تفاوت G-Sync با FreeSync در چیست؟
در سالهای گذشته و قبل از پیدایش تکنولوژیهای انویدیا G-Sync و ایامدی FreeSync، گیمرها تنها امید به ساخته شدن نمایشگرهایی با رزولوشن بالاتر و رفرش ریت بالای ۶۰ هرتز داشتند. اما در حال حاضر نه ...
در سالهای گذشته و قبل از پیدایش تکنولوژیهای انویدیا G-Sync و ایامدی FreeSync، گیمرها تنها امید به ساخته شدن نمایشگرهایی با رزولوشن بالاتر و رفرش ریت بالای ۶۰ هرتز داشتند.
اما در حال حاضر نه تنها نمایشگرهایی با رفرش ریت ۱۴۴ هرتز و بالاتر رایج شده است، بلکه هر دو کمپانی انویدیا (Nvidia) و ایامدی (AMD) تکنولوژیهای خود را بروزرسانی کردهاند تا گیمرها تجربه بهتری از بازی کردن داشته باشند.
به منظور حفظ کیفیت هرچه بیشتر این تجربه، این کمپانیها تکنولوژیهای منتسب به تصویری چون G-Sync و FreeSync را بر بستر پلتفرمهای خود توسعه دادهاند. در این مقاله قصد داریم پس از بررسی یک به یک این تکنولوژیها، به تفاوتهای بین آنها بپردازیم.
پارگی تصویر (Screen Tearing) چیست؟
برخی از پردازشهای مربوط به برنامههای گرافیکی منابعی بیشتر از معمول نیاز دارند. این امر موجبات استفاده از حداکثر پتانسیل سخت افزاری سیستم را فراهم میکند. در چنین شرایطی ممکن است کارت گرافیک و مانیتور شما از همگام بودن خارج شوند. مسئله مطرح شده بدین معنیست که کارت گرافیکتان دقیقا بین نرخ به روز رسانی تصویر (رفرش ریت) یک فریم را برای نمایش ارسال میکند.
در چنین شرایطی تعداد فریمهای تولیدی توسط کارت گرافیک شما با مانیتورتان همگام نباشد (غالبا بیشتر باشد).مانیتور در این حالت مجبور میشود قسمتی از چند فریم را به طور همزمان نمایش دهد. در این حالت ما با مشکلی با عنوان پارگی تصویر (Screen Tearing) شناخته میشود.
پارگی تصویر موجب میشود تا خطوط صاف اجسام روی تصویر با کمی انحراف به نمایش دربیایند. در نتیجه کیفیت تصویر دریافتی به شکل قابل توجهی کاهش یابد. از این رو تولید کنندگان کارت گرافیک یعنی انویدیا و ایامدی برای رفع مشکل پارگی تصویر به فکر ارائه راه حلی شدند.
فناوری G-Sync چیست؟
کمپانی انویدیا در سال ۲۰۱۳ تکنولوژی G-Sync را معرفی کرد. انویدیا G-Sync یک نوع فناوری برای صفحه نمایش است که درون مانیتورها و لپتاپهای گیمینگ مشخصی استفاده شده، تا با پارگی تصویر و تاخیر ورودی در کارتهای گرافیک و مانیتورهای انویدیا مقابله کند و آنها را به حداقل برساند.
همچنین باید در نظر داشت که از قابلیت G-Sync فقط زمانی میتوان استفاده کرد که مانیتور شما، به سیستمی متصل باشد که از کارت گرافیک انویدیا بهرهمند باشد. G-Sync یک تکنولوژی سخت افزاری است که VBI یا Vertical Blanking Interval را کنترل میکند. VBI معرف مقدار زمانی است که طول میکشد نمایش یک فریم به اتمام برسد و نمایش فریم بعدی آغاز شود. در این مدت زمان، هیچ تصویری به مانیتور ارسال نمیشود.
زمانی که G-Sync فعال باشد، کارت گرافیک سیستم صبر میکند تا مانیتور آماده نمایش دادن فریمی دیگر شود. این مسئله موجب میشود مشکلات مربوط به پردازش تصویر کاهش پیدا کرده و همه اجزا با یکدیگر همگام بمانند. کمپانی انویدیا بابت حق استفادهی از این تکنولوژی، معمولا هزینهای به کمپانی شخص ثالث تحمیل میکند.
فناوری FreeSync چیست؟
معرفی تکنولوژی FreeSync در سال ۲۰۱۵ و به عنوان پاسخ کمپانی AMD به انویدیا برای مقابله با G-Sync بود. هدف از معرفی این تکنولوژی، برطرف کردن مشکل پارگی تصویر مبتنی بر کارتهای گرافیک این برند بود.
همچنین باید در نظر داشته باشید همان طور که برای استفاده از G-Sync به کارت گرافیک انویدیا نیاز دارید، برای استفاده از FreeSync نیز به کارت گرافیک کمپانی AMD نیاز خواهید داشت. اما میتوان از این ویژگی همراه با بعضی از کارتهای گرافیک انویدیا نیز استفاده کرد.
فناوری FreeSync از یک فرم سینک سازگار (Adaptive Sync) که روی استاندارد DisplayPort 1.2a بنا شده است، بهره میبرد. از این رو هر نمایشگری در بازار که به ورودی DisplayPort 1.2a مجهز باشد، با این فناوری قابلیت سازگاری خواهد داشت. این تکنولوژی به صورت رایگان توسط AMD توسعه داده شده است.
تفاوت میان G-Sync و FreeSync در چیست؟
هر دو فناوری G-Sync و FreeSync طراحی شدند تا تجربه دلپذیرتر و روانتری از بازی را تجربه کنید، تاخیر ورودی کمتری داشته باشید و از مشکل پارگی تصویر جلوگیری کنید. تفاوت میان این دو در شیوهی انجام این کار است.
در این مورد انویدیا G-Sync با استفاده از چیپ درون مانیتور این کار را انجام میدهد. این در حالی است که FreeSync از قابلیت کارتهای گرافیک خود برای کنترل کردن نرخ تازهسازی (Refresh Rate) مانیتور که در DisplayPort تعبیه شده است، استفاده میکند.
گفته میشود استفاده از تکنولوژی FreeSync در برخی از مانیتورها مشکل گوستینگ (Ghosting) را به وجود آورده است. گوستینگ به حالتی گفته میشود که یک شی در صفحه مانیتور حرکت کرده و سایهای در مسیر حرکت خود به جای میگذارد. این موضوع وباعث تار شدن لحظهای تصویر میشود.
هر دو فناوری G-Sync و FreeSync زمانی که نرخ تازهسازی، با محدوده رفرش ریت مانیتور همگام نباشد، دچار مشکل میشوند. به عنوان مثال G-Sync در نرخهای تازهسازی پایین دچار لرزش میشود. همچنین در FreeSync اگر فریم ریت دچار کاهش بشود و این کاهش از حداقل نرخ تازهسازی مانیتور پایینتر باشد، شاهد کندی حرکت خواهیم بود.
بیشتر بازدید کنندگان که به بررسی این دو تکنولوژی در کنار یکدیگر پرداختند، کیفیت G-Sync را ترجیح میدادند. این انتخاب به این علت است که این تکنولوژی در فریم ریتهای پایین دچار کندی حرکت نشده و در موقعیتهای متفاوت، روانتر عمل میکرد.
یکی از واضحترین تفاوتها میان این دو تکنولوژی این است که تمامی برندها برای ساخت مانیتورهایی با قابلیت G-Sync نیاز به اجازه و همکاری انویدیا دارند. در واقع بایستی بابت حق استفاده از این تکنولوژی به انویدیا، درصدی را پرداخت کنند. این موضوع باعث افزایش قیمت پایهی ۱۰۰ الی ۱۵۰ دلاری محصولات منتسب با این کمپانی شده است.
اما در نقطهی مقابل FreeSync کاملا رایگان است. در نتیجه، مانیتورهایی با قابلیت پشتیبانی از FreeSync به علت قیمت پایینتر محبوبیت و فراوانی بیشتری دارند. در واقع این تکنولوژی همان طور که از نامش پیداست، یک استاندارد آزاد است. بنابراین کمپانیها، اشخاص و تولید کنندگان شخص ثالت میتوانند بدون پرداخت حق امتیاز به AMD از آن در تجهیزات خود استفاده نمایند.
ویژگی | تکنولوژی G-Sync | تکنولوژی FreeSync |
اتصالات | فقط یک یا دو ورودی | بدون محدودیت |
تاخیر ورودی | کم | وابسته به مدل مانیتور |
قیمت | بالا | پایین |
در دسترس پذیری | در دسترس | بسیار در دسترس |
گفتیم که برخی از کارتهای گرافیک کمپانی انویدیا با فناوری FreeSync سازگار هستند، در جدول زیر مقایسهای از سازگاری کارتهای گرافیک با دو فناوری G-Sync و FreeSync را مشاهده میکنید.
G-Sync | FreeSync | مدل کارت گرافیک |
✅ | کارت گرافیکهای AMD R7 Series و بالاتر از آن | |
✅ | کارت گرافیکهای AMD RX Series | |
✅ | کارت گرافیکهای AMD 6th Generation APU و جدیدتر | |
✅ | کارت گرافیکهای NVIDIA GTX 650Ti و بالاتر از آن | |
✅ | کارت گرافیکهای NVIDIA GTX 960M و بالاتر از آن | |
✅ | ✅ | کارت گرافیکهای NVIDIA GTX 10 and 20 Series |
✅ | ✅ | کارت گرافیکهای NVIDIA RTX 20 and 30 Series |
در حالی که FreeSync بر روی سادگی و در دسترس بودن تمرکز دارد، G-Sync تمرکز خود را روی مانیتورهای گران قیمت برای داشتن بهترین تجربه بازی تمرکز دارد. البته به این معنی نیست که مانیتورهای دارای FreeSync هیچکدام توانایی مقابله با G-Sync را ندارند. اما میتوان نتیجه گرفت که مانیتورهای دارای G-Sync معمولا شامل مدلهای بالارده هستند.
نتیجه گیری
هر دو فناوری FreeSync و G-Sync دارای ویژگیهای مثبت و اشکالاتی هستند. اما در نهایت عملکرد و هدف کاملا یکسانی دارند. با این حال تنها در برخی شرایط خاص، G-Sync بهتر ظاهر میشود. اگر از کارت گرافیک AMD استفاده میکنید، توصیه میشود انتخاب شما مانیتورهای مجهز به فناوری FreeSync باشد.
اگر از کارت گرافیک سری GTX 10-20 یا RTX 20-30 بهرمند هستید، بهتر است از مانیتورهای مجهز به G-Sync استفاده کنید. هرچند محصولات مبتنی بر FreeSync نیز در این موارد قابل استفاده هستند. اما باید در نظر داشته باشید که بهینه عمل کردن آنها تضمین نمیشود.
در صورتی که کارت گرافیک شما از دیگر محصولات انویدیا میباشد فقط از G-Sync پشتیبانی میکند. قیمت مانیتورهای مجهز به G-Sync اختلاف زیادی با مانیتورهای FreeSync داشته و خرید آن تنها برای سیستمهای بالا رده پیشنهاد میشود. در نقطهی مقابل، به لطف رایگان بودن FreeSync، مانیتورهای فراوانی با ویژگیهای متفاوت و قیمت مقرون بصرفه یافت میشود.
عدم هماهنگی تعداد فریمهای تولید شده توسط کارت گرافیک با فریمهای خروجی نمایشگر را گویند.
FreeSync فناوری رایگان AMD برای حل مشکل پارگی تصویر است.
G-Sync یک تکنولوژی سخت افزاری است که مشکلاتی نظیر پارگی تصویر و تاخیر ورودی را در کارت گرافیک و مانیتورهای انویدیا به حداقل می رساند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
دوستان یک سوال اگه مانیتور از Free Sync پشتیبانی کنه VRR روی PS5 و Xbox SX فعال میشه؟
آیا پارگی تصویر با فعال کردن vertical sync از بین نمیرود؟?
آره ، ولی خب این گزینه مربوط به خود بازی هاست اما تکنولوژی های g sync و free sync به صورت کلی برای کل مانیتور و نرم افزار ها هست .
تفاوتش اینه فری سینک ضعیف عه