Cyberpunk 2077 ثابت کرد تاخیر بهتر از عجله در عرضه یک بازی ناقص است
در ماههای اخیر Cyberpunk 2077 به خوبی اهمیت صبر در حین توسعه و تاوان سنگین عجله در توسعه یک بازی را در صنعت بازیسازی نشان داده است. پس از مدتها انتظار برای عرضه، Cyberpunk 2077 ...
در ماههای اخیر Cyberpunk 2077 به خوبی اهمیت صبر در حین توسعه و تاوان سنگین عجله در توسعه یک بازی را در صنعت بازیسازی نشان داده است.
پس از مدتها انتظار برای عرضه، Cyberpunk 2077 هنوز یک بازی عجیب و جذاب است. این عنوان علمی-تخیلی هشت سال تمام مخفیانه در حال ساخت بود. به گونهای که روزبهروز آتش هیجان علاقمندان CD Projekt Red را برافروختهتر میکرد. ولی با وجود انتظارات فراوان متأسفانه هنگام عرضه با مشکلات عدیدهای روبهرو شد. طرفداران و منتقدان در هنگام عرضه بازی از فراوانی مشکلات فنی بسیار ناراحت بودند.
هماکنون نیز با گذشت ماهها، بازی هنوز موفق به برطرف کردن مشکلات و بازگرداندن اعتبار خود نشده است. پچهای جدیدی هم که برای بهبود و رفع مشکلات بازی ارائه میشوند، باعث ایجاد باگهای جدیدتری شدند. همین دلیل احیای بازی را برای CDPR فوقالعاده دشوار کرده. آیا باید قید Cyberpunk 2077 را بزنیم و به نوعی از آن ناامید شویم؟
Cyberpunk 2077 قویترین عنوان در چند ماه گذشته است که نشان میدهد گاهی اوقات تاخیر در انتشار بهترین اتفاقی است که میتواند برای یک بازی رخ دهد. طبیعی است که علاقهمندان میخواهند عناوین هیجانانگیز را در اسرع وقت یا بدون تاخیر در تاریخ عرضه ببینند. حقیقت تأسفآور این است که انواع مختلفی از مشکلات وجود دارد که یک بازی در هنگام توسعه با آن درگیر میشود.
در طول تاریخ صنعت گیم بارها ثابت شده است که بهترین کار برای بازیها این است که با حوصله روند توسعه خود را انجام دهند و یکییکی تا حد امکان از موانع ایجاد شده جلوگیری کنند. مخصوصا برای عناوین AAA مانند Cyberpunk 2077 که انتظارات زیادی برای برآورده کردن دارند.
سرگذشت غریب انتشار سایبرپانک
علیرغم وضعیت ناامیدکننده Cyberpunk 2077 در زمان انتشار، از زمان معرفی بازی با چندین تاریخ مختلف انتشار مواجه شد. CD Project Red ابتدا میخواست Cyberpunk 2077 در آوریل سال ۲۰۲۰ منتشر شود، اما طی یک سال سه بار انتشار بازی را عقب انداخت. تا اینکه سرانجام بازی دهم دسامبر منتشر شد. طرفداران CDPR به دلیل اینکه شرکت قول خود را با تاخیرهای متعدد زیر پا میگذاشت بیشتر اذیت میشدند. CDPR اذعان میکرد که تمام تأخیرها برای حفظ کیفیت بازی ایجاد شدهاند، اما کیفیت بازی حتی پس از تاخیرهای متعدد همچنان کمتر از ادعاهای مطرح شده بود.
مشکل تاخیرهای Cyberpunk 2077 در اواخر سال ۲۰۲۰ این بود که بسیار کوتاه بودند و به CDPR تنها فرصت اعمال برخی تغییرات جزئی در نسخه نهایی بازی را میدادند. بعدها مشخص شد که گناه نابخشودنی صنعت بازیهای ویدئویی یعنی همان کرانچ دامن CDPR را نیز گرفته است. اواخر توسعه Cyberpunk 2077 استودیو جهت تکمیل بازی، کارمندان خود را تحت فشار و استرس کاری زیادی قرار داده بود. همانطور که انتشار پر از باگ بازی نشان داد، عجله و کرانچ جز رساندن به موقع بازی به قفسههای فروشگاه سودی نداشت و باعث از بین رفتن کیفیت نهایی آن شده بود.
پیامی برای توسعه دهندگان
CD Project Red قطعاً از دست خود به دلیل نحوه توسعه و تصمیمات در روند ساخت Cyberpunk 2077 ناراحت است. البته طرفداران هم امیدوارند که این سازنده محبوب از این قضیه درس گرفته باشد. آن باید یاد بگیرند که دفعه بعد و زمانی که تصمیم گرفتن بازیشان را به تعویق بیاندازند، بجای تاخیرهای کوتاه مدت، زمان کافی را به تیم فنی اختصاص دهند. هر چند فقط CDPR نیست که از این مورد درس میآموزد. کل صنعت بازیهای ویدئویی، اهمیت صادق بودن با وضعیت توسعه یک بازی و به تأخیر انداختن بازی در حد ضرورت را دیدهاند.
باید دید که در طولانی مدت وضعیت Cyberpunk 2077 به کجا میرسد. بسیاری از طرفداران احتمالاً بازی را به بازگشت No Man's Sky تشبیه کنند. No Man's Sky نیز از تجربه انتشار زودرس خود به بهترین صورت درس گرفت و توانست با جلب اعتماد دوباره طرفداران خود قویتر از قبل شود. حالا نوبت CDPR است که همان کار را انجام دهد. سایبرپانک مطمئناً باعث شده CDPR با واکنش سخت طرفداران روبهرو شود.
مطمئنا CDPR اکنون نمیتواند ساعتها را به عقب برگرداند و تلاش خود را برای عجله در بازی خنثی کند. اما میتواند تمام تلاش خود را برای عرضه پچهای بازی و تحقق بخشیدن وعدههای خود و راضیتر کردن طرفداران انجام دهد. امیدواریم دفعه بعد که CDPR عنوانی جاهطلبانه معرفی میکند، کاری کند که بازی در طول دوران توسعه وقت کافی برای شگفتزده کردن بازیکنان در هنگام عرضه داشته باشد.
Cyberpunk 2077 هم اکنون برای رایانههای شخصی، PS4 ، PS5 ، Stadia ، Xbox One و Xbox Series X / S در دسترس است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من حس می کنم نویسنده این مقاله یه آدم 14 15 ساله باشه. یا اولین تجربه بازیش با سایبرپانک بوده.
همین سایت شما و هزار تا سایت مثه شما نبود که طومار طومار مقاله می نوشتین چرا سی دی انقدر تاخیر میزنه ؟؟
یعنی تو کل صنعت گیم فقط سی دی بوده که تو روز اول عرضه بازی مشکل دار داده ؟
اساسین کرید یونیتی
دارک سولز 1
جی تی ای انلاین
رد دد 2 رو پی سی
هورایزن رو پی سی
تمام ویچرای 1 و 2 و 3
تایتان فال
گرن توریسمو اسپرت
اسکای ریم
فال اوت 4 و 76
بلادبورن که اوایل بزور 17 18 فریم میداد
و....
کل صنعت بازی سازی پر از این آزمون و خطاهاست. روز اول پورت بدی داشتن به هر دلیلی اما مشکلاتشو برطرف کردن.
بازی الان بخش اعظمی از مشکلاتش حل شده و کاملا پایداره این چیزارم بگین. تو کمتر از 6 ماه کلی آپدیت دادن و مشکلاتو برطرف کردن. بهتر نیست جای موج سواری یه ذره حرفه ای تر و متفاوت تر عمل کنین ؟؟
داداش از یه لحاظ باهات مواففم و از یه لحاظ دیگه مخالف
درست میگی که هزاران سایت مثل ویجیاتو هر هفته مقاله مینوشتن که سی دی اینجوریه و اونجوریه این درست
و اینکه باهات مخالفم که میگی بازی ها واسه آزمون و خطاست مگه وقتی جی تی ای وی اومد ازمون و خطا داشت رد دد مگه داشت
و... از بازی ها این بازی هایی که داری مثال میزنی به جز یکی دوتاش
قدیمین الان هیچکس قبول نمیکنه که بازی های این دوره زمونه ازمون و خطاست
بازی الان که عرضه میشه باید خیلی دقیق کار کنه نه همینجوری شرکت به هیچ جاش هم نباشه الان سایبرپانک به هیچ جاش بود :/
مثال جی تی ای وی رو زدی باید بگم رو نسل 7 شروع کردم و اوایل خیلی باگ داشت. رد دد هم رو پی سی اوایل فاجعه بود الان باید بگیم راکستار اشغاله ؟؟؟؟ چند تا اپدیت داد درست شد.
همین الانم کلی بازی با باگ هستن مثه اساسین والهلا و واچ داگ لجیون و ..... که اونام اپدیت دادن و مشکلاتو رفع کردن. این صنعت همیشه اینطوری بوده و خواهد بود خیلیا اصن بازی رو از قصد اینجوری میدن تا فیدبک بگیرن و طبق اون بازی رو درست کنن. نمی خوام اشتباهات سی دی رو نادیده بگیرم اما الان بازی تو خیلی موارد درست شده و دیگه مشکلی نداره. ویچر هم همینطور بود و کلی مثال جدید و قدیم دیگه. بهتره خوبی و بدی رو کنار هم ببینیم
اگه تاخیر میزدن حتی یه روز بیشتر داشتن حق همه کسانی که پیش خرید کرده بودن رو بالا می کشیدن؛ مشکل از تاخیر نبود، مشکل مدیریتی بود نه فقط مدیراش بلکه از آبدارچی ها تا بالا ترین سرمیاه گذار ها و مدیر عامل بلد نیستن مدیریت کنن (اللخلوص زمان رو) اصلاً بگیم 8 نه 4 سال وقت داشتن (توی این چهار سال از 2012 تا 2016 داشتن کار می کردن ولی خیلی کم) تو این چهار سال 6 ماه تا یه سال مفید کار نکردن، اگه کار می کردن که بازی درست میومد بیرون، واقعاً انتظار دارین بازیی با این همه دک و پز که تو 6 ماه یه سال ساخته شده درست بیاید بیرون ؟1 مشکل مدیریتی سی دی پراجکت از همون ویچر 3 و قبلش معلوم شده بود، این همه باگ داشت ویچر 3 (یوبیسافت اسمش بد در رفته وگرنه سی دی و خیلی های دیگه خیلی بیشتر باگ دارن) ویچر 3 تاخیر میخورد هیچ مشکلی نداشت نسخه روز عرضه بازی ولی سایبرپانک اگه تاخیر میخورد باید می نشستیم دعا میکردیم بد تر نمی شد حالا بهتر شدن پیشکش؛ سی دی پراجکت تا سایبرپانک عرضه نمی شد درست نمی کرد سایبرپانک رو (حالا بماند که خود سی دی پراجکت درست نشده و هیچ تضمینی نیست که دوباره از این گند کاری های نکنه)
کلا این زمان عرضه اش رید تو cyberpunk 2077