آینده سری ویچر به چه شکل خواهد بود؟
این روزها اخبار و اتفاقات حول سیدی پراجکت رد مربوط به ساخته جدیدشان، Cyberpunk 2077 (پیش نمایش این بازی را از ویجیاتو بخوانید)، میچرخد. البته بیشتر از این که خبرهای هیجانانگیز از محتوای بازی به ...
این روزها اخبار و اتفاقات حول سیدی پراجکت رد مربوط به ساخته جدیدشان، Cyberpunk 2077 (پیش نمایش این بازی را از ویجیاتو بخوانید)، میچرخد. البته بیشتر از این که خبرهای هیجانانگیز از محتوای بازی به گوشمان بخورد شاهد تأخیرهای دوباره، دوباره و دوباره، کاهش ارزش سهام این شرکت و همچنین کرانچ و اضافه کاری کارکنان این توسعه دهنده هستیم. اما در هر صورت بالاخره Cyberpunk 2077 عرضه خواهد شد و اگر اتفاق عجیب و غریبی برای سیدی پراجکت رد نیفتد، احتمالاً پس از آن شاهد اخباری در رابطه با نسخه جدید ویچر خواهیم بود.
خود سازندگان از علاقهشان برای بازگشت به سراغ ویچر و دنیای آن گفتهاند و حتی شنیده شده که فعالیتهای پیشتولید نسخه جدید ویچر آغاز شده است. اما نسخه جدید ویچر چگونه پیش خواهد رفت؟ وقایع بازی در چه زمانی جریان دارند؟ باید انتظار کدام شخصیتها را در آن بکشیم؟ اصلاً داستانی برای روایت مانده یا سیدی پراجکت رد با ساخت نسخه جدید ویچر صرفاً میخواهد یک سود بدون ریسک نصیب خود کند؟
حالا هر دلیلی که داشته باشد یا هر گونه که نسخه بعدی پیش خواهد رفت، اما ساخت یک نسخه جدید غیرقابل اجتناب است. در این مطلب نگاهی میاندازم به این که نسخهای جدید از سری ویچر به چه شکلهایی میتواند پیش برود و داستان آن چه محتوایی میتواند داشته باشد. همراه من در ویجیاتو باشید.
البته این نکته را در نظر بگیرید که برای بررسی آینده یک فرانچایز، گاهی اوقات نیاز است به پایانها و سرنوشت برخی از شخصیتهای نسخههای قبلی اشاره کرد؛ پس در طول متن اشاراتی به این موارد خواهد شد که داستان نسخههای قبل را اسپویل خواهد کرد.
- 1 ۱. رفقای قدیمیمان را دور نمیریزیم - گرالت آو ریویا
- 2 ۲. قهرمانی جدید با حس و حال رفیق قدیمی - سیری
- 3 ۳. یک جای دیگر، یک زمان دیگر - یک ویچر دیگر
- 4 ۴. ویچری با نام شما! - یک اثر کاملاً نقش آفرینی
- 5 ۵. بازگشت به گذشته - بازسازی نسخههای پیشین
- 5.1 ویجی لاگ: آیا گرالت و سیری در دنیای سایبرپانک حضور دارند؟
- 5.2 به مطالعه ادامه دهید:
۱. رفقای قدیمیمان را دور نمیریزیم - گرالت آو ریویا
اولین و محتملترین دنباله برای نسخه جدید ویچر این است که باز در نقش گرالت قرار بگیریم و ماجراجوییهای او را در نسخه چهارم نیز دنبال کنیم. تا به حال تقریباً تمام مخاطبان از کنترل کردن او لذت بردهاند و مبارزات، خطرات، دشمنان، رابطهها و انتخابهای زیادی را با حضور گرالت تجربه کردهاند. دور کردن گرالت از گیمرها، قلب آنها را خواهند شکاند.
از همه مهمتر این که قبلاً در فرانچایز The Last of Us شاهد تغییر پروتاگونیست بازی بودهایم و دیدیم که نظرات در مورد این تغییر ضد و نقیض است. با نگاهی به همین یک مورد میتوان نتیجه گرفت که ریسک تغییر شخصیت اصلی بازی ریسک بزرگی است، مخصوصاً اگر سیدی پراجکت رد بعد از شکست احتمالی Cyberpunk 2077 (که البته دلم نمیخواهد چنین اتفاقی بیفتد) سراغ نسخه جدید ویچر بیاید؛ آن وقت است که باید با کمترین ریسک به دنبال بیشتری موفقیت باشد.
شاید بپرسید قرار است در دنباله داستان گرالت چه چیزی روایت شود؟ چیزی از زندگی این گرگ سپید مانده که هنوز به تصویر نکشیده شده باشد؟ که باید شما را یاد سخنان وزمیری بیندازم که بعد از مرگش، توسط گرالت نقل شدند: «هیچ ویچری تا به حال در تختش نمرده است.»
چنین اتفاقی بیشتر از دور کردن گرالت از گیمرها قلبشان را میشکاند اما همان طور که وزمیر گفت، چنین پایانی حتی به انتظار گرالت آو ریویا نیز نشسته است. داستان این مزدورِ هیولاکش بالاخره با مرگ به اتمام میرسد، پس چه بهتر که تا آن لحظه، کنترل او دست طرفدارانش باشد.
۲. قهرمانی جدید با حس و حال رفیق قدیمی - سیری
در طول عنوان The Witcher 3: Wild Hunt، لحظات و مراحلی بودند که کنترل سیری، دختر خوانده گرالت را برعهده گرفتیم. داستان او به گونهای پیش میرفت که سرنوشتش، وابسته به انتخاب پلیرها بود. با انتخابهایی که ما میکردیم، ممکن بود او به تخت فرمانروایی تکیه دهد، یا مسیر گرالت را پیش بگیرد و یک ویچر کامل شود یا حتی در جریان اتفاقات بازی کشته شود.
با توجه به سرنوشتهای متفاوت او، سیدی پراجکت رد نیاز دارد تا یک «سرنوشت واقعی» را برای او تعریف کند و سپس بر اساس آن، روایت سیری را پیش ببرد. این که کدام سرنوشت به عنوان سرنوشت واقعی برای او تعریف میشود، خیلی دقیق قابل حدس نیست اما به خاطر این که قرار است دنبالهای برای فرانچایز «ویچر» ساخته شود، به احتمال زیاد با سرنوشت ویچر شدن او به عنوان سرنوشت اصلی و واقعی رو به رو خواهیم شد.
در این صورت نسخه جدید ویچر نیز دنبالهروی مسیر The Last of Us Part II خواهد بود. با این که ویچرها معمولاً تنهایی فعالیت میکنند اما محبوبیت شخصیتهای قدیمی ویچر و همین طور دردسر خلق کردن شخصیتهای جدیدتر قطعاً باعث این میشود که تعدادی از شخصیتهایی که میشناسیم، مخصوصاً گرالت، در جریان روایتِ جدید سیری قرار بگیرند.
از طرفی مهارتها و تواناییها متفاوت سیری نسبت به گرالت (و هر ویچر، جنگجو و مبارز دیگری) به لطف خون کهن (Elder Blood) باعث میشود تا دست توسعه دهندگان برای تغییرات گیمپلی بازی باز باشد. در The Witcher 3: Wild Hunt طعم بخشی از این تواناییهای جادویی را چشیدیم. با یک گیمپلی تنظیم شده بر اساس این تواناییها، میتوان بدون تکراری شدن گیمپلی در نسخه جدید، بازی را ادامه داد.
یک مورد خاص دیگر در مورد سیری نیز وجود دارد و آن نیز این است که او زمانی در دنیاهای مختلف سفر میکرد. دنیاهایی کاملاً متفاوت از چیزی که از سری ویچر دیدهایم. به گفته خودش او مدتی به دنیایی رفته بود که در آن «مردم در سرهایشان فلز داشتند، از فاصله با یکدیگر میجنگیدند، با چیزهایی شبیه به مگاسکوپها. و هیچ اسبی نبود، به جایش هر کسی کشتی پرنده خودش را داشت.» دنیایی که سیری به آن اشاره میکند بسیار شبیه به دنیای Cyberpunk 2077 و احتمالاً سیدی پراجکت رد نیز بدش نیاید که از این ارتباط بین دو فرانچایز متفاوت خودش استفاده کند.
در هر صورت هدف من ربط دادن سری ویچر با Cyberpunk 2077 نیست؛ بلکه میخواهم بگویم با این قابلیت سیری، میتوان برای تنوع هم که شده مراحلی را در بازی گنجاند که ماجرای سیری را در دنیاهای متفاوت دنبال میکنند. چیزی شبیه به مراحل Time Anomaly بازی Assassin's Creed Unity.
یادتان است که در مورد مرگ گرالت چه گفتم؟ شاید اگر قرار نباشد مرگ گرالت را خودمان تجربه کنیم، در هنگام ایفای نقشِ سیری در کنار او باشیم. وقتی که پس از مرگ گرالت، میراث او به دخترخواندهاش میرسد و از آن لحظه به بعد، سیری تبدیل به چهره اصلی فرانچایز ویچر میشود.
۳. یک جای دیگر، یک زمان دیگر - یک ویچر دیگر
دنیای فرانچایز ویچر پر است از موقعیت و اتفاق تا داستانهای خیلی زیادی روایت شود. از جنگهای بین فرمانرواییها و نژادهای مختلف تا جنگ همیشگی خیر و شر و همینطور هم وجود همیشگی هیولاها و موجودات ماورایی که منبع درآمد هر ویچری به حساب میآیند.
به تعداد همین متغیرها، میتوان ویچرهای گوناگونی از مدارس متفاوت تصور کرد که در «قاره» پخش شدهاند و زندگی خود را میگذرانند. در طول ماجراجوییهای گرالت در داستانهای گذشته، با تعدادی از این ویچرهای مختلف ملاقات کردهایم. بعضی از این ویچرها مثل وزمیر، اسیکل و لمبرت دوستان گرالت بودهاند، بعضی دیگر مثل لتو در مقطعی دشمن و در مقطعی دیگر متحد گرگ سپید و ویچرهایی مثل گیتن در برابر گوئینبلید قرار گرفتهاند.
انتخاب هر کدام از ویچرهای این دنیا میتواند محتمل باشد. از سرنوشت و گذشته تعدادی از این ویچرها اطلاعات دقیقی مشخص نیست و جا برای روایت داستان آنها باز است. بعضی از آنها حتی مسیر خود را از گرالت نیز جدا کردهاند. شاید روزی دوباره در یکی از ماجراهای گرالت آنها را ببینیم؛ شاید هم برعکسِ این اتفاق بیفتد و در یکی از ماجراهای آنها شاهد حضور ویچر سفید موی مشهور باشیم.
البته الزامی نیست که خط زمانی داستان هر ویچر دیگری، همزمان باشد با اتفاقات بازیها. این فرصت برای سازندگان وجود دارد که با استفاده از دیگر شخصیتها، زمان بازی جدید ویچر را به گذشته یا آینده (چه دور و چه نزدیک) و مکان آن را به دور از رویدادهای روایت گرالت منتقل کنند.
با این حال شاید نسخه بعدی ویچر یک دنباله برای ماجراهای گرالت نباشد و به صورت یک اسپینآف یا یک بازی کوچکتر منتشر شود. این گونه هم فرصت بیشتر برای ساخت یک بازی بر اساس شخصیتهای مهمتر و اصلیتر سری ویچر فراهم میشود و هم این که میتوان با یک شخصیت جدید (یا زاویه جدیدی از یک شخصیت شناخته شده) به ماجراجویی بپردازیم. حتی اگر به صورت اسپینآف چنین اتفاقی نیفتد، ممکن است چنین چیزی در قالب یک دیالسی یا اکسپنشن (که سیدی پراجکت رد اثبات کرده در این زمینه واقعاً کمنظیر است) به نسخهای اصلی اضافه شود.
۴. ویچری با نام شما! - یک اثر کاملاً نقش آفرینی
همان طور که گفتم (و خودتان میدانید) تعداد زیادی مدرسه ویچر و بالطبع تعدادی خیلی بیشتری ویچر در این دنیا حضور داشتهاند و اتفاقات خیلی زیادی برای آنها افتاده است. از مبارزه با هیولاها و موجودات ماوراییِ خطرناک تا کار برای درباریان، قصرنشینان و اشرافزادگان. اگر قرار باشد صرفاً با گرالت، سیری و شخصیتهای دور و برشان به ماجراجویی بپردازیم، فرصت تجربه تعدادی از این ماجراها از دستمان میرود. بازی در نقش یک ویچر دیگر نیز شاید به جذابیت بازی در نقش ویچرهای محبوبمان به نظر نرسد.
با در نظر گرفتن تمام این گزینهها، و توجه کردن به این نکته که سری ویچر المانهای نقشآفرینی خیلی زیادی را در خود جای داده، میتوان تصور کرد که یک نسخه جدید از این فرانچایز تبدیل یک اثر کاملاً نقشآفرینی شود. ساختهای که در آن خودتان ویچر مد نظرتان را میسازید (البته میتوانم حدس بزنم خیلیها ترجیح میدهند ویچر ساخته خودشان نیز شبیه گرالت یا سیری باشد)، مدرسهای که در آن آموزش دیده را انتخاب میکنید، نوع برخورد، رفتار و سبک مبارزات او را با سلیقه خود جور در میآورید و خیلی شخصیسازی دیگر که در صورت وجود یک شخصیت خاص و مشخص، نمیتوان همه آنها را برآورده ساخت.
The Witcher 3: Wild Hunt به مقدار زیادی قضیه شخصیسازی و نقشآفرینی را برآورده کرده بود ولی با توجه به این که داستان این عنوان دنبالهای بر اتفاقات گذشته این فرانچایز بود، نمیشد تا یک شخصیت را به طور کلی از ابتدا خلق کرد. ولی حالا اگر سیدی پراجکت رد تصمیم بگیرد که داستان گرالت را کنار بگذارد و اجازه دهد او خوش و خرم در عمارتش در توسان زندگی کند (حداقل برای مدتی)، این گزینه یکی از احتمالات جذاب برای دنباله ویچر به نظر میرسد، دنبالهای که میتواند از ترکیب ویچر و الدر اسکرولز خلق شود.
سیدی پراجکت رد همین مسیر را برای Cyberpunk 2077 نیز پیش گرفته است. در این بازی میتوان پروتاگونیست را مثل هر بازی نقشآفرینی دیگری به صورت کامل شخصیسازی کنید و از ابتدا او را بسازید. اگر این سیستم به خوبی جواب دهد، میتوان انتظار کشید که نسخه پیشرفتهتر آن در یکی از نسخههای احتمالی آتی سری ویچر مورد استفاده قرار بگیرد.
۵. بازگشت به گذشته - بازسازی نسخههای پیشین
این روزها بازسازی (چه به صورت ریمستر و چه به صورت ریمیک) یکی از بخشهای جدانشدنی صنعت ویدیوگیم شده است. بعضی بازیها نیز واقعاً نیاز به بازسازی دارند؛ بازیهای قدیمی که با توجه به روایت یا به خاطر نسخههای جدیدترشان در نسلهای حال حاضر، هنوز ارزش تجربه بالایی دارند. چند وقت پیش در مقاله «۶ بازی قدیمی که باید بازسازی شوند» به این اشاره کرده بودم که سری ویچر (در واقع دو نسخه قبل از The Witcher 3: Wild Hunt) هم نیاز به یک بازسازی دارند.
خیلی از گیمرها به دلیل سالخورده شدن نسخههای قدیمی ویچر، چندان ترغیب نمیشوند که به سراغ آنها بروند. ولی ماجرای گرالت آن قدر برایشان جذاب است که دوست دارند آن را به طور کامل تجربه کنند. پس چه بهتر اگر این فرصت از طرف سیدی پراجکت رد (یا حتی استودیویی دیگر با تأیید و نظارت خود سیدی پراجکت رد) فراهم شود که بتوانیم بخشی از زندگی گرالت آو ریویا را به طور کامل و به صورت بهروز به دست بگیریم.
لازم نیست که این اتفاق حتماً به عنوان نسخه بعدی ویچر اتفاق بیفتد ولی از نظرم سیدی پراجکت رد بهتر است نیم نگاهی نیز به این موضوع داشته باشد. شاید وقتی داستان گرالت بالاخره به اتمام رسید، این فرصت پیش بیاید که تمام داستانِ او که روزی در قالب ویدیوگیم روایت شده بود، این بار به صورت بازسازی شده و یک نسخه کالکشنگونه عرضه شود تا دوباره از ابتدا تا انتها آنها را تجربه کنیم. چنین کاری نه تنها سودِ کمریسک را برای سازنده و ناشر فراهم میکند، بلکه کمک میکند نسلهای جدید پلیرها که موفق به تجربه این سری نشدهاند، بتوانند آن را بازی کنند.
شما دوست دارید نسخه جدید ویچر چگونه پیش برود؟ فکر میکنید پیش گرفتن کدام مسیر جذابتر است و میتواند یک تجربه گیمینگ خوب را فراهم آورد؟ دیدگاههایتان را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.
ویجی لاگ: آیا گرالت و سیری در دنیای سایبرپانک حضور دارند؟
به مطالعه ادامه دهید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ویچر بعدی : گرالت میمیره و بچه های بچه های بچه های بچه های بچه های بچه هاش که تو دنیای سایبرپانکی زندگی میکنن تصمیم میگیرن که برای کشتن اهریمنی تمام تکنولوژی رو از بین ببریم اول بازی کمی با نوه هاش تعامل داریم و به معبدی قدیمی اما سایبرپانکی میریم . بعد گرالت رو زنده میکنیم و بعد با گرالت تو دنیای سایبر پانکی به کشتن اهریمن ها می پردازیم . بازی کمی به میدل ارث شبیه میشه و یکم المان های اساسین کریدی بهش اضافه میشه.
قسمت ۱ رو هستم زیاد نون شب ... ببخشید خب
قسمت ۲ احتمالش ۱۰۰ درصده (با لحن اون مرد سیاهه شهر فرش) تقریبا
قسمت ۳ هم من زیاد دوست ندارم البته یه ذهن مریض دارم میگه اگه ۳ ساخته شه مردم اعتراض میکنن چرا کلا داستان عوض شد سی دی هم میگه اسمش ویچره خب نه که گرالت
۴ هم با رفتن به نسل ۹ همراه گزینه ۲ محتمل ترینان
...
۵ بنظرم سی دی اینطوری اکتیویژن بازی در نمیاره
اسمش ویچر نیست the" witcher" ه
فقط گزینه 4
یه بازی کاملا نقش آفرینی
فکر کنین ویچر خودتون بسازین، داستان خودتون رو بسازین و هر کاری که دوستاشتین گرالت انجام بده با شخصیت ساخته خودتون انجام بدید
اتفاقاً به نظرم این که خود سازنده یه شخصیت خوب و کاریزماتیک مثل نسخه ی ۳ ارائه کنه، از این که آدم خودش کارکترو بسازه خیلی بهتر و موندگار تر میشه و آدم ارتباط بیشتری باهاش میگیره.
حالا همون کارکتر طراحی شده میتونه کلی کاستومایز بشه البته! ولی این نظر منه.
این بستگی به پلیر و البته بازی داره
اگر قراره بشدت داستان محور باشه مثل ویچر سه بهتره که خودشون بسازن ولی آپشن شخصی سازی بدن
اگر هم میخوان رو ماجراجویی و داستان گویی ارگانیک تمرکز کنن بهتره خودمون بسازیم.
بخش دوم حرفت کاملا بی معنیه چون خود وایلد هانت ثابت کرد که واسه داستان پویا و دنیای وسیع اما گیرا نیازی به شخصیت سازی نداری
it's roleplaying not rolemaking
داستان سازی ارگانیک و ماجراجویی یه موضوع شخصی و بسیار متفاوته. این فرم از داستان سازی رو تو اسکایریم میبینیم. گشت و گذار در محیط، مواجه شدن با افراد و دشمنا، کشف رازها و ایستر اگ ها. این فرم از داستان گویی با مینیمم دیالوگ و حتی بدون دیالوگ اجرا میشه و در واقع مثل خاطره نویسی کاراکتریه که ساختیم. ایونتهای کوچیک و حداکثر دو دقیقهای در یک گشت و گذار.
ویچر به نظر من در موضع گشت و گذار اصلا خوب نبود. بعدشم ما رول نمیسازیم با این کار، شخصیت میسازیم. ویچر به خاطر پانیشهای سنگین و ضربههای احساسیش برای من اصلا تجربهی رول پلی خوبی نبود. خیلی خشک بازیش کردم و با این حال دومین بازی برتر زندگیمه.
کاش ریمیک نسخه دوم بیاد یا تو یه حرکت علمی تخیلی سیری بره تو دنیا سایبرپانک
ویچر ۳ بهترین بازی ای بود که من تجربه کردم و واقعا امیدوارم باز هم گرالت رو ببینیم
امیدوارم مث گاد اف وار باشه ماجرای سیری کنار گرالت وسطای کار گرالت به رحمت خدا بره سیری جایگزین بشه
فکر کنم منظورت لست 2 باشه
چون کریتوس هنوز نمرده
من که نمیتونم با این سیستمی که دارم سری ویچر رو تجربه کنم
ممنونم از نویسنده برای این مطلب به این خوبی ❤❤❤❤
ویچر ۱ و ۲ هم نمیتونی بازی کنی ؟؟؟
نمیدونم چه سیستمی میخواد؟؟؟
یک که فکرکنم اصن سیستم درستی نمیخوت=اد
اگه بشه ویچر خودمونو بسازیم خیلی خوبه .
بدم نمیاد یه کاراکتر خودمون بسازیم مثل سایبرپانک
تا حدی هم دوست دارم یکم فراتر از داستان فعلیش بره و موضوع جهش یافتگی رو به شکل کلی بررسی کنه. یه شخصیت هیبریدی.
ویچر عشقه.
ویچر زندگیه.
ویچر دنیای بزرگی داره کلی کاراکتر داره مطمعنا میشه از توش داستان های بزرگی در اورد
بازی بدی هست
چرا؟