ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فورزا
اخبار و مقالات

تاریخچه‌ سری فورتزا؛ پیست‌ها در انتظار شما هستند

در دورانی که حکومت دنیای بازی‌های ریسینگ و شبیه‌ساز رانندگی به دست کمپانی‌های دیگر بود با عنوانی جدید آشنا شدیم. این عنوان جدید که اولین‌بار با نام Forza Motorsport دیده شد سرآغازی بر دنیایی بی‌حد ...

حسین چوبین
نوشته شده توسط حسین چوبین | ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۹

در دورانی که حکومت دنیای بازی‌های ریسینگ و شبیه‌ساز رانندگی به دست کمپانی‌های دیگر بود با عنوانی جدید آشنا شدیم. این عنوان جدید که اولین‌بار با نام Forza Motorsport دیده شد سرآغازی بر دنیایی بی‌حد و مرز بود. در ابتدا کسی گمان نمی‌کرد این عنوان به ستون و میراثی جاویدان در دنیای بازی‌های ریسینگ شود. اما فورزا و تیم توسعه‌دهنده‌ آن قدم به قدم رشد کردند. به خوبی در هر عنوان می‌توانیم میزان رشد و ارتقاء را ببینیم.

‌هرچند این فراز و فرودها در هر فرانچایزی مشهود هستند اما رشد این خانواده را می‌توان از زاویه‌ دیگری دید. میزان خلاقیت، الهام‌گیری و الگو‌برداری صحیح از رقیبان توانست المان‌هایی درخشان را به بازی اضافه کند. در پی این مسئله هم شاهد موفقیت و مورد تحسین قرار گرفتن پیاپی این خانواده بودیم. ۱۶ سال از انتشار اولین نسخه‌ این فرانچایز می‌گذرد و در نزدیکی زمان انتشار عنوانی جدید از این خانواده هستیم. بنابراین تصمیم گرفتیم تا نگاهی به تاریخچه‌ مجموعه‌ یاد شده داشته باشیم.

Forza Motorsport


فورزا

در سال ۲۰۰۵ عنوانی با ساختار شبیه‌سازی رانندگی منتشر شد. این عنوان دقیقا در زمان اوج رقابت بین عناوین قدیمی این کلاس مانند Need For Speed و Gran Turismo در دسترس قرار گرفت. فارغ از عجیب بودن انتشار عنوانی جدید و متفاوت در چنین زمانی، عجیب‌تر آن بود که استودیوی توسعه‌دهنده‌ این عنوان هم برندی ناشناس در آن زمان به حساب می‌آمد. به عبارت بهتر استودیو ترن 10 (Turn 10) بازی Forza Motorsport را به عنوان اولین پروژه‌ رسمی خود منتشر کرد. بازی در زمان انتشار به صورت انحصاری فقط برای کنسول نسل ششمی ایکس باکس در دسترس قرار گرفت. با اینکه در آن زمان نه استودیوی سازنده و نه پلتفرم هدف این بازی شهرت زیادی نداشتند اما بازی خوش درخشید. اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم این بازی دقیقا در زمان سلطنت پلی‌استیشن 2 منتشر گردید.

همان‌طور که قطعا انتظار شنیدن آن را دارید بازی از المان‌های زیادی بهره می‌برد. درواقع رعایت همین المان‌ها و جزئیات بودند که توانستند بازی را در رقابت با دیگر عناوین با سابقه و بزرگ زمان خودش موفق کنند. در Forza Motorsport بیشتر از ۲۰۰ خودرو دیدیم که می‌توانستیم حس رانندگی با آن‌ها را در مسیرها و مناطق مختلفی تجربه کنیم. در کنار این موارد عنوان یاد شده به خوبی از امکان تجربه‌ بازی به صورت شبکه هم بهره می‌برد. سازندگان زمان توسعه‌ این نسخه که درواقع اولین نسخه از فرانچایز فورتزا بود را دو سال و نیم اعلام داشتند. این زمان با احتساب تاخیرهای اعلام شده در زمان انتشار اعلام شده است. نکته‌ قابل توجه در این عنوان اینکه داستانی به صورت پیش زمینه وجود دارد. اما این داستان آنقدری پررنگ نیست که بتوان گفت بازی قرار است داستانی را برای شما روایت کند.

ناشر و تیم توسعه‌ در ارتباط با چرایی ساخت Forza Motorsport گفتند ما قصد داشتیم تا عنوانی برای رقابت با فرانچایز Gran Turismo خلق کنیم. کی‌کی ولفکیل کارگردان مایکروسافت در این زمینه می‌گوید ما می‌خواستیم تا Gran Turismo خودمان را روی ایکس باکس داشته باشیم. بنابراین مدت‌ها تلاش و بررسی کردیم تا به آن برسیم و حتی از این خانواده پیشی بگیریم. جالب است بدانید این بازی تنها با تلاش مایکروسافت و استودیو ترن 10 به نتیجه نرسیده است. برای بهتر کردن تجربه‌ این عنوان روی ایکس باکس لایو و البته تبلیغات همکاری‌هایی هم در آن زمان با استودیوی ای‌بی گیمز (EB Games) صورت گرفت. همچنین مایکروسافت از شیوه‌ معمولش برای تبلیغات از چندین سلبریتی، بازیگر و خواننده به جهت تبلیغات این عنوان استفاده نمود.

آنچه که پس از درخشش این بازی مشخص شد این بود که مایکروسافت تنها نگاهی موقتی به آن نداشته است. آن‌ها قصد داشتند تا فرانچایزی بزرگ را برای رقابت با دیگر رقبای بزرگ این ژانر خلق کنند. درنهایت همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم بازی با استقبال خوبی همراه شد. در زمان انتشار Forza Motorsport موفق شد تا ۲۰۰۰۰۰ نسخه در بریتانیا و ۱۰۰۰۰۰ نسخه در شمال آفریقا به فروش برساند. این آماری عالی در زمان خودش و باتوجه به شرایط آن زمان بود. استقبال از این بازی تنها از سوی گیمرها نبود و منتقدان نیز امتیاز فوق‌العاده‌ ۹۲ از ۱۰۰ را به آن دادند. این عنوان بعدها با کمک امکان پشتیبانی از بازی‌های قدیمی روی ایکس باکس 360، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس / اس نیز در دسترس قرار گرفت.

Forza Motorsport 2


فورزا

در سال ۲۰۰۷ و تقریبا با گذشت دو سال از انتشار نسخه‌ اول این بار باز هم مایکروسافت همراه با استودیوی جوانش، ترن 10، با عنوانی جدید وارد میدان شد. دومین عضو خانواده‌ Forza  با نام Forza Motorsport 2 در سال ۲۰۰۷ در دسترس قرار گرفت. این بازی هم همانند نسخه‌ اول به صورت انحصاری برای نماینده‌ مایکروسافت منتشر شد. البته این بار به جای ایکس باکس، این عنوان را روی کنسول نسل هفتمی مایکروسافت یعنی ایکس باکس 360 دیدیم. در این نسخه گیمرها می‌توانستند به رقابت و تجربه‌ حس رانندگی در نقاط مختلف جهان بپردازند. این حق انتخاب توانست به خوبی رضایت کاربران را به خود جذب کند. البته که برخلاف نسخه‌ اول این نسخه‌ کارگردان مشخصی نداشت و شاید این پررنگ‌ترین نقص بازی به حساب بیاید.

از سوی دیگر هم مانند نسخه‌ اول، دومین عنوان فرانچایز فورتزا از داستانی نسبتا معمولی بهره می‌برد. البته که نبود داستان در عنوانی شبیه‌ساز امری منطقی بوده اما وجود آن را می‌توان از دلایل جذابیت بیشتر به حساب آورد. به هرصورت در این نسخه هم داستان خاصی نداریم و درواقع تمرکزی بر این بخش وجود ندارد. برای حضور در نسل هفتم و یک رقابت سنگین و نفس گیر با دیگر بازی‌های موجود در آن زمان این بار تیم سازنده تصمیم به ایجاد تغییراتی گرفتند. این تغییرات بیشتر در حالت‌های رقابت ایجاد شدند. بخش چند نفره، تعداد خودروها و مسیرهای رانندگی هم بخش‌های مهم دیگری از جزئیات تغییر پیدا کرده بودند. فارغ از تمام این موارد جلوه‌های بصری بازی و گرافیک ماشین‌ها و نورپردازی رشد چشم گیری داشتند.

اولین عنوان فرانچایز فورتزا در نسل هفتم توانست رقابت خوبی با دیگر نماینده‌های موجود داشته باشد. پشتیبانی از امکاناتی چون فرمان وایرلس، نرخ پخش ۶۰ فریم در ثانیه و یا رزولوشن ۷۲۰ همه و همه دلایل موفقیت این بازی در زمان انتشار شدند. علاوه‌بر موارد یاد شده وجود خودروهای خاص را هم نمی‌توان نادیده گرفت. درمجموع همراه با استقبال مخاطبان، Forza Motorsport 2 توانست امتیاز متا ۹۰ را به خودش اختصاص دهد. که این امتیاز نسبت به نسخه‌ اول با کاهشی دو واحدی همراه بود. نکته‌ کلیدی که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که در این قسمت هم همانند قسمت اول ترن 10 موتور گرافیکی خودش را مخفی نگاه داشت و جزئیات آن را اعلام نکرد.

Forza Motorsport 3


فورزا

در ادامه‌ استقبالی که از دو نسخه‌ پیشین صورت گرفته بود ترن 10 و مایکروسافت به دنبال ساخت نسخه‌ سوم این خانواده رفتند. گویی Forza Motorsport و ابزاری جدید برای زیاده خواهی مایکروسافت روی کنسول ایکس باکس 360 مبدل شده بود. تمام تیم سازنده از ناشران تا طراحان و برنامه‌نویسان، همه و همه آماده شده بودند تا شاهکاری دیگر را راهی میدان کنند. با گذشت دو سال از Forza Motorsport 2 و در سال ۲۰۰۹ شاهد انتشار Forza Motorsport 3 برای ایکس باکس 360 بودیم. این بازی هم به صورت انحصاری برای این کنسول نسل هفتمی آماده شده بود. موتوری که این عنوان با آن ساخته شده بود همچنان مخفیانه باقی ماند و به صورت رسمی معرفی نشد. این نسخه را می‌توان سر آغازی بر بسیاری از المان‌های این خانواده به حساب آورد. المان‌هایی که هنوز هم آن‌ها را در نسخه‌های جدید می‌بینیم.

بالاتر گفتیم که این عنوان و در مجموع این خانواده، به ابزاری برای زیاده‌خواهی و قدرت‌نمایی مایکروسافت تبدیل شد. برای اثبات این مطلب تنها باید بگوییم در این بازی می‌توانید به بیشتر از ۵۰۰ خودرو قابل ارتقاء، چه در بخش ظاهری و چه موتور، دسترسی داشته باشید. این ۵۰۰ خودرو نمایندگانی از ۵۰ کمپانی خودروسازی بودند و ۴۰۰ خودروی آن در نسخه‌ معمولی قابل استفاده بودند. فارغ از تعداد و تنوع خودروها، تنوع خوبی هم در مسیرها و جاده‌ها شاهد هستیم. بیشتر از ۱۰۰ مسیر هم برای مسابقه و رانندگی در کنار ۸ خودروی دیگر هم وجود داشت. اگر از هواداران این ژانر و این سبک از بازی‌ها باشید به خوبی می‌دانید که چنین آماری حتی در برخی از عناوین امروزی هم وجود ندارند.

آنچه که باید در ادامه به آن اشاره داشتیم الهم گیری از فرانچایزی دیگر به نام American Le Mans است. بر اساس آنچه که سازندگان گفتند، بخشی از المان‌های رقابت از خانواده‌ یاد شده در بالا الهام گرفته شد. از تغییرات اساسی این نسخه می‌توان به اضافه شدن خودروهای کراس‌اور و شاسی بلند اشاره داشت. همچنین بخش جدیدی به گیم‌پلی بازی اضافه شد که می‌توانستید از درون ماشین رانندگی کنید. حرکات دیگری هم چون دریفت و درگ به این بازی اضافه شدند که در مجموع توانستند تجربه‌ای کاملا بکر و تازه را به مخاطبان فورتزا ارائه دهند. جریانی جدید که به کل مجموعه خونی تازه می‌بخشید.

در زمینه‌‌ تبلیغات و انتشار بازی این بار دن گرین والت کارگردان این عنوان مستقیما پا به میدان گذاشت تا مسئولیت تبلیغات را به عهده بگیرد. او برای موثرتر واقع شدن تبلیغات خودش مستقیما در رویداد E3 سال ۲۰۰۹ روی صحنه آمد. همچنین تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا به مخاطبان القا شود آن‌ها درحال تجربه‌ یک حس واقعی هستند. به همین دلیل هم از مدل واقعی Audi R8 که تصویر آن روی کاور بازی قرار گرفته شده بود برای تبلیغات استفاده کردند. آن‌طور که سازندگان می‌گویند آن‌ها چالش‌هایی را برای شبیه‌سازی فیزیک و عملکرد دقیق هوش مصنوعی داشتند. پیاده سازی و ارتقاء فوتو مود هم از موارد دیگری بود که توسعه‌دهندگان چالش‌هایی را برای پیاده سازی آن داشتند.

اجرای بازی‌ها با ۶۰ فریم همچنان هم از چالش برانگیزترین موارد برای توسعه‌دهندگان امروزی به حساب می‌آید. اما به هر طریقی که بود سازندگان توانستند در زمان انتشار بر آن چیره شوند. پیاده سازی رزولوشن ۷۲۰ و نرخ پخش یاد شده باتوجه به سخت افزار کنسول نسل هفتمی ساخته شده در سال ۲۰۰۹ کاری دشوار بود. امکان برگشت در زمان اولین بار در این نسخه از فرانچایز مورد بحث دیده شد. المانی که پیش‌تر آن را روی بازی‌هایی چون DIRT دیده بودیم. به مرور بسته‌های الحاقی مختلفی هم برای این عنوان منتشر شدند. اضافه کردن بسته‌های الحاقی زمینه‌ای جدید برای ترن 10 بود که بعدها سبب خلق جزئیات بیشتری در این خانواده شد.

گوش دادن به موسیقی‌ هنگام رانندگی تجربه‌ای است که حس رانندگی را بیشتر از هر زمان دیگر کامل و دلنشین می‌کند. در این عنوان ۱۲ ترک زیبا داشتیم که می‌توانستیم از آن‌ها هنگام رانندگی استفاده نماییم. مجموع زمانی این ترک‌ها 65:53 دقیقه بوده که می‌توانید با اندکی جستوجو و یا خرید آن‌ها از شنیدن آن‌ها لذت ببرید. در پایان بازی Forza Motorsport 3 امتیاز متا ۹۲ را از منتقدین در کنار واکنش مثبت کاربران دریافت کرد.

Forza Motorsport 4


فورزا

Forza Motorsport 4 را می‌توان بلوغ اولیه‌ سری فورتزا به حساب آورد. چهارمین عضو رسمی و اصلی فورتزا اولین عنوانی است که از کینکت پشتیبانی می‌کرد. همچنین برای اولین بار ارتباطی بین این خانواده و شبکه‌ BBC صورت گرفت. دقیقا در همان زمانی که برنامه‌ Top Gear در سال ۲۰۱۱ به اوج خودش رسیده بود خبر اضافه شدن آن با عنوان Top Gear و با همکاری جرمی کلارکسون به Forza Motorsport 4 منتشر گردید. در سال ۲۰۱۱ فرانچایز فورزا نیز از شرایط خوبی برخوردار بود. تقریبا همه‌ مخاطبان در سراسر دنیا با نام آن آشنا بودند. با اضافه شدن این بخش جدید اندک کسانی که نام این عنوان را نشنیده بودند هم با این عنوان و به دنبال آن با این فرانچایز آشنا شدند. از سوی دیگر هم باتوجه به بازخوردهای دریافتی از Forza Motorsport 3 ترن 10 به خوبی توانسته بود فرمول موفقیتش را بدست آورد.

بازی Forza Motorsport 4 نوآوری‌ها بسیاری را با خود به میدان آورد البته نه به اندازه‌ نسخه‌ سوم. اما هر آن چیزی که به عنوان المان در نسخه‌های قبلی دیده می‌شدند در این نسخه به بالغ‌ترین حالت ممکنه دیده شدند. این بازی همچنان به صورت انحصاری برای کنسول ایکس باکس 360 در دسترس قرار گرفت. همانند دیگر نسخه‌‎ها در این قسمت هم خبری از نام و جزئیات موتور گرافیکی این خانواده یا صرفا این نسخه نشد. دید از پشت فرمان به حد زیادی واقع گرایانه‌ شده بود. گرافیک و جلوه‌های بصری هم بهبودهای زیادی داشتند. موسیقی هم همانند بازی سوم مورد تمرکز واقع شده بود. در بازی یاد شده 15 ترک در دسترس داشتیم.

تبلیغاتی به فرم آنچه که در Mototsport 3 دیدیم انجام شد. البته این بار کارگردان بازی را روی استیج E3 ندیدیم اما مدل واقعی Ferrari 458 که دقیقا روی کاور بازی وجود داشت را در فیلدهای تبلیغاتی دیدیم. آنچه که در طی زمان مشخص شد این بود که فورتزا به برندی واقع گرایانه از تجربه‌ رانندگی تبدیل شده بود نه صرفا عنوانی ریسینگ همانند دیگر بازی‌های موجود. همین مسئله هم سبب شد تا از فیزیک گرفته تا طراحی ماشین‌ها همه چیز بسیار واقعی‌تر ‌شود. برای مثال می‌توانید ابعاد خودروها، رینگ و سایر جزئیات آن‌ها را با نمونه‌های واقعی مقایسه کنید. این واقع گرایی در کنترلر، فرمان بی‌سیم، جلوه‌های بصری، صداگذاری و استفاده از کینکت سبب شدند تا احساس مخاطبان هنگام دریفت زدن و رانندگی به حقیقی‌ترین میزان خودش برسد.

چالش‌های توسعه‌ این نسخه هم برای مایکروسافت و ترن 10 همچنان پا برجا بود. اما همان‌طور که قبل‌تر هم گفتیم آن‌ها سرگرمی جدیدی به نام بسته‌ الحاقی پیدا کرده بودند. این سرگرمی به حدی جدی گرفته شده بود که برخی از آن‌ها به عنوانی مستقل بسیار نزدیک بودند. این محتویات و بسته‌های جدید با شرایط مختلف منتشر می‌شدند و هرکدام از آن‌ها بخش‌هایی را به بازی اضافه می‌کردند. در مجموع یکی دیگر از نمایندگان درخشان فرانچایز فورتزا توانست با امتیاز ۹۱ به کار خودش پایان دهد. Forza Motorsport 4 دریافت این امتیاز موفق به کسب جوایز دیگری هم شد. به عنوان نمونه می‌توانیم به جایزه‌ موردانتظارترین بازی E3 2011 اشاره داشته باشیم.

تا اینجا به تاریخچه‌ ۴ عضو از خانواده‌ فورتزا پرداختیم. اما کار ما هنوز با این مجموعه تمام نشده. می‌توانید داستان و تاریخچه‌ نسخه به نسخه این مجموعه را در مقاله‌ بعدی بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • ‌
    | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

    موتوراسپرت ۳ رو داشتم

    • moeidreza
      moeidreza | ۱۵ مهر ۱۴۰۰

      از کجا گرفتی میشه معرفی منی اگه سایت دانلود بوده

      • ‌
        | ۱۷ مهر ۱۴۰۰

        دانلود نکردم قبلا رو ۳۶۰ ام داشتم

  • mohammadat85
    mohammadat85 | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

    من انحصاری های مایکروسافت رو خیلی بیشتر خوشم میاد تا سونی

  • SADEGH123
    SADEGH123 | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

    با سلام
    ببخشید آقای نویسنده چرا فورزا پنج رو هم نیاوردید؟

    • ROCKGAMER
      ROCKGAMER | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

      مگه فورزا ۵ اومده؟چیزوفرنی?

    • حسین چوبین
      حسین چوبین | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

      سلام اگر منظورتون Forza motorsport 5 که میتونید تو قسمت دوم مطالعه‌ش کنید. آخر مقاله توضیح دادم که این صرفا 4 عنوان اوله فرانچایز مورد بحثه.

      • mostafab2019
        mostafab2019 | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

        قسمت دوم؟

        • حسین چوبین
          حسین چوبین | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

          آخر متن نوشته شده...
          "تا اینجا به تاریخچه‌ ۴ عضو از خانواده‌ فورزا پرداختیم. اما کار ما هنوز با این مجموعه تمام نشده. می‌توانید داستان و تاریخچه‌ نسخه به نسخه این مجموعه را در مقاله‌ بعدی بخوانید."

          به عبارت دیگه منتظر باشید یه قسمت دومی هم هست که احتمالا امروز یا بهتر بگم امشب منتشر میشه.

  • Ilya5124
    Ilya5124 | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

    جامع و مفید??

    • حسین چوبین
      حسین چوبین | ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

      ???

مطالب پیشنهادی