ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بتمن نولان - Banner
فیلم سینمایی

چه می‌شد اگر DCEU با بتمن نولان آغاز به کار می‌کرد؟

سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان در ابتدا به عنوان منبع احتمالی آغازین چیزی که امروزه با نام DCEU می‌شناسیم در نظر گرفته شده بود. اگر DCEU با فیلم‌های بتمن نولان آغاز به کار می‌کرد، ...

محمدرضا صفری
نوشته شده توسط محمدرضا صفری | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان در ابتدا به عنوان منبع احتمالی آغازین چیزی که امروزه با نام DCEU می‌شناسیم در نظر گرفته شده بود. اگر DCEU با فیلم‌های بتمن نولان آغاز به کار می‌کرد، این فرانچایز به طرز قابل توجهی دچار تغییرات می‌شد.

سه فیلم بتمن کریستوفر نولان که در سال ۲۰۰۵ با اکران فیلم Batman Begins آغاز به کار کردند، توانستند مرزهای فیلم‌های ابرقهرمانی و کمیک بوکی را جا به جا کنند. تریلوژی شوالیه تاریکی با به تصویر کشیدن نسخه‌های واقع‌گرایانه‌تر نسبت به کمیک بوک‌ها، خیلی زود تبدیل به یکی از محبوب‌ترین اقتباس‌های بتمن در تمام دوران شدند.

در ابتدا، موفقیت سه گانه شوالیه تاریکی چیزی بود که باعث شد کمپانی برادران وارنر به شدت مشتاق بهره‌برداری از آن شود. در حالی که دنیای سینمایی مارول در مراحل ابتدایی خود قرار داشت، تریلوژی شوالیه تاریکی الهام‌بخش DCEU شد. کریستوفر نولان حتی روی Man of Steel به کارگردانی زک اسنایدر کار کرده بود که در نهایت تبدیل به اولین اثر این فرانچایز شد.

با تمام این اوصاف اما نولان به چندین دلیل هیچوقت به این علاقه نداشت تا بتمن خودش را به DCEU اضافه کند. یکی از این دلایل به این حقیقت بازمی‌گشت که بتمن کریستین بیل در فیلم The Dark Knight Rises با یک پایان رو به رو شد.

اما اگر تریلوژی شوالیه تاریکی به DCEU می‌پیوست، باعث می‌شد تا این فرانچایز به شدت تغییر پیدا کند. حال و هوای واقع‌گرایانه ساخته‌های کریستوفر نولان ممکن بود با دیگر قهرمانان دی‌سی هم‌خوانی نداشته باشد. همچنین تعدادی موانع روایی نیز وجود می‌داشت که نیاز به شفاف‌سازی برای دوباره فعال کردن بتمن کریستین بیل پس از وقایع The Dark Knight Rises داشتند.

با وجود تمام مشکلاتی که از ترکیب دنیای بتمن نولان با دیگر قهرمانان DCEU ایجاد می‌شد اما چنین اتفاقی جالب به نظر می‌رسد چرا که می‌توانست چندین جنبه این فرانچایز را به شدت تغییر دهد.

مطلب پیشنهادی
از روزنامه‌فروش و راننده‌ی تاکسی تا نویسنده‌ی کمیک و مدل
۱۲ شغل که دیک گریسون سرگرم آن‌ها بود

بتمن کریستین بیل چگونه Batman V Superman: Dawn Of Justice را تغییر می‌داد؟

با یک بتمن متفاوت، اساس DCEU به طور کلی تغییر پیدا می‌کرد. بتمن کریستین بیل از بتمن بن افلک بسیار متفاوت است و بنابراین مشخصات داستان کراس‌اوور Batman V Superman: Dawn Of Justice باید عوض می‌شد.

از آن جایی که بتمن بیل هیچوقت از نظر تکنولوژیکی به اندازه بتمن افلک پیشرفته به تصویر کشیده نشده است، و بیش‌تر به پشتیبانی لوشس فاکس (Lucius Fox) تکیه می‌کرد، این مسیر داستانی که بتمن بتواند با دزدیدن و به وجود آوردن سلاح‌های کریپتونایتی (Kryptonite) از نظر فیزیکی امکان تقابل با سوپرمن هنری کویل را داشته باشد غیرمحتمل به نظر می‌رسد. در عوض، فاکس نیاز به دخالت برای ساخت ابزارهای خاص برای کمک به شوالیه شنل‌پوش در تقابل با مرد پولادین داشت.

بزرگ‌ترین مانع اما این است که بتمن بیل در Batman V Superman: Dawn Of Justice نیاز دارد تا از زمینه واقع‌گرایانه‌ای که در سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان برای او به وجود آمده فاصله بگیرد تا در برابر ذات علمی تخیلی سوپرمن بایستد.

از آن جایی که بتمن نولان یک نگاه خیلی واقع‌گرایانه به ژانر ابرقهرمانی داشت، قابل تصور نیست که بتمن کریستین بیل بتواند از هیچ روش ارگانیکی برای ایستادگی در برابر سوپرمن بسیار قدرتمند DCEU بهره ببرد. برای رفع این مشکل باید برای هر دو این شخصیت‌ها بازنویسی‌های قابل توجهی صورت بگیرد.

در نهایت چنین چیزی به این معنی خواهد بود که حتی اگر بتمن کریستین بیل نیز بتمن DCEU می‌بود، باز هم نظرات ضد و نقیضی پیرامون Batman V Superman: Dawn Of Justice به وجود می‌آمد. این مسئله که این بتمن بتواند دست بالا را در این تقابل داشته باشد یک مشکل پیچیده‌تر می‌بود.



Justice League با بتمن نولان وضعیت جالب توجهی پیدا می‌کرد

نقش فرضی بتمن کریستین در فیلم Justice League نیز مشکلات مشابهی می‌داشت. حال و هوای موجود DCEU طبیعتاً با حال و هوای سه گانه بتمن کریستوفر نولان هماهنگی ندارد. این تفاوت را حتی در شخصیت پردازی قهرمانان و ویلن‌ها نیز می‌توان دید. با این حال، یکی از بزرگ‌ترین موضوعات نقش بتمن کریستین بیل در یک فیلم گروهی خواهد بود. شامل شدن این شخصیت در چنین فیلمی نیاز به بازنویسی داستان دارد.

استپن‌ولف (Steppenwolf) به عنوان یک ویلن، ذاتاً فرا زمینی و به شدت قدرتمند است. چیزی که بتمن کاملاً انسانی بیل در Justice League قطعاً با آن به چالش برخورد می‌کند. در هر صورت، بتمن بیل به سختی توانست از نظر فیزیکی با ویلن انسانی بِین (Bane) در The Dark Knight Rises همخوانی داشته باشد. بنابراین او برای تقابل با یک تهدید بین کهکشانی شدیداً به مشکل می‌خورد.

نقش احتمالی شوالیه تاریکی بیل در فیلم Justice League هنوز هم آیینه‌ای از نقش محدود بتمن بن افلک در این فیلم خواهد بود. اما حتی آن ظرفیت محدودی که بروس وین بن افلک قبول کرده بود نیز الزاماً باید تشدید می‌شد. زمینه چینی یک نسخه واقع‌گرایانه‌تر توسط نولان از بتمن باعث به وجود آمدن محدودیت‌های فیزیکی برای او می‌شد تا این شوالیه شنل‌پوش با دخالت کم‌تر نقش رهبری را برعهده داشت باشد.

واقعی‌تر است که بتمن بیل را بیش‌تر به عنوان استراتژیست و حامی مالی ثروتمند تیم ببینیم که پشت صحنه مشغول به فعالیت است تا همراهان فرا انسانی خودش را هدایت کند.

رابین وارد می‌شود

جوزف گوردون لویت بازیگر نقش رابین در بتمن های نولان بود که خودش تبدیل به شوالیه تاریکی شد

اگر سه گانه شوالیه تاریکی به عنوان پایه DCEU مورد استفاده قرار می‌گرفت، قهرمانان جاستیس لیگ باید به شکل دیگری نوشته می‌شدند. با این حال، از آن جایی که داستان کلی پس‌زمینه شخصیت بتمن نسبتاً ثابت است، جایگاه این شخصیت بین دیگر قهرمانان نیز آن قدر متفاوت نمی‌شد. او هنوز هم آن قهرمان بدون قدرت‌های فرا انسانی می‌بود که در کنار فضایی‌ها و خدایان می‌جنگید. ولی شاید نیاز به سازگاری قابل توجهی برای مشخص کردن جایگاه شوالیه تاریکی در DCEU می‌بود.

فیلم The Dark Knight Rises با بازنشستگی بتمن کریستین بیل به اتمام می‌رسد و شدیداً به این اشاره می‌کند که رابین او، که با نام جان بلیک (John Blake) شناخته می‌شود، هویت شوالیه تاریکی را به خود می‌گیرد. به این ترتیب جان بلیک باید بتمن DCEU باشد یا این که بروس وین کریستین بیل بازنشستگی را کنار بگذارد و بلیک تبدیل به سایدکیک او شود تا جوزف گوردون لویت ایفاگر نقش رابین در DCEU باشد.

در هر صورت، این دو شخصیت انسانی‌ترین شخصیت‌ها در کنار قهرمانانی با قدرت‌های فرا انسانی می‌شدند. رویکرد واقع‌گرایانه‌تر کریستوفر نولان برای بتمن چیزی است که دیگر قهرمانان DCEU باید برای برقرار شدن دینامیکشان با آن تلاش کنند.



سه گانه بتمن نولان باعث تغییر حال و هوای DCEU می‌شد

اگر تریلوژی شوالی تاریکی نولان تبدیل به اساس فرانچایز DCEU می‌شد، حال و هوا و تُن نهایی فیلم‌های ساخته شده با آن جور در‌نمی‌آمدند. Batman V Superman: Dawn Of Justice به لطف رویکرد متفاوت DCEU برای سوپرمن با تغییرات نسبتاً کوچکی قابل انجام می‌بود اما نسخه‌های سنتی‌تر از قهرمانان دی‌سی تقریباً غیرقابل وفق دادن با بتمن بیل می‌بودند.

چیزی که سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان را به موفقیت رساند این بود که جنبه‌های ساده لوحانه و سنتی ژانر ابرقهرمانی را برای رسیدن به رویکردی هنری در داستان‌گویی دور انداخته بود.

یکی از بزرگ‌ترین انتقادات وارد شده به DCEU این بود که شامل تیرگی و تاریکی غیرالزامی‌ای است. رویکرد واقع‌گرایانه‌تر و در عین حال جدی شوالیه تاریکی به کمک این مشکل می‌آمد. اما هنوز هم نیاز به انجام برخی آزادی‌های ابتکاری خاص برای قهرمانان بود تا آن‌ها بتوانند با سه گانه فیلم‌های موجواد بتمن نولان هماهنگ شوند.

از آن جایی که تریلوژی شوالیه تاریکی کریستوفر نولان پایه‌ریز تمام این فرانچایز می‌شد، نیاز به این بود تا DCEU از همان ابتدا با حال و هوای واقع‌گرایانه این دنیا همخوانی داشته باشد و به صورت ظاهراً رندوم تاریکی و تیرگی به آن تزریق نشود.

مطلب پیشنهادی
پارودی شخصیت‌های سرشناس
۹ همتای شخصیت‌های Invincible در دی‌سی و مارول

چرا سه گانه شوالیه تاریکی بخشی از DCEU نبود؟

در نهایت، تریلوژی سه گانه شوالیه تاریکی نولان هیچگاه تبدیل به بخشی از DCEU نشد. بازگشت بتمن کریستین بیل با نقشه جایگزین دی‌سی اتفاق می‌افتاد اما هیچوقت عملی نشد و به نظر این اتفاقی مثبت بود.

واضح‌ترین دلیل برای آن به دیدگاه کریستوفر نولان برای سه گانه مستقل و داستان‌گرای خود برمی‌گردد که جنبه‌های واقع‌گرایانه‌تری از مفهوم ابرقهرمانان مدرن را شامل می‌شود. این چیزی نیست که بتواند به خوبی در یک فرانچایز بزرگ‌تر اعمال شود تا اساساً DCEU در قطب مخالف رویکرد هنری نولان قرار گیرد.

همچنین جنبه داستانی ماجرا نیز وجود دارد. در فیلم The Dark Knight Rises، بروس وین کریستین بیل به طور رسمی از بتمن بودن بازنشسته شده و این عنوان را به رابین جان بلیکِ جوزف گوردون لویت تحویل داده بود. بازگرداندن بیل به معنی خراب کردن پایان اوست. اشاره به رابین جان بلیک نیز چیزی نبود که نولان به عنوان ادامه ساخت فیلم‌های بتمن خود انجامش داده باشد.

این که سه گانه شوالیه تاریکی پایه‌گذار DCEU باشد از دیدگاه روایی غیرمنطقی می‌شد. این هم چیزی نیست که بتوان کریستوفر نولان را برای انجامش قانع کرد.

در نتیجه، سه گانه بتمن نولان هیچگاه تبدیل به بخشی از DCEU نشد که به نفع هر دو فرانچایز است: حال و هوای این دو فرانچایز به طرز واضحی از هم متفاوت هستند. اجبار در ادغام آن‌ها باعث به هم ریخته می‌شد و از نظر حال و هوا و تُن متناقض از آب درمی‌آمد.

هر چند سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان بخشی از DCEU نبود اما هنوز هم تأثیرات و الهام‌بخشی‌های زیادی برای ساخت این فرانچایز انجام داده است که نتیجه آن خیلی بهتر از ادغام این دو دنیا به نظر می‌آید.


فکر می‌کنید در صورت پایه‌گذاری DCEU توسط سه گانه بتمن نولان، این فرانچایز خوب از آب درمی‌آمد؟ دوست داشتید این اتفاق می‌افتاد؟ دیدگاه‌هایتان را با ویجیاتو در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.


به مطالعه درباره بتمن، دی‌سی و کریستوفر نولان ادامه دهید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • london is red
    london is red | ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

    میشد مثل این دو تا بازی دی سی شوالیه های گاتهام اون انتحاری ها چی بودن همونجا بدون حضور بتمن

  • Goyande
    Goyande | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

    اتفاقات عجیبی میوفتاد اگه برنامه این بود فیلم به نسبت ضعیف دارک نایت رایسس احتمالا توش شخصیت هایی دیگه توش معرفی می‌شودن و بنظرم کریستین بیل نمیشد تونی استارک dceu به احتمال زیاد میشد نیک فیوری این دنیا و اگه نولان میشد زک اسنایدر دی سی خیلی ما داستان های واقعی گرایانه تری بود و شاید خیلی از شخصیت های کنونی وجود نداشتن بنظرم همون بهتر که نشد چونکه یه اتفاقا صد در صدی میوفتاد dceu خیلی از منابع کمیک بوکی دور میشد همین الان تو سه گانه دارک نایت خیلی از پتانسیل ها استفاده نشد من بظرم نه ایده های نولان خوب بود نه زک اسنایدر من به هیچ عنوان مارول فن نیستم ولی همین طوری که آقا آرش گفتن ایده های کوین فایگی خیلی خوبن واسه مارول عالین

    • Goyande
      Goyande | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

      میدونم غلط املایی زیاد دارم ولی چه کنم هم انسان جایز الخطاست هم ویجیاتو غیر قابل اصلاح است

  • AMH-186
    AMH-186 | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

    اون موقعه DCEU فاز واقعیه گرانایه بیشتری میگرفت
    ولی فاز در حال حاضر با کامیک ها مچ تره

  • Alireza8405
    Alireza8405 | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

    من فکر می کنم حالت کنونی رو بیشتر بپسندم

    به همون دلایلی که در متن هم اشارات زیادی بهش شده بود، این سه گانه بی نظیر به نظرم اگر وارد DCEU میشد خیلی از مولفه های کار از هم می پاشید

  • "The GUY"
    "The GUY" | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

    خلاصه کنیم بره:
    بتمن نولان DCEU رو به مارول نتفلیکس تبدیل می کرد.
    و السلام.

    • fifa fannnnn
      fifa fannnnn | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

      چقدر گیر دادی به این مارول و نتفلیکس ???

      • "The GUY"
        "The GUY" | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

        داداش یه نگاه کن به اسم، یه نگاه کن به نمایه.
        بعد گیر بده.
        ‌ولی خیلی ساده کنم دلیلش اینه:
        از نظر من بهترین فرنچایز سریالی، مارول نتفلیکس هست.
        نه مارول دیزنی،
        نه استار وارز دیزنی،
        نه cw،
        و...

        • Yasinmyers
          Yasinmyers | ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

          واقعا حرف حقی زدی

مطالب پیشنهادی