تاریخچه سری فارکرای – دیکتاتور نمیخواهیم
در دنیای ویدئوگیم بازیهایی که به ماجراجویی در طبیعت بپردازند و ماندگار باشند بسیار کم هستند. ایده اولیه ساخت فرانچایز Far Cry دقیقا همین بود. انجام عملیات چریکی با کمی تیراندازی در طبیعتی جنگلی برای ...
در دنیای ویدئوگیم بازیهایی که به ماجراجویی در طبیعت بپردازند و ماندگار باشند بسیار کم هستند. ایده اولیه ساخت فرانچایز Far Cry دقیقا همین بود. انجام عملیات چریکی با کمی تیراندازی در طبیعتی جنگلی برای شکست دشمنانی سرسخت. اما این روند از فارکرای 3 مستقیما به کنایهزنی به دیکتاتورها هدایت شد. مدتی پیش شاهد انتشار آخرین عنوان این فرانچایز یعنی فارکرای 6 بودیم. این مسئله بهانهای شد که به روایت تاریخچه فرانچایز فارکرای از یوبیسافت بپردازیم. در ادامه با من همراه باشید.
Far Cry
- میانگین امتیازات متاکریتیک: ۸۹
توسعه اولین نسخه از فرانچایز فارکرای توسط استودیو آلمانی کرایتک (Crytek) انجام شد. مسلما این استودیو از موتور گرافیکی خودش یعنی کرای انجین برای ساخت این بازی استفاده نمود. یکی از ویژگیهای ممتاز این موتور قدرت پردازش آن برای جزئیات گرافیکی محیطی است. در واقع میتوان محیطی واقعگرایانه به کمک این موتور خلق نمود. کرای انجین اولین بار در رویداد E3 ۱۹۹۹ و تکنولوژیای تحت عنوان X-Isle: Dinosaur Island با هدف استفاده روی پردازندههای گرافیکی انویدیا معرفی شد. در آن زمان ویدئوی نمایش دادهشده به حدی شگفتانگیز بود که بسیاری را به حیرت وا داشت.
کمی بعد به دلیل عملکرد خارقالعادهای که این موتور از خود به نمایش گذاشته بود، استفاده از آن برای ساخت بسیاری از بازیها به چشم خورد. یکی از مشتاقین استفاده از این موتور هم شرکت یوبیسافت بود. یوبیسافت طی قراردادی خواست تا تکنولوژی X-Isle را به یک بازی AAA تبدیل کند. سرانجام نتیجه این قرارداد به عنوانی به نام فارکرای تبدیل شد که در سال ۲۰۰۴ برای پلتفرم رایانههای شخصی منتشر گردید. این بازی داستان شخصی به نام جک کارور را روایت میکند که توسط والری کونستانتین استخدام شده تا ماموریت مخفیانهای را در جزیرهای خیالی به نام میکرونزیا انجام دهد.
در مسیر رسیدن او به جزیره، حوادثی رخ میدهد که جت اسکی او آسیب میبیند و او در آب رها میشود. به هر ترتیب، سرنوشت او را به سمت تحقیقات ژنتیکی دکتر کریگر هدایت میکند و به عبارتی ناخواسته او در مسیر ماموریتی که قبل از رخ دادن حادثه برای جت اسکیاش افتاد قرار میگیرد. این بازی در زمان انتشار با گیمپلی منحصربهفرد خودش که به حالت اول شخص بود منتشر شد. همچنین بخش جذاب دیگری در بازی به چشم میخورد که باعث شد تا کاربران چندین برابر بیشتر فارکرای را دوست داشته باشند. بخش چند نفره دقیقا همان بخشی بود که همه را حسابی شگفت زده کرد.
به دنبال این محبوبیت زیاد فارکرای موفق شد تا در چهار ماه اول انتشارش چیزی در حدود ۷۳۰ هزار واحد فروش داشته باشد. آماری که تنها به این بخش ختم نشد و به دنبال استقبال عمومی از این بازی تا ۲/۵ میلیون واحد در طول عمر این بازی پیش رفت. دید مثبتی که نسبت به بازی ایجاد شده بود زمینه را برای ساخت ادامه آن و البته دیگر محتویات بر اساس آن ایجاد کرد. اما پیش از هرچیزی یوبیسافت به سراغ انتشار این بازی برای کنسولها هم رفت. سازندگان در این خصوص تصمیم گرفتند تا چند نسخه فرعی که تقریبا همان نسخه ریمیک عنوان منتشر شده در سال ۲۰۰۴ بودند را بسازند. دنیا سینما هم که بسیار به این حال و هوا علاقهمند بود تصمیم گرفت تا فیلمی اقتباسی از آن را در دلش جای دهد. این فیلم در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.
دقیقا در همین زمان، الکترونیک آرتز نیز با همکاری کرایتک و موتور کرای انجین مشغول ساخت بازی محبوب دیگری به نام کرایسیس بود. نزدیک بودن تم کلی این دو عنوان یوبیسافت را هرچه بیشتر ترغیب میکرد تا نسخههای فرعی دیگری را هم منتشر کند تا یاد فارکرای زنده بماند و از سوی دیگر، رقیبش هم میدان را برای پیشرفت خالی نبیند. این روند ادامه داشت تا فارکرای روی کنسول ایکس باکس، ایکس باکس 360، پلی استیشن 3 و نینتندو وی منتشر شد. البته این انتشار بلافاصله نبود و چند سالی این اتفاق طول کشید.
فارکرای موفق شد تا در همان سال انتشار کسب چندین جایزه را به خود اختصاص دهد. این عنوان در زمینه بهترین گرافیک، بهترین گیم دیزاین و لول دیزاین، بهترین بازی با هزینه کامل در جایگاه نخست قرار گرفت. از سوی دیگر هم در زمینه بهترین کاتسین و بهترین داستان و روایت جایگاه سوم را کسب نمود.
Far Cry 2
- میانگین امتیازات متاکریتیک: ۸۵
بالاخره دومین عنوان رسمی فرانچایز فارکرای در سال ۲۰۰۷ با دو تغییر بزرگ معرفی شد. تغییراتی که درواقع در راستای شخصی سازی بیشتر این عنوان برای یوبیسافت بودند. ظاهرا یوبیسافت وقتی شرایط را برای ساخت ادامه این عنوان بررسی میکرد تمایل داشت تا هیچگاه بخشی از آن را با کسی شریک نباشد. این تغییرات در ابتدا با موتور گرافیکی شروع شدند. موتور به کار گرفته شده برای ساخت فارکرای 2 از دونیا انجین (Dunia Engine) استفاده شد. استفاده از این موتور دست طراحان را باز گذاشت تا حسابی بتوانند دنیایی واقعگرایانهتر از قبل خلق نمایند. از سوی دیگر هم به دلیل قدرت بالا موتور یاد شده دست سازندگان برای ساخت دنیا جهان آزاد فارکرای 2 بازتر شده بود. ناگفته نماند که سیستم تخریب پذیری در این موتور بهطور قابل توجهی واقعگرایانه شده بود.
اما دومین تغییر بزرگ این نسخه به شیوه روایت بازی ارتباط داشت. همه چیز به مراتب و نسبت به عنوان اول بزرگتر و گستردهتر شده بود. از شخصیتها گرفته تا روایتهای متنوعی که در جریان جهان آزاد بازی روایت میشد. فارکرای 2 این بار با ۹ کارکتر قابل انتخاب پا به میدان گذاشته بود. وارن کلاید، کواربانی سینگه، پاول فرنس، ژیانیانگ بای، مارتی النسر، فرانک بیلدرز، جوزیپ ایدرومنو، حکیم اکبیبی و آندره هیپولیت نه شخصیتی بودند که در بازی با آنها آشنا میشدیم.
این یعنی بازیکنان میتوانستند داستان خودشان را بسازند و تجربه کنند. اما این تنها جنبه کار نبود. هوش مصنوعی بازی هم بسیار موثرتر و هوشمندانهتر از قبل در مسیر تجربه این بازی کاربر را همراهی میکرد. یکی از مشکلات فارکرای ۲۰۰۴ شخصیت پردازی جک کارور بود. متاسفانه به دلایل مختلف این شخصیت به یاد ماندنی نبود و حتی در دنیا امروز بسیاری از هواداران این فرانچایز هم او را نمیشناسند.
تغییر دیگری که یوبیسافت تصمیم گرفت آن را اعمال کند، مربوط به اتمسفر و محیط بازی بود. کمی قبلتر درمورد رقیب دیگر این بازی که از تکنولوژی یکسانی در ساخت با فارکرای بهره میبرد صحبت کردیم. الکترونیک آرتز با ساخت قسمتها و مراحل مختلف برای کرایسیس باعث شده بود تا دنیا و اتمسفرهای مشابه خسته کننده شوند. از طرف دیگر با انتشار ریمیکهای مختلف و نسخههای کنسولی با نامهای عجیب و غریب گیمرها را از تمایل نشان دادن به خرید نسخه کنسولی فارکرای دور کرده بود. این موارد دلایل محکمی به سازندگان داد تا آنها فارکرای جدید را در دنیایی کاملا جدید و با اتمسفری متفاوت بسازند. کجا بهتر از آفریقا، مکانی که تقریبا کسی پیش از آنها به آنجا پا نگذاشته بود.
مسلما زمانی که نام آفریقا را میشنویم، یاد مالاریا و حوادث تلخ مرتبط با آن برای ما تداعی میشود. چه سوژهای مناسبتر از این برای تیمی که قصد تغییرات گسترده در گیمپلی بازی را داشتند؟ این انتخاب باعث شد تا در روایت بازی و داستان آن مالاریا به یکی از المانهای اصلی تبدیل شود. گیمپلی فارکرای 2 یکی از خاصترین گیمپلیها در زمان خودش و حتی در حال حاضر است. برخلاف بسیاری از عناوین آن زمان که تلاش میشد تا راهنما یا نقشهای در بازی وجود داشته باشد که بازیکن را هدایت نماید.
در این بازی هیچ خبری از نقشه راهنما نبود و خودتان باید مسیر را با استفاده از محیط پیدا میکردید. اسلحهها هم قابلیتهای واقعگرایانهتری به خود گرفته بودند. گاهی اسلحهها در زمان تیراندازی گیر میکردند. حتی اگر کمی اسلحهتان در آب میماند نمیتوانستید از آن استفاده کنید یا حداقل به اندازه پیش از خیس شدن طولانی مدتش عمل نمیکرد. داغ کردن اسلحهها هم از موارد دیگری بود که علاوه بر سختتر کردن کار برای بازیکن، فارکرای 2 را به مراتب واقعگرایانهتر میکرد. بدون اغراق این بازی را میتوان جز ۱۰ بازی اول واقعگرایانه تاریخ قرار داد.
فارکرای 2 در سال ۲۰۰۸ برای کنسولهای ایکس باکس 360، پلی استیشن 3، پلتفرم رایانههای شخصی و تلفنهای همراه منتشر شد. همانطور که انتظار میرفت نسخه موبایلی هیچ شباهت گرافیکیای با عنوان اصلی نداشت. بازی همچنان حالت چند نفره را هم در کنار بخش تک نفره حفظ کرده بود و نمای اول شخصی را که انتظارش را داشتیم به نشان میداد. این بازی برخلاف دیگر عناوین اصلی فرانچایز فارکرای تنها در یک نسخه منتشر شد و خبری از نسخههای انحرافی مرتبط با آن نبود. پس بهتر است بگوییم فارکرای 2 تنها عضو این خانواده است که هیچ نسخه فرعی پس از آن منتشر نشد و با انتشارش وقفهای طولانی تا آغاز فرآیند ساخت بازی بعدی ایجاد کرد.
پس از انتشار پکی به عنوان محتوای قابل دانلود برای این عنوان در دسترس قرار گرفت که سه اسلحه و چند جزئیات دیگر را به بازی اضافه میکرد. انتشار فارکرای 2 اگرچه حواشی زیادی به دبال نداشت امام در زمان انتشار مشکلاتی در آن دیده شد. منتقدین نقدهایی را به این عنوان وارد کردند اما درمجموع این بازی هم علیرغم کاهش امتیاز متا با اقبال عمومی همراه بود. در سال ۲۰۰۸ این بازی در کنار عنوان Prince of Persia از محبوبترین و بزرگترین عناوین یوبیسافت و جهان به حساب میآمد. به دلیل محبوبیتی بالای این عنوان، رمانی با اقتباس از آن توسط مایکل بهاتی در آلمان نوشته و منتشر شد.
Far Cry 3
- میانگین امتیازات متاکریتیک: ۸۸
ساخت فارکرای 3، پس از انتشار بازی قبل و دقیقا در دنباله این سری بود. اما چندین مشکل مختلف در زمان توسعه فارکرای 3 گریبانگیر یوبیسافت شد. یکی از این مشکلات ترک کردن افرادی که روی نسخههای پیشین کار کرده بودند بود. به دلیل این مشکلات دنیا بازی دست خوش تغییراتی شد. جهان و اتمسفر فارکرای 3 به نسخه ۲۰۰۴ بازگشت و گستردگی نقشه و المانهای جهان آزاد هم از فارکرای 2 به ارث برده شدند. بسیاری از هواداران و مخاطبان فعلی فرانچایز مورد بحث، فارکرای را با نسخه سومش میشناسند. بخصوص بازیکنانی که سن و سال کمتری دارند.
فارکرای 3 نقطه عطفی در فرآیند ساخت سری فارکرای است. این بازی را میتوان گوهری درخشان در دنیا ویدئو گیم و نسبت به دیگر نسخههای این سری به حساب آورد. برای ساخت این عنوان هم از موتور گرافیکی دونیا استفاده شد. اما نه دقیقا همان موتوری که چند سال قبلاز آن استفاده شده بود. این بار از دونیا انجین 2 برای ساخت بازی یاد شده کمک گرفته شد. این موتور جدید نوع ارتقاء یافته همان موتور قدیمی است که این بار قابلیتهای بسیاری در سیستم آب و هوا دارد. بسیاری از المانهایی که در دومین عنوان اصلی با محدودیت همراه بودند در قسمت سوم به واسطه این موتور رشد پیدا کردند. برخی از ایدههای قدیمی هم که به دلیل محدودیتها بلا استفاده بودند این بار مورد استفاده قرار گرفتند.
فارکرای 3 با داستان و شخصیتهای ویژهاش به شهرت رسید. در ابتدا پروتاگونیست اصلی به عنوان انسانی معمولی وارد ماجرا میشود، اما درنهایت هدف شکست دادن واس او را به هیولایی تبدیل میکند که خیلی تفاوتی با آنتاگونیستها ندارد. تنها تفاوت کلی دسته انسانهایی هستند که کشته میشوند. برای ساخت این بازی و روایت هرچه بهتر آن فیلمها و بازیهای مختلفی در دست بررسی قرار گرفتند.
در میان بازیها The Elder Scrolls V: Skyrim و Red Dead Redemption از اصلیترین نمونههایی بودند که در ایده پردازی گیمپلی از آنها استفاده شده بود. اما در دنیا سریالها، سریال Lost و Apocalypse Now دو نمونهای بودند که به خوبی اثرشان را در بازی و روایت آن میتوانیم ببینیم. این بار نقدهای مثبتتری را نسبت به دو بازی قبل شاهد بودیم. به دلیل تغییرات مثبت و جذابتر شدن گیمپلی و محیط بازی مورد بحث موفق شد تا به آمار فروش ۱۰ میلیون نسخه رسید.
در نهایت فارکرای 3 توانست با درخشش خودش بستری بزرگ برای ساخت نسخههای بعدی ایم فرانچایز فراهم کند. به عبارت بهتر میتوان گفت فرانچایز فارکرای مدیون این بازی نسخه است چرا که آن را از بن بست بهطور کامل خارج نمود و اهداف مشخصی را به سازندگان داد تا آنها از گمراهی خارج شوند و بدانند قصد دارند چه چیزی را بسازند. فارکرای 3 به دلیل کیفیت بالایی که داشت جوایز مختلفی را هم کسب کرد. این عنوان در ۸ رویداد موفق شد تا به عنوان نامزد و یا بهترین انتخاب شود. بعد از انتشار موفق این بازی در سال ۲۰۱۲، یک سال بعد و در سال ۲۰۱۳ عنوانی فرعی به نام Far Cry 3: Blood Dragon از این عنوان منتشر شد. بخش چند نفره فارکرای 3 هم مانند قسمتهای قبلی در دسترس بود. اما این حالت در عنوان فرعی Far Cry 3: Blood Dragon دیده نمیشد.
Far Cry 4
- میانگین امتیازات متاکریتیک: ۸۵
بعد از موفقیت یوبیسافت در انتشار فارکرای 3 و مسیر مشخصی که برای ادامه این سری باز کرد، سازندگان این شجاعت را پیدا کردند تا برای کنسولهای نسل هشتمی هم ادامه این بازی را ارائه کنند. یوبیسافت فارکرای 4 را به کمک استودیوهایش در نقاط مختلف جهان توسعه داد. هرکدام از بخشهای بازی در یک شهر و یا کشور ساخته شد و درنهایت پروژه نهایی در یوبیسافت مونترال اسمبل شد. اما این بار ساخت نسخه جدید فارکرای کمی به دلیل ساخت Assassin's Creed III عقب افتاد. درواقع مراحل توسعه فارکرای 4 پس از انتشار و به ثمر رساندن فرآیند ساخت Assassin's Creed III آغاز شد. دلیل این تاخیر الکس هاچنسون بود.
یوبیسافت تصمیم داشت تا کارگردانی عضو جدید خانواده فارکرای را به الکس هاچنسون بسپارد. اما هاچنسون مشغول ساخت بازی Assassin's Creed III بود. بنابراین یوبیسافت تصمیم گرفت تا فرآیند ساخت را کمی عقب بیندازد تا بتواند الکس را در جایگاهی که مدنظرش بود قرار دهد. برای ارتقاء بهتر و بیشتر شدن جزئیات بازی، از نوع ارتقاء یافته موتور دونیا انجین 2 استفاده شد. تصمیم سازندگان این بود که بازی مستقیما به دنبال داستان و حوادث فارکرای 3 روایت شود. تا حدودی هم ردپای نسخه قبلی را در فارکرای 4 دیدیم. داستان بازی این بار به سمت بومیهای هیمالیا هدایت شد.
شخصیت اصلی هم این بار با نام آجی گاله به ما معرفی میشود. تیم توسعهدهنده درمورد آجی میگویند، سعی کردیم تا مشکلات شخصیت پردازی جیسون، پروتاگونیست فارکرای 3، را برطرف کنیم. نتیجه اصلاحات و تغییراتی که روی جیسون ایجاد کردیم به خلق آجی ختم شد. همان فضای دیکتاتوری که به نوعی به امضا فارکرای از قسمت سوم تبدیل شده بود در این نسخه هم دیده میشود. شخصیتی به نام پیگن مین این نظام دیکتاتوری و فاسد را ایجاد کرده است. هدف آجی گاله در تمام بازی کشتن و شکست دادن پیگن مین بوده و همانطور که از چنین فضایی هم انتظار میرود، گروهکهای مختلفی را برای مبارزه با آنتاگونیست بازی میبینیم.
بخش چند نفره از المانهایی بود که در نسخههای اصلی به خوبی نشان داده بود میتواند عاملی بر موفقیت باشد. بنابراین این بخش هم در بازی حفظ شد اما همانند دیگر بخشها با بروزرسانیهایی همراه بود. گام بعدی یوبیسافت ساخت موسیقی به نسبت به یاد ماندنیتر برای فارکرای 4 بود. کلیف مارتینز مسئولیت ساخت موسیقی را بر عهده داشت و ۳۰ ساندترک برای این عنوان خلق کرد. البته برای نسخه دیلاکس این عنوان ۱۵ ساند ترک در دسترس قرار گرفت.
با اینکه منتقدین نقدهای تندی را به این بازی وارد کردند اما این عنوان موفق شد چندین جایزه را به نام خودش ثبت کند. به عنوان مثال میتوان به انتخاب بهترین شوتر سال در مرسام گیماواردز ۲۰۱۴ اشاره داشت. چهارمین عضو اصلی فرانچایز فارکرای موفق شد تا ۱۰ میلیون نسخه در نسل هشتم به فروش رساند.
Far Cry Primal
پس از این بازی در سال ۲۰۱۶ عنوان فرعی دیگری با نام Far Cry Primal منتشر شد. در این بازی تغییر بسیار عجیبی در بازی دیده شد که تا حدودی همه را شگفت زده کرد. این بار برخلاف اینکه بازی در دنیا مدرن یا به عبارتی زمان حال روایت شود به عصر سنگ رفتیم. مانند Far Cry 3: Blood Dragon این بازی هم تنها بخش تک نفره داشت و توانست امتیاز ۷۴ برای رایانههای شخصی، ۷۶ پلی استیشن 4 و ۷۷ روی ایکس باکس وان را کسب کند.
درمجموع بهنظر میرسید یوبیسافت قصد داشت تا تحولی دیگر در دنیا این سری ایجاد کند و با ساخت این بازی تصمیم داشت تا ارزیابیهای اولیهش را انجام دهد. اما ظاهرا این بررسیها به نتیجه مطلوب نرسید و به کار خودش با ثبت چند رکورد در فروش و جزئیاتی دیگر پایان داد.
Far Cry 5
- میانگین امتیازات متاکریتیک: ۸۱
حال زمان آن رسیده بود تا با گذشت دو سال از انتشار Primal و ۴ سال از انتشار فارکرای 4 شاهد عنوان اصلی دیگری از سری مورد بحث باشیم. بعد از کاهش نمرات فارکرای 4 که به نوعی شکست برای یوبیسافت به حساب میآمد این کمپانی تصمیم گرفت تا از سازندگان فارکرای 3 برای ساخت عنوان جدیدش کمک بگیرد. برای ساخت این قسمت همچنان یوبیسافت به استفاده از موتور گرافیکی دونیا ادامه داده بود. موتوری که سالها پیش و پس از تصمیم یوبیسافت به انحصار گرایی براساس کرای انجین طراحی شد.
یوبیسافت در این زمان دستش تقریبا خالیتر از هر زمانی شده بود و تمایلی به از دست دادن این فرانچایز نداشت. بنابراین سعی کرد تا همه چیز بسیار واقعگرایانه باشد. از محیط گرفته تا سیستم تخریب پذیری و شخصیتها همه چیز بسیار با دقت و با جزئیات طراحی گردید. تیم سازنده برای اینکه بتواند محیط را واقعیتر شبیهسازی کند، به مونتانا رفتند تا تصویر برداری دقیقی برای طراحی داشته باشند. این اولین بار نبود که یوبیسافت این کار را انجام میداد. آنها برای ساخت فارکرای 4 هم به نپال رفتند. درنهایت فرآیند ساخت بازی نهایی شد. البته این بار هم مانند عنوان قبل کمی تعلل در انتشار بازی پیش آمد. با اینکه فرآیند ساخت این عنوان پس از Primal آغاز شده بود اما یوبیسافت در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد بازی به زمان بیشتری برای ساخت نیاز دارد و در سال ۲۰۱۸ شاهد انتشار رسمی آن بودیم.
از نظر زمانی انتشار فارکرای 5 تقریبا با اختلافی چند ماهه برابر با Assassin's Creed Origins و The Crew 2 شد. این همزمانی در انتشار باعث شد تا بعد از مدتی دوباره نام کمپانی یوبیسافت در تمام چارتهای دنیا ویدئو گیم دیده شود. بازی یاد شده با داستانی به فرم نسخههای سوم و چهارم اصلی اما با کمی تفاوت در شیوه روایت معرفی شد. داستان این بار روستایی نمادین نمایش داده میشد که در سلطه و دیکتاتوری گروهی بود. این گروه مردم را با اعتیاد و مشکلات دیگر درگیر کردند. هرکسی که سوال کند آلوده کرده یا میکشند و باقی هم در سلطه آنها فعالیت دارند. نویسنده اشاره دارد که این روستا استعارهای از دهکده جهانی و دیکتاتورهای حاکم برآن است.
موسیقی متن بازی بسیار جذاب و دلنشین بود. پس از انتشار بازی فارکرای 5 برنده جایزه بهترین بازی اکشن در رویداد تیتانیوم آواردز و نامزد چندین جایزه در مراسم و رویدادهای مختلف شد. عنوان مورد بحث در زمان انتشار برای کنسولهای نسل هشتمی در کنار رایانههای شخصی در دسترس قرار گرفت. شیوه روایت و گیمپلی به نحوی بود که سبب شد تا لایو اکشنی براساس آن به صورت فیلم کوتاه ساخته و منتشر شود. این لایو اکشن با نام Eden's Gate در سال ۲۰۱۸ به نمایش درآمد. این فیلم کوتاه را میتوانید در یوتیوب پیدا و تماشا کنید.
Far Cry New Dawn
یک سال بعد از انتشار این بازی و در سال ۲۰۱۹ عنوان انحرافی دیگری در دنباله بازی فارکرای 5 به نام Far Cry New Dawn ساخته شد. این بار و برخلاف بازی فرعی قبلی این فرانچایز، بخش چند نفره نیز دیده شد. بازی یاد شده برای پلتفرم رایانههای شخصی، پلتفرم استدیا و کنسولهای نسل هشتمی منتشر شد. منتقدین به این بازی امتیاز ۷۳ را برای رایانههای شخصی، ۷۱ به پلی استیشن 4 و ۷۵ به ایکس باکس وان دادند. بازی یاد شده در یک هفته اول انتشار موفق شد تا خودش را در رکوردهای چارتهای هفتگی جای دهد.
Far Cry 6
- میانگین امتیاز متاکریتیک: ۷۵
در نهایت به آخرین و تازهترین بازی این خانواده رسیدیم؛ فارکرای 6. عنوانی که اخیرا شاهد انتشار آن بودیم و حواشی بزرگ و کوچک بسیاری را در ارتباط با آن شیندیم. این بار اشارهها به داستان واس و فارکرای 3 حرف اول را میزدند و برای اولین بار برخی المانها را دیدیم. مثلا میتوان به کاتسینهای سوم شخصی اشاره داشت که برای اولین بار در این بازی دیده شدند. مینی گیمهای بازی هم که مرکز اصلی تعداد قابل توجهی از حواشی مربوط به بازی بودند هم بهطور متنوعتری در این عنوان دیدیم. یکی از مینی گیمها جنگ خروسها بود که برخی از کاربران و سازمانها خواستار حذف آن از بازی شدند.
بخش چند نفره همچنان برای این بازی برقرار است. این بار امکان تجربه بخش کمپین را همراه با دوستانتان دارید. المانهای اکشن ماجراجویی هم بهطور جدیتری در این نسخه دیده میشود. برای ساخت این نسخه هم از دونیا انجین 2 کمک گرفته شد. فارکرای 6 هم اکنون برای کنسولهای نسل هشتمی و نهمی سونی و مایکروسافت، لونا، استدیا و رایانههای شخصی در دسترس قرار دارد.
المان داستان در فارکرای 6 به مراتب بیشتر از دیگر نسخهها مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین بیشتر محتویات بازی را شخصیتهای آن تشکیل میدهند. داستان در مورد یارا با اصالتی کوبایی-کارائیبی روایت میشود و ما دقیقا در دل یک انقلاب علیه دیکتاتوری هستیم و نقش موثری در آن داریم. بازی منتشر شده و بیش از این داستان آن را برای شما اسپویل نمیکنیم و جزئیات بیشتری از آن با شما به اشتراک نمیگذاریم. اگر از هواداران این خانواده هستید پیشنهاد میکنیم فرصت تجربه آن را از دست ندهید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
موافقم - برای اینکه اون رو کرایتک آلمان ساخته بود ولی نسخه های بعدی رو استودیویهای دیگری ساختند
بررسی بسیار کامل و خوب - درود - فقط به نظر این حقیر، هر وقت که یک نسخه از یک سری بازی موفق را به استودیوی دیگری می سپارد، کار آن تمام می شود و دیگر حس و حال بازی اصلی را ندارد (ممکن است بازی خوبی ساخته شود ولی دیگر نباید اسم آن را همان بازی قبلی گذاشت) به نظر بنده هم فقط Far Cry 1 فار کرای هست و بقیه عناوین، بازی های خوبی هستند که باید اسم دیگری داشته باشند (دوستانی که سنشان قد می دهد و بازی اصلی را در سال 2004 تجربه کرده اند، می دانند من چه می گویم)
برای من ۲ یه چیز دیگه بود
اصلا جکال یکی از بهترین ویلن هایی هس که تو عمرم دیدم که البته ویلن نبود
ولی کمتر کسی به این بازی توجه میکنه
شاید خیلی ها فارکرای ۱ را سالها بعد تجربه کرده باشن ولی من فکرکنم سال ۸۰ یا ۸۱ بود اونموقع که هرکی گرافیک ۶۴ مگ داشت خدایی میکرد یادمه فارکرای ۱ را تو ویترین مغازه های ولیعصر میدیدم فروشنده میگفت گرافیکت چنده گفتم ۳۲ گفت نمیاره گفتم حالا بده داشته باشمش بعدا گرافیک عوض میکنم ولی با همون ۳۲ هم اجرا شد که خیلی ذوق کردم ولی با رزولوشن ۶۴۰ در کل بنظرم بهترین فارکرای همون نسخه اول بود
کاملا با شما موافقم - من هم تجربه شبیه شما دارم و همون دوران تجربه کردم - استودیو خالق فارکرای، همانا کرایتک آلمان هست و بنابراین نسخه های بعدی که در استودیوهای دیگری ساخته شدند، ممکن هست که بازی خوبی باشند ولی به هیچ عنوان، فارکرای نیستند و اون حس و حال و اتمسفر را ندارند.
اینجا هوادار تن تن پیدا میشه؟
البته کامنتم هیچ ربطی به مقاله نداشت
من طرفدارشم
ولی بهتر بود تو مقاله قیمت کنسول میگفتی
به به آقای موسیلینی
من طرفدارش نیستم ولی زیاد باهاش خاطره دارم
جمله افسانه ای کاپتان هادوک
(لعنت بر شیطون)
من که کلا حس خوبی نسبت به سری فارکرای ندارم نمیدونم چرا
تن تن چه ربطی به فار کرای داره?
من طرفدارشم با fc5 خواطره دارم
چه ربطی داره
تو مگه تامی مافیا نبودی اینجا کجاآنجل جا
بودم هستم خواهم بود
ولی من یه مقدار دمدمی مزاجم یعنی بعضی وقتا تن تن و گیم رو دنبال میکنم بعضی وقت ها هم فوتبال و گیم بعضی وقتا هم فیلم کلاسیک و گیم
اگرم منظورت تاریخچه فارکرایه
من مقاله رو نخوندم فقط اومدم کامنت گذاشتم
همه کمیکاشو خوندم?
اره . دلیلش هم این بود که با نسخه ی اولیه کرای انجین ساختنش .
موتور کرای انجین هم کلا به گرافیک خیلی خیلی بالاش معروفه .
اوون زمان با اینکه مثل الان نبود ولی بازم از موتور های دیگه بهتر و قوی تر ببود
فارکرای ۳ بهترین بود اون دی ال سی بلاد دراگون هم بااینکه بازی کوتاهی بود ولی تجربه خیلی خوبی بود
هیچ کدوم از این فار کرای ها به نسخه سومش واقعا نرسید..... نسخه سوم خیلی مکان و مراحل های جذاب و سرگرم کننده ای داشت.... البته با فار کرای 5 و father هم حال کردم نسخه 6 هم که ایشالا بزودی می خرم ی گیمی می زنم...... ( حس می کنم بازی های یوبیسافت دارن به نسخه های قبل پسرفت می کنند مخصوصا واچ داگز 3 ک واقعا گرافیک و جذابیتش نسبت به نسخه دوم پسرفت کامل بود!!)
من با فازر خیلی حال میکنم نمیدونم چرا بعضیا میگن بده
شخصیت پردازی که خوب بود
واچ داگز لیجن بازی بدی نبود یه فاجعه بود
من تو حراجی پلی استیشن 20 دلار خریدمش و واقعا پشیمونم و تو سر خودم میزنم
این بازی یه آَغال به تمام معناس نه ماموریت فرعی درست حسابی داره نه اصلی، داستان خاصیم نداره، شخصیت اصلی هم برای ارتباط گرفتن نداره، گرافیکشم کلا یکم بالاتر از واچ داگز دوعه، واچ داگز دو کجا این آشغال کجا فقط آرتش خوشگله
گرافیکش رو نسل هشت که بافت هاش خیلی دیر لود میشن یا خیلی بی کیفیت لود میشن نسل نهم هم ک به خوبی لود نمیشن..... واچ داگز 3 تنها چیزی که کیفیتش رو بالا برد متالیک بودنش بود... ماشینای متالیک جاده و زمین های متالیک جالبه قطرات جمع شده بارون همیشه روی زمین بود!!! حتی وقتی بارون نمی اومد
فارکرای ۳ که گفتین کل سری مدیونشن
خودش تحت تاثیر نسخه ۲ بود
نسخه یک هم شبیه رزیدنت ایول بود
بزن موجود های ازمایشگاهی رو بکش جزیره رو بترکون
درسته 3 از دو الهاماتی داشته و خود دو هم باز چیزایی از !
ولی اینکه دلیل نمیشه بگی همشون یه چیزن که !
هر دفعه که یک چیز مطلقو نساختن ..... بهترش کردن و یکم از قبلی ها هم اسکی رفتن .
دو اولین نسخه ای بود که در باره حکومت ظالم بود ۳ رو خط بزنیم ۴ ۵ و۶ هم همین موضوع بودن تقریبا
که نمیشه گفت یکی هستن ولی روندشون یک نواخته
ولی بازم با شما موافقم بهتر شد ولی
اون روند تکراری رو ادامه داد
فکر میکنم بالا تو متن هم گفتم که یه چیزایی رو ارث برده از فارکرای 2. کلا یوبیسافت پیش از فارکرای 3 نمیدونسته میخواد چی کنه اما بعد از این نسخه یه دیدگاه واضح نسبت به بازی و آینده ش پیدا کرده. فکر کن کشتن جونورای بیولوژیکی کجا و جنگ با دیکتاتور و انقلاب و گروگانگیری کجا........
بله موافقم باهاتون
??
می خواستم فارکرای سه رو دانلود کنم که بعدا فهمیدم صحنه داره دیگه پشیمون شدم?
اگر با صحـنـه مشکل داری ویچر 3 بزن بمولا
:/
بری کفش فروشی جی تی ای کمتر صحنه میبینی تا ویچر ۳
جی تی ای وی پس چی؟؟ سایبر پانک پس چی؟؟؟؟
تا جایی که یادمه فقط صحنه ی آخرش داشت
تازه اون هم انتخابی بود، و اگر انتخاب درست تر رو می کردی، اصلا صحنه ای نمی دیدی?
هنوز اونایی که برای صحنه بازی نمیکنن زندن ؟
زنده ان چیه داداش؟
بعضیی از جمله خود من به خاطر حضور و نظارت همیشگی والدینشون، علی رغم سن مناسبشون هم نمی تونن یه سری بازی های صحنه دار رو بگیرن.تازه اگر برادر یه خواهر کوچکتر داشته باشن که وضعیت بدتر هم هست.باز هم مثل من!
از بدی های گیم زدن روی TV به جای مانیتوره دیگه
دمت گرم که با معرفتی و رعایت می کنی
آسمون کشکه؟