نگاهی به سریال دودکش ۲ – بازسازی ناامیدکننده
سریال دودکش ۲ در جایگاه سومین فصل روایت داستانهای خانواده مشتاق، سریالی فاقد خلاقیت و تکراری به نظر میرسد. این سریال در تعدادی از اپیزودهایش به حدی تکراری و خستهکننده میشود که بیننده احساس میکند ...
سریال دودکش ۲ در جایگاه سومین فصل روایت داستانهای خانواده مشتاق، سریالی فاقد خلاقیت و تکراری به نظر میرسد. این سریال در تعدادی از اپیزودهایش به حدی تکراری و خستهکننده میشود که بیننده احساس میکند آنچه امروز به تماشای آن نشسته را سالها پیش در فصلهای قبلی این سریال تماشا کرده است. آیا دلیلی برای ساخت سریال دودکش ۲ وجود داشت؟ با ویجیاتو همراه باشید تا سریال جدید یک صدا و سیما را بررسی کنید.
سریال دودکش یکی از متفاوتترین جهانهای داستانی را در میان همه سریالهای تلویزیونی ایرانی دارد. فصل نخست این سریال در ماه رمضان ۱۳۹۲ از شبکه یک پخش شد و خیلی سریع به محبوبیتی حسرتبرانگیز دست پیدا کرد. همین مسئله باعث شد تا محمدحسین لطفی و برزو نیکنژاد به عنوان کارگردان و نویسنده این سریال، ساخت اسپینآف آن را آغاز کنند.
در شرایطی که مفهوم سریال اسپینآف چندان در صنعت سریال ایران معنایی نداشت، سریال پادری در نوروز ۱۳۹۵ از شبکه یک پخش شد. اگرچه سریال پادری چندان در معنا، تعریف و چارچوب سریالهای اسپینآف قرار نمیگرفت اما خلاقیت نوینی در ساختار نسبتا بیخلاقیت صدا و سیما بود. با جدایی الناز حبیبی از اسپینآف سریال دودکش و استقبال کمتر از انتظاری که از سریال پادری شد، به نظر نمیرسید که دلیلی برای ساختهشدن ادامه داستان خانواده مشتاق وجود داشته باشد.
اما مدتی پیش ساخت سومین سریال از جهان سریالی دودکش تایید شد و حالا چند هفتهای میشود که این سریال روی آنتن شبکه یک آمده است. سریالی که با نام دودکش ۲ شناخته میشود و در حقیقت داستانهای همیشه پرحاشیه خانواده مشتاق را در روزگار فعلی روایت میکند.
تکرار ناامیدکننده سناریوهای قبلی
سریال دودکش ۲ به شکل ناامیدکنندهای هیچ روایت جدیدی برای ارائهکردن به مخاطب ندارد. همان شخصیتهایی که در فصلهای قبلی سریال حضور داشتند حالا درگیر همان مشکلات تکراری هستند و حتی همان دیالوگها میان بازیگرانی که هیچ خلاقیتی در هنرنماییشان دیده نمیشود، تکرار میشود. بنابراین سریال دودکش ۲ بیشتر از آنکه دنباله داستان سریالهای قبلی مرتبط با خانواده مشتاق و قالیشویی پرحاشیهشان باشد، بیشتر شبیه به یک بازسازی ناامیدکننده به نظر میرسد.
هیچ خلاقیتی در فیلمنامه سریال دودکش ۲ دیده نمیشود. همه اجزای فیلمنامه این سریال به حدی تکراری و خستهکننده هستند که تماشاگر احساس میکند آنچه به تماشای آن نشسته را پیشتر در فصلهای قبلی سریال هم دیده است. برزو نیکنژاد، محمد تنابنده و شهرام مهربان به عنوان نویسندگان فیلمنامه سریال دودکش ۲ حتی موفق نشدهاند معدود شخصیتهایی که وارد فصل جدید سریال کردهاند را هم به خوبی پردازش کنند.
درباره اقتصاد سرگرمی در خاورمیانه بخوانید:
- کارخانه خلاقیت یاس در امارات متحده: آنچه از صنعت سرگرمی انتظار دارید
- واکاوی رشد صنعت سینما در عربستان سعودی: فرصتهای میلیارد دلاری
بنابراین در شرایطی که شخصیتهای جدید سریال دودکش ۲ میتوانستند روح تازهای به این سریال بدمند به حدی کلیشهای رفتار میکنند که تماشاگر از تماشای آنها ناامید میشود. مشکل اساسی سریال دودکش ۲ را باید ناتوانی در داستانپردازی و استفاده از شخصیتها برای شکلدادن به ماجراهای جدید دانست.
شخصیتهای خستهکننده
داستانهای سریال به حدی تکراری هستند که تماشاگر میتواند همه آنها را پیشبینی کند. شخصیتها هم چنگی به دل نمیزنند. بهروز مشتاق [با هنرنمایی امیرحسین رستمی] همان جوان بیاعتماد به نفس و سادهای است که هنوز هم در ارتباط با جنس مخالف ناموفق ظاهر میشود و رفتارهای کاملا قابل پیشبینی دارد. افروز مشتاق [با نقشآفرینی نگار عابدی] همان مادر جسور ایرانی است که تنها هدفی که دنبال میکند، دفاع از خانوادهاش است.
عفت سوزنچیان [با هنرنمایی سیما تیرانداز] تکراریترین شخصیت اصلی سریال لقب میگیرد. سیما تیرانداز در جریان سه فصلی که در نقش عفت سوزنچیان قرار گرفته، کوچکترین تلاشی برای بهبودبخشیدن به وضعیت این شخصیت نکرده و به همین دلیل همه رفتارها، واکنشها و صحبتهای عفت سوزنچیان دقیقا مانند روز اول به نظر میرسد. نصرت سوزنچیان [با نقشآفرینی بهنام تشکر] هم دستاورد جدیدی برای سریال دودکش ۲ به همراه ندارد.
گندم گماسایی [با نقشآفرینی الهام اخوان] شاید کلیدیترین تغییر سریال دودکش ۲ نسبت به دو عنوان تلویزیونی قبلی باشد. الهام اخوان که پس از سالها حضور در پشت صحنه در چند سال اخیر فرصتی پیدا کرده تا بازیگری را جدیتر از قبل تجربه کند در سریال دودکش ۲ هنرنمایی قابل قبولی ارائه میدهد اما شخصیت گندم گماسایی هم به لطف فیلمنامهنویسی فاقد خلاقیت تیم نویسندگان سریال درگیر کلیشههایی شده که خستهکننده به نظر میرسند.
بنابراین همه دوام سریال به شخصیت فیروز مشتاق [با هنرنمایی هومن برقنرود] وابسته شده است. فیروز مشتاق در فصل نخست سریال دودکش هم وزنهای کلیدی برای موفقیت سریال بود اما در جدیدترین فصل سریال، همه توان سریال برای شکستنخوردن را به تنهایی تحمل میکند. دلیل ماندگاری شخصیت فیروز مشتاق را باید در دو دلیل جستجو نکرد؛ نخست آن که این شخصیت از همان ابتدا به خوبی پردازش و معرفی شده و دوم آن که هنرنمایی هومن برقنورد در نقش این شخصیت هم بیبدیل و خیرهکننده به نظر میرسد.
اما هنرنمایی تحسینبرانگیز هومن برقنورد در نقش فیروز مشتاق هم حالا تکراری، خستهکننده، فاقد خلاقیت و قابل پیشبینی به نظر میرسد. کلمات سنگین و دشواری که فیروز مشتاق به کار میگیرد در نخستین اپیزودهای سریال دودکش که سالها پخش میشد واقعا جذاب بود اما امروز دیگر برای مخاطب جذابیتی ندارد و کاملا تکراری است. با این حال از آنجایی که سریال هیچ ایده جدیدی برای موفقیت ندارد، مجبور شده تا همین فرمول تکراری را تکرار کند.
چرا سریال دودکش ۲ ساخته شد؟
هیچ دلیل قانعکنندهای برای ساخت سریال دودکش ۲ وجود ندارد. فصل سوم این سریال با فاصلهای هشت ساله از فصل نخست و فاصلهای پنج ساله از اسپینآف آن روی آنتن آمده است. نکته مهمتر آن که محبوبیت سریال دودکش در پایان همان فصل نخست به فروکش کرده بود و مخاطبان حتی تمایل زیادی به تماشای سریال پادری هم نشان نداده بودند.
اگرچه ما در دورانی زندگی میکنیم که حتی شبکههای تلویزیونی آمریکایی با میلیونها مخاطب از سراسر جهان و بودجههای چند صدهزار دلاری هم تصمیم به ساخت ادامه سریالهای تلویزیونی پس از سالها میگیرند [سریال Dexter پس از هفت سال برای فصل نهم تمدید شد] اما واقعیت آن است که این اتفاق برای سریالهایی رخ میدهد که تماشاگران بسیاری داشتهاند و هنوز هم میلیونها هوادار دارند.
سریال دودکش که در سال ۱۳۹۲ پخش شد، هیچ شباهتی به یک سریال بیش از حد محبوب ندارد. اگر امروز صدا و سیما تصمیم به ساخت فصل جدیدی از سریال شبهای برره بگیرد احتمالا مخاطب ایرانی استقبال بیشتری میکند. اما واقعیت آن است که فضای امروز صدا و سیما از فضایی که در آن فرصتی برای ظهور سریالهای رضا عطاران وجود داشت، فاصله گرفته است.
احتمالا محمدحسین لطفی میدانست که ساخت فصل جدیدی از داستانهای خانواده مشتاق امری بی فایده است که قطعا مورد توجه مخاطبان سیمای ملی قرار نمیگیرد. اما سوال اساسی حول محور نام دیگری مطرح میشود؛ آیا راهبردشناسهای سازمان عظیمی مانند صدا و سیما توان پیشبینی این حقیقت را نداشتند که سریال دودکش ۲ به یک شکست مطلق تبدیل خواهد شد؟ چرا آنها به برزو نیکنژاد و سایر عوامل این سریال اعتماد کردند؟ آیا سرمایهای که به این سریال اختصاص پیدا کرد، نمیتوانست برای سریال جذابتری هزینه شود؟
از مجموعه سریالهای فراموششده در ویجیاتو بخوانید:
- جیمز باند بیتربیت در سریال Archer
- فیلسوف کمدین نیویورکی در سریال Louie
- کمدیتر از زندگی کارمندی با سریال The Office
- وقتی والتر وایت در سریال Ozark حسابدار میشود
- سریال The X-Files و مخوفترین پروندههای ماورایی
- سریال Sons of Anarchy و داستان رفتن و نرسیدن پیوسته
- شیوع ویروسی در سال ۲۰۲۰ در سریال The Last Man on Earth
- سریال Freaks and Geeks و روزهایی که ستارههای هالیوود نوجوان بودند
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
نه تکراری نبود اتفاق های جدیدی داشت به شدت لوس بود بهتره
اینقدر انتقاد اصلا قابل قبول نیست
این مجموعه خیلی هم خوبه و داستانش به هیچ وجه تکراری نیست
تو فصل اول نصرت فالوور داشت؟
تو فصل اول بهروز اینقدر به صورت جدی دنبال ازدواج بود؟
تو فصل اول دنبال گردنبند بودن؟
...
کلی چیز دیگه هم هست که متفاوت بود چرا میگین داستانش تکراری و خسته کننده هست؟
اگه میگی رفتار شخصیت ها تکراریه خب آدم تو چند سال چقدر عوض میشه؟تغییرات آدم توی بچگی اتفاق میفته خود شما تو 8 سال تغییر میکنین؟یکم منطقی باشین
و اینکه میگی مخاطب زیادی نداشت پس چجوری پر بیننده ترین برنامه فعلی تلویزیونه؟
اینکه یه فیلم یا بازی کم مخاطب میشه دلیلش بالا رفتن توقعه
چه خبره اینقدر توقع
واقعا مسخرس به مجموعه به این سمی میگن تکراری و خسته کننده?
بعضیا انقدر پرتوقع هستن که به بازی need for speed:payback که یه شاهکار بود میگن افتضاح?
خودت عرضه داری یک متر مربع از نقشه این بازی رو حتی تو ذهنت تصور کنی و یه چیز جدید بسازی؟
خودت اگه میتونی یه فیلم بهتر درست کن
از اون بچه مهندس حال به هم زن که بدترین مجموعه جهان هست بهتره
درکل مجموعه خیلی هم خوبه داستان جذاب و قشنگی داره ما که قشنگ راحت میبینیمش طنزش هم خیلی خیلی خوبه از سری اولش هم بهتره
#پر_توقع_نباش
تو فصل اول انقد لوس بودن؟
اول فصل یکو ببین چقد بهتر بود میشینی سر جات این قسمت فقط گریع زاری فیروزو گند کاری بهروز بود و زنی که میخوادش.
فصل اول هم خب گریه زاری بود
نه انقد،
پیبک شاهکار بود؟؟
اومدم جوابتو بدم با خوندن این کلمه منصرف شدم?
«خودت اگه میتونی یه فیلم بهتر درست کن»
توصیه میکنم این جمله رو جایه دیگه ای نگید؛ بیش از حد کلیشهای شده.
نشان دهنده ضعف بیش از حد مخاطبی در عدم آوردن دلیلی منطقی برای نقد از انتقادی است.
NEF Payback هم یک شاهکار نبود، در بهترین حالت بدترین نسخه سری need for speed بود.
برو بابا یعنی از 2015 بدتره؟
بله حتی از نسخه سال 2012 هم بدتره!
حکم Primal سری Far Cry رو داشت.
این همه چرت و پرت تا حالا ندیده بودم
نسخه 2012 که اصلا به هیچ وجه با پیبک قابل مقایسه نیست 2012 هیچ چیزش به جز دریفتش از پیبک بهتر نیست
بابا کلا فکر کنم پیبک بازی کردی
جالب اینجاس که فیلم هنوز تموم نشده انقدر انتقاد میکنن
من کاری به حرفای مسخرش در مورد فیلم ندارم
جدا کسی هست که نید فور اسپید پی بک مثل این دوستمون بازی خوبی بدونه
اگه بهروز کشته میشد قطعا این سریال عالی میشد
????????
خیلی باهاش مشکل داریا??
گردنبند ۳ میلیاردی رو گم کرده،اگه داداش من بود صافش میکردم رو زمین.چنین آدمی باید بیشتر از یکبار بمیره??
الان که میبینم دنبال بهانه ای هم هستی داداشتو بکشی
این سریال کلا در مورد اینکه درسته بدبخت هستید ولی اینا رو ببینید که چقدر بدبخت تر از شمان اما هنوز زندگی شون ادامه داره ?
خیلی بی نمک وبی مزه و درکل حوصله سر بر
برو بابا تو برو همون مرینت دختر کفشدوزکی رو نگاه کن
دااداش یه حسین هیچ وقت دختر کفشدوزکی نمیبینه ???? واقعا اسمش حسم میگه فیکه
و تهوع آور…
سلام خانواده میبینن ولی من نگاهش نمیکنم دلیل اصلیشم دیالوگ های کلیشه ای هستش
کلیشهای، مصنوعی و بدرد نخور
یکی از رو مخ ترین چیزاش موسیقی متنش بود
رومخ ترین چیزش بهروز بوده،هست و خواهد بود
من از هیچیش خوشم نیومد بجز موسیقی متنش.
گذاشتمش زنگ موبایلم ?