن علاقشون بیشتر سمت گرافیک سی اس . حالا باید ببینیم گیب نیوئل قرار هست در برابر ولورانت چی رو کنه خدا میدونه
والورانت هم پر چیتره الان
ولورانت حداقل زود بن میکنه سی اس طرف چند ماه چیت میزنه اتفاقی نمیوفته متاسفانه
گرافیکش کارتونی نیست گیمدپلیش کارتونیه چیزی به اسم گرافیک کارتونی (منظور جلوه های بسریه) نداریم
دقیقا درسته ولی بنظرم گرافیکش رو اینطوری کرد تا مثل فورتنایت بتونه طیف سنی نوجوان رو هم جذب کنه آخه مثلا داخل اروپا مثل ما بیخیال نیستن بچه 10 ساله بازی +18 رو بازی کنه یا مثلا استریم اون رو ببینه من فقط داخل کشور های منطقه خودمون و چین ،روسیه دیدم بیخیال اجازه می دن بچه مثلا cs go یا r6 بازی می کنه با اینکه +18 برای کودک و نوجوان مناسب نیستن حتی بخاطر فحاشی ها و درگیری های افراد در بخش آنلاین داخل بازی امکان داره آسیب روحی و روانی ببینه ولی ...دوم ولورانت هم چیتر داره حرف شما درسته رسیدگی می کنه ولی بازم بنظرم riot خیلی ضعیف عمل کرده تا الان با اون همه درآمد نجومی که داره سالیانه و امکاناتی که می تونه فراهم کنه یجوری بنظرم می خواد نظر همه رو جلب کنه حتی نوب های رو چیتر شاید!!!!
من gta online زیاد بازی میکردم متاسفانه برتری های متاثر از چیت ها و سایر ابزارهای هک رو میشه در نهایت تحمل کرد متاسفانه عدهخ ای فقط بقصد اذیت و ازار دیگران از این امکانات نابرابر استفاده میکنند
این هیچی اصلا شرکت بلادی من خودم موسشو دارم یه فیچری داره برا موساش نو ریکویل میکنه
من اشتباه کردم (یعنی نمیدونستم) از بلودی ۷ استفاده کردم، بلودی ۷ هم کرک نداره
حالا نمیتونم هسته سوم و چهارم موسم رو فعال کنم
بلودی ۶ ریختم کرک کردم ولی جواب نداد.
پیشنهادی ندارید؟
اره داداش منم خونم کثیف شد تا یه کرک پیدا کنم آخر هم کرک نشد.
ببین بلادی 5 کرک میشد. بلادی 6 هم تا یه زمانی کرک میشد ولی بلادی 7 و 6 دیگه کرک نمیشن و مشکل اینجاست که بلادی5 به موس های ما نمیخوره.
بلادی 7 هم من خودم دارم هسته دومش فعاله هسته سوم و چهارمش هم یه تریال داره ولی اگه بخوای داشته باشی باید 10$ پرداخت کنی.
تو کانتر که نمودن مارو
مارو هم -___-
خیلی از این کدها بدم میاد و از شون استفادهنمیکنم مخصوصا کد تیر یا خون بینهایت چون بازی مزش به همین سختی و چالش برانگیز بودنشه ( نظر شخصی)
یعنی تو جی تی ای سن آندریاس رو بدون چیت تموم کردی! بابا دمت گرم!
منم بدون چیت تموم کردم بابا ??
موافقم.
بشدت موافقم اگه چالش برانگیز نباشه دیگه چه ارزشی خواهد داشت برای آدم؟