معاونت فضای مجازی صداوسیما: صدور مجوز تولید آثار در VODها به ما محول شده است
مدتی است که VODها و به طور کلی فعالیتهای مرتبط با محتوای آنها خارج از حیطه صداوسیما، به یکی از موضوعات بحثبرانگیز رسانهها و شبکههای اجتماعی تبدیل شده و از طرفی این پلتفرمها در حاشیه ...
مدتی است که VODها و به طور کلی فعالیتهای مرتبط با محتوای آنها خارج از حیطه صداوسیما، به یکی از موضوعات بحثبرانگیز رسانهها و شبکههای اجتماعی تبدیل شده و از طرفی این پلتفرمها در حاشیه خاموشی سرورهای سایتهای دانلود فیلم به شدت مورد انتقاد کاربران قرار گرفتهاند. چندی پیش گفته شد مسئولیت صدور مجوز تولید آثار در VODها (مثل فیلیمو و نماوا) هم از این پس به معاونت فضای مجازی صداوسیما محول شده و حالا مدیر این اداره ضمن تایید شایعات، به بخشی از دغدغهها پاسخ داده است.
به گزارش ویجیاتو، علی اکبر محمودی مهریزی، مدیر اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی در گفتوگو با مهر به صورت رسمی تایید کرد مجوز محتوای پخش شده از VODها به صداوسیما رسیده است. از طرفی این اداره فراخوانی برای دریافت فیلمنامه نیز داده و قرار است سریالهایی را به صورت تعاملی و با نظارت کامل صداوسیما بسازد.
وی در پاسخ به این پرسش که دریافت مجوز برای پخش محتوا در سامانههای ویدیوی آنلاین درخواستی یا همان VODها شامل نظارت صداوسیما بر چه بخشهایی میشود و اینکه افراد پیش از تولید باید به چه کسی مراجعه کنند گفت: «در مورد نظارت بر سامانههای ویدئویی و ویاودیها، سازمان تنظیمگر صوت و تصویر فراگیر مسئول است که مجوزهای متعددی را هم صادر کرده است اما این اداره کل بازبینی پیش از تولید فیلمنامهها برای پخش در سامانههای VOD را بر عهده دارد.»
مهریزی در رابطه با زمان عملیاتی شدن نظارت انحصاری صداوسیما بر فرآیندهای تولید محتوای حرفهای برای انتشار در سرویسهای VOD و IPTVها گفت: «این اتفاق از همین الان مقدور است و به طور معمول این نوع فعالیت در فضای مجازی بر عهده سازمان صوت و تصویر فراگیر در سازمان صداوسیما است. از طرف دیگر نظارت بر فرآیندهای تولید محتوای حرفهای برای انتشار در سرویسهای VOD و IPTVها نیز به طور انحصاری در اختیار صداوسیما قرار دارد. وقتی این موضوع اعلام و ابلاغ شد، مجموعههایی در این زمینه فعالیت میکردند و در مقطعی این بحث مطرح شد که این مجموعهها باید زیر نظر نظارت سازمان صداوسیما هدایت شوند.»
با این تفاسیر گفته میشود از این پس هر تهیهکننده و کارگردانی برای تولید و انتشار محتوای خود در سرویسهای VOD باید به اداره کل تولید و تامین صداوسیما مراجعه کند. در همین رابطه خبرنگار میپرسد «آیا ممکن است این تغییر کاربری، تغییری در محتوا، سوژهها و رویکردهای سریالهای شبکه نمایش خانگی به وجود بیاورد؟»
یک سری ضوابط در صداوسیما وجود دارد و تا وقتی که سریال، فیلم، مستند و دیگر برنامهها تولید میشوند، از این ضوابط پیروی میشود. اما بواسطه اینکه بعضی از موضوعات و ژانرها در صداوسیما به آنها پرداخته نمیشود یا محدودیت وجود دارد (و همچنین وقتی ما محتوایی را برای مخاطب گسترده در تلویزیون پخش میکنیم، افراد زیادی در تقسیمبندیهای مختلف سنی، جنسی، تحصیلات و ... را در بر میگیرد و درگیر میکند در حالی که در سینما یا در ویدئو رسانه، افرادی با تعداد بسیار کمتر و با برنامهریزی قبلی، مخاطب یک محصول قرار میگیرند. پس دقت لازم در رعایت ضوابط باید صورت گیرد) موضوعاتی مانند خشونت، فیلمهای ترسناک یا مسائلی از این دست هستند، به راحتی قابلیت پرداخت در تلویزیون را ندارند و نمیتوانید حتی ساعت ۱۲ شب هم در تلویزیون پخش کنید اما چنین کاری را میتوان با در نظر گرفتن سن و سال مخاطب در فضای مجازی تولید و پخش کرد.
اینکه ما در یک قصه ملودرام یا اکشن ضوابط را جابجا کنیم، به مشکل برمیخوریم. به طور مثال ما معتقد نیستیم که بدحجابی یا آرایش زیاد میتواند برای مخاطب جذابیت ایجاد کند تا برای تماشای یک اثر جلب شود، این جذابیت به قصه یک اثر تعلق دارد و یک بازیگر حتی اگر چهره جذابی هم نداشته باشد با بازی حرفه ای، کارگردانی خوب مخاطب خود را پیدا میکند. ضمن اینکه ضوابط مربوطه در صداوسیما خاستگاه قانونی و شرعی دارد و بر اساس عُرف است (منظورم عُرف متدینین است نه مد).
با این حال اینگونه نیست که تصور شود هرآنچه را که پیش از این بیرون از صداوسیما ساخته می شد دیگر تولید نمیشود و یا ممنوعیتی نسبت به آن وجود دارد، به طور مثال در حوزه مباحث سیاسی ما تا حدودی میتوانیم در تلویزیون به آن ورود کرده و سریال بسازیم سریالهای اخیر به گونه ای بود که واکنش وزارتخانهها را در پی داشت اما در خارج از صداوسیما در ویاودیها خیلی بهتر و دقیق تر میتوان برنامه را تولید کرد.
مهریزی به خصوص با اشاره به واکنش نتفلیکس به فعالیتهای یکی از VODهای کشور نیز مدعی شد این اتفاق و نظارت صداوسیما بر این سامانهها تاثیری در فرآیند پخش فیلمها و سریالهای خارجی نخواهند داشت.
غیر از برنامههایی که به رژیم صهیونیستی تعلق دارد و کشور ما آن را به رسمیت نمیشناسد محدویت دیگری وجود ندارد. ما حتی آمادگی داریم به هر تعداد فیلم و سریال قابل انتشار وجود دارد با ویاودیها یکجا طی سال آماده سازی کنیم و در ترجمه، دوبله و... مشارکت داشته باشیم تا هم هزینهها کاهش پیدا کند و هم تدارکی برای عرضه در طول سال دیده شود.
ما رویکردی با عنوان اصلاح تصویر داریم که برای محتواهایی است که برای ما ساخته نمیشود و صحنههایی دارد که ممکن است با عرف کشوری هماهنگ باشد اما با عرف ما منطبق نیست. در این فیلم و سریالها هم با همین رویکرد اصلاح تصاویر، تولیدات روی خروجی قرار میگیرند. اکنون هم در آی پی تی ویها به وفور فیلم و سریالهای خارجی داریم.
گفتنی است در بخشی از این گفتوگو مهریزی به برنامههای تولید و حمایت مالی از ساخت سریالهای تعاملی (مشابه با سریال خارجی Black Mirror: Bandersnatch) و پخش آنها از طریق IPTVها و در آینده از بستر خود صداوسیما (که گفته شد به زودی تمام شبکهها به کیفیت HD و برخی از آنها نیز به شکل فعالیت IPTV تبدیل خواهند شد) اشاره کرد. متن کامل مصاحبه با مدیر اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی را میتوانید در این لینک مطالعه کنید.
بیشتر بخوانید:
- ۴ سایت دانلود فیلم مجوز فعالیت قانونی گرفتند
- مدیرعامل صباایده: سایتهای دانلود فیلم به خاطر مسئله «سانسور» بسته شدند نه کپیرایت
- دادستانی کل کشور: فیلتر سایتهای غیرمجاز دانلود فیلم برای حمایت از حقوق معنوی هنرمندان است
- یک منبع آگاه در گفتگو با ویجیاتو: راه برای بازگشت سایتهای دانلود فیلم وجود دارد
- مدیر یک سایت دانلود فیلم: به بیش از ۳۰۰۰ ترابایت آرشیو فیلممان دسترسی نداریم
- تورنت؛ آخرین گزینه کاربران برای دانلود فیلم و سریال
- آیا واقعا وزیر ارتباطات در مساله خاموشی سرورهای سایتهای دانلود فیلم هیچکاره است؟
تماشا کنید: چرا سایتهای دانلود فیلم و سریال بسته شد؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
مثل کنه هر جا یه کوچولو جا باز میشه فوری خودشونو میچسبونن بهش. یعنی بخش خصوصی کلا بوق و از هر جا که دم دستشون بود باید از مردم به نفع خودشون استفاده کنن
حالا فهمیدین چرا نمیخان رقابت ایجاد شه؟؟
.
مبارک امت همیشه در صحنه
نوش جان مردمی که حمایت کردن
یه سری آزادی های محدود در وی او دی ها وجود داشتن مثل نمایش دادن ساز موسیقی و حجاب کمتر بازیگران و همچنین بعضی از موضوعات و فیلمنامهها که احتمالا اینا رو میخوان از محتوای داخل وی او دی ها حذف کنن. اینطوری دیگه فیلم سازهای سریال های سینمای خانگی و سینمایی ها هم باید تغییرات زیادی در محصولات خودشون ایجاد کنن. :|
همينجوري كه همه چي سانسوره
ديگه چي ميخوان؟!
حتي ميخوان تو اينترنت ام فيلم سفارشي پخش كنن كه دادن صدا و سيما؟!