بررسی بازی Stronghold: Definitive Edition
امکان ندارد که از بازیکنان قدیمی رایانههای شخصی باشید و نام قلعه و اسپین آف معروفش یعنی جنگهای صلیبی برایتان خاطرهانگیز نباشد. اثری که باعث شد بسیاری به سبک استراتژی علاقهمند بشیم و به ساخت ...
امکان ندارد که از بازیکنان قدیمی رایانههای شخصی باشید و نام قلعه و اسپین آف معروفش یعنی جنگهای صلیبی برایتان خاطرهانگیز نباشد. اثری که باعث شد بسیاری به سبک استراتژی علاقهمند بشیم و به ساخت قلعه و مبارزه با دشمنانی که موج موج به سمتمان حمله میکردند مبارزه کنیم.
چند وقت پیش بود که خبر آمد، نسخه امروزی تری از بازی در دست ساخت قرار دارد که حال در دسترس ما قرار گرفته است. با بررسی Stronghold: Definitive Edition همراه ویجیاتو باشید.
Stronghold: Definitive Edition بر خلاف چیزی که ممکن است فکر کنید یک ریمیک نیست و تقریبا تمامی بخشهای نسخه اصلی در آن جای داده شده است.
(بد نیست در همین ابتدای نقد به موضوعی اشاره کنم که در جای جای مختلف بازی احساس میشد. قلعه در زمان خود واقعا بازی فوقالعادهای بود، اما امکانات آن موقع منجر به ساخت تجربهای محدود از یک سری جهات مثل آزادی دوربین و امکان مدیریت ارتش میشد که اگر امروز به تجربهاش بپردازید کمی غیر منطقی است.
به مراتب بهتر بود که این تجربه ریمیک شود و نسخه ریمستر، با وجود ویژگیهای مثبتی که دارد و در ادامه به آن اشاره خواهم کرد، کماکان تجربهای بسیار محدود بوده و به قولی گیمپلی کهنهای دارد.)
Stronghold: Definitive Edition در حالتهای آنلاین و داستانی (در دو بخش با تمرکز روی اقتصاد یا مبارزه) در دسترس قرار دارد و به مانند گذشته میتوانید در این بخشها وقت بگذرانید و البته یک حالت کاستوم هم وجود دارد که میتوانید در آن آزادانه قلعه ساخته و مبارزه کنید.
گیمپلی تقریبا دست نخورده باقی مانده است. یک انبار برای نگهداری غذا بسازید و کار خود را شروع کنید. قطعا به چوببر، کارگر معدن و کشاورزهای برای تامین غذا نیاز دارید و در این بین باید میزان مالیات دریافتی و سرگرمی مردم را در نظر داشته باشید.
بازی، تقریبا همان چیزی است که در تمامی نسخههای قلعه دیدهایم و با وجود کهنه بودن یکسری از مکانیزمهایش و محدودیتهای دیوارکشی دور قلعه و استفاده از دروازه برای تسهیل عبور و مرور، کماکان تجربهای سرگرمکننده و یادآور دوران گذشته به شمار میرود.
اما در این بررسی سعی شده تا موارد جدید بازی را بررسی کنیم و احتمالا همه شما با تجربه اصلی بازی آشنا باشید.
در مرحله اول باید گفت که دسترسی بازیکنان به بخش آنلاین بسیار راحتتر شده است. وصل شدن به سرورهای بازی حتی از ایران هم به آسانی صورت میگیرد و وضعیت سرورها بسیار پایدار است.
بازیکنان فضای بسیار دوستانهای در قسمت آنلاین ایجاد کردهاند و اگرچه برقرار ارتباط با بخش آنلاین در ابتدا کمی سخت است، اما با کمک دیگر بازیکنان دستتان گرم میشود و میتوانید حسابی از این بخش استفاده کنید و دوستان جدیدی پیدا کنید.
در نسخه جدید بازی اما شاهد بخش داستانی و سناریوهای جدیدی هستیم که انصافا طراحی خوبی دارند و شما را حتی در درجات سختی آسان به چالش میکشند.
برای مثال در یکی از مراحل جدید ارتش محدودی در اختیار شما قرار داده میشود و باید با تدبیر خود و البته کشیدن یک نقشه عاقلانه سعی کنید تا تلفات خود را کاهش دهید و به عبارتی با ارتشی که دهها برابر شما سرباز دارد مقابله کنید.
طراحی مراحل جدید تمرکز ویژهای روی مهارت رهبری بازیکن دارد و این حس بینظیر است.
مدت زمان بازی
داستان اصلی: ۱۳ ساعت
۱۰۰ درصد: ۱۳ ساعت
از مشکلات گیمپلی این ریمستر میتوان به هوش مصنوعی سربازان اشاره کرد که گاهی احمقانه عمل میکنند. برای مثال سربازهای شما به صورت خودکار درست عمل نمیکنند و دشمنانتان از دستشان به راحتی در خواهند رفت. پس بهتر است به صورت مستقیم دستورها را صادر کنید.
این موضوع درکنار دوربین بازی که صرفا در چهار جهت مختلف قرار میگیرد باعث میشود تا هدایت نیروها کماکان سخت باشد و گرچه این اشکال، با توجه به موتور بازی قابل توجیه خواهد بود.
بازی از نظر بصری بهبودهای فوقالعادهای داشته است. چمنها، درختها و حتی ساختمانها حال با تکسچرهای پرجزئیات در دسترس قرار گرفتهاند و تجربه بازی با رزولشنهای بالاتر ممکن شده است.
مناظر بازی حال زیباتر به نظر میرسد و نورپردازیها نیز بهبود قابل توجهی داشتهاند و از این رو تجربه بازی برای گیمرهای نسل جدید که قسمت اول سری قلعه را تجربه نکردهاند راحتتر شده و حس کهنگی به بازیکن القا نمیشود.
اما این ریمستر جدید کاملا هم امروزی نیست و بخشهایی از دست سازندگان در رفته که کمی توی ذوق میزند. برای مثال انیمیشن یک سری از نیروها از جمله لورد اصلی شما با گرافیک بازی جور در نمیآید و تاخیر دارد.
از طرفی قسمتهایی چون آبشارهای بازی و مناطق حاشیهای هنوز استایل قدیمی خود را حفظ کردهاند و این موضوع کمی آزاردهنده است.
و اما موسیقی و صداگذاری بازی از دیگر بخشهایی است که به شکل تازهای بازسازی شده و از همین رو شاهد صداگذاری خوبی از سوی صداپیشگان بازی هستیم و نبردها و صدای مبارزهی ارتشتان نفسگیر و جذاب به نظر میرسد.
موسیقیهای اورجینال بازی هنوز هم گوش نواز هستند و حس و حال آن دوران را به خوبی به بازیکن القا میکنند و در کل، تجربه بازی از حیث شنیداری، نوستالژی و شنیدنی خواهد بود.
خلاصه بگم که ...
Stronghold: Definitive Edition میتوانست یک ریمیک فوقالعاده باشد، با این حال استودیوی فایرفلای توانسته تا همان تجربه قدیمی و دوست داشتنی را با ظاهری تقریبا امروزی و البته محتوای جدید به ما هدیه دهد.
میخرمش...
یک تجربه استراتژی نوستالژی با محتوای کافی و البته قیمت ۱۵ دلاریاش انتخاب بسیار خوبی برای عاشقان اینگونه آثار و حتی گیمرهای قدیمی خواهد بود. این امر در کنار امکان تجربه بازی با رزولشن 4k و گرافیک امروزیتر میتواند از بازی یک گزینه عالی برای گذراندن آخر هفته شما بسازد.
نمیخرمش...
Stronghold: Definitive Edition کماکان گیمپلی کهنهای دارد و قرار نیست تجربه چندان فوقالعادهای در ژانر استراتژیک برای شما به ارمغان بیاورد. اگر به بازی به چشم یک تجربه جدید نگاه میکنید و انتظاری بیش از ریمستر یک اثر کلاسیک دارید، بهتر است بیخیالش شوید و سراغ تجربههای جدیدتری بروید.
- امتیاز ویجیاتو85
- امتیاز
- امتیاز متاکریتیک82
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
به امید دوبله فارسی🗿💪
سرباز کماندار عرب برگشته!
کاش اینو مثل رقیباش رو کنسول ها هم میاوردن
اصلا نظری ندارم که چطور میخوان با دسته اینو بازی کنن
برادر من جرا متوجه نمی شی مشکل کنترل هستش
Rts و mmo رو نمی شه با کنترلر بازی کرد
ایج اف امپایرز از ریشه با بقیه فرق داشت
دوستان عزیز همّت کنید فایل های صوتی فارسیش رو روی این نسخه هم پیاده سازی کنید
موافقم😁